Katuň - opravdu velká řeka

Katuň - opravdu velká řeka
SDÍLEJ:
Na začátku byl nápad podniknout dobrodružnou cestu někam hodně daleko, kde tečou velké řeky, do civilizace je daleko a vrcholky hor jsou pokryté sněhem a ledem. Rozhodnutí padlo na Altaj, místo vzdálené od naší republiky šest tisíc kilometrů.
Jak na to Doporučené čtení

Altaj (průvodce). Paříž, Michel Strogoff 2000

Otakar Štěrba: Kde příroda vládne, pět výprav do Asie. Praha, Orbis 1975

Naším cílem bylo podniknout cestu po vzoru Štěrby a Štětiny z roku 1968. Ti tehdy zdolali nejvyšší horu Sibiře Běluchu, na koních objeli Katuňský hřeben a podnikli prvosjezd horní části řeky Katuň – počátku sibiřského veletoku Ob.

Každý den v tomto týdnu přineseme video z jiného úseku Katuně. Hlavním kameramanem byl Michal Dvořák, střih dělal spolu s Vítem Zýkou.

Pá: Příjezd na koních (14 MB)

Čt: Výroba raftů (21 MB)

St: Zaplavali jsme (10 MB)

Út: Velké vlny (12 MB)

Po: Kritický okamžik (12 MB)

Co si neuděláš, to nemáš

Již v lednu jsme začali s přípravami, kromě jiného také se stavbou katamaránů. Tato plavidla, rozšířená hojně na ruských řekách, mají mnoho výhod: dobrou stabilitu, velmi dobrý poměr váhy na člověka a uvezený náklad, konstrukce se dá postavit z malých kmenů získaných v místě plavby, katamarán si můžete ušít doma na stroji a dokoupit k němu duši. To jsou asi hlavní důvody, proč se využívají na expedicích jako byla ta naše.

Ovládat tato plavidla jsme se učili na pražském Trojském kanále. Většina z nás totiž na divoké vodě nikdy nejela.

Jedeme vlakem

Den D byl 11. srpna. Večerní vlak nás odvážel na téměř měsíc a půl směrem na východ. Kdo se chystáte do Ruska, tak si určitě nenechte ujít jízdu vlakem. Stojí to za to. Na dlouhých vzdálenostech v Rusku jsou velmi oblíbené tzv. plackártné vlaky. Vagóny jsou sice rozděleny na jednotlivé kóje po šesti lidech, ale tyto oddělení nemají žádné dveře. Po několika hodinách jízdy tak máte přehled, kam jedou lidé z poloviny vagónu a cesta ubíhá veseleji.

Naše cesta na Altaj vedla přes Moskvu, Volhu, Ural a po transsibiřské magistrále do Novosibirska. Odtud vlakem do Barnaulu a autobusem přes Gorno-Altajsk až ke Katuňskému hřebenu a vesnici Katanda. Cesta nám trvala šest dní a ujeli jsme necelých šest tisíc kilometrů.

Jedeme na koni

V Katandě jsme nechali nepotřebné věci a vyrazili do hor. V horách jsme byli v asi nejvíce navštěvované části Altaje, na Katuňském hřebenu. Vyrazili jsme z vesnice Ťungur do údolí řeky Akkem, proti proudu k Akkemskému jezeru pod horu Běluchu, dále přes hřeben do údolí řeky Kučerly a zpět do Ťunguru.

U Akkemského jezera je kemp, meteorologická stanice a horská služba. Vrtulník patřící horské službě jsme viděli létat jenom jednou, při vyhlídkovém letu pro movitější turisty. Hodina letu vás přijde v přepočtu na šedesát tisíc korun. Na vrchol Běluchy jsme nevystoupili, protože jsme měli málo času a trochu jsme podcenili horskou přípravu. Výhled na Altaj je však pěkný i ze všech okolních vrcholů.

V Katandě jsme měli sraz se zbývajícími členy výpravy. Jako výchozí bod naší plavby jsme si stanovili horní část Katuně. Máte dvě možnosti jak se tam dostat: autem z Kazachstánu nebo překonat Katuňský hřeben z ruské strany. Pro nás byl schůdnější Katuňský hřeben. Přemístit čtyřicet kilogramů nákladu na člověka není žádná hračka, nejlépe vám v této oblasti poslouží koně. Zde je to hojně využívaný a často jediný možný dopravní prostředek.

Pronájem koní jsme měli dopředu domluvený v Katandě. Vše jsme naložili a vyrazili s průvodci směrem ke Katuňskému hřebenu. Koní bylo však málo a někteří z nás šli pěšky. Z vlastní zkušenosti však musím říci, že trávit celý den v sedle není žádný med.

Cesta vedla okolo multinských jezer, přes několik průsmyků a okolo Taľmeního jezera k hornímu toku Katuně. Hory zde nejsou úplně pusté, občas potkáte pastevce se stádem dobytka nebo strážce národního parku. Podmínky pro pohyb v parku nejsou v postatě žádné kromě zaplacení vstupního poplatku. Dva naši průvodci byli také strážci parku, to jim však nebránilo občas porazit živé stromky na postavení stanu, otesat zdravý strom na rozdělání ohně nebo nechat odpadky na tábořišti.

Takhle se tu chová většina lidí, které jsme potkali. Místní Rusové na to s oblibou používají rčení: "Rassija balšája – Rusko je velké." Něco podobného jsme zažili už při cestě vlakem, když průvodčí vysypávala několikrát denně odpadky z vlaku přímo na koleje.

Jedeme na lodi

Po několika dnech pochodu jsme se rozloučili s našimi průvodci a začali stavět katamarány. Za den a půl bylo vše hotovo, katamarány postaveny a my jsme mohli vyrazit.

Horní část Katuně je nádherná. Je to rychlá horská řeka, místy sevřená do úzkého koryta, protékající neobydlenou divokou krajinou. Průtok je několikrát větší něž má Vltava v Praze a voda má pouze několik stupňů, protože pochází z horských ledovců. Řeka nejdříve protéká hlubokými lesy podél Kazachstánské hranice, poté meandruje Ujmonskou stepí, nechá se sevřít Akkemským kaňonem a opět uvolnit v Čujské stepi.

Teče tak rychle, že i kdybyste celý den nepádlovali, tak jste navečer o šedesát kilometrů dál. Proudí v ní tolik vody, že ji ani těch několik městeček a vesnic na 400 kilometrech naší plavby nestačilo znečistit. Celou dobu jsme z řeky pili a nic nám nebylo. Technicky má Katuň stupeň obtížnosti WW 3 až 4 podle stavu vody a my jsme zde zažili v několika peřejích až třímetrové vlny.

Z Čemalu teče Katuň ještě asi 250 kilometrů a po soutoku s Bijou se z ní v Bijsku stává sibiřský veletok Ob. To už je řeka přes 200 metrů široká a pomalu plyne do Severního ledového oceánu. V Čemalu skončilo naše putování po vodě. Přesunuli jsme se do Gorno‑Altajska a oslavili úspěšný návrat do civilizace.

Zaplatpánbůh bez potíží

Během cesty jsme se nepotýkali s žádnými bezpečnostními problémy, ale těžko říci zdali je to v těchto krajích normální. Naštěstí nás nepotkal ani žádný větší zdravotní problém, kromě vymknutého kotníku. To jsme už byli v dosahu civilizace a tak po dni jízdy na koni a třech hodinách čekání na elektrický proud v nemocnici mohl být kotník zrentgenován.

Altaj na křižovatce kultur a cest

Altajské pohoří se zdvíhá na jižním okraji střední Sibiře s nejvyšší horou Běluchou, vysokou 4506 metrů. V dávných dobách tudy vedla jedna ze severních větví Hedvábné stezky. Je to země na pomezí kultur. Obyvatelé Altaje jsou bývalí kočovníci, mluví altajsky a jako mnoho národů bývalého Sovětského svazu nemají s Rusy mnoho společného.

Pro obyvatele střední Asie mají tyto hory magickou moc. Mnoho spolků a náboženských sekt podniká na Altaj výpravy, aby zde jejich členové sbírali léčivé byliny a čerpali síly. Asi nebylo náhodou, že jsme ve vlaku potkali šamanku z okolí Moskvy, která směrovala na jeden ze šamanských srazů na Altaji.

Altajská republika je součástí Ruské federace, je velká zhruba jako Česká republika a žije zde přibližně 200 tisíc obyvatel, z toho jedna čtvrtina v hlavním městě Gorno-Altajsku. Pohoří Altaj zasahuje podle současného politického rozdělení na území Ruské federace, Mongolska, Číny a Kazachstánu.

Turistům zatím zůstává Altaj téměř utajen. Ale rok od roku jich přibývá, služby pro turisty se zlepšujím, a tak pokud máte chuť, neváhejte.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

mas pravdu. uvadim na pravou miru - cast lidi byla poprve na divoke vode v Praze Troji. mel jsem na mysli tu pulku vypravy, z niz nektreri uz na Katuni byli a zbytek mel s divokou vodou vetsi zkusenosti.
  • Autor michal
  • Datum a čas 26.5.2005 10:15
Reaguj
Re: Re: To nechápu
Mám tu čest znát se z některými ruskými kluky provozující komerční rafting na Katuňi a chci se jich zastat neb jsou to většinou profíci s perfektní znalostí řeky. Ale to se týká jen místních, z Altajské republiky. Oni sami si stěžují na Rusy co jim tam jezdí topit lidi a kazit jméno.
  • Autor Míra
  • Datum a čas 26.5.2005 07:54
Reaguj
Cituji: Ovládat tato plavidla jsme se učili na pražském Trojském kanále. Většina z nás totiž na divoké vodě nikdy nejela.Tak po týto větě jsem získal podobný dojem. Ale jinak asi v pohodě akce :)
  • Autor -rip-
  • Datum a čas 24.5.2005 06:34
Reaguj
Re: To nechápu
Ahoj vodaku Marku, nevim jak jsi vydedukoval, ze jsme byli nevodaci?! Myslim, ze nase zkusenosti a uroven byly srovnatelne, rekl bych ze i vetsi, nez komercni cestovky, ktere na Katun vozi klienty.
  • Autor michal
  • Datum a čas 23.5.2005 20:49
Reaguj
Re: To nechápu
Jinak dobrý video, těším se na další!
  • Autor vodák Marek
  • Datum a čas 23.5.2005 09:40
Reaguj
To nechápu
Nevodáci na Katuni? Na vodě WWW 3-4? To je teda síla... Kolik procent bylo ztrát na lidském materiálu?
  • Autor vodák Marek
  • Datum a čas 23.5.2005 09:39
Reaguj
Celkem 6 příspěvků v diskuzi


registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Kajakář Vavřinec Hradilek, mistr světa a olympionik

Kajakář Vavřinec Hradilek, mistr světa a olympionik

Kajakář Vavřinec Vávra Hradilek má olympijské stříbro z Londýna 2012.  Mistrem světa se stal roku 2013 v Praze (kajak) a roku 2017 v Pau (extrémní kajak). Právě ukončil profesionální kariéru.
Řeky AKTUÁLNĚ 2024

Řeky AKTUÁLNĚ 2024

RÝN Voda pro vodáky teče jenom někde a někdy. Přinášíme informace, které by vás mohly zajímat, pokud se chystáte na prázdninové putování po řece i víkendové splutí potoka. Přidáváme tipy ze zahraničí.
Vodácké značky

Vodácké značky

Kánoe, kajaky, rafty, pramice, nafukovací lodě, skládací lodě, plast, laminát, kevlar, dřevo, hliník... Lodě na divokou vodu, turistiku, mořské či jezerní speciály... Závodní i rekreační... Vybavení a oblečení... Co si můžete přát,
Panenka prodal Lulovi firmu na výrobu pádel

Panenka prodal Lulovi firmu na výrobu pádel

Petr Panenka prodal svoji firmu Panenka Paddles. Novým majitelem se stal Jiří Lula.
Bílé Karpaty AKTUÁLNĚ 2024

Bílé Karpaty AKTUÁLNĚ 2024

ZLÍN Zprávy ze Slovácka, od Vizovic a ze slovensko-moravského pomezí.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Parníkem do ZOO Praha, Rašínovo nábřeží 30.4.-13.10. 30.4.
Sázavské pádlo - vodácké závody Týnec - Pikovice 3.-5.5. 3.5.
Parníkem na Slapy Praha 4.5.-29.9. 4.5.
Orlice - Litický oblouk Bohousová 4.5.
Malodunajský vodácký maraton Nová Dedinka 4.5.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 8.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.

Diskuse

Rupture error: reason, ra... gibupuc, 4.5.2024 18:44, 3 příspěvky
nebjzyza generic synthroid online, 4.5.2024 18:35, 132 příspěvků
Visuo-spatial allogeneic ... tuifociwineu, 4.5.2024 18:28, 3 příspěvky
Коды промо сети DeoShop.r... DanielJoita, 4.5.2024 18:14, 3 příspěvky
Предоставляем возможность... OLanebal, 4.5.2024 17:23, 4 příspěvky
qkrqnbkb canada pharmacy world, 4.5.2024 16:59, 7 příspěvků
gucszgezs valtrex price south africa, 4.5.2024 16:28, 132 příspěvků
Мы предлагаем купить дипл... Gichardpow, 4.5.2024 15:49, 17 příspěvků
rezxibdt prednisone 30 mg price, 4.5.2024 15:03, 7 příspěvků
ajmepbfl zithromax generic price, 4.5.2024 14:36, 132 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

How to battle gym anxiety... Horydoly , 2.5.2024 9:51
Čarodějnický běh Horydoly , 1.5.2024 23:09
SALZKAMMERGUT TROPHY Horydoly , 1.5.2024 23:06
Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47
O novém poznání, kterému ... milan šupa, 25.4.2024 19:37
135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00