3 způsoby, jak pokročilí běžci dosahují svých cílů

3 způsoby, jak pokročilí běžci dosahují svých cílů
Protahování a zahřívání před běžeckým tréninkem.
Autor snímku ARCHIV Mujbeh.cz
SDÍLEJ:

Mnoho běžců má stanovené opravdu náročné cíle. Může se jednat např. o účast v prestižním maratonu, překonání osobního rekordu v závodě na 5 km apod. Úspěch se měří zvýšením výkonu během krátkého časového období, obvykle spolu s cíli pro celou sezónu.

Jak na to

Více článků zaměřených na začínající i pokročilé běžce najdete na našem blogu – http://blog.mujbeh.cz

Nicméně existuje bod, kdy se plnění stanovených cílů zpomalí a zlepšení jsou menší a menší. Je to samozřejmě dáno i typem a náročností cíle, který se může lišit. Jak se blížíme našim fyzickým omezením, další zlepšení zůstává např. na zlepšení běžecké formy, lepší strategii, lepší boty na běhání nebo běžecké oblečení, či duševním rozpoložení místo přidávání více kilometrů a zvyšování intenzity.

Zlepšující se nebo zhoršující výkonnost spadá většinou do následujících 3 kategorií:

Fyzický výkon (když to není rozbité, tak to nezpravuj)
Psychická výkonnost (porozumění tomu, jaký jste typ běžce)
Přetrénování

Když to není rozbité, tak to nespravuj

První kategorií běžců jsou ti, kteří vyznávají heslo: "Když to není rozbité, tak to nespravuj." Tento běžec plynule zlepšuje svůj čas navzdory některých špatným návykům. Zlepšuje si závodní časy velmi pravděpodobně díky dobré genetické výbavě a zvyšováním intenzity tréninku. Nevěnuje však čas korektní běžecké formě a technice. Často se zlepšuje i přes neefektivní trénink.

I když to vypadá, že to není rozbité, drobné chyby způsobené špatnou technikou či formou, mohou vést k chybám ve výkonu a tím i k nemožnosti dosáhnout stanovený cíl.

Pro tohoto běžce by byla přínosná konzultace s trenérem, který pomocí záznamu na video přezkoumá jeho běžeckou formu a techniku a navrhne způsoby zlepšení. Právě video dokáže velmi dobře odhalit i drobné nedostatky.

TIP: Věděli jste, že součástí některých běžeckých bot jsou i speciální senzory, které vyhodnocují váš pohyb při běhu?

Dokonce i velmi rychlí běžci jsou pak překvapeni, jak jim drobná úprava v jejich běžeckém stylu pomůže zlepšit výkon.

Jaký jste typ běžce

Zlepšený výkon vyplývá i z pochopení, jak vše provádět co nejlépe. Většina z nás má vnitřní obraz běžce, který představuje to, jací chceme být pro dosažení nejlepšího výkonu. Přesto při závodění nemusí skutečný výkon tomuto obrazu či strategii odpovídat.

Můžeme zjistit, že nejlepších výsledků dosahujeme při použití odlišného přístupu. Tím, že experimentujeme s různými běžeckými strategiemi, často zjistíme, že náš nejlepší výkon přijde z běžce, jakým jsme a ne z vysněného obrazu běžce ve vaší mysli.

Existují tři základní typy závodníků – žádný není ze své podstaty špatný, ale každý je možné identifikovat.

Za prvé tzv. Prefontaine běžec, pojmenování vzešlo z velkého amerického běžce Steva Prefontaina, jehož závodní strategií byl běh na plný výkon od startovního výstřelu až po cílovou rovinku. Tato strategie může fungovat na kratší závody, ale obvykle není příliš účinná pro delší vytrvalostní běhy, jako je poloviční či celý maraton.

Druhý typ udržuje při závodu po celou dobu rovnoměrné tempo. Třetí typ běžce při závodu pomalu zvedá své tempo až po cílovou rovinku.

V každém případě doporučujeme experimentovat s různými závodními strategiemi, běžeckým vybavením jako je běžecké oblečení z technických tkanin či speciální odpružené běžecké boty, být trpělivý a objektivně měřit výsledky.

Přetrénování: někdy méně je více

Třetím důvod pro zhoršení běžeckého výkonu je přetrénování. S rozeznáním přetrénování mají často problém i zkušení běžci, zejména ti, kteří kontinuálně pokračují ve zlepšování výkonnosti v delším časovém horizontu. 

Únava po intervalovém běžeckém tréninku.

Zlepšený výkon je často výsledkem zvyšováním počtu tréninkových kilometrů a zvyšování intenzity. Přesto se každý z nás časem dostane do bodu, kdy tělo usoudí, že je čas na odpočinek alespoň dočasně. Takže méně kilometrů, menší intenzita a lepší výsledky. Ano, někdy je méně opravdu více.

Naštěstí máme k dispozici indikátory přetrénování, pokud tedy budeme naslouchat tomu, co nám chce tělo říct. Když jim věnujete pozornost a rychle přizpůsobíte svůj trénink např. krátkodobým snížením intenzity, je to v pořádku. Pokud signály neposloucháte, obvykle to vede k pokračující špatné výkonnosti a v horším případě ke zranění.

Existuje několik fyzikálních ukazatelů přetrénování. Samozřejmě většina z nás je vidí ve zvýšené svalové bolesti, začínající zranění, únavové zlomeniny nebo záněty šlach, což jsou primární znamení. Dalšími příznaky, které můžete monitorovat již před významnými, kdy dochází ke zranění, je klidová srdeční frekvence.

Každý běžec by si měl určit na začátku tréninkového období svou klidovou tepovou frekvenci a tu v průběhu tréninku přehodnocovat. Je docela běžné, že se naše klidová srdeční frekvence zpomalí díky tomu, jak se zlepšuje naše fyzická kondice.

Když jsme přetrénování, naše klidová srdeční frekvence stoupá, což je pro vás znamení, že vás čekají potíže. Dokonce zvýšení o 2 – 3 tepy za minutu je varovným signálem. U dodatečných signálů jsou velké rozdíly ve vyhodnocení, které je závislé na jídle, spánku nebo náladě – každý běžec je jiný.

 

Můj běh.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Kalendář Ski Classics 2018

Kalendář Ski Classics 2018

10 závodů a 1 prolog je zařazeno do seriál Ski Classics. Přibližně padesátikilometrové trasy se běží výhradně klasickou technikou - buď střídavým během nebo soupaž. Do kopce se může stoupat také stromečkem.... celý článek

Biatlon je tvrdá ale radostná práce

Zemaník dobyl Ondřejník

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2017

Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2017

POLSKÉ TATRY Zprávy, novinky, fotografie a videa z Vysokých Tater, nejmenších velehor světa.
Kalendář Ski Classics 2018

Kalendář Ski Classics 2018

10 závodů a 1 prolog je zařazeno do seriál Ski Classics. Přibližně padesátikilometrové trasy se běží výhradně klasickou technikou - buď střídavým během nebo soupaž. Do kopce se může stoupat také stromečkem.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Pardubické Vánoce - veletrh Pardubice, Ideon 15.-17.12. 15.12.
Krkomen Špindlerův Mlýn, Brádlerovy boudy 17.-22.12. Přírodní víceboj družstev 17.12.
Maraton okolo Boleváku Plzeň, Ostende Běh 17.12.
Trailová Závist - běh Zvole 17.12.
Vánoční míle - běh
Stříbro   24.12.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Oščadnica 29.-30.12. 29.12.
Silvestrovský běh Brno, Nový Lískovec   31.12.
Silvestrovský běh Cheb, Hvězda   31.12.
Silvestrovský přespolní běh
Stříbro Info: moravec.stribro@tiscali.cz 31.12.
Silvestrovský běh na lyžích Polevsko Klasický styl 31.12.

Diskuse

Podobný spolek Beny, 8.12.2017 11:03, 1 příspěvek
Husky Pavel Smejkal, 8.12.2017 9:23, 41 příspěvků
Vnitřní sjezdovka Petr, 7.12.2017 21:57, 6 příspěvků
!!!!!!! JN, 7.12.2017 19:05, 2 příspěvky
!!!!!!! !, 7.12.2017 15:00, 2 příspěvky
Vnitřní sjezdovka Martin, 6.12.2017 21:14, 6 příspěvků
husky Pišišvor, 6.12.2017 9:57, 41 příspěvků
husky Cermo, 6.12.2017 0:10, 41 příspěvků
Spacák Alča, 5.12.2017 23:44, 41 příspěvků
Novinářské nepřesnosti Pepa, 5.12.2017 14:42, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Festivaly na Slovensku Horydoly , 9.12.2017 13:31
POJIŠTĚNÍ CHUBB Horydoly , 9.12.2017 13:14
WIZZ AIR OBJEDNAL DALŠÍCH... Horydoly , 9.12.2017 13:12
Emirates oslavuje svůj 10... Horydoly , 9.12.2017 13:10
KLM rozšiřuje své služby ... Horydoly , 9.12.2017 13:07
WIZZ AIR ZAVÁDÍ NOVOU POL... Horydoly , 9.12.2017 12:43
WIZZ AIR OTEVŘEL ZÁKLADNU... Horydoly , 9.12.2017 12:37
warunki-w-tatrach-8-10-gr... Horydoly , 8.12.2017 17:51