Táta, tři synové a náklad na jednom bicyklu
Ladislav Bláha je nadšenec do nestandardních sportovních aktivit. Podniká túry na telemarkových lyžích, pádluje na kajaku, jezdí na lehokole, prodává skládací kola v obchodě Velorama a v posledních době přesedlal na cargobike.
S Ladislavem Bláhou spolupracujeme na článcích o alternativní cyklistice již mnoho let. Informuje čtenáře Horydoly o novinkách a trendech v této oblasti od vzniku tohoto portálu před osmi lety.
Tentokrát jsme se ho zeptali na osobní zkušenosti, jak jezdí na kole po Praze a nejbližším okolí.
Proč jsi si pořídil nákladní kolo?
Nechci být závislý na autě ani městské hromadné dopravě. Bydlím a pracuji v Praze a na longtailu odvezu všechno, co potřebuji, včetně tří dětí.
Prodloužený bicykl přece musí být ve městě neohrabaný…
Omyl! Třeba můj bicykl je delší jen o 30 centimetrů, než obyčejný cestovní model. Pro představu: To je pouhá polovina průměru zadního kola. Takže to s jeho ovládáním není tak špatné, jak naznačuješ. Dva roky jsem jezdil každý den se synem do školky přes velkou a frekventovanou křižovatku Budějovická a nikdy jsem neměl nejmenší problém.
Nesetkal jsi se s nepochopením policistů, že vezeš dítě nepřipoutané, nebo dokonce že jich vezeš víc na jednom kole?
Samozřejmě u lidí budíme pozornost, když dvouletého syna vezu v sedačce na řídítkách, čtyřletý sedí za mnou a za ním ještě osmiletý se školní brašnou na zádech. Nic na tom ale není nelegální, a tak si nás policie nevšímá.
Je to bezpečné?
Děti od dvou či tří let respektují, co jsem je naučil. Drží se za jízdy mne nebo sedačky, nestrkají nohy do drátů, nohy si opřou o stupátka, nedělají za jízdy hlouposti a spořádaně nastupují i vystupují. Samozřejmě že ani já nejezdím stylem, jako bych napálil s kamarády nedělní švih. Předvídám, co se bude dít na silnici, dávám pozor na chodce, neskáču přes kanály a obrubníky. Je to klidná jízda jako když jedu autem a nikam nespěchám.
Jak se těžké a dlouhé kolo řídí?
Překvapivě lehce. Nezáleží ani tolik, jak těžké pasažéry nebo zavazadla vezeš, ale jak jsou blízko osy zadního kola. Věci na nosiči jsou ideální. Dlouhé nebo neskladné předměty zavěsím okolo nosiče vpravo a vlevo. Pokud jsou vyvážené, tak uvezu po rovince i stokilový náklad. Do kopce se samozřejmě trápím. Jestli ale dám na každou stranu třeba krabici po pětadvaceti kilogramech, je vše v pořádku.
V cizině, kde nákladní kola jezdí běžně, jsou vidět za jejich řídítky především muži. Ženy jen minimálně. Čím to je?
Chlapi mají větší páru. Náklad přece jenom něco váží, a tak je potřeba fyzická síla. Pokud vezeš malou bagáž, nebo třeba jenom jedno děcko, tak ti na to stačí obyčejné kolo se sedačkou. Ženy v rovinatých zemích si oblíbily spíše nákladní tříkolky nebo nákladní kola zvaná bakfiet, na kterých se děti či nákup poskládají dopředu před řídítka. Přední kolo je u takových bicyklů posunuté třeba o metr dopředu oproti obyčejným modelům.
Rozhovor vyšel ve zkrácené verzi v časopise City Bike.
Ladislav Bláha na HORYDOLY
Jak ušetřit čas v dopravní zácpě?
Diskuse
Diskuze k článku
Re: Re: Re: Kéž by
- Autor miron
- Datum a čas 12.5.2011 12:03
Re: Re: Re: Kéž by
- Autor miron
- Datum a čas 12.5.2011 12:03
Re: Re: Re: Re: Kéž by
- Autor Joe
- Datum a čas 3.5.2011 09:55
Re: Re: Re: Kéž by
- Autor Petr
- Datum a čas 2.5.2011 21:05
Re: Re: Kéž by
http://aktualne.centrum.cz/domaci/regiony/olomoucky/clanek.phtml?id=695198
http://zpravy.idnes.cz/cyklista-srazil-v-plzni-triletou-holcicku-a-ujel-fbi-/krimi.asp?c=A070828_184858_krimi_pei
http://www.lidovky.cz/cyklista-srazil-dite-a-zranil-ho-nadychal-3-72-promile-fy2-/ln_domov.asp?c=A090803_165920_ln_domov_pks
http://havirovsky.denik.cz/kratce/kratce_region/697712.html
- Autor Joe
- Datum a čas 2.5.2011 11:23
Re: Kéž by
- Autor miron
- Datum a čas 2.5.2011 11:08
Re: Kéž by
- Autor miron
- Datum a čas 2.5.2011 11:07
Kéž by
- Autor Joe
- Datum a čas 2.5.2011 09:37
Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV
Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání
Nejčtenější články
Cyklonovinky 2024
Cyklomaratony pro každé kolo 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Rychlebské stezky - začátek sezony | Černá voda | Horská kola | 29.3. | |
Šemberské stezky - otevření | Tuchoraz | 29.3. | ||
Banální situace, fatální následky - přednáška | Praha, Městská knihovna | Prevence úrazů páteře | 3.4. | 17:00 |
Myslivost a příroda - veletrh | Kroměříž, Výstaviště | 6.-7.4. | 6.4. | |
Orlice Cup - štafeta | Choceň | Běh, kolo, kanoe | 6.4. | |
Morkovské bajk - cyklomaraton | Morkovice | Horská kola | 6.4. | |
Vars - konec lyžování | Francie, Vars | 7.4. | ||
Silva Regina - veletrh | Brno, Výstaviště | 7.-11.4. Myslivost a lesnictví | 7.4. | |
ILTM - veletrh luxusního cestování | Jižní Afrika, Cape Town | 7.-9.4. | 7.4. | |
Extrem bike - cyklomaraton | Most | Horská kola | 11.4. |
Diskuse
Relative immobility, alle... | eyoyadixey, 29.3.2024 15:01, 4 příspěvky |
Observe abrasion by ropin... | aekokat, 29.3.2024 14:51, 4 příspěvky |
Options bulbar lancets, s... | xefedikcup, 29.3.2024 14:42, 4 příspěvky |
SLS принтер купить | SLS_dxEl, 29.3.2024 14:32, 4 příspěvky |
ehcbuoju | glucophage pills, 29.3.2024 13:13, 117 příspěvků |
čd-ariva | Pišišvor, 29.3.2024 11:12, 1 příspěvek |
strašná rychlost | Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek |
INU | Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky |
INU | Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky |
Nebudeme přece poukazovat... | Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Re: Karel IV. | Horydoly , 28.3.2024 15:06 |
Re: Karel IV. | Kuba Turek, 28.3.2024 14:46 |
Re: Karel IV. | Horydoly Open, 28.3.2024 14:45 |
Re: Karel IV. | Kuba Turek, 28.3.2024 14:42 |
Re: Karel IV. | Horydoly Open, 28.3.2024 14:40 |
Re: Karel IV. | Kuba Turek, 28.3.2024 14:37 |
Re: Karel IV. | Horydoly Open, 28.3.2024 14:36 |
Re: Karel IV. | Kuba Turek, 28.3.2024 14:35 |