3 způsoby, jak pokročilí běžci dosahují svých cílů

3 způsoby, jak pokročilí běžci dosahují svých cílů
Protahování a zahřívání před běžeckým tréninkem.
Autor snímku ARCHIV Mujbeh.cz
SDÍLEJ:

Mnoho běžců má stanovené opravdu náročné cíle. Může se jednat např. o účast v prestižním maratonu, překonání osobního rekordu v závodě na 5 km apod. Úspěch se měří zvýšením výkonu během krátkého časového období, obvykle spolu s cíli pro celou sezónu.

Jak na to

Více článků zaměřených na začínající i pokročilé běžce najdete na našem blogu – http://blog.mujbeh.cz

Nicméně existuje bod, kdy se plnění stanovených cílů zpomalí a zlepšení jsou menší a menší. Je to samozřejmě dáno i typem a náročností cíle, který se může lišit. Jak se blížíme našim fyzickým omezením, další zlepšení zůstává např. na zlepšení běžecké formy, lepší strategii, lepší boty na běhání nebo běžecké oblečení, či duševním rozpoložení místo přidávání více kilometrů a zvyšování intenzity.

Zlepšující se nebo zhoršující výkonnost spadá většinou do následujících 3 kategorií:

Fyzický výkon (když to není rozbité, tak to nezpravuj)
Psychická výkonnost (porozumění tomu, jaký jste typ běžce)
Přetrénování

Když to není rozbité, tak to nespravuj

První kategorií běžců jsou ti, kteří vyznávají heslo: "Když to není rozbité, tak to nespravuj." Tento běžec plynule zlepšuje svůj čas navzdory některých špatným návykům. Zlepšuje si závodní časy velmi pravděpodobně díky dobré genetické výbavě a zvyšováním intenzity tréninku. Nevěnuje však čas korektní běžecké formě a technice. Často se zlepšuje i přes neefektivní trénink.

I když to vypadá, že to není rozbité, drobné chyby způsobené špatnou technikou či formou, mohou vést k chybám ve výkonu a tím i k nemožnosti dosáhnout stanovený cíl.

Pro tohoto běžce by byla přínosná konzultace s trenérem, který pomocí záznamu na video přezkoumá jeho běžeckou formu a techniku a navrhne způsoby zlepšení. Právě video dokáže velmi dobře odhalit i drobné nedostatky.

TIP: Věděli jste, že součástí některých běžeckých bot jsou i speciální senzory, které vyhodnocují váš pohyb při běhu?

Dokonce i velmi rychlí běžci jsou pak překvapeni, jak jim drobná úprava v jejich běžeckém stylu pomůže zlepšit výkon.

Jaký jste typ běžce

Zlepšený výkon vyplývá i z pochopení, jak vše provádět co nejlépe. Většina z nás má vnitřní obraz běžce, který představuje to, jací chceme být pro dosažení nejlepšího výkonu. Přesto při závodění nemusí skutečný výkon tomuto obrazu či strategii odpovídat.

Můžeme zjistit, že nejlepších výsledků dosahujeme při použití odlišného přístupu. Tím, že experimentujeme s různými běžeckými strategiemi, často zjistíme, že náš nejlepší výkon přijde z běžce, jakým jsme a ne z vysněného obrazu běžce ve vaší mysli.

Existují tři základní typy závodníků – žádný není ze své podstaty špatný, ale každý je možné identifikovat.

Za prvé tzv. Prefontaine běžec, pojmenování vzešlo z velkého amerického běžce Steva Prefontaina, jehož závodní strategií byl běh na plný výkon od startovního výstřelu až po cílovou rovinku. Tato strategie může fungovat na kratší závody, ale obvykle není příliš účinná pro delší vytrvalostní běhy, jako je poloviční či celý maraton.

Druhý typ udržuje při závodu po celou dobu rovnoměrné tempo. Třetí typ běžce při závodu pomalu zvedá své tempo až po cílovou rovinku.

V každém případě doporučujeme experimentovat s různými závodními strategiemi, běžeckým vybavením jako je běžecké oblečení z technických tkanin či speciální odpružené běžecké boty, být trpělivý a objektivně měřit výsledky.

Přetrénování: někdy méně je více

Třetím důvod pro zhoršení běžeckého výkonu je přetrénování. S rozeznáním přetrénování mají často problém i zkušení běžci, zejména ti, kteří kontinuálně pokračují ve zlepšování výkonnosti v delším časovém horizontu. 

Únava po intervalovém běžeckém tréninku.

Zlepšený výkon je často výsledkem zvyšováním počtu tréninkových kilometrů a zvyšování intenzity. Přesto se každý z nás časem dostane do bodu, kdy tělo usoudí, že je čas na odpočinek alespoň dočasně. Takže méně kilometrů, menší intenzita a lepší výsledky. Ano, někdy je méně opravdu více.

Naštěstí máme k dispozici indikátory přetrénování, pokud tedy budeme naslouchat tomu, co nám chce tělo říct. Když jim věnujete pozornost a rychle přizpůsobíte svůj trénink např. krátkodobým snížením intenzity, je to v pořádku. Pokud signály neposloucháte, obvykle to vede k pokračující špatné výkonnosti a v horším případě ke zranění.

Existuje několik fyzikálních ukazatelů přetrénování. Samozřejmě většina z nás je vidí ve zvýšené svalové bolesti, začínající zranění, únavové zlomeniny nebo záněty šlach, což jsou primární znamení. Dalšími příznaky, které můžete monitorovat již před významnými, kdy dochází ke zranění, je klidová srdeční frekvence.

Každý běžec by si měl určit na začátku tréninkového období svou klidovou tepovou frekvenci a tu v průběhu tréninku přehodnocovat. Je docela běžné, že se naše klidová srdeční frekvence zpomalí díky tomu, jak se zlepšuje naše fyzická kondice.

Když jsme přetrénování, naše klidová srdeční frekvence stoupá, což je pro vás znamení, že vás čekají potíže. Dokonce zvýšení o 2 – 3 tepy za minutu je varovným signálem. U dodatečných signálů jsou velké rozdíly ve vyhodnocení, které je závislé na jídle, spánku nebo náladě – každý běžec je jiný.

 

Můj běh.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Vynikajícího úspěchu dosáhly české týmy na letošním 31. ročníku extrémního závodu Dolomitenmann v Rakousku. Amatérský ODLO Team si v kategorii neprofesionálů došel pro vítězství a celkové jedenácté místo, profesionálové z ČEZ Group finišovali na... celý článek

Žhavé Lipno: Na Stezku v korunách stromů se běželo třikrát

Frýdlantský duatlon a Beskydský šerpa

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Hodinky Suunto Spartan Trainer pro drsné běžecké podmínky

Hodinky Suunto Spartan Trainer pro drsné běžecké podmínky

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Nejnovější outdoorové hodinky Suunto Spartan Trainer slouží k tomu, podle čeho dostaly jméno. Spartan race je drsný běžecký závod, kde se nejen běhá, ale také šplhá, plazí po zemi, brodí
Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Dolomitenmann: první místo pro ODLO Team, ČEZ Group v první desítce

Vynikajícího úspěchu dosáhly české týmy na letošním 31. ročníku extrémního závodu Dolomitenmann v Rakousku. Amatérský ODLO Team si v kategorii neprofesionálů došel pro vítězství a celkové jedenácté místo, profesionálové z ČEZ Group finišovali na
Žhavé Lipno: Na Stezku v korunách stromů se běželo třikrát

Žhavé Lipno: Na Stezku v korunách stromů se běželo třikrát

Pohled ze Stezky v Korunách stromů nabídl nejčištší pohled v sedmileté historii závodu. Ale museli jste si ho při Lipenském horském půlmaratonu náležitě zasloužit. Byl to nejteplejší a nejsušší ročník, pokud se vám

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Zahrada Čech - veletrh Litoměřice 14.-22.9. 14.9.
Evropský týden mobility Praha 16.-22.9. 16.9.
Bazény, sauny a spa - veletrh Praha, Letňany 18.-22.9. 18.9.
ITEP - veletrh Plzeň, Lokomotiva 20.-22.9. Cestovní ruch 20.9.
JATA - veletrh Japonsko, Tokio 20.-23.9. 20.9.
Hodiny a klenoty - veletrh Praha, Holešovice 20.-22.9. 20.9.
Tourism Expo - veletrh Japonsko, Tokio 20.-23.9. 20.9.
Horská výzva Krkonoše Pec pod Sněžkou 21.-22.9. Horský běh a chůze 21.9.
Prague Sport Games Praha, Olymp 22.9.
Vinařský běh Mělník 22.9.

Diskuse

Letní čas aztli, 22.9.2018 17:18, 8 příspěvků
Rovnodennost aztli, 22.9.2018 16:59, 2 příspěvky
tip Hugo, 21.9.2018 9:54, 2 příspěvky
tip Mrkat, 20.9.2018 22:37, 2 příspěvky
Působivé Medvědobijka, 19.9.2018 23:09, 2 příspěvky
informace k ferratě Vodní... martin, 18.9.2018 18:41, 6 příspěvků
Solden radši NE právník, 18.9.2018 11:03, 3 příspěvky
Tipy na svačiny Klea, 16.9.2018 13:20, 7 příspěvků
Praha? Houbarka, 14.9.2018 23:16, 1 příspěvek
Foto Kuba Turek Laďa, 13.9.2018 9:23, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Jižní Čechy na kole Horydoly , 22.9.2018 0:19
Plavební sezóna na Schwar... Horydoly , 22.9.2018 0:15
Český Krumlov: sklizeň vi... Horydoly , 22.9.2018 0:12
Re: The North Face - výpr... Horydoly , 21.9.2018 17:16
Re: jarni vodacky veletrh Kuba Turek, 20.9.2018 15:06
jarni vodacky veletrh Horydoly , 20.9.2018 14:43
Bike Adventure 28.9.2018 Horydoly , 19.9.2018 13:26
Bike Adventure v Posázaví... Horydoly , 18.9.2018 0:17