Táta, tři synové a náklad na jednom bicyklu

Táta, tři synové a náklad na jednom bicyklu
Ladislav Bláha veze na nákladním kole celý cyklistický obchod - dva rozložené bicykly v krabicích, dvě skládačky ve vozíku a na nosiči sbalený výstavní stánek.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Ladislav Bláha je nadšenec do nestandardních sportovních aktivit. Podniká túry na telemarkových lyžích, pádluje na kajaku, jezdí na lehokole, prodává skládací kola v obchodě Velorama a v posledních době přesedlal na cargobike.

S Ladislavem Bláhou spolupracujeme na článcích o alternativní cyklistice již mnoho let. Informuje čtenáře Horydoly o novinkách a trendech v této oblasti od vzniku tohoto portálu před osmi lety.

Tentokrát jsme se ho zeptali na osobní zkušenosti, jak jezdí na kole po Praze a nejbližším okolí.

Proč jsi si pořídil nákladní kolo?

Nechci být závislý na autě ani městské hromadné dopravě. Bydlím a pracuji v Praze a na longtailu odvezu všechno, co potřebuji, včetně tří dětí.

Prodloužený bicykl přece musí být ve městě neohrabaný…

Omyl! Třeba můj bicykl je delší jen o 30 centimetrů, než obyčejný cestovní model. Pro představu: To je pouhá polovina průměru zadního kola. Takže to s jeho ovládáním není tak špatné, jak naznačuješ. Dva roky jsem jezdil každý den se synem do školky přes velkou a frekventovanou křižovatku Budějovická a nikdy jsem neměl nejmenší problém.

Nesetkal jsi se s nepochopením policistů, že vezeš dítě nepřipoutané, nebo dokonce že jich vezeš víc na jednom kole?

Samozřejmě u lidí budíme pozornost, když dvouletého syna vezu v sedačce na řídítkách, čtyřletý sedí za mnou a za ním ještě osmiletý se školní brašnou na zádech. Nic na tom ale není nelegální, a tak si nás policie nevšímá.

Je to bezpečné?

Děti od dvou či tří let respektují, co jsem je naučil. Drží se za jízdy mne nebo sedačky, nestrkají nohy do drátů, nohy si opřou o stupátka, nedělají za jízdy hlouposti a spořádaně nastupují i vystupují. Samozřejmě že ani já nejezdím stylem, jako bych napálil s kamarády nedělní švih. Předvídám, co se bude dít na silnici, dávám pozor na chodce, neskáču přes kanály a obrubníky. Je to klidná jízda jako když jedu autem a nikam nespěchám.

Jak se těžké a dlouhé kolo řídí?

Překvapivě lehce. Nezáleží ani tolik, jak těžké pasažéry nebo zavazadla vezeš, ale jak jsou blízko osy zadního kola. Věci na nosiči jsou ideální. Dlouhé nebo neskladné předměty zavěsím okolo nosiče vpravo a vlevo. Pokud jsou vyvážené, tak uvezu po rovince i stokilový náklad. Do kopce se samozřejmě trápím. Jestli ale dám na každou stranu třeba krabici po pětadvaceti kilogramech, je vše v pořádku.

V cizině, kde nákladní kola jezdí běžně, jsou vidět za jejich řídítky především muži. Ženy jen minimálně. Čím to je?

Chlapi mají větší páru. Náklad přece jenom něco váží, a tak je potřeba fyzická síla. Pokud vezeš malou bagáž, nebo třeba jenom jedno děcko, tak ti na to stačí obyčejné kolo se sedačkou. Ženy v rovinatých zemích si oblíbily spíše nákladní tříkolky nebo nákladní kola zvaná bakfiet, na kterých se děti či nákup poskládají dopředu před řídítka. Přední kolo je u takových bicyklů posunuté třeba o metr dopředu oproti obyčejným modelům.

Rozhovor vyšel ve zkrácené verzi v časopise City Bike.

 

Horydoly.cz Ladislav Bláha na HORYDOLY

Skládačky dávají svobodu

Jak ušetřit čas v dopravní zácpě?

Na kole v metru. Samozřejmě skládacím!

Skládačky na Eurobike

Láska na druhý pohled

Velomobily - kapotovaná kola

Na kole vleže

Kolečko bez šlapek

Vozík kontra cyklosedačka

V máji dolů ze Studniční hory

Telemarky na Lysé hoře

Na skialp není nikdy brzy

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: Re: Re: Kéž by
Sám sis to dokázal. Cyklista, stejně jako třeba velké hovado na inlajnech nějaké dítě zraní, ale nezabije. Proto je slovo "vražednost" docela přiléhavé.
  • Autor miron
  • Datum a čas 12.5.2011 12:03
Reaguj
Re: Re: Re: Kéž by
Sám sis to dokázal. Cyklista, stejně jako třeba velké hovado na inlajnech nějaké dítě zraní, ale nezabije. Proto je slovo "vražednost" docela přiléhavé.
  • Autor miron
  • Datum a čas 12.5.2011 12:03
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Kéž by
Jj, to je ta preventivní a výchovná úloha policie. Propříště víš, jak se zachovat:-/
  • Autor Joe
  • Datum a čas 3.5.2011 09:55
Reaguj
Re: Re: Re: Kéž by
A chodci to samé. Před lety jsem jel ve městě cca 45kmh a po pravé straně silnice šla ženská kolem 45 let. Bez rozhlédnutí a jakéhokoliv signálu, že bude přecházet udělala vlevo v bok a hupsla mě pod kola. Stačil jsem strhnou volant doleva, ale stejně jsem o ní urazil pravé zrcátko. Jako na potvoru přede nmou odbočovalo další auto doleva do boční ulice a stálo uprosřed silnice. Já se už nestačil vráti zpět na pravou stranu a tak jsem to do něj napasoval. Když už auto stálo nabořené do toho odbočujícího, tak jsem viděl, jak se bába zvedá ze škarpy a peláší pryč. I rozsypaný nákup tam nechala ležet. Přijela Policie a jako viníka nehody určila mě. Zaplatil jsem pokutu 5000Kč a dalších 48000Kč stála oprava mého auta. Bylo tam plno svědků, kteří potvrdili mojí verzi nehody, ale policajt prohlásil, že pokud bych bábu přejel a naboural, tak je viník nehody ona. Ale protože jsem se jí stačil vyhnout, tak jsem viník nehody já !!!! Zjednodušeně řečeno. Pokud se člověk v ČR na silnici zachová opravdu jako člověk, tak za to ještě zaplatí a je potrestán, ale pokud se člověk zachová jako prase bez úcty k cizímu životu, tak je finančně a právně v oukeji.
  • Autor Petr
  • Datum a čas 2.5.2011 21:05
Reaguj
Re: Re: Kéž by
Vražednost stroje, to je pojem:-))) Jak vidno, státní schvalování a jiné buzerace proti vražednosti vůbec nefungují, protože krvelačná auta se vrhají na bezbranné cyklisty a zabíjejí je. A naopak, cyklisté zneužívají své zákonem posvěcené anonymity a ujíždějí od nehod:

http://aktualne.centrum.cz/domaci/regiony/olomoucky/clanek.phtml?id=695198

http://zpravy.idnes.cz/cyklista-srazil-v-plzni-triletou-holcicku-a-ujel-fbi-/krimi.asp?c=A070828_184858_krimi_pei

http://www.lidovky.cz/cyklista-srazil-dite-a-zranil-ho-nadychal-3-72-promile-fy2-/ln_domov.asp?c=A090803_165920_ln_domov_pks

http://havirovsky.denik.cz/kratce/kratce_region/697712.html

  • Autor Joe
  • Datum a čas 2.5.2011 11:23
Reaguj
Re: Kéž by
No ono to souvisí s vražedností toho kterého stroje. Až budou cyklisté zabíjet řidiče v autech energií svých kol, tak se ty předpisy určitě zpřísní.
  • Autor miron
  • Datum a čas 2.5.2011 11:08
Reaguj
Re: Kéž by
No ono to souvisí s vražedností toho kterého stroje. Až budou cyklisté zabíjet řidiče v autech energií svých kol, tak se ty předpisy určitě zpřísní.
  • Autor miron
  • Datum a čas 2.5.2011 11:07
Reaguj
Kéž by
Kéž by stejnou svobodu v možnosti konstrukce bez jakéhokoliv schválení a používání bez zbytečných povinností zažívali uživatelé všech vozidel;-)
  • Autor Joe
  • Datum a čas 2.5.2011 09:37
Reaguj
Celkem 8 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

Relative immobility, alle... eyoyadixey, 29.3.2024 15:01, 4 příspěvky
Observe abrasion by ropin... aekokat, 29.3.2024 14:51, 4 příspěvky
Options bulbar lancets, s... xefedikcup, 29.3.2024 14:42, 4 příspěvky
SLS принтер купить SLS_dxEl, 29.3.2024 14:32, 4 příspěvky
ehcbuoju glucophage pills, 29.3.2024 13:13, 117 příspěvků
čd-ariva Pišišvor, 29.3.2024 11:12, 1 příspěvek
strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Karel IV. Horydoly , 28.3.2024 15:06
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:46
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:45
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:42
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:40
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:37
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:36
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:35