Odpružení horských kol

Odpružení horských kol
SDÍLEJ:
Vynálezci horského kola Joe Breeze a Gary Fisher si mysleli, že pružiny jsou na kolech zbytečné, protože odpérují všechny nerovnosti terénu rukama a nohama. Jejich následovníci diskutovali, zda má smysl přední odpružená vidlice. Ještě nedávno se soudilo, že celoodpružené kolo je vhodné jen na extrémní sjezdy. Dnes pružení zvítězilo na celé čáře.

Pružení dnes najdeme na mnoha místech závodních i obyčejných turistických bicyklů.

Standardem je odpružená přední vidlice. Čím dál víc se prosazuje odpružená zadní vidlice. U dražších kol je pružení obou kol složitý a zároveň jednoduše pracující systém, který "žehlí" terén pod jezdcem.

Turistická a městská kola zhusta mívají odpruženou sedlovku anebo aspoň odpérované sedlo. Odpružený je možné koupit také představec.

Co je to za technologii? Co znamenají čísla, kterými cyklisté operují?

Zdvih

Zdvih odpružené vidlice se řídí podle určení kola. Pro závodní i turistické ježdění v běžném terénu (cesty, občas kořeny a kamení) je dnes běžných 80-100 mm. Na kratší a lehčí okruhy se používá menší zdvih, kdežto náročné maratony se jezdí s větším zdvihem. Větší únava a menší pozornost totiž zvyšují možnost jezdecké chyby a tu vyšší zdvih pomůže napravit.

Kola na skákání a těžký terén ve vyšších rychlostech (dirt, fourcross, enduro) disponují zdvihem 130-160 mm. Sjezdové speciály a freeridová, na kterých se jezdí prakticky jen z kopce, nabízejí zdvih okolo 200 mm.

Pružení

Levná kola ze supermarketu jsou vybaveny kombinací pružin s elastomery.

Dražší modely turistické třídy a levnější modely pro sportovní jízdu využívají vzduchové pružení. Nejlepší odpružené vidlice jsou vybaveny několika vzduchovými komorami. Jejich vzájemná interakce určuje tvrdost/měkkost, rychlost reakce a částečně i tlumení pohybu vidlice za jízdy.

Sjezdové speciály mohou mít vzduchové pružení doplněné o pružiny, které se starají o větší komfort jízdy a pomáhají jezdcům v extrémních situacích. Za to se ovšem platí o hodně vyšší váhou.

Základní nastavení odpružené přední i zadní vidlice je jednoduché. Opřete se o řídítka (resp. o sedlo) svojí plnou váhou a vidlice by se měla zanořit asi o čtvrtinu svého maximálního chodu. Jemnější nastavení přesně podle svého gusta nastavujte postupně podle stylu jízdy, terénu a především podle dobrého pocitu při šlapání.

Tlumení

Tlumiče ovládají zpětný odskok vidlice. Znamená to, že kolo neskáče po kamenech a kořenech jako divoká koza, ale spořádaně kopíruje terén. Řídítka jsou stále v jedné rovině.

Tlumič je vlastně jen olejová patrona, ve které je přes pístky regulovaně přepouštěn olej. Charakteristiku tlumení lze měnit regulací průtoku oleje nebo viskozitou různých druhů olejů.

Zpětný útlum

Útlum souvisí s tlumením a určuje, jak rychle se vidlice po stlačení vrátí do původní polohy. Pokud je útlum příliš rychlý, skáče kolo jako janek, pokud příliš pomalý, je odpružená vidlice stále v záběru a vlastně nepruží.

Dobrý způsob, jak zpětný útlum ověřit, případně nastavit, je jízda po dlouhých mírně nakloněných schodech. Pokud se vidlice stačí na každém schodu vrátit do původní polohy, je všechno v pořádku.

Zamykání

Různé systémy umožňují zamknout nebo omezit funkci odpružené vidlice. Jsou to různé páčky nebo tlačítka na řídítkách či přímo na vidlici.

Zamknutí je výhodné pro závodníky, kteří spurtují na startu a finišují v cíli. Turisté a sportovní jezdi pro radost někdy vidlici zamykají v silových pomalých výjezdech do prudkých kopců na zpevněných cestách, aby se jim odpružené kolo nehoupalo.

Cykloturisté ocení zamknutou vidlici především na dlouhých asfaltových stoupáních, protože ušetřenou sílu mohou dát do zdolání vybraného sedla ši hory. Zvláště na trekkingových kolech s brašnami je to velmi znát.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Odbornost
Jako článek do přílohy IN (HN) nebo podobného plátku bych tuto úroveň informací očekával. Ale v "odborném" outdoorovém médiu marně hledám vysvětlení pojmů jako odtrh, sag, důvody a možnosti snižování zdvihu (U-turn apod.), rozdíly provozních parametrů vzduchových a pružinových systémů (hmotnost, průběh pružení, ...), u zadního tlumení popsat rozdíly, jaké dělá různé uchycení tlumiče atd.
  • Autor Joe
  • Datum a čas 13.8.2010 12:34
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Bike maraton Vysočiny odstartuje už podvacáté poslední sobotu v květnu

Bike maraton Vysočiny odstartuje už podvacáté poslední sobotu v květnu

Pět minut po jedenácté hodině v sobotu 31. května od kněžického zámku odstartuje 20. ročník cyklistického závodu Předvýběr.CZ Bike Maraton Vysočina 2025.... celý článek

Jak moderní technologie mění pobyt v přírodě

Aktivní dovolená NEJ a TOP

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2025

Cyklonovinky 2025

PRAHA Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Hostivařská přehrada 2025

Hostivařská přehrada 2025

Otvírací doba hlavní pláže Hostivařské přehrady v Praze je každý den 9-20 hodin. Letní vstupné 150 Kč/den se platí na hlavní a nudistické pláži. Koupací molo naproti je zdarma a návštěvní doba není
TEST Boll Nomad 24+6

TEST Boll Nomad 24+6

BLUES NA CESTU POSLEDNÍ Toto tvrdí výrobce o batohu Boll Nomad: "Víceúčelový sportovní batoh s propracovaným designem, konstruovaný se zaměřením na cyklistiku a turistiku, kde je zapotřebí stabilita na zádech a vysoké odvětrání zad." Po
Lednicko-valtický areál

Lednicko-valtický areál

AKTUALIZACE Spousta lidí zná jihomoravský zámek Lednice. Někteří si prošli i zámecky park s romantickým skleníkem a labyrintem geometricky sestříhaných keřů. Ale nemnozí si užili zdejší přírody.
Pohár Plzeňského kraje XCO 2025

Pohár Plzeňského kraje XCO 2025

Seriál závodů horských kol cross country pro veřejnost pořádají už 25 let plzeňští cyklisté. Letos zahrnuje 7 tratí od dubna do září.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Neznámá země Zlín 22.-30.4. Cestovatelský festival 22.4.
Flora - veletrh Olomouc 24.-27.4. 24.4.
COTTM - veletrh Čína, Peking 24.-26.4. Cestovní ruch 24.4.
Trentino Film Festival Itálie, Trento 25.4.-4.5. Horské filmy 25.4.
Zeltschau - výstava stanů Německo, Langenzersdorf, Seeschlacht 25.-27.4. 25.4.
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 26.-27.4. 26.4.
Beroun bikemaraton Beroun Cyklomaraton MTB 26.4.
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 26.-27.4. Alternativní cyklistika 26.4.
Porubajk - cyklomaraton Ostrava, Poruba Horská kola 26.4.
Zahájení sezony na cyklostezce Bečva Vsetín, Ohrada u splavu 26.4.

Diskuse

Kežmarský skutr, 25.4.2025 15:18, 8 příspěvků
Rekreační lezení Kuba Turek, 25.4.2025 15:13, 8 příspěvků
Inu Honza, 25.4.2025 14:43, 8 příspěvků
z Brna do Budapešti Horydoly, 25.4.2025 10:35, 2 příspěvky
z Brna -do-Budapesti Bretislav Polák, 25.4.2025 10:26, 2 příspěvky
návrat ke kořenům doku.pes, 25.4.2025 9:50, 8 příspěvků
Tohle by mě zajímalo Janča, 24.4.2025 23:25, 8 příspěvků
Kežmarský Janča, 24.4.2025 23:19, 8 příspěvků
Tohle by mě zajímalo PK, 24.4.2025 22:48, 8 příspěvků
Kežmarský skutr, 24.4.2025 22:19, 8 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Trhy na Mariánském náměst... Horydoly , 19.4.2025 2:52
Velikonoční speciály potě... Horydoly , 19.4.2025 2:49
Velikonoce v jižních Čechách Horydoly , 19.4.2025 2:44
Přihlaste se na Zažít měs... Horydoly , 17.4.2025 2:28
Shrnutí lyžařské sezony 2... Horydoly Open, 16.4.2025 18:28
Re: Pražský veletržní areál Horydoly , 10.4.2025 0:45
Jak Bosch eBike Systems s... Horydoly , 7.4.2025 11:00
Špindlerův Mlýn startuje ... Horydoly , 5.4.2025 0:33