Z Mnichova Hradiště do Děčína podél Ploučnice na koloběžce

Koloběžka Crussis Urban 4.2.

FOOTBIKE GUIDE Dlouhou koloběžkářskou túru jsme udělali z Českého ráje okolo Ralska pod Lužickými horami do Českého Švýcarska. Ujeli jsme 80 km a trasa vedla většinou dolů z mírného kopce podél Ploučnice.

Trasa: 81 km
Čas výletu: 9 h, jízda 5:30 h
Náročnost: střední
Terén: cyklotrasy, silnice
Highlights: výhled Židlov, letiště a koupání Hradčany, zámek Benešov, zámek a feráta Děčín
Koloběžka: Crussis Urban 4.1

Trasa není vhodná pro děti. Několikrát vede po frekventované silnici.

Mnichovo Hradiště je vstupní brána do Českého ráje. Začíná hned za kolejemi na nádraží. Vystupujeme z vlaku a Český ráj necháváme za zády. Směřujeme k Ralsku.

Mnichovo Hradiště projedeme přes historické Masarykovo náměstí, okolo kostela svatého Jakuba, pod mnichovohradišťským zámkem a opouštíme ho po starém mostě přes Jizeru. Jsme v nadmořské výšce 217 m.

Podjedeme Klášter Hradiště. Mniši ho opustili dávno a pivovarníci teprve minulý rok.

Téměř po rovině jedeme po silnici podél Zábrdky. Vede nás cyklotrasa 241, ale není kam se ztratit. Dalo by se vykoupat v koupalištích Klášter a Dolní Bukovina.

Mnichovo Hradiště nádraží.

V Borovici naše cyklotrasa odbočí k Mukařovskému potoku. Mírně stoupáme po asfaltce bez provozu do bývalé obce Jabloneček. Po německé okupaci, vystěhování Čechů, válce, vystěhování Němců a záboru Rudou armádou zbyly pouze budovy německé a české školy.

VIDEO Z Mnichova Hradiště do Děčína na koloběžce

Vjedeme do obrovské obory Židlov a po chvíli se ocitneme na obrovské plošině bez lesa. Na křižovatce silnic tady stávala vesnice Kracmanov a Rudá armáda zde udělala leteckou střelnici. Tady trénovali sovětští stíhači ostrou střelbu.

Jsme v nadmořské výšce 349 m a ujeli jsme 17 km. Opouštíme povodí Jizery a přehoupneme se do povodí Ploučnice. Odtud pojedeme už víceméně s kopce dalších 64 km. Na obzoru vidíme tří dominantní kopce - Ještěd, Bezděz a Ralsko.

Na rozbité asfaltce pustíme brzdy a vytáhneme rychlost přes padesátku. Jedeme s větrem ve vlasech pro radost. Projíždíme bývalou vesnici Okna, vjíždíme do údolí potoka Ploužnice a opouštíme oboru.

Ve vsi Hvězdov odbočíme z cyklotrasy 241. Projedeme obec Ploužnice, což je strašidelný komplex obydlených a opuštěných ruských paneláků, výtopna a změť obrovských teplovodů. Odtud se vytápěla letištní plocha Hradčanského letiště, kam jedeme. V provozu je obchod s potravinami na křižovatce s mimoňskou silnicí, který zároveň plní funkci bufetu.

Vjedeme na největší a nejlépe vybavené letiště, které kdy v Československu bylo postavené. Bunkry pro stíhačky dnes slouží jako hangáry pro amatérské ultralighty, část runwaye je určena na skladování pokáceného dřeva, procházejí se tu výletníci, motorkáři zkoušejí maximálku, cyklisté a inlineři se projíždějí po betonu a do toho podle svého uvážení přistávají letadla. Z takového chaosu by se každému vojenskému dispečerovi rozskočila hlava.

V Hradčanech se zastavíme na brzký oběd. Hospoda Na Pláži nenabízí nic víc než obligátní kombinaci pivo-limo-párek-klobása-krkovička. Hradčanský rybník je vyčištěný a na obou březích je příjemné koupání. Zhltneme jídlo a pití a jedeme dál.

Rovnou u hospody se chytíme cyklotrasy VLS, přejedeme po silnici hráz rybníka a hned se zase ocitneme na lesní silnici bez provozu. Potok Ploužnice měníme za řeku Ploučnici. Budeme se jí držet až do konce koloběžkářského výletu.

Horydoly.czRIVER GUIDE: Řeka totálních romantiků Ploučnice

Tvarožník (Quargelstein) v Hradčanských stěnách (Kummer Gebirge).

Pod skalní věží Tvarožník a jeskyní Psí kostely se cyklostezka přejmenovává na 3054 a postupně mění na polní cestu. Ve Veselí zase dostává asfaltový povrch. Na konci vesnice se můžeme občerstvit v samoobslužném automatu.

Hladkou a strmou silnicí, na které už můžeme potkat auto, nabereme zase padesátikilometrovou rychlost.

Ploučnice.

Na křižovatce u bývalého mlýna Güsselmühle vjedeme na hlavní silnici a kousek si zajedeme k Brennskému mlýnu. U jezu chvíli odpočíváme a svačíme.

Dál po cyklotrase 3054 jedeme po vedlejší silnici. Kroutí se a mírně houpá krajinou. Podralsko mizí za zády a před námi je vidět podhůří Lužických hor.

V Heřmaničkách pod soutokem se Svitávkou přejíždíme na pravou stranu Ploučnice do Vítkova, stoupáme okolo kaple svaté Anny s nádherným výhledem a silnici opouštíme u romantického nádražíčka Vlčí Důl.

Najíždíme na těleso staré železnice. Vede po něm luxusní asfaltová cyklostezka. Mírně klesá do Žizníkova a pak až do České Lípy. Užíváme si staré železné mosty, které vedly vlaky přes zaplavované meandry Ploučnice.

Ploučnice.

Stezka nás vyplivne České ulici, pokračujeme Partyzánskou a Pivovarskou do centra města. Necháváme si poradit od místních obyvatel a dáváme si brzkou večeři v Nebi. Restaurace se zahrádkou trochu stranou od hlavního náměstí není nejlevnější, ale najíme a napijeme se velmi dobře.

Po cyklostezce a posléze po chodnících projedeme Českou Lípou po Děčínské ulici. Míjíme hrad Lipý, odkud pocházel Jindřich z Lipé, faktický vládce Čech za Jana Lucemburského a skoro manžel dvojité královny Elišky Rejčky.

Česká Lípa, vlak.

Frekventovaná výpadovka bez krajnice není pro cyklisty nic moc pěkného, ale protože tímto směrem nelze jinak, jezdí jich tu docela dost. Před Stružnicí tedy aspoň na pár kilometrů odbočíme doprava na starou děčínskou silnici, která dnes plní roli rozbité asfaltové polňačky. Zleva přitéká Robečský potok. Po návratu na hlavní silnici jedeme až do Horní Police po chodnících, které mají snížené nájezdy právě pro tento účel.

Ploučnice.

Na další jízdu vybíráme ulici Petra Bezruče, protože po levém břehu Ploučnice pokračuje jako klidná okreska přes Malý Šachov. Teprve tam se napojí zase na hlavní silnici do Děčína. Odtud ale získá silnice šířku a dobrý povrch, takže se po ní příjemně a bezpečně jede i na koloběžce.

Sice se už únava z dlouhé jízdy projevuje, ale stačíme obdivovat památkově chráněnou dělnickou kolonii Františkov, hrad Ostrý a zámek Benešov nad Ploučnicí. Na nádraží se napojíme na cyklotrasu 15, která nás dovede až do Děčína. Občerstvení Pod lesem přesně odpovídá svému názvu. Bouda na konci Benešova u železničního přejezdu slouží místňákům, aby sem přijeli pár stovek metrů na kole, dali s pár piv a zase jeli domů.

Opouštíme Lužické hory a vjíždíme do Českého Švýcarska.

Labská cyklostezka. Ústí nad Labem. Dálniční most přes Ploučnici.

Lesem, polem a loukou dorazíme do Soutěsek. Zde musíme naposledy na hlavní silnici. Pak už vjíždíme na děčínskou periferii. Výborně značená cyklotrasa vede po březích řeky parkovými cestami, schovanými cestičkami mezi továrnami a dílnami a úseky speciálně vybudovanými pro cyklistickou dopravu. Pohodlně se po nich dopravíme k historickému Staroměstskému mostu těsně před ústím Ploučnice do Labe.

Labe, Děčín.

Přejedeme po něm Ploučnici z levého na pravý břeh.

Za komplikovaným kruhovým objezdem s benzinovou pumpou vyneseme koloběžky po schodech na silniční most přes Labe. Jedeme po chodníku až na nádraží v Děčíně. V neděli k večeru není široko daleko nic k jídlu ani pití. Kupujeme plechovky s limonádou v automatu a sušenky. Unaveni padáme do sedadel rychlíku, který nás odváží do reality všedních dní.

Děčín.

STRAVA.com: Trasu jsme projeli několikrát a vždy to bylo s drobnými orientačními problémy. Nejprve nám příjezd zkomplikoval zbouraný most přes Jizeru na mimoňské silnici, který se rekonstruuje. Byli jsme nuceni přejet lesem po břehu na starý most u Kláštera Hradiště.

Potom jsme doplatili na dvouměsíční pobyt na lůžku. Kolena bez tréninku ještě neunesla zátež a kvůli bolestem jsme museli skončit v České Lípě. Před tím jsme ještě zabloudili do lesa a okolo nového rybníku, který na mapách neexistuje, ve Vlčím Dole.

Nakonec jsme projeli celou trasu s tím, že jsme přespali v Mukařově a ušetřili 10 kilometrů na druhý den. Za Heřmaničkami jsme zmatkovali a místo cesty vpřed jsme překonali Ploučnici po železničním mostě. Bohužel právě proti nám projel rychlík. Navíc jsme se poněkud ztratili v Děčíně a na radu místního občana jsme Ploučnici přejeli po Litoměřickém mostě, kam jsme si koloběžky vynesli po schodech.

Koloběžka, sportovní obuv, cyklistický dres, cyklistické rukavice, helma, blikačka, sportovní brýlefunkční prádlo, větrovka, chytré hodinky, mapaoutdoorový mobil, lékárnička, pojištění, peníze a doklady, cyklistický batoh, nářadí a lepení, pití a svačina, pumpička, zámek na kolo, kompaktní fotoaparát nebo outdoorová kamera.

Zobrazit místo Koloběžka - Scooter na větší mapě

Horydoly.cz Podívejte se na vhodné trasy pro koloběžky: Divoká a Tichá Šárka (Praha), Podél Botiče (Praha), Sjezdy z Petřína (Praha), Strahov a Letná (Praha), Stromovka (Praha), Štěrboholská cyklostezka (Praha), Koupání v Hostivaři a Uhříněvsi (Praha), Vltavská cyklostezka - 1. díl (Praha), Drahanské údolí (Praha), Hanspaulka - Zahradní Město (Praha), Dejvice - Hrdlořezy (Praha), Hradčany - Karlův most - Staroměstské náměstí (Praha), Čtyři přístavy (Praha), Z Jižního Města k Vltavě (Praha), Ze Zličína k Berounce (Dobřichovice), Koukolova hora a Kobyla (Beroun), Severní okolí Prahy (Čakovice), Podél Labe do Brandýsa (Neratovice), Z Prahy do Polabí (Neratovice), Okolo Košáteckého potoka (Mladá Boleslav), Přes Lidice do Prahy (Kladno), Ze Slaného do Prahy (Slaný), Kokořínskem od koupaliště ke koupališti (Mělník), Kokořínsko ze severu (Štětí), Z Ještědu do Mnichova Hradiště a Z Ještědu do Liberce a Ještědský hřeben (Liberec), Z Prahy do Harcova (Liberec), Podél Sázavy do Týnce (Poříčí), Kopanina a Frýdštejn (Český ráj), Sobotka - Mnichovo Hradiště - Krnsko (Český ráj), Malvíny (Čelákovice), Z Jizerek do Českého ráje (Mnichovo Hradiště), Podél Jizery do Svijan (Mnichovo Hradiště), Hradecké lesy (Hradec Králové), Veselské pískovny (Veselí nad Lužnicí), Pískovna Kojetice a Lom Kojetice (Neratovice), Pískovna Konětopy (Neratovice), Hrad Mydlovar (Nymburk), Podél Ohře do Lokte (Karlovy Vary), Bolevecké rybníky (Plzeň), Manětín a Nečtiny (Plzeňsko), Z Rakovníka do Prahy (Český kras a Křivoklátsko), Oppidum Stradonice (Nižbor), Přes Brdy od Litavky ke Klabavě (Rokycany), Z Brd do Zdic (Jince), Podél Ploučnice (Děčín) Solná komora (Mondsee), Hochkönig (Bischofshofen), Hrad Elz (Porýní), Podél Smědé (Frýdlant), Viničná cesta (Hejnice), Praděd a Dlouhé stráně (Jeseníky), Jezera Kozielno a Topola (Paczków).

Dejte nám také vědět o svých oblíbených místech či trasách, rádi je uveřejníme. E-mail: redakce@horydoly.cz

Kajakář se utopil v soutěsce řeky Lammer

ČERNÁ VDOVA Český kajakář Jan se utopil na rakouské řece Lammer. V zablokovaném úseku Popelník v soutěsce Lammeröfen byla jeho loď natlačena vodou na skálu a on zemřel.... celý článek

Panenka prodal Lulovi firmu na výrobu pádel

Žalý, jedna z nejstarších turistických rozhleden

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Na kole z Prahy do Vídně

AKTUALIZACE Zhruba 450 kilometrů dlouhá cyklostezka Praha - Vídeň je opravdová lahůdka pro všechny milovníky jízdy na kole. Zároveň to je cesta, kterou zvládne každý, byť by to byl jeho první
Obří důl v Krkonoších

Obří důl je divoké strmé údolí mezi Sněžkou a Studniční horou. Vodopády a nad nimi vysokohorské rašeliniště vytvářejí nejdivočejší kout krkonošské přírody.
I cyklisté chodí do online kasin jako Nomini a vsází na cyklistiku

Že tráví cyklisté většinu času venku a na kasina nemají čas? To je omyl. Díky dostupnosti online kasin není problém si otevřít výherní automat i na cestách. Nebo po návratu z vyjížďky, kdy
Dámské parfémy od Pařížských Parfémů. Objevte nejnovější nabídky

Vítejte ve světě vůní, kde každá nota vypráví jiný příběh a každá lahvička v sobě skrývá slib nezapomenutelných zážitků. Dnes bychom vás rádi pozvali k poznání nejnovějších nabídek od Pařížských Parfémů, značky, která

Chile - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Anežka Straková a Jan Berounský 29.4. 18:30
Island - diashow Jindřichův Hradec, Střelnice Přednáší Martin Loew 29.4. 19:00
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Gruzie, Svanetie - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Gabriela Jurzykuwska 30.4. 18:30
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek Špindlerův Mlýn 1.5.
Adršpach - povolené lezení
Broumovsko Povolené lezení 1.5.-30.11. 1.5.
Májová vyjížďka Znojmo Cykloturistika 1.5.
Běh na Doubravku Teplice, Beethowen 1.5.
Sázavské pádlo - vodácké závody Týnec - Pikovice 3.-5.5. 3.5.
Malodunajský vodácký maraton Nová Dedinka 4.5.