Už zase můžeme vozit kola v rychlíku
České dráhy prohrály v poměru 18:82 soud o zpoždění vlaku, které samy zavinily, ale chtěly zpoždění přičíst na vrub dvěma cestujícím s bicykly. Shodou okolností narazily na šéfredaktora tohoto portálu Kubu Turka a jeho manželku. Díky jejich ochotě dát se všanc právníkům i veřejnosti jsme mohli podrobně referovat boji modré armády proti cestujícím. Dnešním článkem uzavíráme celý případ. Doufáme, že desetidílný seriál byl poučením pro čtenáře-cyklisty.
Poznámky Horydoly
* Radek Joklík se vyhnul vyčíslení nákladů Českých drah na celý soud, ačkoliv jsme ho konkrétně žádali o součet soudních poplatků, výdajů za advokáty a všech ostatních souvisejících výdajů.
* V Českých dráhách nebyl nikdo potrestán, všichni pracovali podle předpisů a pohledávka byla soudně vymahatelná. Nám však vrtá v hlavě mnoho otázek: Kdo píše a prosazuje špatné předpisy? Kdo neustále mění přepravní podmínky? Kdo rozhodl o žalobě a kdo ji prohrál? Kdo může za posilování negativního obrazu Českých drah?
* Radku Joklíkovi není známo, že by kola na plošinách vagónů překážela cestujícím, anebo by způsobovala nebezpečné situace. Možná o tom neví, ale oba advokáti, kteří byli Českými dráhami nasazení proti Kubovi Turkovi, u soudu neustále tvrdili, že kola byla na plošinách nebezpečná a brání ostatním cestujícím v cestování. Záznamy jejich argumentace si můžete přečíst v písemných protokolech a poslechnout na zvukových záznamech ze soudních jednání.
* Možná má Radek Joklík za cíl vycházet vstříc cestujícím. Jeho podnik se však ve veřejném povědomí propadá na úroveň pověstné "socky." Jedním z důkazů byl i popisovaný soud.
Shrnujeme sled událostí spojených s přepravou bicyklů v rychlících.
cca květen 2004: České dráhy mění přepravní podmínky a zakazují převážet kola na první a poslední plošině osobních vagónů. Zákaz platí jen v rychlících, ve všech ostatních vlacích je možné kola vozit dosavadním způsobem.
srpen 2004: Manželé Turkovi nakládají kola na přední plošinu rychlíku z Prahy do Lovosic, protože mají koupenou jízdenku a nákladní vagón je plný. Průvodčí kvůli tomu o půl hodiny zpozdí vlak, ale nakonec manžele do Lovosic pustí.
únor 2006: Začíná soudní kolotoč, ve kterém České dráhy požadují 5400 Kč za zpoždění a 500 Kč jako pokutu za porušení přepravních podmínek.
listopad 2007: Po mnoha soudních stáních padne závěrečný rozsudek. Kuba Turek je vinen, že porušil přepravní podmínky a zaplatí pokutu. Za zpoždění vlaku ovšem nemůže, to zavinili zaměstnanci Českých drah. České dráhy zaplatí náklady na soud ve výši 82 %, zbytek Kuba Turek.
cca leden 2008: České dráhy mění přepravní podmínky. Kola je možné přepravovat na první a poslední plošině vagónu v rychlíku tak jako dříve. Manželé Turkovi měli smůlu, že jeli vlakem v období, kdy zákaz platil. České dráhy zákaz ani jeho zrušení nijak nezdůvodnily
duben 2008: Rozsudek vstupuje v platnost, neboť soudkyně Miroslava Sixtová ho zaslala Českým drahám i Kubovi Turkovi a obě strany ho převzaly.
Redakce Horydoly požádala o závěrečné resumé tiskové oddělení Českých drah. Elektronickou poštou nám odpověděl manažer komunikace Radek Joklík.
Kolik celé řízení stálo České dráhy?
České dráhy byly v této kauze částečně úspěšné – bylo jim přiznáno 537 Kč spolu s 2,5 % úrokem z prodlení (tato částka se skládá z přirážky za nepovolené zdržení vlaku ve výši 500 Kč a administrativních poplatků ve výši 37 Kč).
Českým dráhám naopak nebyla přiznána náhrada za zpoždění rychlíku ve výši 5 400 Kč.
Jaký vliv na přepravní podmínky má rozsudek?
Pro porovnání uvádíme znění předmětného ustanovení SPPO (čl. 186) dle stavu platného k datu jízdy pana Jakuba Turka (14.8.2004) a znění obdobného ustanovení SPPO (čl. 211) dle stavu platného dnes:
"186. Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadlo je povolena ve všech vlacích osobní dopravy ve vozech označených symbolem "kolo." Dále je tato přeprava povolena v osobních a spěšných vlacích v neoznačených vozech pouze na prvním a posledním představku soupravy, kde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola. Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo. Pověřený zaměstnanec ČD je oprávněn rozhodnout o umístění spoluzavazadla."
"211. Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadla je povolena ve všech vlacích osobní dopravy ve vozech označených symbolem "kolo." Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo. Pověřený zaměstnanec ČD ve vlaku je oprávněn rozhodnout o umístění spoluzavazadla včetně jízdních kol. V osobních vlacích, spěšných vlacích a rychlících lze v neoznačených vlacích a vozech přepravovat jízdní kola na prvním a posledním představku soupravy, kde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola, není-li to z technologických důvodů vyloučeno vzhledem k bezpečnosti cestujících. Odchylně od výše uvedeného nelze jízdní kolo přepravit v případě, že je to zakázáno příslušným symbolem ve sloupci vlaku v platném jízdním řádu."
Z výše uvedeného plyne, že pan Jakub Turek skutečně předmětné ustanovení SPPO porušil, neboť se v jeho případě jednalo o rychlík a nikoli o spěšný nebo osobní vlak. V současné době však již je přeprava jízdních kol touto formou povolena i v rychlících.
Kdo a jak byl potrestán za špatnou práci v Českých drahách?
Zúčastnění zaměstnanci Českých drah postupovali v souladu s příslušnými ustanoveními tehdy platných SPPO a pan Jakub Turek neuposlechl jejich pokynů. Tím došlo ke zmíněnému incidentu.
K potrestání zúčastněných zaměstnanců Českých drah tudíž není žádný důvod. Vzniklá pohledávka byla jednoznačně soudně vymahatelná.
Jak se díváte na přepravu kol na představcích vlaků z bezpečnostního hlediska?
Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadel je hodně využívaná služba. Ve vybraných vlacích, kde nejsou rozšířené prostory pro umožnění této přepravy, je umožněna varianta přepravy na prvním nebo posledním představku soupravy. Po dobu přepravy má dohled nad přepravovaným jízdním kolem cestující a odpovídá i za případné škody z takovéto přepravy vzniklé.
Není nám známo, že by tento způsob přepravy z bezpečnostních důvodů způsoboval problémy, nebo že by si cestující stěžovali.
Pokud uložení jízdního kola z technologických nebo bezpečnostních důvodů odporuje stanoveným pravidlům, je pověřený zaměstnanec Českých drah ve vlaku oprávněn rozhodnout o jeho přemístění.
V současné době nepředpokládají Českých drah tuto možnost rušit.
Na závěr bych rád vyjádřil politování nad celým případem. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale naším cílem je vycházet cestujícím maximálně vstříc.
Spor o zpoždění vlaku
Nebudeme komentovat prohraný soud
Diskuse
Diskuze k článku
EC, IC
- Autor Martina
- Datum a čas 25.4.2008 09:02
sakra
- Autor Anonym
- Datum a čas 17.4.2008 20:20
Re: A co soudní poplatky?
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 17.4.2008 19:25
A co soudní poplatky?
- Autor roman
- Datum a čas 17.4.2008 18:57
cha
- Autor Pišišvor
- Datum a čas 17.4.2008 18:36
solidní podnik?
- Autor Novinář
- Datum a čas 17.4.2008 18:24
Česko-slovinský alpský spolek. Čemu slouží a komu patří?
Kdo otrávil orly mořské pod Brdy?
Nejčtenější články
Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích
Jaro začíná dnes nad ránem
Komentované návrhy usnesení pro Valnou hromadu Českého horolezeckého svazu
Pražský hrad je nám drahý?
Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Černobylské deníky - diashow | Brno, základní škola Svážná | 26.4. | 16:00 | |
Prague Bike Fest | Praha, Výstaviště Holešovice | 27.-28.4. | 27.4. | |
Valné zhromaždenie JAMES | Žilina, Dom techniky | 27.4. | ||
Spezi - veletrh | Německo, Lauchringen | 27.-28.4. Alternativní cyklistika | 27.4. | |
Milíř na výrobu dřevěného uhlí | Jince, Barbora | 28.4. | 14:00 | |
Lodě na Labi | Nymburk | 29.4.-8.5. | 29.4. | |
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek | Špindlerův Mlýn | 1.5. | ||
Parníkem na Slapy | Praha | 4.5.-29.9. | 4.5. | |
Hrnčířská sobota | Veselý Kopec | 4.5. | ||
Otevření hutě Barbora | Jince, Barbora | 4.-5.5. | 4.5. | 10:00 |
Diskuse
sxnsinau | average cost of generic prednisone, 26.4.2024 1:51, 117 příspěvků |
problémy s auty | JaT, 25.4.2024 21:09, 2 příspěvky |
INU | Honza, 25.4.2024 20:15, 2 příspěvky |
Vrchlice | Klekí Petra, 24.4.2024 10:53, 4 příspěvky |
V Říčanech nejezděte rych... | Michael Beranek, 21.4.2024 18:21, 3 příspěvky |
Bernina | strašný news, 20.4.2024 11:13, 1 příspěvek |
Nedej na nějaké rádobychy... | Michael Beranek, 18.4.2024 17:34, 10 příspěvků |
Prostě nehoda | Horydoly, 18.4.2024 11:52, 10 příspěvků |
Prostě nehoda | EH, 18.4.2024 11:41, 10 příspěvků |
Marťan se zastyděl? | Lyžař, 18.4.2024 10:27, 10 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Pink EXPO | Horydoly , 26.4.2024 0:47 |
O novém poznání, kterému ... | milan šupa, 25.4.2024 19:37 |
135 let turistického značení | Horydoly , 20.4.2024 19:20 |
EXPEDÍCIE (jar 2024) | Horydoly , 20.4.2024 17:50 |
ČSK media - změny na PR p... | Horydoly , 19.4.2024 12:00 |
S Winterbergem na Dobešku | Horydoly , 11.4.2024 0:02 |
Re: Praha | Horydoly Open, 10.4.2024 10:32 |
Tipy na dámské běžecké bo... | Horydoly Open, 10.4.2024 10:11 |