Turbo do benzínu i dieselu

Turbo do benzínu i dieselu
BMW 5 series.
Autor snímku BMW
SDÍLEJ:

Turbodmychadlo neboli lidově řečeno "turbo" je jedna z nejcitlivějších součástek v moderním automobilu. Rychle se opotřebovává nebo dokonce ničí. Turbo se buď v autorizovaných servisech celé draze mění nebo se dá vyměnit za levnější repasované.

Turbodmychadlo v motoru je součástí stále více naftových i benzínových aut. Montuje se nejen do osobních, dodávkových, ale i nákladních aut. Kromě automobilů využívají turbodmychadla především letecké motory, těžké stavební stroje a zemědělská technika.

Umožňuje totiž přeplňovanému motoru, aby zvýšil svůj výkon při vyšší spotřebě paliva za většího přísunu vzduchu.

Vozidlo má díky turbodmychadlu větší výkon, jede rychleji a lépe zrychluje.

Turbo, turbodmychadlo a kompresor

Turbodmychadlo je technicky vzato obyčejný turbokompresor určený pro přeplňování motoru, neboli zvyšuje tlak během sání v pracovním prostoru.

Turbodmychadlo.

Celý agregát je složený z radiálního turbokompresoru a plynové radiální turbíny, která kompresor pohání zbytkovou energií výfukových plynů. Výkon spalovacího motoru zvýší tím, že do něj dostane velké množství kyslíku a paliva. Doslova je tam natlačí. Turbo tím pádem zvýší celkovou účinnost pohonné jednotky.

Základem je turbínová a dmychadlová část. Dmychadlo stlačuje vzduch vstupující do motoru. Turbína pohání právě dmychadlo a sama se roztáčí pomocí energie výfukových plynů z motoru.

Moderní turbodmychadla v osobních vozech dosahují účinnost až 80 %. Zbytek do sta procent jde na vrub mechanickým ztrátám. 

V některých benzinových motorech jsou spřaženy mechanické kompresory s turbodmychadly. Kompresor pracuje v nízkých otáčkách a ve vysokých otáčkách převezme jeho práci turbodmychadlo. Tento systém využívají například motory TSI koncernu Volkswagen. Důvodem je, aby v nižších otáčkách nedocházelo k typické prodlevě při nástupu výkonu.

Nárůst tlaku se uvádí v pascalech, barech nebo PSI. Pro orientaci platí, že 100 kPa = 1 bar = 14,7 PSI, což znamená zdvojnásobení výkonu motoru. V anglických příručkách se tento efekt označuje jako boost.

200 000 kilometrů na jedno turbo

Životnost turbodmychadla je závislá nejen na jeho kvalitě z výroby, ale především na stylu jízdy a také péči o motor, hlavně čistotě mazacího oleje. Obecně lze říci, že čím je novější model automobilu, tím je turbodmychadlo kvalitnější a více vydrží.

Výrobci uvádějí aktuálně životnost ložisek na šest tisíc motohodin. Zkušenosti mechaniků z autoservisů hovoří o 200 000 kilometrů. "Starší auta potřebují výměnu nebo repasi turba už po 5000 motohodinách anebo 150 000 ujetých kilometrů," uvádí Turboexpert24, dodavatel mnoha značek pro celou Českou republiku.

Repase turbodmychadel není nic jednoduchého. Jedná se o vysoce odbornou činnost a v rámci autoservisů to dělají pouze specialisté. Obvykle nabízejí svoji práci na všechny druhy i značky turbodmychadel. Mezi nejznámější patří Garret, Holset, KKK, MHI Mitsubishi, Schwitzer, BorgWarner, ČZ, Melett, Bosch Mahle, Borg Wagner, IHI.

Nejvíce se opotřebovávají radiální ložiska a těsnící ucpávkové kroužky, které je třeba opravit a vyměnit.

Speciální autoservisy nebo obchodníci s autodíly zároveň nabízejí nová turbodmychadla a veškeré náhradní díly. Jedná se především o středy, sady těsnění, hřídele, kolečka komprese, regulační ventily, geometrie, naklápěcí lopatky a opravárenské sady.

Cena opravy závisí na značce auta i turbodmychadla

Ceny oprav turbodmychadel na autech střední třídy začínají na zhruba 20000 Kč za méně závažné poruchy, jako je vrtulka sání či osa kompresorového kola. 5000 až 8000 Kč stojí výměna středu nebo kompletní repase. Velká oprava poškozeného hřídele vyžaduje nový ložiskový střed - jedná se o celý vnitřek turbodmychadla neboli rotor, kompresorové kolo a střední skříň s ložisky. Přesné ceny určuje servis v závislosti na konkrétní značce a modelu auta, samotného turba a také na tom, jak je poškozené.

Vyplatí se podle pokynů z příruček provádět také celkové revize turbodmychadla v doporučený servisních intervalech. Jedná se o kompletní vyčištění a odzkoušení na certifikovaném zkušebním stavu.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Investiční byt za pár eur? Tokenizace mění hru pro běžné investory

Investiční byt za pár eur? Tokenizace mění hru pro běžné investory

Tokenizace reálných aktiv v Evropě rychle přechází z trendu do praxe. Umožňuje investorům vlastnit zlomky bytů, aut či podniků za dostupné částky, zároveň však otevírá i otázky bezpečnosti a regulace. Přestože jde zatím o menší... celý článek

Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2025

Vysoké Tatry AKTUÁLNĚ 2025

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.



Nejčtenější články

Praha AKTUÁLNĚ 2025

Praha AKTUÁLNĚ 2025

DOPRAVA AUTEM I NA KOLE Malé zprávy z velkého města přinášíme pro turisty a návštěvníky.
Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2025

Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2025

MLADÁ BOLESLAV Co je nového na Karlštejnsku, Křivoklátsku, Rakovnicku, v Českém krasu a dalších zajímavých místech středních Čech? Přečtěte si krátké zprávy.
Investiční byt za pár eur? Tokenizace mění hru pro běžné investory

Investiční byt za pár eur? Tokenizace mění hru pro běžné investory

Tokenizace reálných aktiv v Evropě rychle přechází z trendu do praxe. Umožňuje investorům vlastnit zlomky bytů, aut či podniků za dostupné částky, zároveň však otevírá i otázky bezpečnosti a regulace. Přestože jde zatím o menší

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 8.-11.1. 8.1.
Pro Winter - veletrh Itálie, Bolzano 11.-13.1. Horské technologie 11.1.
Ferienmesse - veletrh Rakousko, Vídeň 15.-18.1. 15.1.
Matka - veletrh Finsko, Helsinky 16.-18.1. Cestovní ruch 16.1.
Boot - veletrh Německo, Düsseldorf 17.-25.1. 17.1.
CMT - veletrh Německo, Stuttgart 17.-25.1. 17.1.
Fitur - veletrh Španělsko, Madrid 21.-25.1. 21.1.
FESPO - veletrh Švýcarsko, Curych 29.1.-1.2. 29.1.
Slovakiatour - veletrh Bratislava, Incheba 29.-31.1. 29.1.
Adventur - veletrh Litva, Vilnius 29.-31.1. 29.1.

Diskuse

kraken 2026 ссылка kra45 Grantgek, 24.12.2025 20:31, 2 příspěvky
грузоперевозки по москве ... MichaelJes, 24.12.2025 7:12, 2 příspěvky
hi Legrace, 22.12.2025 19:59, 1 příspěvek
Takhle je to poněkud přes... Horydoly, 21.12.2025 19:56, 6 příspěvků
Takhle je to poněkud přes... Vladimír Šimík, 21.12.2025 19:46, 6 příspěvků
Tacul Skiák, 21.12.2025 18:07, 6 příspěvků
WC Honza, 19.12.2025 14:52, 3 příspěvky
Hezká vzpomínka. Climber 2, 17.12.2025 9:07, 2 příspěvky
děláte to dobře Kouďalo, 16.12.2025 10:47, 2 příspěvky
Hmm turecké hospodářství Honza, 15.12.2025 14:16, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Poutní místo Neratov roze... Horydoly , 19.12.2025 1:43
S.Pellegrino oznamuje dlo... Horydoly , 15.12.2025 20:21
Jižní Čechy nabízí origin... Horydoly , 15.12.2025 12:49
Třeboňská nocturna Horydoly Open, 10.12.2025 11:14
Advent v Muzeu Olomouckýc... Horydoly , 9.12.2025 23:04
Cyklistické závody 2026 Horydoly , 9.12.2025 11:59
Přihlaste se na veletrh c... Horydoly , 2.12.2025 14:36
Horský festival Expedície... Horydoly , 1.12.2025 13:45