
Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film

ROZHOVOR David Otava a Vladimír Bedřich jsou dva nadšenci, kteří již několik let sdílejí lásku k cestování a motocyklům. Společně s dalšími kamarády podnikají nezapomenutelné cesty po celém světě. Jejich poslední výprava vedla do Kyrgyzstánu, Tádžikistánu a Uzbekistánu a jejím cílem byla Pamír highway. Nyní se chystají poprvé podělit o své zážitky se širší veřejností. Dokumentární film bude mít premiéru 15. a 17. listopadu v příbramské restauraci u Pletánků.
Ačkoliv oba pochází z různých koutů České republiky – jeden ze Staré Huti u Dobříše na Příbramsku a druhý z Humpolce – mají mnoho společného. Kromě toho, že v mládí vyrůstali na venkově, je to především láska k cestování a motocyklům. Právě tyto dvě záliby se David Otava a Vladimír Bedřich rozhodli jednoho dne spojit dohromady a iniciovali založení klubu motorkářských nadšenců, v jehož rámci spolu s dalšími kamarády podnikají cesty napříč celým světem.
"Celkem je nás sedm a všichni patříme do generace, která vyrůstala na pionýrech, simsonech či babetách. Přestože dnešní doba nabízí různé a mnohem komfortnější způsoby, jak poznávat svět, cestování motorce má v tomto směru své kouzlo a představuje určitou formu svobody. Člověk si vezme jen pár nezbytných věcí, sedne na motorku a jede," shodují se David s Vladimírem.
REPORTÁŽ: Jak se leze na Pik Lenina?
Kdy jste začali společně cestovat na motorkách?
DO: My dva jsme se potkali poprvé v roce 2016, kdy jsme společně s Vláďovým bratrem Jiřím vyrazili do Jeseníku. Tam kluci přišli s první plánem, kterým byla cesta do Rumunska.
VB: Nutno podotknout, že zpočátku jsme vůbec nepřemýšleli nad tím, že bychom založili nějaký společný klub. Nejen nás dva, ale i další členy ovšem spojovala touha podnikat různé dobrodružné cesty po světě, poznávat nové lidi, odlišné kultury a sbírat nové a nové zážitky. Po naší první společné cestě bylo hned jasné, že se nejednalo o cestu poslední.
Na základě čeho si vybíráte destinace, které hodláte následně navštívit?
DO: Obecně vycházíme a čerpáme ze svého rezervoáru, který tvoříme na základě různých cestopisů nebo knih, článků, kde se dozvídáme o zajímavých místech na světě. Každý jsme však orientovaný trochu jiným směrem. Já osobně preferuji spíše poznání západního světa a obecně jsem spíš člověk, který má rád se rád komfort, který nabízí dnešní doby.
VB: Já to mám úplně opačně. Za mě platí heslo: čím více na východ tím lépe. A naštěstí se mi ho dosud daří v naší skupině prosazovat.
Jaké země jste dosud procestovali?
DO: Kromě již zmíněného Rumunska jsme například kompletně projeli Balkán nebo jsme vyrazili do Maroka. A musím se přiznat, že i já jsem nakonec našel v těchto východních zemích zalíbení. Je to po všech stránkách něco úplně jiného, než na co jsme „my ze západních zemí“ zvyklí…
VB: To ovšem neznamená, že bychom vůbec necestovali do západních zemí. Během covidu jsme byli třeba v Norsku, procestovali jsme Alpy nebo Španělsko a spoustu dalších zemí, kde jsme posbírali mnoho zážitků, poznali různé kultury, skvělé lidi, ochutnali nezvyklá jídla… A právě tohle všechno je kromě lásky k motorkám to, co nás na tom nejvíce baví.
Přitom cestování na motorkách je do velké míry nebezpečné…
VB: Cestování na motorce je samozřejmě vždy nebezpečnější než v autě. Proto potřeba mít na zřeteli spoustu věcí. Nejde pouze o rychlost, ale také například o volbu vhodného stylu jízdy v konkrétním terénu nebo nadmořské výšce. K tomu potřebujete zkušenosti a mít motorku takzvaně v ruce. Zároveň se musíte soustředit na každou vteřinu jízdy, ale i tak se dříve nebo později stane, že z motorky spadnete. Pořád jste jen na dvou kolech…
DO: Další, co musí člověk z hlediska bezpečnosti určitě zohlednit a nepodcenit je denní plánování. Musíte si uvědomit, že třeba 150 kilometrů jedete v několikatisícové nadmořské výšce na motorce čtyři až pět hodin. Musíte při tom počítat i s určitými časovými prodlevami, jelikož nikdy nevíte, co vás potká. Zároveň však musíte vždy včas dorazit do vašeho denního cíle, který si vytyčíte, protože jinak to může být velký problém.
O tom byla i vaše nedávná poslední cesta do Kyrgyzstánu, Tádžikistánu a Uzbekistánu. Proč jste se rozhodli vyrazit právě tam?
VB: Tuhle cestu už jsme měli v plánu delší dobu. Byl to jeden z mých nápadů, který jsem Davidovi nadhodil s tím, že naším cílem bylo ujet během čtrnácti dnů tisíce kilometrů a procestovat sedmitisícové pohoří Pamír.
DO: Tohle pohoří je unikátní tím, že napříč vede takzvaná Pamír highway, což je bývalá dálnice, po které se dá prakticky celé pohoří přejet právě dopravním prostředkem. Z cestovatelského pohledu bych to přirovnal trochu k Route 66, ovšem s tím rozdílem, že Pamír Highway není pro každého…
Mají tyto země na základě vašich zkušeností a dle vašeho názoru něco společného s Českou republikou? Případně v čem vidíte naopak největší rozdíly?
DO: Pojítka by se určitě našla. Zajímavostí například je, značnou průmyslovou část kyrgyzstánského města Biškek vystavěli v dřívějších sovětských dobách čeští, potažmo českoslovenští dělníci.
VB: České občany velmi dobře. Jsou si vědomi, že jim řada z nich v minulosti pomohla. Ať už z hlediska průmyslu, infrastruktury a mnoha dalších věcí. Právě v ochotě, laskavosti a vděčnosti tamějších obyvatel bych pak viděl také možná největší rozdíl, což nás i velmi mile překvapilo. Bohužel, pořád je znát, že se tyto státy nevymanily z pod vlivu Ruska a tím pádem je to pro nás úplně jiný svět a asi ještě dlouho bude…
Zmiňujete Rusko… Neměli jste vzhledem k aktuální situaci ve světě trochu obavy vypravit se do těchto zemí? A potřebovali jste nějaká speciální povolení?
VB: Obavy jsme měli. Asi největší z toho, že tyto země udržují člověka v permanentní nejistotě s ohledem na to, co smí nebo nesmí. Na začátku jsme tedy nějaký plán cesty, ale pak jsme například i od našeho ministerstva zahraničí dostali zprávy, že na nějaká místa z bezpečnostních důvodů nemůžeme, takže jsme museli shánět nejen speciální povolení, víza, ale také se často informovat u lokálních kontaktů a mnohdy také improvizovat.
DO: Byla to pro nás zcela nová situace, protože doposud nám v rámci našich cest stačilo prakticky jen zajistit transport motorek a letenky. Nic dalšího jsme řešit nemuseli. Tentokrát jsme do poslední chvíle nevěděli, zda přejedeme hraniční přechody a bude do jednotlivých zemí vpuštěni. Pro nás, co žijeme v Schengenském prostoru, je to něco momentálně něco těžko představitelného, jelikož se dostaneme kamkoliv. Ale ne všude na světě je to stejně.
Nejen o tom se ostatně bude moci přesvědčit i široká veřejnost, jelikož právě cesty po Kyrgyzstánu, Tádžikistánu a Uzbekistánu chystáte dokumentární film. Bude to vaše premiéra?
DO: Dosud jsme se soustředili především na publikaci krátkých videí z cest na sociálních sítích a tvoření krátkometrážních filmů, které se objevovali na YouTube. Tohle bude náš první větší film a troufám si říct, že diváky čeká zhruba 45 minut plných zajímavých momentů, zábavy i napětí.
Jak náročné je natáčení při takových cestách?
DO: Obecně cestování na motorkách je o tom, že s sebou vezete pouze nezbytné věci. Mít u sebe na motorce klasickou kameru není ve vašich možnostech, proto natáčení probíhá na GoPro, případně mobilní telefon – naštěstí dnešní technika je velmi kvalitní. Ovšem záběry z jízdy zase nejsou až tak zajímavé, proto jich použijeme jen pár na prolnutí záběrů. Při natáčení se zaměřujeme hlavně krajinu, lidské příběhy a momenty, které nás během cesty potkají…
Projekce proběhne 15. a 17. listopadu v příbramské restauraci u Pletánků. Můžete nastínit na co se mohou potenciální návštěvníci těšit?
VB: To je otázka především na Davida, který je hlavní režisér a střihač.
DO: Velká část bude samozřejmě o Pamír highway, kterou chceme představit široké veřejnosti, jelikož si troufám říct, že prakticky nikdo nemá reálné představy o tom, co to všechno obnáší. V tom by měla spočívat hlavní message a unikátnost našeho filmu. K tomu jsme během naší čtrnáctidenní výpravy překonali řadu překážek, nasbírali spoustu zážitků a poznali několik lidských příběhů, o které se chceme také podělit s návštěvníky.
Jaké další cesty plánujete do budoucna?
DO: Jak už padlo, hlavním iniciátorem našich cest je Vláďa, takže my ostatní teď s napětím čekáme, s čím zase přijde.
VB: Něco v hlavě mám, ale zatím bych nechtěl nic prozrazovat – možná až na filmové projekci, která nás čeká, takže kdo chce vědět více, ať za námi zavítá. Jen napovím, že by se mohlo jednat o kontinent, na kterém jsme společně ještě nebyli…
Diskuse
Diskuze k článku

Simson S51: Tipy pro údržbu a základní komponenty
Balkán AKTUÁLNĚ 2025
Může se hodit
Nejčtenější články

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2025

Levné ubytování na F1 si kupte ve stanu vedle okruhu

Balkán AKTUÁLNĚ 2025

Simson S51: Tipy pro údržbu a základní komponenty

Polsko AKTUÁLNĚ 2025
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Outdoor Trade Show - veletrh | Velká Británie, Liverpool | 10.-12.6. | 10.6. | |
ITE - veletrh | Hong Kong | 12.-15.6. Cestovní ruch | 12.6. | |
Moravia Sport Expo - veletrh | Olomouc, Flora | 13.-17.6. | 13.6. | |
Letem světem | Nečtiny | 13.-15.6. Cestovatelský festival | 13.6. | |
EurAsia Rail - veletrh | Turecko, Istanbul | 18.-20.6. Železnice | 18.6. | |
Outdoor Retailer - veletrh | USA, Salt Lake City | 18.-20.6. | 18.6. | |
Wallz - streetart | Plzeň, Depo2015 | 21.-27.6. | 21.6. | |
Letní slunovrat | Česko | 21.6. | ||
Eurobike - veletrh | Německo, Frankfurt | 25.-29.6. Cyklistika | 25.6. | |
Wellnesstourism - veletrh | Japonsko, Tokio | 25.-27.6. | 25.6. |
Diskuse
Štěstí | climber, 9.6.2025 12:50, 1 příspěvek |
hrdý vlastenci | Emil, 7.6.2025 17:09, 5 příspěvků |
HledačZvířat.cz | https://www.horydoly.cz/, 7.6.2025 11:54, 1 příspěvek |
hrdý vlastenci | Honza, 7.6.2025 11:04, 5 příspěvků |
Inu | Honza, 6.6.2025 13:21, 1 příspěvek |
Gočár | Šlojíř, 5.6.2025 22:04, 4 příspěvky |
platí | Kuba Turek, 5.6.2025 17:18, 4 příspěvky |
platí | Véna, 5.6.2025 11:59, 4 příspěvky |
hrdý vlastenci | Matylad, 5.6.2025 11:57, 5 příspěvků |
hrdý vlastenci | Emil, 5.6.2025 8:18, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
VERTICAL PRO | Horydoly , 8.6.2025 22:05 |
Planetárium Praha znovu o... | Horydoly , 6.6.2025 18:33 |
Treska Protein Exklusiv p... | Horydoly , 4.6.2025 9:50 |
Re: Bikesraz na Vysočině | Horydoly , 31.5.2025 23:04 |
Re: Krkonoše / Karkonosze | ooo pppp, 21.5.2025 1:12 |
Krajem vína 2025 | Horydoly , 18.5.2025 15:11 |
Re: Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 14.5.2025 1:30 |
Už tuto sobotu dorazí do ... | Horydoly , 14.5.2025 1:26 |