Šijeme v Asii, protože to tam umějí

Šijeme v Asii, protože to tam umějí
Stan Hannah Space Thyme je vhodný do kempu.
Autor snímku Hannah
SDÍLEJ:

Agresivní reklamní kampaně, sázka na asijskou výrobu, evropská image a výroba doplňkového sortimentu. To je recept, jak se stát největším českým výrobcem oblečení pro volný čas a rekreační sport.

Jak na to

Hannah Czech

Akciová společnost je ve stoprocentním vlastnictví Stanislava Krpejše (akcie na doručitele), sídlí v Plzni, vznikla v roce 1991. V současné době má 130 zaměstnanců v ČR, 15 v Číně. Vyrábí oblečení značek Redstone, Sportland, Redwood, National Geographic a Hannah.

Plzeňské firmě Hannah se to za třináct let od založení povedlo.

„Zařadili jsme se mezi velké světové výrobce, kteří šijí v Číně,“ komentuje strategické rozhodnutí ředitel akciové společnosti Hannah Czech Jan Reitspies. Vývoj, vzorkovnu nových modelů a veškerý obchod ponechal v Plzni, ale velkovýrobu přestěhoval beze zbytku do Šanghaje.

Přinejmenším stejnou roli jako nižší náklady hrála při rozhodování o přesunu výroby technologická vyspělost tamních továren. „Bylo pro nás důležité, že Číňané se dostali na špičku nejen tradičního šití, ale také lepení švů a mají bezchybnou organizaci výroby,“ připomíná ředitel a nastiňuje další vyhlídky: „Pákistánci si právě osvojují nejmodernější technologie svařování textilních materiálů.“ Podle něho není Evropa schopná v tomto oboru Asii konkurovat.

Patnáct čínských manažerů

Zatímco nad výrobou v čínských továrnách bdí patnáct tamních najatých manažerů, v Česku pracuje sto třicet lidí. Několik designérů vymýšlí modely dva roky napřed a dvacet švadlen jejich nápady uvádí do reality. Šijí tak zvané vzorky, na nich se ověřuje, zda jsou vhodné pro budoucí výrobu. Vybrané modely potom slouží jako vzorky pro rozkreslení tovární velkovýroby v Číně.

Dalších deset obchodních zástupců neustále navštěvuje obchody a hovoří s jejich vedoucími i prodavači. Získávají od nich cenné poznatky, které designéři přetavují do nových modelů oblečení. Zbytek lidí má v Hannahu na starosti běžný obchod a administrativu.

Dva roky napřed

Ještě vloni šéfdesignér Hannahu tvrdil, že jeho firma trendy nevytváří, ale naopak se snaží odhadnout, s čím přijde světová konkurence. Jde nejen o střihy, ale také o barvy a materiály. Letos ředitel Jan Reitspies říká: „Některé věci od nás už kopírují druzí.“

Honba za vlastním a přitom módním image je ovšem běh na dlouhou trať. „Zatímco v módním oblečení se vyrábí půl roku napřed, u sportovního zboží přemýšlíme tři roky dopředu a cesta od prvního reálného nápadu k oblečení na pultech trvá dva roky,“ připomíná marketingová ředitelka Julie Brožová.

O tom, že Hannah se vyšvihnul mezi důležité značky svědčí i to, že na západočeských tržnicích se teď na podzim objevily první padělky jeho bund.

Evropská firma

Sportovní oblečení má během roku značné výkyvy v prodejnosti. Hannah proto rozprostírá své aktivity do šířky i do hloubky. Prezentuje se jako evropská firma a dodává nejen na český trh (50 %), ale také do Polska a na Ukrajinu (dohromady 30 %). Zbytek prodává po celém světě od Jižní Ameriky, přes Skandinávii až po západní Evropu. V Polsku se o jejich obchodování stará šest lidí.

Zároveň s regionalizací si Hannah udržuje dostatečně široký sortiment. Na podzim a v zimě se prodává zimní a lyžařské oblečení (35 % obratu), přes rok vybavení pro camping jako jsou spací pytle a stany (30 %) a zbytek obstarává oblečení pro volný čas.

Image je vším

Bez reklamy a propagace by nebylo značky Hannah. Kromě celostátní pravidelné jarní a podzimní billboardové kampaně míří reklama do odborných tak zvaných outdoorových médií, celostátních deníků, na výstavy a veletrhy.

Televize je zatím mimo hledáček marketingových zájmů firmy. Reklamu až na drobné výjimky Hannah nezadává ani do malých a regionálních titulů. Samostatnou kapitolou je obor public relations. K působení na veřejnost si Hannah před rokem vybral velkou P.R. agenturu MMD, která svoji práci dělá dobře. Daří se jí pod pláštíkem redakčních článků pronikat především do časopisů. Mnohdy lze dokonce tiskovou zprávu Hannahu najít pod jménem redaktora jako autorský článek. Samozřejmě tento postup se neslučuje s vydavatelskou a novinářskou etikou, ale pro firmu je velmi účinný.

Promyšleně přistupuje Hannah i ke sponzoringu, při kterém podporuje nejen současné hvězdy jako je lyžařský akrobat Aleš Valenta, ale také mladé nadějné talenty v okrajových sportech, ze kterých by se mohly časem vyklubat hvězdy jako z Valenty.

Co zajímá zákazníky

Hannah je mezi českými oděvními firmami hodně napřed také ve způsobu, jak poskytovat zákazníkům informace. Mimo klasické reklamy se zaměřuje na podporu v místě prodeje.

Podrobné visačky u každého kusu oblečení jsou samozřejmostí, propagační materiály dodávané obchodníkům také. „Český zákazník patří sice mezi nejpoučenější v Evropě, ale přesto by visačka měla být až jeho poslední záchranou,“ míní marketingová ředitelka.

V první linii totiž stojí prodavač, který by měl být odborníkem. „Správně by měl zákazník říci, na co oděv potřebuje, a prodavač mu doporučí konkrétní model a ještě mu zdůvodní svoji volbu.“ Hannah proto pořádá jednou za rok bezplatný celodenní seminář pro obchodníky, kde podrobně rozebírá aktuální kolekci.

Trendy letošní zimy

Český zákazník požaduje moderní střihy a nejnovější výkřiky techniky, ale zároveň konzervativní barevnost. „Lyžaři si kupují především červené a modré bundy a k tomu černé kalhoty, ženy občas sáhnou i po pastelových barvách a snowboardisté zůstávají u svých volných střihů a tlumených zeleno-béžových kombinací,“ míní marketingová ředitelka Julie Brožová.

U střední a vyšší kategorie oblečení však konzervativní Češi berou s povděkem vymoženosti, jako například zvláštní kapsy na lyžařské permanentky, nepromokavé kapsy na diskmany a walkmany s tunýlkem pro sluchátka, chráněné místo na mobil a všité recco-destičky kvůli rychlému vyhledání pod případnou lavinou. Zajímají se také o složení materiálu a technické hodnoty promokavosti a prodyšnosti. Bunda bez všité membrány je už odsouzena mezi levné výrobky.

Sponzoring Hannah 2004

* Aleš Valenta - akrobatické skoky na lyžích - rukavice

* Jan Řehula - triatlon - prodyšné tréningové oblečení

* Michal Michalík - moderní pětiboj - nepromokavé kalhoty a bundy, volný čas

* Lucie Zelenková - triatlon - nepromokavé kalhoty a bundy, volný čas

* Dalibor Carbol - paragliding - expediční vybavení

* Expedice Cho Oyu - horolezectví - stany, oděv proti chladu

* Expedice Jamaica - divoká voda - stany, volný čas

* Na kole všemi kontinenty - cykloturistika - stany, spací pytle

* Reprezentace Česka - cyklokros - volný čas

* Reprezentace Belgie - sjezdové lyžování - lyžařské komplety

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: hannah - nikdy vice
Dnes se píše rok 2007 a můžu říct, že firma Hannah jde dál a dál. Nedávno jsem si koupila stan Apache II a spacáky Trek, jsem maximálně spokojená. Takže můžu jen doporučit....
  • Autor Šárka
  • Datum a čas 24.6.2007 17:51
Reaguj
Hannah je past
Support to Martin. Koupit si něco u Hannahu je stejný, jako si koupit něco u vietnamců, akorát že Hannah je 10x dražší a tváří se modně. Je to outdoor do města. Je zřejmý, že pokud chcete ČESKÝ kvalitní hadry se servisem, kupujte u Tilaku , Warmpeacu nebo Sport Schwartzkopf.
  • Autor Avalokítešvara
  • Datum a čas 4.1.2005 14:41
Reaguj
Tak nevim... Mam od h. spacak jeden z nejobycejnejsich (oznaceni -7 0 20) za cca 1200, mam ho 2 roky a krome osoupanyho loga je jak novej, jeden kamos ma bundu asi za 4000 2 roky druhej asi z 3000 tedka 3 mesice oba denni noseni a ani jeden si nestezuje. A reklamace? Poku vim 2 roky je zaruka v miste nakupu. Apropo: co takhle udrzba, treba impregnace, ruku na srdce, delalte to?
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 10.12.2004 14:32
Reaguj
Re: Re: Re: Má osobní zkušenost
To vim taky. Jde mi o to ze (aspon zatim) nelze srovnavat spaci pytle podle objektivnich kriterii (jako napr. zdici materialy ve stavebnictvi) na zaklade nejakeho atestu certifikovane zkusebny, protoze ani legislativa ani trh jej nevyzaduji. Chtel jsem tim rici ze je pak mozne deklarovat cokoliv bez rizika reklamace, coz myslim Hannah vyuziva vice nez jini. A kdo se nevyzna ten na to skoci. Dnes uz samozrejme vim co je dulezite, a proto jsem presel na jednoznacne odhadnutelne tepelne vlastnosti spacaku s perim 90/10, 650 cuin ....
  • Autor Pavel
  • Datum a čas 3.12.2004 14:41
Reaguj
Re: Re: Re: Sračky
Ja bych rekla, ze jo, ze to jista znamka o kvalite je. Nemam cest s vyrobky zadne Tebou jmenovane firmy, tak je nemuzu hodnotit. Neni nad osobní zkusenost. Jestli ty nejake mas, tak se konkretne pochlub.
  • Autor Jana
  • Datum a čas 2.12.2004 09:28
Reaguj
Re: Re: Sračky
to ovsem jeste nic nevypovida o kvalite - mozna ze firmy jako Warmpeace, Tilak, Doldy, Sport Schwarzkopf, Direct Alpine, Jurek, apod. nevyvazeji do tolika zemi, na druhou stranu se orientuji jak na kvalitu, tak na pozarucni servis, tzn. ze jim nejde o to jenom zakaznika vyzdimat a pak ho poslat do ... nekam :-/
  • Autor Martin
  • Datum a čas 1.12.2004 09:43
Reaguj
Re: Sračky
Mas jenom blby reci. Nez neco podobnyho zase reknes, poradne se nad tim zamysli. Uprimne, neznam jinou ceskou firmu vyrabejici outdoor obleceni a vybaveni, ktera by vyvazela sve vyrobky do 27 zemi celeho sveta. Myslim, ze to o necem svedci.
  • Autor Jana
  • Datum a čas 1.12.2004 09:35
Reaguj
Re: Sračky
Ahoj sracko,absolutne neminim hajit firmu Hannah. Sice mam od ni uz tri roky bundu (byla se mnou v Peru, Bolivii atd.) a nemuzu si stezovat, ale co mne zarazi je tvuj "objektivni" pristup k veci. Kdyz se ti nelibi, co se na Dolech pise, tak co tam lezes. A propo, ctes noviny nebo casopisy? To jses tak naivni, ze si myslis, ze vsechny clanky pisou ze skrace novinari? Tak to se na te psychiatrii mozna setkate. Simona
  • Autor Simona
  • Datum a čas 30.11.2004 17:35
Reaguj
Re: Re: Má osobní zkušenost
Nesouhlasím, jde o objektivní hodnoty. Samozřejmě Ti bude větší zima, když máš hlad, nebo žízeň, nebo jsi unavený, ale změřit se základní hodnoty dají.
Reaguj
Re: Re: Má osobní zkušenost
Uvazuj hlavou, to ze ti niekto je schopny odmerat teplo v spacaku este neznamena, ze je schopny OBJEKTIVNE posudit ci v nom nebude napr. v -10 zima. Tym padom je to asi dost tazko reklamovatelne, kedze citlivost na chlad je silno individualna. To je akoby si chcel reklamovat vo Vitane, ze si sa z ich deklarovanych 2 porcii nenajedol ani sam!!!
  • Autor Marek P.
  • Datum a čas 26.11.2004 10:07
Reaguj
Celkem 27 příspěvků v diskuzi


Prague Bike Fest: to nejlepší ze světa cyklistiky, adrenalinové zážitky a zábava pro děti i dospělé

Prague Bike Fest: to nejlepší ze světa cyklistiky, adrenalinové zážitky a zábava pro děti i dospělé

Druhý ročník Prague Bike Fest otevře brány na Výstavišti v Praze Holešovicích o víkendu 27. až 28. dubna. Areál uvítá cyklo nadšence. Během dvou dnů si návštěvníci užijí pořádnou porci adrenalinových show,... celý článek

Česko-slovinský alpský spolek. Čemu slouží a komu patří?

Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Jaro začíná dnes nad ránem

Jaro začíná dnes nad ránem

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací
Komentované návrhy usnesení pro Valnou hromadu Českého horolezeckého svazu

Komentované návrhy usnesení pro Valnou hromadu Českého horolezeckého svazu

Velmi si vážíme podpory od širokého spektra oddílů napříč celou republikou, která nás ujistila, že v problémech, které nás trápí, nejsme osamoceni. Snaha vyvinutá před Valnou hromadou Českého horolezeckého svazu je startovacím
Pražský hrad je nám drahý?

Pražský hrad je nám drahý?

ANALÝZA Pražský hrad je symbol hlavního města i historie našeho státu, jeden z nejnavštěvovanějších turistických cílů v České republice. Vloni jej prohlédlo více než dva miliony návštěvníků. Od prvního března nachystali novinku: návštěvníci
Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci jízdních kol mají plné sklady. Trh s cyklistikou se propadl o třetinu a některé firmy musely snížit výrobu nových kol. Nepovedlo se doprodat zásoby jízdních kol z roku 2022/23 a to i přes různé slevové

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Černobylské deníky - diashow Brno, základní škola Svážná 26.4. 16:00
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 27.-28.4. 27.4.
Valné zhromaždenie JAMES Žilina, Dom techniky   27.4.
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Milíř na výrobu dřevěného uhlí Jince, Barbora 28.4. 14:00
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek Špindlerův Mlýn 1.5.
Parníkem na Slapy Praha 4.5.-29.9. 4.5.
Hrnčířská sobota Veselý Kopec 4.5.
Otevření hutě Barbora Jince, Barbora 4.-5.5. 4.5. 10:00

Diskuse

problémy s auty JaT, 25.4.2024 21:09, 2 příspěvky
INU Honza, 25.4.2024 20:15, 2 příspěvky
Vrchlice Klekí Petra, 24.4.2024 10:53, 4 příspěvky
V Říčanech nejezděte rych... Michael Beranek, 21.4.2024 18:21, 3 příspěvky
Bernina strašný news, 20.4.2024 11:13, 1 příspěvek
Nedej na nějaké rádobychy... Michael Beranek, 18.4.2024 17:34, 10 příspěvků
Prostě nehoda Horydoly, 18.4.2024 11:52, 10 příspěvků
Prostě nehoda EH, 18.4.2024 11:41, 10 příspěvků
Marťan se zastyděl? Lyžař, 18.4.2024 10:27, 10 příspěvků
Marťan se zastyděl? Prkoš, 18.4.2024 10:16, 10 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47
O novém poznání, kterému ... milan šupa, 25.4.2024 19:37
135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00
S Winterbergem na Dobešku Horydoly , 11.4.2024 0:02
Re: Praha Horydoly Open, 10.4.2024 10:32
Tipy na dámské běžecké bo... Horydoly Open, 10.4.2024 10:11