Tři králové nebo tři mudrci

6. ledna roku 1 našeho letopočtu dorazila do Betlému záhadná parta. Říká se ji Tři králové, spíše to ovšem byli kazatelé, nebo mágové, případně mudrci či dokonce učení muži. Nejspíš to
Bruslení v Praze 2015

Praha zprovozňuje zimní bruslařské plochy. Přinášíme přehled možností na bruslení v hlavním městě. Bruslí se na ledu velkých zimních stadionů, jsou otevřena malá dočasná kluziště i umělý led. Přírodní vodní plochy už
Rakouské Korutany myslí na lyžující děti

První vydařené obloučky na lyžích, stavění sněhuláka s nosem z mrkve a jízda do údolí na saních za úplňku. Ve svých lyžařských oblastech, vhodných pro rodiny, nabízejí Korutany dětem lepší podmínky pro nezapomenutelnou
Deštné: Jarní prázdniny se blíží do Orlických hor

Jarní prázdniny se blíží. Hurá na lyže! Orlické hory a Podorlicko prošly v posledních letech razantní proměnou. Vyrostly zde nové restaurace, příjemné penziony i špičkové hotely, opravovala se původní ubytovací zařízení, vznikly nové
Naučte se carvovat!

AKTUALIZACE Každý lyžař o carvingu mluví, jiné než carvingové lyže se neprodávají, radius je alfou a omegou v obchodech. Přesto málokdo umí carvovat opravdu dobře. Horydoly proto nabízejí videoučebnici, jak na to.

Brtnické ledopády - turistika
Brtníky 29.1.-1.2. 29.1.
Hvězdy na sněhu Karlov 31.1.-1.2. Snowboardové závody pro děti 31.1.
Betlémy - výstava Třešť 2.12.-2.2. 2.2.
Betlémy - výstava Praha, Muzeum Karlova mostu 30.11.-3.2. 3.2.
ISPO - veletrh Německo, Mnichov 5.-8.2. 5.2.
Hvězdy na sněhu Dolní Morava 14.-15.2. Snowboardové závody pro děti 14.2.
Carnival Itálie, Livigno 14.-21.2. 14.2.
Dětské hrátky Mladé Buky 28.2.-1.3. Snowboardové závody pro děti 28.2.
Hvězdy na sněhu Velké Meziříčí, Fajtův kopec 14.-15.3. Snowboardové závody pro děti 14.3.
Chrudimka - splutí Seč   28.3.

ubohost Zora, 1.2.2015 21:18, 51 příspěvků

Skiareál Kašperky Horydoly Horydoly, 28.1.2015 10:43
Snowhill 2015 Horydoly Horydoly, 23.1.2015 13:07

Májové Krkonoše na skialpech

Krkonošské jaro je tu, ale chtělo by se ještě lyžovat. Je horký první máj, sníh mizí každou hodinou a malý potomek na krku.
Jak na to Trasa

Pec pod Sněžkou (lanovka) - Růžová hora - Sněžka - Luční bouda - Luční hora - bouda u Bílého Labe - Dívčí lávky - Medvědín (lanovka) - Krkonoš - Zlaté návrší - rozcestí U tří pánů - Krakonošova snídavě - Harrachov

Národní park

Část popsaného výletu vede mimo značené trasy a je tedy nelegální. V okolí Bílého Labe navíc hrozí laviny.

Batoh 60 l

Skialpová (telemarská, backcountry) výzbroj pro dospělého, sjezdovky pro malé dítě

Nepromokavá a prodyšná bunda a kalhoty

Kukla proti větru

Funkční prádlo

Fleecová bunda

Rukavice

Náhradní oblečení, především ponožky a rukavice

Mapa, busola

Horolezecké sedací úvazky

Lano cca 5 m

3 karabiny

Vyrážím obtěžkán dvěma páry sjezdovek, dvěma páry přezkáčů, jídlem na tři dny, spacáky, karimatkami, vařičem a ešusem do hor.

Po strastiplném autobusovém putování vystupujeme já a čtyřletý synek Matýsek někdy před polednem uprostřed Pece pod Sněžkou. V tom horku si na rozpáleném asfaltu připadáme poněkud nepatřičně. Hážeme tedy batohy co nejrychleji na záda, lyže na ramena, na nohou plastové šněrovací duplexy, sluneční brýle na očích a uháníme k lanovce.

Sněhu je málo

Jako obvykle jede jen na Růžovou horu. Probrodíme tedy kousek k vrcholu mokrou břečkou a otvírá se nám známý impozantní pohled na nejvyšší českou horu. Přes její krásné jméno jí chybí byť jen špetka sněhu, a tak se drápeme do kopce pěšky. K večeru jsme nahoře a mezi polskými harcery v kraťasech se vyjímáme jako Marťané.

I směrem k bývalé Obří boudě chybí sníh a tak pořád po svých šlapeme směrem na Luční boudu. U prvního můstku přes bažiny konečně můžeme nazout to, co jsme si na zádech přinesli, a vyrazit po sněhové pláni. Měli jsme však zvolit spíše vodní lyže, protože metrová vrstva firnu je tak prosáklá vodou, že se do ní boříme po kotníky. Matěje po rovině a do kopce táhnu na laně, a tak zapadá do mých stop tak hluboko, až mu voda zalévá sjezdové přeskáče seshora.

Luční hora

Přespáváme na Luční boudě a ráno pokračujeme prosluněným svahem na Luční horu. Proč? Protože jsme ještě nikdy nebyli na tom nezajímavém a nevýrazném kopci. Vrcholové kamenné moře je bez sněhu a tak ho dobíjíme pěšky. Poté sjíždíme příjemným traverzem k rozcestí nad Kozími hřbety. ¨

Odtamtud po krátké válečné poradě kroužíme obloučky lavinovou dráhou do údolí Bílého Labe. Jednou je přerušená, a tak nezbývá nic jiného, než vzít lyže do rukou a přejít o jednu dráhu vedle. Matýsek ztrácí cestu, a proto ho po chvíli vidím, jak si razí cestu kosodřevinou po břiše. Orientační smysl měl správný, shledáváme se zase na sněhu.

Sjezd je dost úzký a prudký, a tak musím Matýska připoutat k sobě lanem a většinu žlabu sešoupáváme bokem. To bylo strachu. Matýsek se dole přiznává, že se bál ne prudkosti svahu, ale domníval se, že sjedeme až do hučící říčky a on se tak hrozně nechtěl koupat.

Zlaté návrší

Pěšky scházíme k boudě U Bílého Labe a potom dál až k Medvědínu. Stačíme ještě naskočit na lanovku, kde s námi jede několik cyklistů, a znovu připínáme lyže hned u rozcestníku.

Hřeben Kokrháče nás vynáší až do nebe a za chvíli jsme na opuštěném Zlatém návrší. Ještě zahlédneme poslední dva běžkaře mizet v posledním slunci směrem ke Kotli a dva sjezdaři se nám ztrácejí z očí na hraně Labského dolu. A potom už nikdo.

Vytahujeme spacáky a karimatky, kuchtíme večeři a usínáme v autobusové zastávce. Po ránu se nám z vyhřátých pelíšků moc nechce. Budí nás až první lyžaři, kteří dorážejí z Míseček s prkénky v rukou.

U tří pánů

Přes zasněženou Pančavskou louku se vydáváme ke Čtyřem pánům (a vzpomínáme na loňskou sněhovou bouři, která nám tady servala z hlavy helmu a odnesla ji někam k Labské boudě). Z kopce směrem k Harrachovu to ještě chvilku jde jet, ale co chvíli musíme šlapat po trávě. Odbočujeme proto doleva do prudkých svahů Kotle a Lysé hory a podél potoků kličkujeme, několikrát i brodíme, až se ocitáme na Krakonošově snídani.

Matějovi slibuji, že za chvíli budeme v našem oblíbeném srubu u Mumlavských vodopádů a dáme si špagety. Jenže ouha, o kousek dál nás zastavuje skupina Poláků, že nikdo z nich neumí česky a na lavičce jim leží česká paní, která má srdeční příhodu. Strhávám batoh, v rychlosti Matýskovi říkám, ať na mne počká a vyrážím k telefonu.

Polská čokoláda mu chutná

Ty tři-čtyři kilometry k Mumlavským vodopádům trvají v plastových botech a s hůlkama v rukou strašně dlouho. Pořád si opakuji, že když polevím, možná paní umře. Dobře to dopadlo – doběhl jsem, zavolal sanitku a dotáhl spolu s doktory jejich nádobíčko ke Krakonošově snídani. Na auto totiž bylo sněhu moc a na skútr málo. Všechno to trvalo dvě hodiny, ale paní přes své bezvědomí přežila.

Matýsek zatím Polákům ochutnal všechny zásoby a navzájem si neverbálně pokecali. Potom už dochází na slíbené špagety a posledním večerním autobusem odjíždíme domů do Prahy.

Diskuze

Klídek, pohodička, Černá Říčka

Louka, nahoře les, dva průseky. Jeden vlek a k tomu provazový vlíček pro prcky. Parkoviště, půjčovna lyžařského vybavení, malá lyžařská škola, bufet a záchod. Tak vypadá lyžování v Černé Říčce, jenom malém jizerském... celý článek