Technologii lanovky dodal rakousko-švýcarský koncern Doppelmayr/Garaventa, který je jedničkou mezi výrobci lanovek.
Jezdí se ve stoje
Cestovní rychlost se zvedla na 10 m/s a přepravní kapacita z 900 na 1300 osob/hod.
K tomu slouží nové vozy od švýcarské firmy Gangloff. V nich je šest oddělení pro 160 pasažérů a samostatná kabina pro obsluhu.
Cestování je ve stoje, ale ve směru jízdy jsou sklopitelné sedačky. Cestující mohou pohodlně sledovat panorama hor. Slouží jim k tomu velká prosklená okna i střecha.
Kola, saně, lyže, vozíčkáři...
Přepravovat je možné také kola, saně a nově se mohou svézt také vozíčkáři. Vozy jsou odolné, přelakované kvalitním lakem, který umožňuje odstranit i graffiti.
Staniční budova má nově zrekonstruovanou vstupní část, nástupiště, pokladny a toalety. Dostala i nový plášť, kterému dominuje kámen, dřevo a sklo. Projekt vypracoval prešovský architekt Peter Marcinko.
Jak se vozy vyhýbají?
Pozemní lanovka je dlouhá 1937 m s průměrným sklonem 12,8 %. Dolní stanice je v nadmořské výšce 1033 m a horní v 1280 m.
Vozy tažené 34 mm silným lanem se uprostřed tratě míjejí na Abtově výhybně. Právě ta bývá místem největšího zájmu cestujících a mnoho z nich si zde položí otázku, jak to vlastně funguje. Zvláště když při detailním pohledu nelze spatřit žádné pohyblivé části jako na klasické železnici.
Abtova výhybna nic takového nemá a pracuje na jednoduchém principu. Každý vůz lanovky má na jedné straně kola s dvojitými okolky (železniční má pouze jedno) a na druhé straně kola úplně hladká bez okolků. Při průjezdu výhybnou se kola s dvojitým okolkem drží vnější nepřerušené kolejnice a plochá kola předrncají po vnitřní, přerušené lanem. Jednodušeji to snad ani nelze vymyslet.

Vymenili ťažné lano
Pozemná lanová dráha zo Starého Smokovce na Hrebienok bola tento týždeň v rukách technikov. Na najvyužívanejšej tatranskej lanovke vymenili ťažné lano.
"Na jar tohto roku sme po pravidelnej prehliadke a defektoskopii lana zistili, že bude potrebná jeho výmena. Zabezpečili sme preto nové ťažné lano od spoločnosti Fatzer, ktoré sa nám pod vedením švajčiarskych špecialistov a v spolupráci s našimi lanovkármi podarilo vymeniť. Lanovka absolvovala skúšobné jazdy a všetky potrebné skúšky a už cez víkend bude opäť v prevádzke," uviedol riaditeľ horského strediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský.
Nové lano dorazilo zo Švajčiarska. Bubon s 2,2 km dlhým lanom s priemerom 34 mm vážil 11,5 tony.
Najprv museli technici starým lanom vytiahnuť to nové v kladkách pomedzi koľajnice do hornej stanice, kde ho naložili na lanový kotúč pohonu a pripojili k vozňu. Následne sa druhý koniec lana pripojil aj k vozňu v údolnej stanici. Technicky náročná operácia bola pod taktovkou švajčiarskych odborníkov zo spoločnosti Garaventa, ktorá v roku 2007 inštalovala novú lanovku.
Čísla o pozemnej lanovej dráhe Starý Smokovec - Hrebienok
1 meter – rozchod koľajníc
2 vozne – pohybujú sa po koľajniciach kyvadlovým systémom
36 km/h – maximálna jazdná rýchlosť
160 osôb – kapacita jedného vozňa
247 m – prevýšenie medzi údolnou a hornou stanicou
1937 m – šikmá dĺžka trasy lanovky
Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě