3 způsoby, jak pokročilí běžci dosahují svých cílů

3 způsoby, jak pokročilí běžci dosahují svých cílů
Protahování a zahřívání před běžeckým tréninkem.
Autor snímku ARCHIV Mujbeh.cz
SDÍLEJ:

Mnoho běžců má stanovené opravdu náročné cíle. Může se jednat např. o účast v prestižním maratonu, překonání osobního rekordu v závodě na 5 km apod. Úspěch se měří zvýšením výkonu během krátkého časového období, obvykle spolu s cíli pro celou sezónu.

Jak na to

Více článků zaměřených na začínající i pokročilé běžce najdete na našem blogu – http://blog.mujbeh.cz

Nicméně existuje bod, kdy se plnění stanovených cílů zpomalí a zlepšení jsou menší a menší. Je to samozřejmě dáno i typem a náročností cíle, který se může lišit. Jak se blížíme našim fyzickým omezením, další zlepšení zůstává např. na zlepšení běžecké formy, lepší strategii, lepší boty na běhání nebo běžecké oblečení, či duševním rozpoložení místo přidávání více kilometrů a zvyšování intenzity.

Zlepšující se nebo zhoršující výkonnost spadá většinou do následujících 3 kategorií:

Fyzický výkon (když to není rozbité, tak to nezpravuj)
Psychická výkonnost (porozumění tomu, jaký jste typ běžce)
Přetrénování

Když to není rozbité, tak to nespravuj

První kategorií běžců jsou ti, kteří vyznávají heslo: "Když to není rozbité, tak to nespravuj." Tento běžec plynule zlepšuje svůj čas navzdory některých špatným návykům. Zlepšuje si závodní časy velmi pravděpodobně díky dobré genetické výbavě a zvyšováním intenzity tréninku. Nevěnuje však čas korektní běžecké formě a technice. Často se zlepšuje i přes neefektivní trénink.

I když to vypadá, že to není rozbité, drobné chyby způsobené špatnou technikou či formou, mohou vést k chybám ve výkonu a tím i k nemožnosti dosáhnout stanovený cíl.

Pro tohoto běžce by byla přínosná konzultace s trenérem, který pomocí záznamu na video přezkoumá jeho běžeckou formu a techniku a navrhne způsoby zlepšení. Právě video dokáže velmi dobře odhalit i drobné nedostatky.

TIP: Věděli jste, že součástí některých běžeckých bot jsou i speciální senzory, které vyhodnocují váš pohyb při běhu?

Dokonce i velmi rychlí běžci jsou pak překvapeni, jak jim drobná úprava v jejich běžeckém stylu pomůže zlepšit výkon.

Jaký jste typ běžce

Zlepšený výkon vyplývá i z pochopení, jak vše provádět co nejlépe. Většina z nás má vnitřní obraz běžce, který představuje to, jací chceme být pro dosažení nejlepšího výkonu. Přesto při závodění nemusí skutečný výkon tomuto obrazu či strategii odpovídat.

Můžeme zjistit, že nejlepších výsledků dosahujeme při použití odlišného přístupu. Tím, že experimentujeme s různými běžeckými strategiemi, často zjistíme, že náš nejlepší výkon přijde z běžce, jakým jsme a ne z vysněného obrazu běžce ve vaší mysli.

Existují tři základní typy závodníků – žádný není ze své podstaty špatný, ale každý je možné identifikovat.

Za prvé tzv. Prefontaine běžec, pojmenování vzešlo z velkého amerického běžce Steva Prefontaina, jehož závodní strategií byl běh na plný výkon od startovního výstřelu až po cílovou rovinku. Tato strategie může fungovat na kratší závody, ale obvykle není příliš účinná pro delší vytrvalostní běhy, jako je poloviční či celý maraton.

Druhý typ udržuje při závodu po celou dobu rovnoměrné tempo. Třetí typ běžce při závodu pomalu zvedá své tempo až po cílovou rovinku.

V každém případě doporučujeme experimentovat s různými závodními strategiemi, běžeckým vybavením jako je běžecké oblečení z technických tkanin či speciální odpružené běžecké boty, být trpělivý a objektivně měřit výsledky.

Přetrénování: někdy méně je více

Třetím důvod pro zhoršení běžeckého výkonu je přetrénování. S rozeznáním přetrénování mají často problém i zkušení běžci, zejména ti, kteří kontinuálně pokračují ve zlepšování výkonnosti v delším časovém horizontu. 

Únava po intervalovém běžeckém tréninku.

Zlepšený výkon je často výsledkem zvyšováním počtu tréninkových kilometrů a zvyšování intenzity. Přesto se každý z nás časem dostane do bodu, kdy tělo usoudí, že je čas na odpočinek alespoň dočasně. Takže méně kilometrů, menší intenzita a lepší výsledky. Ano, někdy je méně opravdu více.

Naštěstí máme k dispozici indikátory přetrénování, pokud tedy budeme naslouchat tomu, co nám chce tělo říct. Když jim věnujete pozornost a rychle přizpůsobíte svůj trénink např. krátkodobým snížením intenzity, je to v pořádku. Pokud signály neposloucháte, obvykle to vede k pokračující špatné výkonnosti a v horším případě ke zranění.

Existuje několik fyzikálních ukazatelů přetrénování. Samozřejmě většina z nás je vidí ve zvýšené svalové bolesti, začínající zranění, únavové zlomeniny nebo záněty šlach, což jsou primární znamení. Dalšími příznaky, které můžete monitorovat již před významnými, kdy dochází ke zranění, je klidová srdeční frekvence.

Každý běžec by si měl určit na začátku tréninkového období svou klidovou tepovou frekvenci a tu v průběhu tréninku přehodnocovat. Je docela běžné, že se naše klidová srdeční frekvence zpomalí díky tomu, jak se zlepšuje naše fyzická kondice.

Když jsme přetrénování, naše klidová srdeční frekvence stoupá, což je pro vás znamení, že vás čekají potíže. Dokonce zvýšení o 2 – 3 tepy za minutu je varovným signálem. U dodatečných signálů jsou velké rozdíly ve vyhodnocení, které je závislé na jídle, spánku nebo náladě – každý běžec je jiný.

 

Můj běh.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


České Budějovice opět po roce zaplnili noční běžci

České Budějovice opět po roce zaplnili noční běžci

Seriál nočních běhů Night Run se těší velké popularitě a stejně tak tomu bylo i v Českých Budějovicích. Na start všech závodů se postavilo šestnáct set běžců a běžkyň.... celý článek

Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2017

Slapy Trail Maniacs: volit se bude v běhu

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2017

Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2017

VAJANSKÉHO VODOPÁD Zprávy, novinky, fotografie a videa z Vysokých Tater, nejmenších velehor světa.
Vasův běh na lyžích, kole i pěšky

Vasův běh na lyžích, kole i pěšky

Nejslavnější běžkařský závod světa Vasův běh má letní varianty na horském kole a běžecky po vlastních. Délka všech tras je 90 kilometrů. Zájem je obrovský, a proto se i letos na devadesátikilometrové trati
Slapy Trail Maniacs: volit se bude v běhu

Slapy Trail Maniacs: volit se bude v běhu

O víkendu 20.-21. října se konají volby a zároveň se běží závod Slapy Trail Maniacs. Pořadatelé proto zavedli možnost volby přímo na trati. V době závodu bude možné odvolit ve volební místnosti Nahoruby
Lipenský půlmaraton vyhrál Janata, stíhal ho olympijský šampion Svoboda

Lipenský půlmaraton vyhrál Janata, stíhal ho olympijský šampion Svoboda

Traťový rekord, kulisu dramatického natáčení záchranářského televizního seriálu Modrý kód, druhý olympijský vítěz na trati i další významnosti si zapsal do kroniky ve svém šestém vydání Lipenský půlmaraton ze série Kilpi
Ještědský půlmaraton otevřel výhledy

Ještědský půlmaraton otevřel výhledy

Jak jsme slíbili, tak se stalo. Navzdory předpovědím v neděli božstvo běžeckých trailů rozehnalo mračna nad Ještědem, chvílemi dokonce přisvítilo, a účastníci zdejšího půlmaratonu v rámci Trail Running Cupu si poprvé za tři

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Mezinárodní festival outdoorových filmů Olomouc, Šantovka 12.-18.10. 12.10.
Knižní veletrh Havlíčkův Brod 20.-21.10. 20.10.
Jesenický Surovec Jesenice u R. 21.-22.10. Běh v terénu a cyklomaraton 21.10.
Fotoexpo - veletrh Praha, Národní dům Vinohrady Fototechnika 21.10.
Trail Maniacs Slapy 21.10.
Dresden Marathon Německo, Drážďany   22.10.
ITB Asia - veletrh Singapur 25.-27.10. 25.10.
Designblok Praha, Výstaviště 26.-30.10. 26.10.
Hanseboot - veletrh Německo, Hamburg 28.10.-5.11. Lodě a čluny 28.10.
Běh Prokopským údolím Praha, Na Cvičišti 29.10.

Diskuse

Pes darek - nápady Kuba Turek, 16.10.2017 10:31, 2 příspěvky
Pes darek Petr, 16.10.2017 10:24, 2 příspěvky
Cyklo kalhoty Crivit Jarek, 16.10.2017 6:09, 16 příspěvků
Sněžnice PavelK, 15.10.2017 20:34, 11 příspěvků
Sněžnice Marek Šopík, 14.10.2017 16:15, 11 příspěvků
dělohy Suk, 14.10.2017 1:20, 1 příspěvek
magneťák Novinář, 11.10.2017 22:01, 3 příspěvky
magneťák Suk, 11.10.2017 12:13, 3 příspěvky
magneťák vodák Marek, 10.10.2017 23:29, 3 příspěvky
spoluzavazadlo pri ceste ... Palo grecmal, 9.10.2017 17:53, 4 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 17.10.2017 18:29
Wiener Hausberge: Rax, Sc... Horydoly , 17.10.2017 2:30
Grossglockner Horydoly , 17.10.2017 2:12
Prague City Tourism Horydoly , 16.10.2017 23:53
Pražská vlastivěda 2017 ř... Horydoly , 16.10.2017 23:42
Kiwi spolupracuje se Sygic Horydoly , 16.10.2017 23:38
Lidé z Extreme Plus v Mah... Horydoly , 15.10.2017 20:35
Louňovice a Vyžlovka Kuba Turek, 13.10.2017 12:34