Bitva na Zlaté stezce

Bitva na Zlaté stezce
SDÍLEJ:
Nejdříve byli vymítáni trampové, později horolezci a v posledních létech cyklisté. Mezitím Český ráj a jeho přírodu relevantně poškozovalo a poškozuje nešetrné hospodaření, vandalství a zanedbávání údržby téměř čehokoliv.

Ve stejný den, kdy na RajNetu vyšel článek "Létají v tom jeřábi?", byl v EkoListu po drátě zveřejněn článek "Značkovací bouře v Českém ráji", převzatý z tištěného EkoListu srpen–září 2004. Zdá se, že jeho autor spoléhá na krátkou pamět účastníků jarního sporu o cyklistice, když odpor proti akci s cedulemi a rušením tras označuje za "humbuk" a snaží se vyvolat dojem, že nešlo o konfrontaci institucionální ochrany přírody s nejsilnějším návštěvnickým segmentem v Českém ráji.

Ovlivňování médií

Ve vztahu k návštěvníkům provádí Správa CHKO svérázný marketing a snaží se přes média ovlivňovat veřejnost. V některých ohledech se to bohužel daří. Názor na smysl a poslání CHKO vyjádřila její vedoucí, paní Dr. Šoltysová: "Zvláště chráněná území se vyhlašují z určitého důvodu a jsou určena k ochraně krajiny, biotopů a jednotlivých druhů rostlin a živočichů. V rámci republiky se zvláště chráněná území vyskytují na cca 15 % rozlohy, zbylých 85 % je plně k dispozici všem." [1]

Žádná z českých vlád neformulovala státní politiku ochrany životního prostředí a přírody tak, že na části území České republiky jsou patřiční pouze zástupci fauny a flóry, jejich ochránci a jim sympatičtí obyvatelé či návštěvníci. Výběrový režim se naštěstí nepodařilo zavést ani v Českém ráji. Prozatím je ale soustavně zdůrazňováno, kdo ze zbytku populace je v CHKO vítán a kdo ne. V novinách jsou označováni rozliční škůdci, postupováno je podle osvědčeného receptu kolektivní viny.

Veřejná bezpečnost a úředníci

Nejdříve byli vymítáni trampové, později horolezci a v posledních létech cyklisté. Mezitím region a jeho přírodu relevantně poškozovalo a poškozuje nešetrné hospodaření, vandalství a zanedbávání údržby téměř čehokoliv. O rozvoji turistické infrastruktury, pokud nejde o konkrétní soukromý penzion nebo restauraci a pod., se mluvit rovněž nedá.

Pamětníci mohou posloužit historkami, jak byla ve spolupráci s Veřejnou bezpečností lapána, perlustrována a pokutována individua neoprávněně bivakující na uzemí CHKO, i když si potmě a omylem rozbalila spacák u cesty metr za hraniční cedulí. V noci se do skalních měst strážci socialistické zákonnosti příliš neobtěžovali.

V současnosti je veden až na výjimky mediální či administrativní boj. Není však méně legrační, jak ukazuje právě případ cykloturistiky. "Na mnoha místech se ukázalo, že Český ráj se nehodí současně pro pěší turisty a cyklisty. Mnoho lidí, hlavně důchodců, se na cesty mezi cyklisty už bojí chodit a zůstávají doma," sdělovala Správa CHKO prostřednictvím ČTK na konci loňské sezóny.[2]

Pěší důchodce bez vnuků

Z pohledu ochrany přírody je tedy patrně vítaným návštěvníkem virtuální pěší důchodce. Nežádoucí jsou zcela reální a aktivní senioři, kteří často i s vnoučaty po Českém ráji jezdí na kole. Protože pěší turisté nejsou ohrožený druh, bylo třeba přiložit pod kotel ochranou přírody. Např. letos v lednu byla veřejnost strašena zvěstí, že cyklisté "krajinu Českého ráje posledních několik let masivně devastují..." [3] Čím konkrétním by asi autor zdůvodnil výraz "masivní devastace" a jak by potom označil stav krajiny na Mostecku a Sokolovsku?

Zdánlivě méně nehorázná jsou tvrzení jako "neustále rostoucí počet turistů na kolech neprospívá přírodě," nebo "kola škodí přírodě, takže by ji toto omezení pomohlo chránit" atd. [4] Které škody způsobili výhradně cyklisté přírodě za zhruba osm roků, kdy po Českém ráji ve větším počtu jezdí? Zřejmě má jít o škody erozní, jiné poškozování přírody a krajiny těžko s cyklistikou spojovat. Jediný traktor zařídí na lesní či polní cestě větší spoušť, než by najednou napáchali všichni cyklisté, kteří tudy projeli od doby vynálezu jízdního kola. Koryta do pískovce v exponovaných místech skalních měst nevyšlapali cyklisté atd.

Hon na čarodějnice

Nejsem asi sám, koho takový hon na čarodějnice znechucuje a ledacos mu připomíná. V časopisu Reflex se objevila zpráva: "Americká International Mountain Bicycling Association zveřejnila výsledky vědeckých výzkumů, které zkoumaly vliv bikingu na přírodu. Pokud jde o to nejviditelnější a mediálně nejpropíranější, tedy poškozování cest a pěšin pneumatikami, studie konstatovala, že kolo neudělá větší škodu než podrážka bot. Největším ničitelem jsou koňská kopyta (pomineme-li samozřejmě traktory lesníků). Ani vegetace v okolí cest není jízdou narušována, stejně tak neplaší cyklisté zvěř více než pěšáci…" [5]

Nedělám si iluze, že by zkoumání mohlo vyznít v neprospěch zadavatele. Příroda je však pro lidi příliš cennou hodnotou na to, aby stejně a pouze v obráceném gardu argumentovaly a konaly instituce, které o ni mají pečovat. Jednostranná publicita o cestovním ruchu v Českém ráji podsouvá veřejnosti názor, že cyklisté v celé oblasti nemají co pohledávat. Zneužíváno je přitom obecné přesvědčení o potřebě chránit přírodu.

Kdo jsou zdivočelí návštěvníci?

K čemu fakta, když stačí fabulace. Vylíčit ježdění na kole v ponurých barvách a shodit podnikatele v turistických službách, protože si dovolili nesouhlasit s postupy Správy CHKO? To se vejde do jedné věty: "Autobusy nebo vlaky vypravované z velkých měst obvykle najednou vyplivnou stovky nezřídka zdivočelých účastníků jednodenních výletů, kteří se rozjedou po cestovkami doporučených trasách." [6]

Následky kreativního zpravodajství jsou vidět na Zlaté stezce mezi Valdštejnem a zámkem na Hrubé Skále a na ostatních cestách i silnicích v regionu. Nejen, že se podařilo otrávit atmosféru a vypěstovat antagonismus mezi návštěvníky. Chabé mozky na obou stranách zbytečné barikády jsou nepřímo podněcovány ke konfliktnímu jednání.

Recept má Správa CHKO pohotově: "Zrušení tras (pozn. red.: pro cyklisty) pomůže snížit množství srážek. Právě mezi Valdštejnem a Hrubou Skálou k nim dochází velmi často." [7] Velmi často znamená denně, týdně či jednou za rok? Je někdo ochoten a schopen doložit počet případů a pravdivě uvést, kdo je zavinil? Jako ústupek je navrhováno "přeložení cyklotrasy na silničku jdoucí kolem Krokodýla" [8]. Záměna jedné turisticky frekventované cesty druhou, rovněž silně frekventovanou, údajně zabrání "srážkám". Čtenář dojatý takovou péčí snadno přehlédne, že lidem na kolech bude odepřen výhled na panorama Skaláku a místo na Hrubou Skálu dojedou do Sedmihorek. Nebo je kalkulováno s tím, že se situace nezmění, mediálně vyhrocený konflikt se ještě rozšíří a slavně zvítězí nesmyslná teze, že cyklisté do Českého ráje nepatří?

Sázka na špatné lidské vlastnosti

Ledacos naznačuje výrok Dr. Šoltysové citovaný týdeníkem Profit: "Rozvoj cykloturistiky není posláním chráněné oblasti." [9] Potírání cykloturistiky pravděpodobně posláním CHKO je. Kritický úsek Zlaté stezky je co do parametrů komunikace a hustoty návštěvníků srovnatelný např. s Viničnou cestou v Jizerských horách nebo s cestou podle Schwarzenberského plavebního kanálu na Šumavě. Ne že by na těchto turistických komunikacích nikdy nedocházelo ke kolizním situacím. Pouze v Českém ráji jsou však pěší výletníci soustavně přesvědčováni, že cesty mají sloužit výhradně jim a škodliví cyklisté na ně nepatří.

V době, která si nepotrpí na slušnost a ohledy, spolehlivě uspěje sázka na špatné lidské vlastnosti. "Úbytek pěších turistů poznamenal i poptávku po službách informačního centra správy CHKO u rybníka Věžák... Lidé projíždějící kolem infocentra na kole totiž na rozdíl od pěších většinou nezastaví," píše se v již zmiňované zprávě ČTK [10].

Není to náhodou tak, že pěších ubývá, protože v souladu s módou přesedají na kolo? Mohou za pokles zájmu o informace cyklisté nebo atraktivnost a způsob podávání těchto informací? Nicméně vidina jediného správného návštěvníka, který do Českého ráje přijíždí obdivovat přírodu, vnímat ji všemi smysly a vzdělávat se, pronásleduje některé ochránce přírody jako obsese. "Jde hlavně o Plakánek pod hradem Kost, kde lidé namísto vnímaní nedávno zřízené naučné stezky musí dávat pozor, aby je některý z řady cyklistů nesrazil," [11] nebo razantněji "Cykloturisté, svévolně okupující úzkou stezku, představují nebezpečí hlavně pro pěší turisty, kteří namísto prohlídky Plakánku mohou skončit v nemocnici." [12]

Pokus, jak vyhnat cyklisty

Dramatické líčení podporovalo jarní akci se zákazovými cedulemi, které během doby permutovaly na informační – rozsahem a provedením evidentní pokus znechutit a následně vyhnat cyklisty a podobné "škůdce" na oněch zbývajících 85 % území v republice.

Pokus nevyšel, vzbudil nečekaně silný odpor. Do sporu se musely zapojit i další odpovědné instituce. A tak se objevilo krizové východisko. Jak jinak, přibudou další cedule. "Rádi bychom osadili tabulemi stávající cyklotrasy. Využijeme tak již existující sítě cest a nebudeme ji rozšiřovat... Cedule upozorní lidi na přírodní zajímavosti či na atraktivní krajinu." [13]

Titulek článku "Český ráj čeká na naučné stezky" je rovněž výmluvný. Konečně se málo vnímaví návštěvníci dozvěděli, co jim v Českém ráji celou dobu chybělo. Naštěstí se brzy dočkají. I když se to někomu může jevit nepochopitelné, vstupenkou do chráněných území není vášeň pro přírodu a v ní probíhající procesy. Většina lidí vyhledává Český ráj a podobné oblasti, protože je tam docela obyčejně hezky. A podle svého založení tady tráví volný čas. Někdo se skutečně zajímá o přírodu, někdo o památky, jiný třeba navštíví koncert na Valdštejně. Další slézá skalní věže nebo se jen koupe v rybníku, toulá se po lese či jezdí po kraji na kole. Někdo si oblíbil určitý hostinec v regionu a neváhá ho navštěvovat. Možností a jejich kombinací je asi tolik, kolik je návštěvníků, pokud mají svobodu volby.

V chráněných územích zákon umožňuje tuto svobodu omezovat v zájmu přírody, nikoliv podle zájmu ochranářů.

Citované zdroje

[1] Re: Paní doktorko, komentáře k Cykloturistice s otazníky, RajNet 20.4.2004

[2] V létě dělali v Českém ráji problémy především cyklisté, ČTK 27.9.2003

[3] Stop cyklistům, Právo 8.1.2004

[4] Český ráj ruší důležitou cyklotrasu, Mf Dnes 31.3.2004

[5] Škodí cyklisté krajině?, Reflex č. 24/2004

[6] Český ráj čeká přeznačení cyklotras, Právo 7.4.2004

[7] Český ráj ruší důležitou cyklotrasu, Mf Dnes 31.3.2004

[8] K Valdštejnu i na Rotštejn raději jen po svých!, RajNet 17.4.2004

[9] Podnikatelé povstali proti ochranářům, Profit 17.05.2004

[10] V létě dělali v Českém ráji problémy především cyklisté, ČTK 27.9.2003

[11] Český ráj čeká přeznačení cyklotras, Právo 7.4.2004

[12] Cyklisté porušují zákazy, Právo 27.4.2004

[13] Český ráj čeká na naučné stezky, MF Dnes 15.5.2004

Autor je redaktorem RajNet.cz

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

  • Autor Redakce
  • Datum a čas 25.11.2004 23:22
Reaguj
Už je to tu zase = CEDULE
V páteční MFDnes, regionální příloha Liberecký kraj SCHKO Český ráj opět oznamuje umístění informačních zákazových tabulek. Jako jedna z lokalit je zmíněn například Hamrštejnský hřeben.
To by mě zajímalo, co se zrovna tam musí tak militantně chránit.
Asi požádám ministerstvo dopravy, aby konečně začalo stavět tu dálnici, ať si ochranáři všimnou, co je skutečné ohrožení přírody.
Reaguj
Re: Blázni
Cyklotrasy vymýšlela a značila Správa CHKO? Myslím, že to byl Klub českých turistů. Ale nejde jen o ćyklotrasy, ale také o normální asfaltky a široké zpevněné cesty.
  • Autor Otázka pro Cvoka
  • Datum a čas 21.10.2004 08:58
Reaguj
Blázni
Vážně si myslíte, že za všechno může v Českém ráji Šoltysová? Podle těch přízpěvků, které tu jsou mi připadá, že Správa CHKO = Šoltysová a nikdo jiný. Jenže je to úřad, kde sedí deset nebo kolik lidí. A i když tam Šoltysová nebude, tak bude Správa zřejmě rozhodovat a jednat stejně. Neboť rozhodnutí úřadu není rozhodnutím jednotlivce, ale kolektivu studovaných odborníků. CHKO Český ráj byla první v republice, kdo vytyčil cyklotrasy. Tenkrát tím diskriminovali pěšáky. Škoda, že tenkrát nebyl tento web, pěší si mohli stěžovat. Dnes hrozně vadí, že se po těch deseti letech zjistilo, že je vhodné některé cyklotrasy přeložit, nikoliv něco zakázat. Někteří lidé by se nad sebou měli zamyslet...
  • Autor Cvok
  • Datum a čas 14.10.2004 10:45
Reaguj
vstupné pro tajemného C
Em cé, tajemný cé, už mně chlapci se svými nenápaditými nicky nebavíte... takže proč je vstupné hloupost: 1/ nic to neřeší. Právě Adršpach je dobrým příkladem. Zavedení vstupného nemělo nikde jakýkoliv prokazatelný vliv na snížení návštěvnosti. Jako odborník na turistiku (živím se tím už patnáct let) bych mohl dokonce tvrdit, že teprve zavedení vstupného a oficiálních vstupů dává destinaci teprve ten správný punc turistické atrakce a mohlo by tak návštěvnost za určitých okolností ještě zvýšit. Přiznávám ale, že pro svou hypotézu nemám důkazy. Dále: vstupné v Yosemitech je relativně nízké a zjevně (zatím) nemá regulační funkci 2/ je to technicky nemožné: reliéf na Hruboskalsku a hlavně počet přístupových cest to prakticky neumožňuje, respektive, nezbytný počet „vrátnic“ obsazený placenými výběrčími by v důsledku znamenal, že celé opatření by bylo pravděpodobné silně ztrátové. 3/ bylo by to nezákonné. Vstup do lesa (tedy přesněji vstup na pozemky určené k plnění funkce lesa) je právem garantovaným zákonem. Omezit toto právo je možné opět jen v případech taxativně vymezených příslušnými zákony. Zpoplatnění vstupu do lesa tak nemá oporu v žádném právním předpise a mohlo by být poměrně lehce napadeno (pro zvídavé: naleznete to v komentáři k lesnímu zákonu). Pro právní puritány dodávám: nejedná-li se o národní park. Prosím, abyste mi neoponovali tím, že „jinde se to tak taky dělá“ – to je sice fakt, neznamná to ale, že to je zcela v pořádku. 4 / bylo to, obávám se, klasicky česky nespravedlivé. Nebo si myslíte, že by platili horolezečtí klasici ? Ostří hoši – bajkeři ? Myslivci? Turnováci, Karlovičáci atd. atp. ?? Nakonec by vstupné dopadlo nejvíc na klasickou rodinku táta / máma/ dvě děti, tedy sociologickou skupinu, která pŕírodě škodí relativně nejmíň... Tož tak.
  • Autor roman bém
  • Datum a čas 13.10.2004 17:44
Reaguj
Re: to M.C.
Proč "výlučné" propustky? Prostě vstupné. Proč ostatně ne? Dělá se to tak v Adršpachu, dělá se to tak v Yosemitech, proč by to nešlo v Českým ráji, když už budou počty (příp. chování) návštěvníků neúnosný.
  • Autor tajemny C
  • Datum a čas 13.10.2004 16:39
Reaguj
Podzim - konec sezony?
Naprosto souhlasím s předcházejícím příspěvkem. Není nad to projet 30km a nepotkat ani živáčka. Sorry, kecám dneska jsem před Sedmihorkama potkal jednoho houbaře. Každej, kdo to tady trochu zná a má to v hlavě v pořádku, tak samozřejmě nejezdí na kole po magistrále (Valdštejn - Hrubá Skála) v létě o prázdninách nebo o víkendech. Je tu přece dost neznačenejch cest, kde se dá jezdit a kromě majitelů pozemků to dle zákona nikdo nemůže zakázat. Jsem ale překvapenej, na kolika místech se zase těžilo a jak je to tam od lesákůzdevastovaný. Na ty ale nikdo nemá. Vždycky si dělali co chtěli a dělat dál budou. Jen připomínám, že cesty rozjezdili, tam, kde ještě na jaře byly tabulky zakazující vjezd cyklistů. No a ty plastové a skleněné láhve asi taky nepoházeli po lese cyklisté. Jen tak pro porovnání. Letos v létě jsem byl s bajkem na dovolený v Alpách. Chování cyklistů, turistů ale i řidičů je tam zcela na jiný úrovni. A to i v případě, že se jedná o společnou stezku, kterou využívají jak cyklisté tak i pěší. Skupinka pohybující se po této ztezce nikdy nezabírá více jak půl cesty a není tudíž problém se vyhnout bez možností kolize. Rovněž jsou specielní bikové trasy, kde jsou v nepřehledných úsecích pěší varováni tabulkami o hrozícím nebezpečí a možné kolizi s bikery nebo je na tyto trasy pěším vstup zakázán zcela. Český ráj sice nejsou Alpy, ale trocha ohleduplnosti by byla možná snad i zde. Stačí, že patříme mezi nejméně ohleduplné řidiče v Evropě. Nebo snad někdo chce abysme patřili i mezi hulváty na turistických stezách v lese?
  • Autor Václav
  • Datum a čas 12.10.2004 22:03
Reaguj
to M.C.
Souhlasím a nesouhlasím. Miluju Hrubici a její okolí v prosluněný říjnový (všední) dny, kdy jsem tam opravdu sám a zažívám neskutečně kouzelný pocity. Chodím si tam (nebo jezdím ne bajku) (skoro) úplně sám a je mi blaze. VYHÝBÁM se Skaláku v letní sezóně obecně a pak o prvních jarních víkendech. To pak seberu kolo a jedu na severní Plzeňsko... Potíž je v tom, že podobně jako já (nebo Ty, milé M.C.) má každý náš spoluobčan (nebo i zahraniční návštevník Ráje) stejné právo tuto romantiku v okolí Hrubice hledat. Celkem pochopitelně tito lidé své právo uplatňují zejména v době své letní dovolené, nebo o hezkých jarních víkendech. Jak chceš tohle řešit ? Vydávat propustky ? Prodávat "výlučná práva" na romantiku ? Buď rád, že (podobně jako mně) Ti okolnosti umožňují si Hrubici vychutnat bez lidí. A se Šoltysovou tohle vůbec nemá co dělat..
  • Autor roman bém
  • Datum a čas 12.10.2004 12:34
Reaguj
Nikdo z Vás nemá pravdu.
Trávim opravdu hodně času kolem Hrubky,Valdštejna,Věžáku atd.,možná víc než všichni co tu řečníte dohromady a musim říct jednu zásadní věc.Je to opravdu jedno z nejkrásnějších míst v Čechách,ale to nikdo z cyklistů,rybářů,lidových myslivců,zahraničních střelců co si to zaplatili,davovejch OREA rekreantů,motorovejch rogalistů,autooffroadistů,ultralehkejch letců,pilotů malých letadel,motorkářů a všech ostatních kteří kteří si se svym demokraticky prosazeným nářadim přichází vzít a použít naco mají právo nikdy nezjistí.Protožeopravdu krásně je tady až ve chvíli kdy tady nejste.Pak teprve se stává ráj rájem.To nikdy nepoznáte.Ale možná to nebude dlouho trvat a vaše pře bude bezpředmětná,prože to všechno skoupí rusové a holanďania ti už se s váma nebudou bavit ani přes pani Šoltysovou.Tak si to eště užijte. TAKE YOUR LITTER HOME.
  • Autor M.C.
  • Datum a čas 11.10.2004 21:37
Reaguj
V cem je problem?
Ja to teda nechapu, proste zakazali na Zlate stezce cykloturisty, tak vezmu auto, dojedu na Hrubou Skalu (zamek) a projdu si stezku pesky. Ostatne ostatni hezka mista v Ceskem raji jsou taky dostupna autem, kdyz nemuzu pouzit kolo jako priblizovadlo, tak pouziju ekologictejsi prostredek, takhle to prece ti nasi lidi zeleni zamysleji, nebo ne?
  • Autor lv
  • Datum a čas 4.10.2004 18:00
Reaguj
Celkem 50 příspěvků v diskuzi


Praha AKTUÁLNĚ 2024

Praha AKTUÁLNĚ 2024

SMÍCHOV Malé zprávy z velkého města přinášíme pro turisty a návštěvníky.... celý článek

Pojištění elektrických vozítek už je povinné

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Na kole z Prahy do Vídně

Na kole z Prahy do Vídně

AKTUALIZACE Zhruba 450 kilometrů dlouhá cyklostezka Praha - Vídeň je opravdová lahůdka pro všechny milovníky jízdy na kole. Zároveň to je cesta, kterou zvládne každý, byť by to byl jeho první
Loni byla ukradena kola za 126 milionů, policie vyřešila jen třetinu krádeží

Loni byla ukradena kola za 126 milionů, policie vyřešila jen třetinu krádeží

4156 jízdních kol a elektrokol bylo odcizeno během loňského roku. Celková škoda činila 126,2 milionů korun. Do policejních statistik jsou ale započítané pouze řádně nahlášené případy. Reálná hodnota tak může být
I cyklisté chodí do online kasin jako Nomini a vsází na cyklistiku

I cyklisté chodí do online kasin jako Nomini a vsází na cyklistiku

Že tráví cyklisté většinu času venku a na kasina nemají čas? To je omyl. Díky dostupnosti online kasin není problém si otevřít výherní automat i na cestách. Nebo po návratu z vyjížďky, kdy
Bike maraton Vysočiny letos otevírá kategorii i pro gravelová kola

Bike maraton Vysočiny letos otevírá kategorii i pro gravelová kola

Samostatná kategorie pro gravelové závodníky je zásadní novinkou 19. ročníku cyklistického závodu Předvýběr.CZ Bike Maraton Vysočina 2024, který se letos jede v sobotu 25. května.
Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci jízdních kol mají plné sklady. Trh s cyklistikou se propadl o třetinu a některé firmy musely snížit výrobu nových kol. Nepovedlo se doprodat zásoby jízdních kol z roku 2022/23 a to i přes různé slevové

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek Špindlerův Mlýn 1.5.
Májová vyjížďka Znojmo Cykloturistika 1.5.
Rychlebská 30 - cyklomaraton Javorník Horská kola 4.5.
Parníkem na Slapy Praha 4.5.-29.9. 4.5.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.5.

Diskuse

voda v Jižních Čechách? PK, 28.4.2024 18:51, 1 příspěvek
problémy s auty JaT, 25.4.2024 21:09, 2 příspěvky
INU Honza, 25.4.2024 20:15, 2 příspěvky
Vrchlice Klekí Petra, 24.4.2024 10:53, 4 příspěvky
V Říčanech nejezděte rych... Michael Beranek, 21.4.2024 18:21, 3 příspěvky
Bernina strašný news, 20.4.2024 11:13, 1 příspěvek
Nedej na nějaké rádobychy... Michael Beranek, 18.4.2024 17:34, 10 příspěvků
Prostě nehoda Horydoly, 18.4.2024 11:52, 10 příspěvků
Prostě nehoda EH, 18.4.2024 11:41, 10 příspěvků
Marťan se zastyděl? Lyžař, 18.4.2024 10:27, 10 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47
O novém poznání, kterému ... milan šupa, 25.4.2024 19:37
135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00
S Winterbergem na Dobešku Horydoly , 11.4.2024 0:02
Re: Praha Horydoly Open, 10.4.2024 10:32
Tipy na dámské běžecké bo... Horydoly Open, 10.4.2024 10:11