4 běžecké otázky na bolavé klouby

4 běžecké otázky na bolavé klouby
Víte, podle čeho se pozná dobrý maraton? Podle toho, že tam mají pivo! Bad Harzburger Bergmarathon 2012.
Autor snímku René Kujan
SDÍLEJ:

Při běhání jsou namáhány nejvíce klouby dolních končetin, hlavně kyčle, kolena a kotníky. Druhotně se však  může problém vzniklý například v kotníku přenášet i na páteř. Při nadměrné či nerovnoměrné, dlouhodobé zátěži, může dojít k poškození kloubů a vazivových tkání.

Primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová doporučuje, jak se bolestí vyvarovat.

Michaela Tomanová.

Je běh prospěšný pro naše klouby?

Pokud si nejste jistí, zda vám určitý pohyb škodí či nikoliv, poraďte se se svým rehabilitačním lékařem nebo jiným odborníkem, který se touto problematikou zabývá. Pravidelný pohyb ale kloubům rozhodně prospívá. Díky němu se zlepšuje flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, zpevňují se okolní svaly a vazy, kloub je stabilnější a odolnější. 

Pokud po běhání bolí kolena, co dělám špatně?

Bolest kolen po běhu může mít různé příčiny. Možná jste byl/a  jen nerozcvičený/á a neprotažený/á a vaše ztuhlé tkáně se přetížily a to i tak, že mohly vzniknout mikrotraumata. Při běžeckém došlapu se musí naše tělo vyrovnat s tlakem, který je 2-3x vyšší než je naše hmotnost, takže došlap na tvrdý povrch není při běhu pro naše klouby a vazy úplně ideální.

Pokud je to možné, snažte se spíše běhat na měkčím povrchu např. na atletických dráhách či v lese, než po asfaltových silnicích. Běhání by se také měli úplně vyhnout lidé bezprostředně  po operacích a úrazech kloubů dolních končetin.

Pozor také na posilování a běh při počínající artróze. Kloubní chrupavka totiž není schopná  regenerace a hrozí zde rychlejší rozvoj artrózy.

Má běh vliv na osteoporózu?

Osteoporóza neboli řídnutí kostí je podle posledních průzkumů nižší u lidí, kteří jsou minimálně 3x týdně v aktivním pohybu. Běh je jednou z možností, jak si uchovat správnou hustotu kostí.

Zvolte si vždy takovou zátěž, abyste své tělo zbytečně nepřetížili, nemusíte vše zvládnout hned na začátku a dávat si neúměrné cíle, tím si spíše ublížíte. Zátěž si přidávejte postupně a přizpůsobujte ji momentálním možnostem vašeho těla. Není však dobré věnovat se jednostranně pouze běhu. Vhodné je zařadit i další cvičení, které pomůže posílit a protáhnout váš pohybový aparát.

Jak se nejlépe protáhnout či připravit na samotný běh?

Před samotným během je vhodné tělo na zátěž připravit. Důležité je se protáhnout, uvolnit si svaly a vazivové tkáně. Začít můžete také desetiminutovou rychlou chůzí, a pokud vám to zdraví a kondice dovolí, pomalu přejdete do běhu. Na závěr dopřejte svému tělu uvolňovací cviky. Velmi důležité je zvolit správné kvalitní běžecké boty

 

Horydoly.cz Další zdravotní prevence:

4 důvody, proč podprsenka působí bolest hlavy

4 tipy, jak omezit únavu za volantem

Artróza a bolesti kloubů se netýkají jen seniorů

Primářka Michaela Tomanová radí

Jak dodržet intimní hygienu v létě

Dětské nohy v horkých dnech

Boty pro seniory kupujte odpoledne

Jak správně vybrat outdoorové boty?

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Olympijský běh v Říčanech

Olympijský běh v Říčanech

Olympijský oheň se (obrazně řečeno) rozhořel po celé republice. Kdybych chtěl básnit, řekl bych, že se rozhořel v srdcích všech přítomných běžců i diváků  - no to by ale bylo až moc kýčovité.... celý článek

Pražská štafeta: Zkus to ve čtyřech!

Báječný kross, báječné ženy v Senohrabech

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Frýdlantský duatlon a Beskydský šerpa

Frýdlantský duatlon a Beskydský šerpa

Frýdlantský duatlon přilákal v sobotu 16. června tři stovky účastníků. To je více než dvojnásobek oproti loňskému ročníku. Vítězem hlavního individuálního závodu se stal Martin Grimm, mezi ženami kralovala Klára Kubínová.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Bankokros - běh Praha, Milíčovský háj   21.8. 18:00
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 23.-28.8. 23.8.
Ivův běh Praha, Žvahov 23.8. 18:00
Matterhorn Utraks Švýcarsko, Zermatt 24.-25.8. Ultramaraton 24.8.
Caravan Salon - veletrh Německo, Düsseldorf 25.8.-2.9. 25.8.
Parkmaraton - běh Krásná Lípa   25.8.
Kangaroo Hoppet - běžky Austrálie, Mount Beauty 25.8.
Memoriál Gavrila Gryzlova Píla Beh 25.8.
Trofeo Kima - běh Itálie, Val Masino Ultramaraton 26.8.
Ultra Trail du Mont Blanc Itálie, Courmayeur 27.8.-2.9. Horský ultramaraton 27.8.

Diskuse

Svatba Kateřina Poláková, 20.8.2018 14:44, 3 příspěvky
cyklo přilba z Lidlu Pavel, 18.8.2018 20:22, 17 příspěvků
Lenin Karka, 18.8.2018 10:53, 1 příspěvek
Ach ta eugenika JN, 17.8.2018 10:11, 2 příspěvky
Pokud nechcete přes ledovec Pišišvor, 17.8.2018 9:08, 12 příspěvků
Hodinky Petr, 15.8.2018 10:46, 23 příspěvků
kruhy Zdenek, 14.8.2018 7:58, 8 příspěvků
Hodinky Olda, 13.8.2018 11:20, 23 příspěvků
307 km Ivan Paleček, 12.8.2018 18:47, 13 příspěvků
Hodinky Filip, 12.8.2018 15:59, 23 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Slovensko turistické Horydoly , 20.8.2018 23:08
Mercury nové turistické i... Horydoly , 20.8.2018 22:26
Cyklostezky v Pardubickém... Horydoly , 20.8.2018 0:35
Projděte bránou v Adršpaš... Horydoly , 17.8.2018 2:15
Botanická zahrada Praha Horydoly , 12.8.2018 12:13
Den rekordů aneb Duha v M... Horydoly , 12.8.2018 1:09
Zátopkova 10 Horydoly , 12.8.2018 0:32
World Ranking Race Prague Horydoly , 10.8.2018 22:55