Odpružení horských kol

Odpružení horských kol
SDÍLEJ:
Vynálezci horského kola Joe Breeze a Gary Fisher si mysleli, že pružiny jsou na kolech zbytečné, protože odpérují všechny nerovnosti terénu rukama a nohama. Jejich následovníci diskutovali, zda má smysl přední odpružená vidlice. Ještě nedávno se soudilo, že celoodpružené kolo je vhodné jen na extrémní sjezdy. Dnes pružení zvítězilo na celé čáře.

Pružení dnes najdeme na mnoha místech závodních i obyčejných turistických bicyklů.

Standardem je odpružená přední vidlice. Čím dál víc se prosazuje odpružená zadní vidlice. U dražších kol je pružení obou kol složitý a zároveň jednoduše pracující systém, který "žehlí" terén pod jezdcem.

Turistická a městská kola zhusta mívají odpruženou sedlovku anebo aspoň odpérované sedlo. Odpružený je možné koupit také představec.

Co je to za technologii? Co znamenají čísla, kterými cyklisté operují?

Zdvih

Zdvih odpružené vidlice se řídí podle určení kola. Pro závodní i turistické ježdění v běžném terénu (cesty, občas kořeny a kamení) je dnes běžných 80-100 mm. Na kratší a lehčí okruhy se používá menší zdvih, kdežto náročné maratony se jezdí s větším zdvihem. Větší únava a menší pozornost totiž zvyšují možnost jezdecké chyby a tu vyšší zdvih pomůže napravit.

Kola na skákání a těžký terén ve vyšších rychlostech (dirt, fourcross, enduro) disponují zdvihem 130-160 mm. Sjezdové speciály a freeridová, na kterých se jezdí prakticky jen z kopce, nabízejí zdvih okolo 200 mm.

Pružení

Levná kola ze supermarketu jsou vybaveny kombinací pružin s elastomery.

Dražší modely turistické třídy a levnější modely pro sportovní jízdu využívají vzduchové pružení. Nejlepší odpružené vidlice jsou vybaveny několika vzduchovými komorami. Jejich vzájemná interakce určuje tvrdost/měkkost, rychlost reakce a částečně i tlumení pohybu vidlice za jízdy.

Sjezdové speciály mohou mít vzduchové pružení doplněné o pružiny, které se starají o větší komfort jízdy a pomáhají jezdcům v extrémních situacích. Za to se ovšem platí o hodně vyšší váhou.

Základní nastavení odpružené přední i zadní vidlice je jednoduché. Opřete se o řídítka (resp. o sedlo) svojí plnou váhou a vidlice by se měla zanořit asi o čtvrtinu svého maximálního chodu. Jemnější nastavení přesně podle svého gusta nastavujte postupně podle stylu jízdy, terénu a především podle dobrého pocitu při šlapání.

Tlumení

Tlumiče ovládají zpětný odskok vidlice. Znamená to, že kolo neskáče po kamenech a kořenech jako divoká koza, ale spořádaně kopíruje terén. Řídítka jsou stále v jedné rovině.

Tlumič je vlastně jen olejová patrona, ve které je přes pístky regulovaně přepouštěn olej. Charakteristiku tlumení lze měnit regulací průtoku oleje nebo viskozitou různých druhů olejů.

Zpětný útlum

Útlum souvisí s tlumením a určuje, jak rychle se vidlice po stlačení vrátí do původní polohy. Pokud je útlum příliš rychlý, skáče kolo jako janek, pokud příliš pomalý, je odpružená vidlice stále v záběru a vlastně nepruží.

Dobrý způsob, jak zpětný útlum ověřit, případně nastavit, je jízda po dlouhých mírně nakloněných schodech. Pokud se vidlice stačí na každém schodu vrátit do původní polohy, je všechno v pořádku.

Zamykání

Různé systémy umožňují zamknout nebo omezit funkci odpružené vidlice. Jsou to různé páčky nebo tlačítka na řídítkách či přímo na vidlici.

Zamknutí je výhodné pro závodníky, kteří spurtují na startu a finišují v cíli. Turisté a sportovní jezdi pro radost někdy vidlici zamykají v silových pomalých výjezdech do prudkých kopců na zpevněných cestách, aby se jim odpružené kolo nehoupalo.

Cykloturisté ocení zamknutou vidlici především na dlouhých asfaltových stoupáních, protože ušetřenou sílu mohou dát do zdolání vybraného sedla ši hory. Zvláště na trekkingových kolech s brašnami je to velmi znát.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Odbornost
Jako článek do přílohy IN (HN) nebo podobného plátku bych tuto úroveň informací očekával. Ale v "odborném" outdoorovém médiu marně hledám vysvětlení pojmů jako odtrh, sag, důvody a možnosti snižování zdvihu (U-turn apod.), rozdíly provozních parametrů vzduchových a pružinových systémů (hmotnost, průběh pružení, ...), u zadního tlumení popsat rozdíly, jaké dělá různé uchycení tlumiče atd.
  • Autor Joe
  • Datum a čas 13.8.2010 12:34
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Alpy AKTUÁLNĚ 2025

Alpy AKTUÁLNĚ 2025

VAL D´ISERE Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.... celý článek

Kdo s koho? Tománka čeká souboj s americkou legendou, ve hře je jedna místenka na mistrovství světa

Singltrail Letňany Praha

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Traily a bikeparky v Jeseníkách

Traily a bikeparky v Jeseníkách

Gravity disciplíny jsou košatým a oblíbeným odvětvím cyklistiky. Jeseníky jsou nejlepší česko-moravsko-slezskou destinací, kde si lze užít bike parky, trailcentra a dirty.
Jeseníky AKTUÁLNĚ 2025

Jeseníky AKTUÁLNĚ 2025

PRADĚD Nejvyšší bod Česka je kde? Na vrcholu vysílače Praděd! Kam se hrabe Sněžka... Čtěte aktuální zprávy z Jeseníků, Hrubého a Nízkého Jeseníku a Jesenicka.
Polsko AKTUÁLNĚ 2025

Polsko AKTUÁLNĚ 2025

CYKLOSTEZKY Malé zprávy z velké země mezi Krkonošemi, Vysokými Tatrami a Baltským mořem, mezi Německem a Ukrajinou.
Cyklistický maraton Vysočiny: Pechkův hattrick

Cyklistický maraton Vysočiny: Pechkův hattrick

Vítězem 20. ročníku Předvýběr.CZ Bike Maratonu Vysočiny se stal jedenatřicetiletý Jan Pechek. Do cíle osmačtyřicetikilometrového závodu dorazil v čase 1:41:58. Je to jeho třetí zlato v řadě, které si z Kněžic odvezl.
Řidič zabil cyklistu u Ratíškovic

Řidič zabil cyklistu u Ratíškovic

ČERNÁ VDOVA Řidič osobního vozu naboural do třech cyklistů a jeden havárii nepřežil. Tragická dopravní nehoda se stala u Ratíškovic 17. května po deváté hodině večerní. 

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Outdoor Trade Show - veletrh Velká Británie, Liverpool 10.-12.6. 10.6.
Slovenský raj - cyklomaraton Hrabušice Horská kola 11.6.
ITE - veletrh Hong Kong 12.-15.6. Cestovní ruch 12.6.
Moravia Sport Expo - veletrh Olomouc, Flora 13.-17.6. 13.6.
Letem světem Nečtiny 13.-15.6. Cestovatelský festival 13.6.
Malevil - cyklomaraton Jablonné v Podještědí Horská kola 14.6.
Sázava - cyklomaraton Sázava Horská kola 14.6.
Tálínský cyklomaraton Tálín Horská kola 14.6.
Křížová stezka - cyklomaraton Zlaté Hory Horská kola 14.6.
Krakonošův cyklomaraton Lomnice nad Popelkou Silniční kola 14.6.

Diskuse

Štěstí Bambulezizib, 9.6.2025 15:53, 2 příspěvky
Štěstí climber, 9.6.2025 12:50, 2 příspěvky
hrdý vlastenci Emil, 7.6.2025 17:09, 5 příspěvků
HledačZvířat.cz https://www.horydoly.cz/, 7.6.2025 11:54, 1 příspěvek
hrdý vlastenci Honza, 7.6.2025 11:04, 5 příspěvků
Inu Honza, 6.6.2025 13:21, 1 příspěvek
Gočár Šlojíř, 5.6.2025 22:04, 4 příspěvky
platí Kuba Turek, 5.6.2025 17:18, 4 příspěvky
platí Véna, 5.6.2025 11:59, 4 příspěvky
hrdý vlastenci Matylad, 5.6.2025 11:57, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

VERTICAL PRO Horydoly , 8.6.2025 22:05
Planetárium Praha znovu o... Horydoly , 6.6.2025 18:33
Treska Protein Exklusiv p... Horydoly , 4.6.2025 9:50
Re: Bikesraz na Vysočině Horydoly , 31.5.2025 23:04
Re: Krkonoše / Karkonosze ooo pppp, 21.5.2025 1:12
Krajem vína 2025 Horydoly , 18.5.2025 15:11
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 14.5.2025 1:30
Už tuto sobotu dorazí do ... Horydoly , 14.5.2025 1:26