Turbo do benzínu i dieselu

Turbo do benzínu i dieselu
BMW 5 series.
Autor snímku BMW
SDÍLEJ:

Turbodmychadlo neboli lidově řečeno "turbo" je jedna z nejcitlivějších součástek v moderním automobilu. Rychle se opotřebovává nebo dokonce ničí. Turbo se buď v autorizovaných servisech celé draze mění nebo se dá vyměnit za levnější repasované.

Turbodmychadlo v motoru je součástí stále více naftových i benzínových aut. Montuje se nejen do osobních, dodávkových, ale i nákladních aut. Kromě automobilů využívají turbodmychadla především letecké motory, těžké stavební stroje a zemědělská technika.

Umožňuje totiž přeplňovanému motoru, aby zvýšil svůj výkon při vyšší spotřebě paliva za většího přísunu vzduchu.

Vozidlo má díky turbodmychadlu větší výkon, jede rychleji a lépe zrychluje.

Turbo, turbodmychadlo a kompresor

Turbodmychadlo je technicky vzato obyčejný turbokompresor určený pro přeplňování motoru, neboli zvyšuje tlak během sání v pracovním prostoru.

Turbodmychadlo.

Celý agregát je složený z radiálního turbokompresoru a plynové radiální turbíny, která kompresor pohání zbytkovou energií výfukových plynů. Výkon spalovacího motoru zvýší tím, že do něj dostane velké množství kyslíku a paliva. Doslova je tam natlačí. Turbo tím pádem zvýší celkovou účinnost pohonné jednotky.

Základem je turbínová a dmychadlová část. Dmychadlo stlačuje vzduch vstupující do motoru. Turbína pohání právě dmychadlo a sama se roztáčí pomocí energie výfukových plynů z motoru.

Moderní turbodmychadla v osobních vozech dosahují účinnost až 80 %. Zbytek do sta procent jde na vrub mechanickým ztrátám. 

V některých benzinových motorech jsou spřaženy mechanické kompresory s turbodmychadly. Kompresor pracuje v nízkých otáčkách a ve vysokých otáčkách převezme jeho práci turbodmychadlo. Tento systém využívají například motory TSI koncernu Volkswagen. Důvodem je, aby v nižších otáčkách nedocházelo k typické prodlevě při nástupu výkonu.

Nárůst tlaku se uvádí v pascalech, barech nebo PSI. Pro orientaci platí, že 100 kPa = 1 bar = 14,7 PSI, což znamená zdvojnásobení výkonu motoru. V anglických příručkách se tento efekt označuje jako boost.

200 000 kilometrů na jedno turbo

Životnost turbodmychadla je závislá nejen na jeho kvalitě z výroby, ale především na stylu jízdy a také péči o motor, hlavně čistotě mazacího oleje. Obecně lze říci, že čím je novější model automobilu, tím je turbodmychadlo kvalitnější a více vydrží.

Výrobci uvádějí aktuálně životnost ložisek na šest tisíc motohodin. Zkušenosti mechaniků z autoservisů hovoří o 200 000 kilometrů. "Starší auta potřebují výměnu nebo repasi turba už po 5000 motohodinách anebo 150 000 ujetých kilometrů," uvádí Turboexpert24, dodavatel mnoha značek pro celou Českou republiku.

Repase turbodmychadel není nic jednoduchého. Jedná se o vysoce odbornou činnost a v rámci autoservisů to dělají pouze specialisté. Obvykle nabízejí svoji práci na všechny druhy i značky turbodmychadel. Mezi nejznámější patří Garret, Holset, KKK, MHI Mitsubishi, Schwitzer, BorgWarner, ČZ, Melett, Bosch Mahle, Borg Wagner, IHI.

Nejvíce se opotřebovávají radiální ložiska a těsnící ucpávkové kroužky, které je třeba opravit a vyměnit.

Speciální autoservisy nebo obchodníci s autodíly zároveň nabízejí nová turbodmychadla a veškeré náhradní díly. Jedná se především o středy, sady těsnění, hřídele, kolečka komprese, regulační ventily, geometrie, naklápěcí lopatky a opravárenské sady.

Cena opravy závisí na značce auta i turbodmychadla

Ceny oprav turbodmychadel na autech střední třídy začínají na zhruba 20000 Kč za méně závažné poruchy, jako je vrtulka sání či osa kompresorového kola. 5000 až 8000 Kč stojí výměna středu nebo kompletní repase. Velká oprava poškozeného hřídele vyžaduje nový ložiskový střed - jedná se o celý vnitřek turbodmychadla neboli rotor, kompresorové kolo a střední skříň s ložisky. Přesné ceny určuje servis v závislosti na konkrétní značce a modelu auta, samotného turba a také na tom, jak je poškozené.

Vyplatí se podle pokynů z příruček provádět také celkové revize turbodmychadla v doporučený servisních intervalech. Jedná se o kompletní vyčištění a odzkoušení na certifikovaném zkušebním stavu.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Oldtimer Express, vytrvalostní jízda veteránů startuje u Národního technického muzea

Oldtimer Express, vytrvalostní jízda veteránů startuje u Národního technického muzea

Druhý ročník vytrvalostní jízdy českých veteránů odstartuje v sobotu 4. května od Národního technického muzea v Praze. 43 posádek za 5 dní urazí více než 2500 kilometrů a navštíví 7 zemí - Česko, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko,... celý článek

Pojištění elektrických vozítek už je povinné

Polsko AKTUÁLNĚ 2024

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Jizerský guláš 2024

Jizerský guláš 2024

TRAMVAJ Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu.
Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Polsko AKTUÁLNĚ 2024

Polsko AKTUÁLNĚ 2024

BIESZCZADY Malé zprávy z velké země mezi Krkonošemi, Vysokými Tatrami a Baltským mořem, mezi Německem a Ukrajinou.
Oldtimer Express, vytrvalostní jízda veteránů startuje u Národního technického muzea

Oldtimer Express, vytrvalostní jízda veteránů startuje u Národního technického muzea

Druhý ročník vytrvalostní jízdy českých veteránů odstartuje v sobotu 4. května od Národního technického muzea v Praze. 43 posádek za 5 dní urazí více než 2500 kilometrů a navštíví 7 zemí - Česko, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko,
Pojištění elektrických vozítek už je povinné

Pojištění elektrických vozítek už je povinné

První duben odstartoval novou éru povinného ručení. Jednak zrušil zelené karty (pouze v Česku a nikoliv v zahraničí), jednak rozšířil okruh vozidel, která musejí mít sjednáno pojištění odpovědnosti. Aby toho nebylo málo, povinnost

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 8.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
IMEX - veletrh Německo, Frankfurt 14.-16.5. Cestovní ruch 14.5.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
Pražské služby - den otevřených dveří Praha 18.5. 11:00
Svět knihy - veletrh Praha, Holešovice 23.-26.5. 23.5.
Concorso d'Eleganza Villa d'Este Itálie, Como 24.-26.5. Přehlídka veteránských aut 24.5.

Diskuse

garantované horoškoly Piký, 7.5.2024 9:39, 1 příspěvek
Priloha Jiří Pospíšil, 6.5.2024 18:25, 1 příspěvek
INU Honza, 6.5.2024 10:03, 1 příspěvek
INU Honza, 6.5.2024 9:56, 1 příspěvek
Chybí hlavní zásada Betano, 5.5.2024 19:59, 5 příspěvků
INU Honza, 5.5.2024 11:32, 1 příspěvek
Nikdo nic netají Horydoly, 5.5.2024 0:29, 2 příspěvky
INU Honza, 4.5.2024 13:50, 2 příspěvky
zkušenost z řeky Pišišvor, 3.5.2024 11:36, 1 příspěvek
problémy s auty Lukas B., 2.5.2024 9:35, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

How to battle gym anxiety... Horydoly , 2.5.2024 9:51
Čarodějnický běh Horydoly , 1.5.2024 23:09
SALZKAMMERGUT TROPHY Horydoly , 1.5.2024 23:06
Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47
O novém poznání, kterému ... milan šupa, 25.4.2024 19:37
135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00