Proč se nestavějí cyklostezky, když…
Oficiální výmluvou, proč nejsou peníze na cyklostezky, je, že se nejprve musí vyřešit automobilová doprava. Ukázkovým příkladem je Praha a její tolik diskutovaný silniční obchvat. Zdá se, že politiky a úředníky, kteří o financích v dopravě rozhodují, zatím nenapadla jiná varianta.
Zdroj: Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy. Metodický postup realizace, Centrum dopravního výzkumu, prosinec 2002.
Neodvažuji se nabídnout smělou vizi, že by se ve městě nejprve vyřešila cyklistická doprava, a pak by se přistoupilo k automobilům (možná by mezi tím tento problém zmizel sám). Kompromisním řešením by však bylo věnovat se oběma dopravám půl na půl.
Budoucnost silničního okruhu se ztrácí v mlhách
Silniční obchvat je velmi dlouhodobá záležitost a vypadá, že bude vznikat ještě velmi dlouho, minimálně deset let. O to, kudy povede jeho trasa, se už mnoho let hádají tisíce lidí, a peníze zatím stojí a ztrácejí se. O to, kudy povede cyklostezka, se snad nehádá nikdo a peníze by mohly být velmi rychle a účelně investovány.
Z jakého důvodu se ovšem dává automobilové dopravě přednost, není úplně jasné. Je to zřejmě zastaralé smýšlení a názor, že dopravu vyřeší jedině takové silnice, kam se všechna ta auta vejdou. To znamená široké, rovné, mnoho jízdních pruhů, mimoúrovňové křižovatky… Nebudu zde rozebírat původ tohoto názoru (pro zasvěcené: Le Corbusier). V dopravě však platí známá zákonitost: Nabídka zvyšuje poptávku a naopak. Čím lepší silnici nabídneme, tím víc aut po ní bude jezdit. Silnice přestane stačit a začne poptávka po rozšíření silnice. Nabídneme rozšířenou silnici a brzy zase nebude stačit a tak dále. Pokud chceme z tohoto bludného kruhu vystoupit, musíme dopravu regulovat.
Kolo je ve městě rychlejší než auto
V západní Evropě se už poučili. Oficiální příručka pro cyklistiku Evropské komise přináší zajímavá data, která by měla každého úředníka státní správy či samosprávy přesvědčit o nutnosti regulace automobilové dopravy. Představte si silnici. Typický jízdní pruh má šířku 3,5 metru. Za jednu hodinu zde lze v přepočtu přepravit:
22 000 lidí kolejovým vozidlem (tramvaj, vlak, metro)
19 000 lidí pěšky
14 000 lidí na kole
9 000 lidí autobusem
2 000 lidí autem
Do vzdálenosti 5 km je kolo ve městě rychlejší než automobil. Do vzdálenosti 8 km je ještě jeho rychlost s autem srovnatelná. Jízda na kole je ve srovnání s jízdou v automobilu 50x bezpečnější a vyžaduje jen jednu dvanáctinu prostoru, který ve městě zabírá automobil. Znečištění skleníkovými plyny při provozu jízdního kola je nulové, zatímco znečištění skleníkovými plyny z individuální dopravy v devadesátých letech stouplo.
73% občanů EU se domnívá, že investice do infrastruktury a provozy jízdních kol by měly mít přednost před individuální automobilovou dopravou. Britská lékařská asociace označila cyklisty (ti, kteří dojíždějí denně alespoň dvakrát 15 minut) za zdravější, než jsou motoristé. Motoristé paradoxně díky uzavřenému prostoru automobilu dýchají dvakrát více oxidu uhelnatého, dvakrát více oxidů dusíku, šestkrát více benzenu, pětkrát více toluenu a čtyřikrát více xylenu než cyklisté jedoucí po téže komunikaci.
A proč se tedy nestaví cyklostezky?
Diskuse
Diskuze k článku
Re: několik připomínek
- Autor jelda
- Datum a čas 6.10.2005 20:14
Re: Re: ještě doplnění
- Autor Jirka
- Datum a čas 3.6.2005 16:08
Re: ještě doplnění
- Autor Tomas Telensky
- Datum a čas 5.6.2004 22:41
pro Lukase B.
- Autor albert
- Datum a čas 21.11.2003 18:32
bezpecnost
- Autor albert
- Datum a čas 21.11.2003 18:27
x Lukáš B.
- Autor Lukáš G.
- Datum a čas 30.10.2003 11:32
zazemi
- Autor blackbird
- Datum a čas 5.10.2003 21:48
Kolo a MHD
- Autor Kydlajs
- Datum a čas 22.9.2003 23:56
ještě k ježdění do práce
tvrdý zastánce aut
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 22.9.2003 14:31
Letecký zájezd letos stojí 20 000 korun
Prague Bike Fest: to nejlepší ze světa cyklistiky, adrenalinové zážitky a zábava pro děti i dospělé
Nejčtenější články
Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích
Jaro začíná dnes nad ránem
Komentované návrhy usnesení pro Valnou hromadu Českého horolezeckého svazu
Pražský hrad je nám drahý?
Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Lodě na Labi | Nymburk | 29.4.-8.5. | 29.4. | |
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek | Špindlerův Mlýn | 1.5. | ||
Parníkem na Slapy | Praha | 4.5.-29.9. | 4.5. | |
Hrnčířská sobota | Veselý Kopec | 4.5. | ||
Otevření hutě Barbora | Jince, Barbora | 4.-5.5. | 4.5. | 10:00 |
ATM - veletrh | Spojené arabské emiráty, Dubai | 6.-9.5. | 6.5. | |
Wellnesstourism - veletrh | Japonsko, Tokio | 8.-10.5. | 8.5. | |
Hobby - veletrh | České Budějovice, výstaviště | 9.-12.5. | 9.5. | |
Cestoslet - festival | Běšiny | 9.-12.5. | 9.5. | |
Živé dějiny Jenštejna
|
Jenštejn | 11.5. |
Diskuse
voda v Jižních Čechách? | PK, 28.4.2024 18:51, 1 příspěvek |
problémy s auty | JaT, 25.4.2024 21:09, 2 příspěvky |
INU | Honza, 25.4.2024 20:15, 2 příspěvky |
Vrchlice | Klekí Petra, 24.4.2024 10:53, 4 příspěvky |
V Říčanech nejezděte rych... | Michael Beranek, 21.4.2024 18:21, 3 příspěvky |
Bernina | strašný news, 20.4.2024 11:13, 1 příspěvek |
Nedej na nějaké rádobychy... | Michael Beranek, 18.4.2024 17:34, 10 příspěvků |
Prostě nehoda | Horydoly, 18.4.2024 11:52, 10 příspěvků |
Prostě nehoda | EH, 18.4.2024 11:41, 10 příspěvků |
Marťan se zastyděl? | Lyžař, 18.4.2024 10:27, 10 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Pink EXPO | Horydoly , 26.4.2024 0:47 |
O novém poznání, kterému ... | milan šupa, 25.4.2024 19:37 |
135 let turistického značení | Horydoly , 20.4.2024 19:20 |
EXPEDÍCIE (jar 2024) | Horydoly , 20.4.2024 17:50 |
ČSK media - změny na PR p... | Horydoly , 19.4.2024 12:00 |
S Winterbergem na Dobešku | Horydoly , 11.4.2024 0:02 |
Re: Praha | Horydoly Open, 10.4.2024 10:32 |
Tipy na dámské běžecké bo... | Horydoly Open, 10.4.2024 10:11 |