Ministerstvo dopravy otravuje cyklistům život

Ministerstvo dopravy otravuje cyklistům život
SDÍLEJ:

Ministerstvo dopravy otravuje život rodičům s malými dětmi už druhé desetiletí. Pokud chtějí vyrazit na kole, nesmějí prckové sedět v populárním vozíku připojeném za bicyklem. Přípustná je pouze dětská sedačka nad předním či zadním kolem, nebo přípojná tyč. Všechny tyto alternativy jsou ovšem určené především pro sportovně založené cyklisty a jejich potomky, kdežto cyklovozík je pohodlný a bezpečný především pro cyklisty, kteří si nejsou v sedle zcela jistí.

Jak na to

Na Slovensku vyřešili problém s cyklovozíky jednoduše. V zákoně se letos objevila nová přesná formulace:

Osoba staršia ako 15 rokov môže viesť osobu mladšiu ako 10 rokov:

* na pomocnom sedadle na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy,
* v prívesnom vozíku určenom na prepravu detí,
* v detskom bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom.

Jednou za čas se strhne mediální hysterie proti dětským cyklovozíkům, kterou rozpoutá nějaký subalterní policajt či úředníček.

Těžko říci, zda je v tom nějaký záměr, nebo obyčejná hloupost lidí od policie či z ministerstva dopravy.

Spory o cyklovozíky se táhnou již dlouhá léta. V MF Dnes jsem vedl test těchto vozíků roku 1996. Dva z nich se prodávají dodnes. Státem certifikovaný Strojírenský zkušební ústav v Jablonci nad Nisou tehdy vydal verdikt, že včechny čtyři modely jsou dobře ovladatelné a bezpečné. To nezávisle na technicích ve zkušebně potvrdili rodiče s dětmi, které jsme do testu zapojili. Rozdílné hodnocení vozíků tedy vyplynulo jen z různého komfortu jednotlivých modelů.

Tehdejší ředitel odboru silničních vozidel na ministerstvu dopravy Pavel Tunkl přesto rezolutně prohlašoval: "Vyhláška nedovoluje vozit osoby na přívěsech s výjimkou autobusového přívěsu.

V roce 2004 stejné stanovisko hájila v rozhovoru pro Horydoly Lenka Codlová z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Dnes se stejná písnička ze stejného ministerstva zase ozývá.

Dětské cyklovozíky jsou povolené a běžně používané v celé civilizované Evropě s výjimkou Česka. Chorvatsko, které po dlouholeté benevolenci vozíků sáhlo po silném omezení, do toho nepočítám.

Úřednické argumenty se opírají o zákon o provozu na pozemních komunikacích (konkrétně § 58, odst. 6, zákona č. 361/2000 Sb.), který řeší přívěsy za motorová vozidla. V nich se lidé nesmějí přepravovat. Úředníci postavili pomyslný oslí můstek a tvrdí, že pokud se v zákoně nemluví konkrétně o cyklovozících, musejí na ně vztáhnout paragraf o přívěsech za motorová vozidla a zakázat provoz cyklovozíků.

Policajtské argumenty znějí o něco lépe. Vozík prý není vidět, je nízký a navíc je ve výšce nárazníku osobního auta. Řidič motorového vozidla ho prý snadno přehlédne. Uniformovaní strážci zákona si ale zřejmě nevidí do úst. Vozíky pro přepravu dětí jsou do jednoho vybaveny barevným potahem, často z reflexními pruhy či odrazkami, a navíc nad nimi vlaje červený praporek jako když náklaďák veze dlouhý náklad. Do standardní příslušenství rovnou z výroby patří také úchyty na blikačky pro jízdu za zhoršené viditelnosti.

Rodiče vidí věci jinak a hlasují proti přihlouplé interpretaci zákona jednoduše - cykloovozíky nakupují ve velkém a jezdí s nimi po Česku jako diví. Když to jde v cizině, proč by to nešlo i u nás.

Mimochodem: odhaduje se, že v Česku jezdí deset až dvacet tisíc dětských cyklovozíků. Když to vynásobíme dvěma rodiči, znamená to, že se po republice pohybuje téměř padesát tisíc zločinců, kteří opakovaně páchají závažné trestné činy směřující k ohrožení zdraví jim svěřených osob a možná i jejich smrti. Policajti by měli tedy okamžitě vyrazit a pochytat všechny, kteří se domnívají, že dělají na kole něco dobrého pro zdraví svých dětí a pro zdraví své.

Řeči o nebezpečnosti cyklovozíků jsou jim ukradené, protože sami dobře vědí, co je pro jejich děti nejlepší. Cyklovozík totiž prakticky nelze převrhnout v zatáčce. V případě nárazu poskytuje jeho konstrukce aspoň minimální ochranu jako bezpečnostní rám v autě. Pokud spadne cyklista, nic ce neděje, protože vozík zůstává stále na obou kolech. Takové výhody neposkytuje žádná povolená cyklosedačka ani tažná tyč na pomezí současného zákona.

Cyklovozík poskytuje oproti cyklosedačkám velký komfort. Děti jsou v něm kryté proti špíně, dešti a větru, mohou pohodlně sedět nebo spát v leže, Dospělí mohou navíc do vozíku vedle dítěte naložit oblečení, jídlo, pití a hračky. Některé vozíky jsou dokonce určené pro dvě děti.

Nevýhodami dětského cyklovozíku zůstávají malá skladnost při přepravě vlakem nebo osobním autem, velká váha která nevadí v rovinách, ale v kopcích je znát, a rozměry. Jízda s ním připomíná cyklistovi řízení tiráku s naloženým návěsem. Do zatáček je potřeba nadjíždět, bzdit je nutné s rozvahou a ne na poslední chvíli a do terénu se raději nepouštět.

VIDEO Dětské vozíky předvádí majitel a konstruktér Azubu Aleš Zemánek

Dětské cyklistické vozíky na HORYDOLY

Dunaj 4x4

Reprodukci zdar!

Nejmenší cyklistka v Brdech

Vozík kontra cyklosedačka

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

S prckem na kole v předjaří

Azub omladil vozík Jerry

Na běžky s miminem

Skiset na vozík

Mimina na sněhu

České silnice bez vozíků

Sport nebo nelegální hazard?

Azub versus 2+2

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Argumenty o hlave v urovni vyfuku a narazniku aut me fakt dostavaji. 1) Cykliste, zvlast ti s vozikem, vetsinou vyhledavaji mene frekventovane silnice. Pokud kolem jede auto, tak je jedno jestli sedite v metru nebo ve dvou na vozovkou, dychate skoro to same. Pokud stoji auta v zacpe je to totez. 2) Pokud vozik sejme auto, ma dite vetsi sanci, nez kdyz auto smete kolo se sedackou - pad z vetsi vysky, zadna ochrana.A k argumentum o pohodlnosti rodicu - zkuste to s vozikem vy. Dite si ho uzije, pospi, muze si hrat. Pokud jsou rodice rozumni a casto stavi a vyhledavaji malo frekventovane silnice/cesty tak neni problem.
  • Autor krmic
  • Datum a čas 18.7.2011 10:29
Reaguj
Re: Re: co není zakázáno...
Za maminy, co si vozík vybraly místo kočárku, protože prostě nejsou procházové typy prohlašuji, že jízda po hladkém povrchu rozhodně nebyla nudná, ale naopak umožňovala delší výlety. Moji synové byli zaprášeni asi 2x v životě, když to šlo, zvládli jsme v jednom dni jak vozík, tak to odrážedlo - po projížďce spojené s nějakým programem jsme odhákli vozík, kluci si vzali odrážecí (později šlapací) kola a vyjeli jsme jejich tempem ještě na malou vyjíždku. A byly dny, kdy jsme měli vozík jen pro jistotu, pouze když některé z děti nemohlo/nechtělo dál pokračovat samo, pak se na vozík naložilo kolo, do něj dítě a jelo se.I s vozíkem jsme stavěli u všeho zajímavého a díky spojení s kolem jsme toho stihli vidět opravdu dost...S kočárkem bych se omezila na pidiprocházky (dvojčecí povozy jsou nemotorné) a plácání se někde na zahrádce...Prostě pohoda - bez výfuků a prachu (až na vzácné vyjímky, kdy se tomu opravdu nešlo vyhnout).
  • Autor Mamina
  • Datum a čas 15.7.2011 18:03
Reaguj
Re: co není zakázáno...
Ono je to složitější. Vozík pro děti vyhovuje definici přípojného vozidla dle z. 56/2001, kde se píše, že přípojné vozidlo je vozidlo určené k připojení za jiné vozidlo (nic o motorovém vozidle). No a v přípojném vozidle je zakázáno přepravovat osoby (z. 361/2000, §48(5)), pokud k tomuto není schváleno (schválení ke způsobilosti provozu na pozemních komunikacích dle tohoto zákona, neplést se schválením k prodeji např jako kočárek dle EN 1888:2003).

Krom toho ale §58(6) z. 361/2000 umožňuje připojit za jízdní kolo vozík, který není přípojným vozidlem, pouze splňuje vcelku rozumné požadavky např. šířka do 80cm, odrazky, za snížené viditelnosti osvětlení. Například přidrátovat k sedlovce dvoukolák. No a v takovémto dvoukoláku není zakázáno přepravovat osoby.

Podle mne před soudem takováto argumentace obstojí. Jen je třeba trvat na tom, že vozík za kolo není přípojným vozidlem (ale například sportovním kočárkem). Dále se dá hrát na absenci materiálního znaku přestupku: Přeprava ve vozíku nikomu neškodí a pro dítě je objektivně bezpečnější, než jiné způsoby přepravy.

Samozřejmě, tyto informace berte bez záruky. Právně imho nelze uložit postih za používání vozíku (pokud vyhovuje zmíněným požadavkům), což ovšem neznamená, že jej nelze uložit soudně. To v ČR není nic neobvyklého.

Věcně souhlasím se Střelcem. Od zadního kola lítá prach, bláto, šutry. V terénu ojeb, přes rantly ojeb, po rovným asfaltu je to otrava. Kluk si to užije daleko líp na svém odrážedle nebo kole. Jen se rodič musí přizpůsobit, a ne mít vlastní dítě jako nepříjemný přívěšek ke své zálibě.

PS: Pokud chcete mít právní jistotu, nezapomeňte, že není zakázáno táhnout chodce. Čili přivažte dítě špagátkem a vyražte;-)

  • Autor Joe
  • Datum a čas 15.7.2011 11:09
Reaguj
co není zakázáno...
Ústava praví, že co není zakázáno, je povoleno. Pokud cyklovozíky nejsou výslovně zakázány zákonem (nebo je zákon neřeší), pak mají policajti držet hubu a krok. Bohužel jim to bude muset někdo omlátit o hubu soudně.Analogii lze shledat v oboru zbraní a střeliva - jeden čas nechtěli na rozkaz zhora policajti registrovat jako sportovní jiné zbraně, než definovala jakási socialistická norma (zákon to nedefinoval). Nakonec jim to někdo omlátil o hubu soudně a policajti museli rozkaz stáhnout.Jinak ovšem beru cyklovozíky na děti jako zhovadilost, protože při přepravě má dítě hlavu ve vejšce vejfuku auta, takže to funguje jako taková malá pojízdná plynová komora
  • Autor Střelec
  • Datum a čas 15.7.2011 08:25
Reaguj
Aspoň je vidět jaké VOLSTVO tomuto státu vládne. A je jedno jestli je to od leva, nebo od prava. Jeden vůl vedle druhého.
  • Autor Realista
  • Datum a čas 14.7.2011 21:13
Reaguj
Celkem 5 příspěvků v diskuzi


Loni byla ukradena kola za 126 milionů, policie vyřešila jen třetinu krádeží

Loni byla ukradena kola za 126 milionů, policie vyřešila jen třetinu krádeží

4156 jízdních kol a elektrokol bylo odcizeno během loňského roku. Celková škoda činila 126,2 milionů korun. Do policejních statistik jsou ale započítané pouze řádně nahlášené případy. Reálná hodnota tak může být... celý článek

I cyklisté chodí do online kasin jako Nomini a vsází na cyklistiku

Cyklistu srazil vlak na přejezdu v Olomouci

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze
Cyklistu srazil vlak na přejezdu v Olomouci

Cyklistu srazil vlak na přejezdu v Olomouci

ČERNÁ VDOVA Cyklista vjel pod vlak v Olomouci. Srážku na železničním přejezdu nepřežil.
Na kole z Prahy do Vídně

Na kole z Prahy do Vídně

AKTUALIZACE Zhruba 450 kilometrů dlouhá cyklostezka Praha - Vídeň je opravdová lahůdka pro všechny milovníky jízdy na kole. Zároveň to je cesta, kterou zvládne každý, byť by to byl jeho první
Bike maraton Vysočiny letos otevírá kategorii i pro gravelová kola

Bike maraton Vysočiny letos otevírá kategorii i pro gravelová kola

Samostatná kategorie pro gravelové závodníky je zásadní novinkou 19. ročníku cyklistického závodu Předvýběr.CZ Bike Maraton Vysočina 2024, který se letos jede v sobotu 25. května.
Praha AKTUÁLNĚ 2024

Praha AKTUÁLNĚ 2024

PŘÍVOZY Malé zprávy z velkého města přinášíme pro turisty a návštěvníky.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 17.-21.4. Turismus a karavaning 17.4.
Tourbusiness - veletrh Bělorusko, Minsk 18.-20.4. 18.4.
Svätojurský cyklomaraton Svätý Jur Horská kola 20.4.
Bajkonur - orientační závod na kolech Pikovice Scorelauf dvojic MTB 20.4.
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 27.-28.4. 27.4.
Beroun bikemaraton Beroun Cyklomaraton MTB 27.4. 19:00
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Porubajk - cyklomaraton Ostrava, Poruba Horská kola 27.4.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek Špindlerův Mlýn 1.5.

Diskuse

Test test, 16.4.2024 18:32, 1 příspěvek
Jazyk Veronika, 15.4.2024 18:53, 5 příspěvků
milovníku cizích termitů PK, 15.4.2024 18:16, 5 příspěvků
INU IP, 15.4.2024 17:11, 5 příspěvků
z prde.. klika PK, 15.4.2024 10:05, 5 příspěvků
INU Honza, 15.4.2024 9:24, 5 příspěvků
není to blbost? Skiák, 12.4.2024 23:31, 1 příspěvek
INU Honza, 11.4.2024 15:09, 1 příspěvek
Jednoduchá matematika . . . Honza, 11.4.2024 15:06, 15 příspěvků
Jednoduchá matematika . . . michael Beranek, 11.4.2024 10:38, 15 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

S Winterbergem na Dobešku Horydoly , 11.4.2024 0:02
Re: Praha Horydoly Open, 10.4.2024 10:32
Tipy na dámské běžecké bo... Horydoly Open, 10.4.2024 10:11
Zákolany Horydoly , 8.4.2024 18:24
Lojzovka Horydoly , 8.4.2024 18:23
Re: Praha Kuba Turek, 8.4.2024 18:13
Re: Praha Horydoly Open, 8.4.2024 18:09
Re: Divoká Šárka Kuba Turek, 6.4.2024 19:21