Asfalt teče krajinou

Asfalt teče krajinou
Lesní rybník Jedlice mezi Klokočnou a Tehovem.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Cyklistika je propagována jako doprava šetrná k životnímu prostředí. Lokální politici, silničáři i správy chráněných území hrdě představují milionové investice do nových cyklostezek. Často přitom jde o několik metrů široké a rovné cyklodálnice. Ve jménu cyklistů i životního prostředí se asfaltují a rozšiřují cesty s původně přírodním povrchem, budují se i zcela nové, dokonale hladké, přímé koridory.

Jak na to

Co to je singletrack

Speciální cesty pro terénní cyklistiku zvané singletracky se začaly ve Spojených státech stavět s příchodem horských kol. Jejich metodika je odvozena od způsobu, jakým se dřív stavěly stezky pro pěší a pro koně. Před necelými deseti lety je s velkým úspěchem začali pro cyklisty stavět velšští a skotští lesníci.

Cesta o šířce do 1,8 m má přírodní povrch, nesmí nikdy stoupat víc než polovinu sklonu spádnice a úsek trasy by nikdy neměl mít celkový sklon větší než 15 %. Koruna stezky je celá zařízlá do svahu a mírně se v příčném směru sklání, aby odváděla vodu. Ve směru jízdy stezka často alespoň na krátký čas mění směr a sklon. To zabraňuje tomu, aby voda stékající po jejím povrchu nabrala rychlost způsobující erozi. Vinoucí se charakter cesty ale taky reguluje rychlost, kterou se po ní cyklisti můžou pohybovat.

Singletrack je levný, a pokud je správně postavený, vyžaduje minimální údržbu. Jeden kilometr asfaltové cyklostezky může stát i víc než tři miliony korun, jeden kilometr singletracku stojí podle povahy terénu 100 až 300 tisíc korun.

Singletrack harmonizuje pohyb různých uživatelských skupin, cyklistů i pěších. Není potřeba zákazů a příkazů, cyklisté můžou jet pouze takovou rychlostí, která neohrožuje ostatní. Singletrack představuje menší zásah do přírodních procesů, s věkem zraje a srůstá s přírodou.

Zdroj: ČeMBA

Časopis Ekolist se podíval pod povrch cyklistického stavebního boomu.

U mnoha cyklistů asfaltový koberec cyklostezky vzbuzuje rozpaky. Vyjeli si do přírody a chtějí vidět přírodu, ne silnici.

Tomáš Kvasnička, propagátor přírodě blízkých cest z České mountainbikové asociace, se domnívá, že lidé, kteří o výstavbě stezek rozhodují, zapomínají rozlišovat mezi různými účely cyklostezek.

K čemu slouží cyklostezka

Šířka, povrch i trasa cyklostezky by podle něj měly odpovídat jejímu převažujícímu využití.

Cyklostezky, které mají sloužit každodenní dopravě lidí do práce a do školy, by měly propojovat jednotlivé cíle co nejkratší cestou, měly by být co nejpohodlnější a nejbezpečnější, mít odpovídající kapacitu a taky povrch sjízdný téměř po celý rok.

Cyklostezky poblíž obcí a měst rovněž rádi využívají in-line bruslaři, kteří asfaltový povrch jednoznačně potřebují. U cyklostezek určených k rekreačnímu účelu, které vedou krajinou, by ale podle Kvasničky mělo jít o něco jiného.

"Rekreační cyklostezky se nestavějí proto, aby se cyklisté dostali z místa na místo co nejrychleji, ale proto, aby nabyli krásných zážitků z přírody a krajiny. Přímé, široké, asfaltové cesty s obrubníky a příkopy cyklisty a jiné uživatele od přírody spíš odtrhávají místo toho, aby je do ní vtahovaly," říká Tomáš Kvasnička.

Velký zlom

V rekreační cyklistice nastal velký zlom s masovým rozšířením trekových a horských kol. Až do té doby nebyly pěšiny a lesní a polní cesty pro cyklisty moc přístupné. V posledních zhruba deseti letech se u nás však prodávají v naprosté většině právě terénní kola.

Josef Přib z Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu (AVDK) uvádí: "Žádné přesné statistiky, kolik kterých kol se u nás loni prodalo, neexistují. Je zde pouze kvalifikovaný odhad prodejů, a to asi 380 000 kol celkem, z toho asi 50 - 60 000 dětských, 120 - 140 000 horských, 160 - 180 000 trekových kol a 2 - 3 000 silničních."

Zákazy pro cyklisty

Z toho by se dalo usuzovat, že lidé preferují kola do terénu a že asfalt na cestách potřebuje jen malé procento kol. Na polních i lesních cestách se skutečně objevuje čím dál víc cyklistů různého věku i kondice. Samozřejmě přišly i konflikty s pěšími turisty, které se leckde řešily úplným vyloučením cyklistů z provozu na cestě.

Známým příkladem, kam cyklisté nesmějí, je například široká štěrková cesta kolem šumavské řeky Vydry. Už několik let se kvůli konfliktům s pěšími turisty řeší zákazy vjezdu cyklistů v CHKO Český ráj. I proto převažuje snaha budovat oddělené stezky pro pěší a pro cyklisty.

Zákazy cyklisty vytlačují na zpevněné, silnicím podobné cesty. Ty jsou však přesným opakem toho, za čím mnozí cyklisté do krajiny přijíždějí. "Místo zákazů a asfaltových tras je třeba alespoň zčásti investovat do opatření, která umožní sdílené užívání přírodě blízkých cest," tvrdí Kvasnička.

"S rekreačními cestami je to podobné jako se zklidňováním dopravy ve městech. Tam se taky promyšlenými metodami zpomalují automobily tak, aby se snížil rozdíl mezi jejich rychlostí a rychlostí ostatních uživatelů komunikací."

To samé platí i pro vztah chodců a cyklistů na rekreačních cestách. "Turistická cesta pro společný provoz by měla být navržena a postavena tak, aby neumožňovala cyklistům jet moc rychle a ohrožovat tím ostatní," říká Kvasnička.

Komu asfaltové cyklostezky naopak dělají radost? Hlavně stavitelům silnic. Na cyklostezky je věnován zatím jen zlomek celkového objemu peněz určených na výstavbu silnic, ale i tak jde o mnohamilionové zakázky.

Například nedávno slavnostně otevřený první úsek cyklostezky spojující Gerlovu Huť a jezero Laka v Národním parku Šumava, dlouhý 5 km, stál podle údajů uvedených na internetových stránkách NP Šumava 18 010 244 Kč, tedy v průměru víc než tři miliony korun na kilometr.

Šířka úseku je tři metry, povrch střídavě živičný a štěrkový. Na první pohled stezka nápadně připomíná silnici, skoro by se na ní vyhnula dvě osobní auta, cyklostezka navíc vede podél silnice. "Jízda na kole po cyklistické stezce má nesrovnatelně jiné výhody, především vyšší bezpečnostní standard - hlavně kvůli neohrožování cyklistů automobily, z druhé strany odpadá při nesouběžném provozu s pěšími ohrožování pěších turistů cyklisty," odpověděl na otázku, proč byla na Šumavě vybudována zcela nová asfaltová cesta podél silnice a proč nebylo možné pro vedení cyklotrasy využít stávajících zpevněných i nezpevněných cest v okolí, Josef Jiřička ze Správy NP a CHKO Šumava.

Správa parku se hájí tím, že cyklostezka dodržuje normu ČSN 73 6110, podle níž byla zvolena šířka tři metry a neprašný povrch. Podle Jaroslava Martínka, vedoucího sekce cyklistické a pěší dopravy z Centra dopravního výzkumu, ovšem zmíněná norma není závazná. Navíc norma navrhuje různé šířky stezek a povrch ani vedení trasy neřeší.

Jak píše Josef Jiřička, ve spáditějších úsecích cyklostezky Gerlova Huť byl živičný povrch zvolen proto, že "při brždění kol vznikají v povrchu vozovky rýhy, které jsou počátkem vodní eroze. Časem následuje potřeba lokálního vyspravování, z toho plyne ztráta homogenity povrchu a zhoršující se stav vozovky jako celku." Tomáš Kvasnička na to má ale jiný názor.

"Rýhy nevznikají kvůli tomu, že cyklisté brzdí, ale kvůli tomu, že je jejich vliv na cestu umocněn špatným trasováním cesty." Stezky u nás jsou totiž často vedeny po spádnici, fungují jako koridory pro dešťovou vodu, a proto podléhají erozi. Kvasnička dodává: "Asfaltový povrch je jednoznačně nejdražší možností, jak se proti erozi bránit. Daleko efektivnější je držet se při stavbě zásad konstrukce přírodě blízkých cest."

Ředitel správy šumavského parku Alois Pavlíčko Respektu řekl, že na cyklostezku u Gerlovy Huti byl využit průsek "odlesněný už v polovině minulého století kvůli elektrickému vedení, odstraňovaly se pouze tříleté malé stromky z náletů". I to je však podle Kvasničky paradox.

"Lidé chtějí mít potěšení z přírody, ale správci krajiny je vytlačili do průseků po vysokém vedení. Místo lesem vede cesta podél silnice a pod elektrickými dráty. Skutečně si takto lidé ze správy národního parku představují hodnotný krajinný zážitek?"

Cyklostezky, rychlostezky

Jak se ukazuje, jde o dvě různá pojetí cyklostezek. Josef Jiřička ze správy šumavského parku tvrdí, že "dálková silniční cyklotrasa nabízí rychlejší průjezd územím - ať už v celé délce nebo v úsecích - cyklistům, kteří o to mají z nějakého důvodu zájem. To ale nikomu nebrání v tom, aby si na kole zajel do různých odlehlejších míst v národním parku po stezce s jinými parametry."

Jde tedy vlastně o rychlostní komunikaci pro cyklisty. Tomášovi Kvasničkovi z ČeMBy naproti tomu připadá "paradoxní, že by cykloturisté měli projet Šumavou rychle." Rekreační cyklostezky by měly podle něj návštěvníkům nabídnout především hodnotný krajinný zážitek založený na pohybu po pestré cestě, která co nejlíp zapadá do okolní krajiny.

ČeMBA, Centrum dopravního výzkumu a Nadace Partnerství se podle Kvasničky shodují v názoru, že v České republice se při realizaci cyklistických stezek zatím nebere příliš vážně jejich dopad na krajinu. Přitom je to právě krajina, která je motivem pro rekreační cyklistiku.

Tomáš Kvasnička se proto snaží prosadit, aby v budoucnu zmíněné organizace společně vypracovaly metodiku, která by tento nedostatek pomohla odstranit. "Je potřeba zvážit, zda jsou předpoklady, na nichž u nás stojí podpora rekreační cyklistiky, udržitelné. Nepřišel čas začít místo přímek stavět přírodní cesty bezpečné pro cyklisty i ostatní uživatele?"

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Nenasypali???
To je strasne jednoduchy takhle vsechno odsoudit. Navic, at to dela pan Kvasnicka pro cokoliv, dulezite je, co z toho plyne pro terenni cyklistiku u nas. Tahle iniciativa mi prijde velice dulezita. Potrebujeme nejakou organizaci ktera bude prosazovat dlouhodobou udrzitelnost prizniveho prostredi pro bajkovani v CR.
  • Autor Jan D
  • Datum a čas 9.4.2007 20:34
Reaguj
Re: Re: Re: Jak kde, jak kdo
Tak nějak to vidim taky
Reaguj
Re: Re: Asfaltové cyklostezky
Uplny offtopic, jenom takove rejpnuti: Myslim, ze ta asfaltka na hrebeni Orlickych hor tam je z doby, kdy se spise nez ochrana prirody resila ochrana Ceskoslovenska. Na favoritu to je docela prijemne svezeni, ale nejsem biker. (Co jsem jednou cumel, bylo, kdyz autobus na Mezivrsi vyklopil hromadu cyklistu, z vleku vylozili kola a jelo se.) :)
  • Autor jx void
  • Datum a čas 3.4.2007 11:23
Reaguj
Re: Re: Jak kde, jak kdo
jo mimochodem, Hlíno, jseš jedinej tohoto jména, nebo máš nějakýho jmenovce? od nějakýho takovýho jsme teď v sobotu u Jítravy trápili nějaký rok dva starý cesty na jistém docela pěkném kvaku, a s ostudou jsme toho moc neutrápili.
  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 3.4.2007 08:11
Reaguj
Re: Re: Jak kde, jak kdo
no, otřel jsem se jednou větou o "ochranářskej folklor". neznám moc šumavu, a ani mě tam, popravdě řečeno, moc neláká - skály tam nejsou skoro vůbec, vody se bojim, a fakt mi nebaví projíždět se pro vyvolání žízně v lese po asfaltce když jsou kolem akry lesa s rozrytejma svážnicema od lakatoše, a když vopustim asfalt a du se rochnit, tak děsně poničím přírodu, chytí mě ochránce, dá mi pokutu, vypustí duše, sežere svačinu a nad mojí zohavenou mrtvolou nakonec zazpívá kuplet. to samé v bleděmodrym v krakonošově. vono teda samozřejmě přeháním, tak nějak tuším, že jsou různé úrovně ochrany od první zóny národního parku po jánevimco. samozřejmě chápu, že když v čr máme dohromady asi čtyři hektary kosodreviny, že není nejlepší nápad to rozdrápat pneumatikama..... teda když nepustíme picyglistu na svážnici do vobyčejnýho tuctovýho hospodářskýho lesa, tak se vystavujeme riziku, že bude celej tuzemskej systém ochrany přírody považovat za samoúčelnou buzeraci.
  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 3.4.2007 08:06
Reaguj
Nenasypali???
Mám z toho celého dojem, že pan Kvasnička se chce dostat do rozhodovacího procesu, kde se rozdělují penízky, bo se takovým lidičkám vždy trochu usype.
  • Autor husky
  • Datum a čas 3.4.2007 07:45
Reaguj
Re: Re: Asfaltové cyklostezky
Já mám zkušenost opačnou. Magor na kole, jdoucí z kopce okolo50 až 60kou nepřibrzdil ani před zatáčkou, za kterou nebylo vidět.Navíc si cestu zkracoval vnitřní stranou zatáčky - co on by zpomaloval,že?blbý bylo, že za zatáčkou šla rodina s dětmi, bylo to o fous, naštěstí šli u kraje... těch nadávek, co za sebou ten blbec hodil... Stalo se cestou z Velké Deštné, tam je to běžné. Kdyby takhle někdo ohrozil moje děti, tak tam asi fakt natáhnu špagát... Pěkně 30 cm nad zem a dobře viditelný. Kdo jede slušně, zastaví, kdo jede jak magor, tak holt ne...Stalo se cesto z velk
  • Autor KL
  • Datum a čas 3.4.2007 07:28
Reaguj
Re: Re: Re: Jak kde, jak kdo
"Lokální politici, silničáři i správy chráněných území hrdě představují milionové investice do nových cyklostezek...." .....
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 2.4.2007 20:58
Reaguj
Re: Re: Re: Jak kde, jak kdo
Nojo, nojo... Slábnoucím zrakem hledím na monitor a nechci také dělat arbitra.
Ono tedy v lese lesovatém se mi silničky nelíbí, Vošoupe se na tom drahej dezén na podrážkách, bolej z toho nohy a bejkaři jsou pak moc rychlý a jak projížděj, dělá to děsnej fukejř!
Jo v takový ty krajině nelesní... tam nejni stejně co zkazit.
Asfalt jsem u nás měli až od půlky ulice, zbytek byl štěrk. Už tu máme asfalt a jestli ho natáhnou až do lesa, tak jim ho sežeru.
I když je fakt, že to dobře při běhání obrušuje drápky. Říká pes.
Tůhle jsem viděl v parku maníky s motorovou koběžkou. fakt" na Petříně. Ti chtějí také prostor k životu. A budou, budou, všichni budou.
A prostor nejni a nebude, pjetiletce zdrarrr!Nazdar!
  • Autor Dag
  • Datum a čas 2.4.2007 20:56
Reaguj
Re: Re: Jak kde, jak kdo
Dobrý den Hlíno, zde Váš oblíbený oponent, právnický nedouk patpong. Nezlobte se na mne, ale nejste maliličko obsedantní ? Přinášíte sice správnou tezi, že OP by neměla být arbitrem sporu nějak definovaných zájmových skupin, pokud tímto ovšem nejsou dotčeny zákonem chráněné zájmy ochrany přírody, ale samotným svým příspěvkem ji vzápětí negujete. Přečetl jsem si velmi pozorně příspěvek Dagův i příspěvky ostatních a nikdo (Puš ani ostatní) se o nějaký OOP neotírají, a už vůbec ho nějak, byť zastřeně, nekritizují. Tak proč jste se s tím pro pánajána vytarasil ? Lukáš sice použil lehce pejorativní termín „ekologisti“, ale to žádný soudný pracovník státní ochrany přírody na sebe přece nebude automaticky vztahovat. Pavel glosuje situaci na Šumavě – která i podle mého soudu je kontroverzní - ale jen jako dokreslení určité myšlenky, která v zásadě nemíří proti práci Správy NP. Vtírá se takové podezření, že když už je debata umírněná a nikdo ochranářům nenadává, je třeba diskutující jakoby malinko postrčit, aby bylo na horech-dolech veselo a daly se solit emotivní příspěvky jeden za druhým... Takže, jak píše Dag: „Je to v lidech“. Svatá pravda...
  • Autor patpong
  • Datum a čas 2.4.2007 20:23
Reaguj
Celkem 17 příspěvků v diskuzi


registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?

Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?

AKTUALIZACE Dravce a šelmy, které někdo otrávil, našli ornitologové u Jesenice na Příbramsku koncem února. Případ vyšetřovali kriminalisté a našli 52letého pachatele. Policie se zabývá nálezem dvou uhynulých orlů mořských, lišky a dalších šelem.
Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Komentované návrhy usnesení pro Valnou hromadu Českého horolezeckého svazu

Komentované návrhy usnesení pro Valnou hromadu Českého horolezeckého svazu

Velmi si vážíme podpory od širokého spektra oddílů napříč celou republikou, která nás ujistila, že v problémech, které nás trápí, nejsme osamoceni. Snaha vyvinutá před Valnou hromadou Českého horolezeckého svazu je startovacím
Pražský hrad je nám drahý?

Pražský hrad je nám drahý?

ANALÝZA Pražský hrad je symbol hlavního města i historie našeho státu, jeden z nejnavštěvovanějších turistických cílů v České republice. Vloni jej prohlédlo více než dva miliony návštěvníků. Od prvního března nachystali novinku: návštěvníci
Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci jízdních kol mají plné sklady. Trh s cyklistikou se propadl o třetinu a některé firmy musely snížit výrobu nových kol. Nepovedlo se doprodat zásoby jízdních kol z roku 2022/23 a to i přes různé slevové

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Parníkem na Slapy Praha 4.5.-29.9. 4.5.
Hrnčířská sobota Veselý Kopec 4.5.
Otevření hutě Barbora Jince, Barbora 4.-5.5. 4.5. 10:00
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 8.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
Živé dějiny Jenštejna
Jenštejn 11.5.
IMEX - veletrh Německo, Frankfurt 14.-16.5. Cestovní ruch 14.5.

Diskuse

izexxtag azithromycin cost, 3.5.2024 18:36, 117 příspěvků
zkušenost z řeky Pišišvor, 3.5.2024 11:36, 1 příspěvek
problémy s auty Lukas B., 2.5.2024 9:35, 5 příspěvků
problémy s auty JaT, 30.4.2024 10:16, 5 příspěvků
problémy s auty Honza, 30.4.2024 10:07, 5 příspěvků
polský národní park Lukas B., 30.4.2024 9:27, 1 příspěvek
Paragliding Annecy bergot, 29.4.2024 17:24, 1 příspěvek
voda v Jižních Čechách? PK, 28.4.2024 18:51, 1 příspěvek
problémy s auty JaT, 25.4.2024 21:09, 5 příspěvků
INU Honza, 25.4.2024 20:15, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

How to battle gym anxiety... Horydoly , 2.5.2024 9:51
Čarodějnický běh Horydoly , 1.5.2024 23:09
SALZKAMMERGUT TROPHY Horydoly , 1.5.2024 23:06
Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47
O novém poznání, kterému ... milan šupa, 25.4.2024 19:37
135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00