Běhání na sněhu

Běhání na sněhu
SDÍLEJ:

Zatímco lyžaři netrpělivě počítali dny, kdy napadne první sníh, běžci se modlili, aby zima bez sněhu vydržela co nejdéle. Pravdou je, že zima pro milovníky běhání rozhodně nepředstavuje ideální roční období, ale i zimní běhání má své kouzlo.

Pokud se zadaří a sníh napadne, tak nejraději vybíhám brzy ráno, kdy je ještě sněhová pokrývka netknutá a mohu si tak vychutnat pocity prospektorů při objevování nových cest.

Riziko hrozí, ale dá se omezit

Běhání na sněhu, tak jako běhání do kopce, v terénu, v lese nebo po polích má svá specifika. To, že při běhu na sněhu si musíte dát pozor, abyste neuklouzli, asi není třeba zmiňovat.

Faktem ale je, že tohle je největší riziko, které vás čeká. Jak mu čelit? Docela jednoduše. Vhodným typem obuvi. Nebo použitím nesmeků.

Jako vhodná obuv poslouží různé typy krosových bot. Tyto boty mají výrazněji strukturovanou podrážku, která zajistí větší stabilitu a lepší odraz, ale pouze na novém neušlapaném nebo neuklouzaném sněhu.

Nesmeky proti uklouznutí

Pokud byste chtěli běžet po sněhu, který je ušlapaný případně uklouzaný, je vhodné si na běžeckou obuv připevnit nesmeky. Řetězové nesmeky se dají použít na všechny velikosti bot. Vypadají podobně jako řetězy na kola aut. Jejich připevňování na obuv je však o moc jednodušší.

Výhodou je, že je snadno strčíme do kapsy a v případě potřeby na boty upevníme. Nevýhodou je, že při rychlejším běhu a v případě, že nám boty omrznou, jejich boky začnou klouzat a řetězy mají tendenci padat. Výhodou je i nižší cena cca 300 Kč.

Návlekové nesmeky vypadají jako nějaké papuče, které však neobouváte přímo na nohu, ale navléknete si je na svou běžeckou obuv. Jsou gumové a na jejich spodní části jsou uchyceny titanové hřeby, které zabrání klouzání.

Bezpečně nás udrží jak na uklouzaném a ušlapaném sněhu, tak i na ledu. Dobře se s nimi běhá. Když je máte na svých botách, nemusíte mít obavy z uklouznutí a pádu. Jsou však zhruba jednou tak drahé jako řetězové, pokud vám ale jde o bezpečné běhání, investice do nich se vyplatí.

Goretex proti vodě

Na běhání po sněhu je vhodnější obuv s goretexovou úpravou, která do bot nepropustí vodu z tajícího sněhu. Přeci jenom není příjemné a ani zdravé běhat v zimě v promáčených botách, zvláště nemáte-li možnost hned po doběhu si boty a ponožky sundat a obléci si suché.

Zimní posilování

Běhání ve sněhu může být i docela dobrým posilovacím cvičením, zvláště napadne-li sněhu více a je nutné se jím brodit. Při vrstvě sněhu do 10–15 cm můžete dobře posilovat kotníky stejně jako při letním běhání v písku.

Nezapomeňte se dobře rozcvičit. Správná rozcvička je v zimě důležitější než obvykle. Pokud vyběhnete do mrazu se studenými svaly, je téměř jisté, že si zaděláte na pěkný průšvih.

Zdravotní potíže

Možnost uklouznutí je při běhání na sněhu dosti vysoká. Proto je při běhu ve sněhu lepší pohybovat se jen volně, nedávat do odrazu velkou sílu. Čím větší sílu do odrazu vložíte, tím větší nebezpečí uklouznutí vám hrozí.

Při podklouznutí si můžete poranit třísla, ale v podstatě i jakýkoliv sval či úpon na noze. Pády na sněhu jsou velmi často špatně kontrolovatelné, takže pak není nouze o zlomeniny nebo úrazy kyčlí či jiných kloubů, samozřejmě si ale můžete poranit i ruce nebo páteř. Běhání na sněhu vyžaduje naprostou uvolněnost

Z výše uvedeného by se mohlo zdát, že běhání na sněhu je velmi rizikovým sportem. Určitě je, pokud si rizika s ním spojená neuvědomíte, než vyběhnete. Největší riziko ale nespočívá v jejich podceněních, ale naopak z přílišnému strachu.

Asi už jste to zažili, že když se člověk něčeho příliš bojí, tak se pak chová, v tomto případě pohybuje, nepřirozeně. Nepřirozeně přenáší svou váhu a to může mnohem spíše způsobit pád, než když se prudce odrazíte.

Běhání na sněhu vyžaduje naprostou uvolněnost, není na škodu si předtím než vyběhnete oprášit znalosti z provádění džudistického kotoulu. Kontrolovaný pád nám vždy dává větší záruku toho, že se nám nic nestane.

Oblečení z několika vrstev

Pro běhání na sněhu, se oblečte spíše podle teploty vzduchu a podle toho zda je zrovna sluníčko nebo padá sníh. Pokud nesněží a je zima, jedná se většinou o velmi příjemné proběhnutí. Běhat se dá v pohodě do –10 stupňů Celsia.

Důležité je si uvědomit, že když fouká vítr, tak je třeba od toho, co ukazuje teploměr, ještě alespoň pět stupňů odečíst. Fouká-li vítr, je také lepší si vzít jako vrchní vrstvu nějakou dobrou větrovku.

Pro zimní běžecké oblečení obecně platí, že si na sebe oblékneme více tenkých vrstev. Je to praktické a zároveň to vašemu tělu poskytne lepší komfort, než když si obléknete jedno triko a na to vlněný svetr, který vám za chvíli ztěžkne potem. Vy se nebudete moci pro jeho váhu hnout a vaše tělo nebude mít možnost dýchat.

Jak se správně obléci

Na tělo sportovní podprsenku (ženy), lehké triko z funkčního materiálu (krátký či dlouhý rukáv), rolák z funkčního materiálu (lehký či s vlasem), mikinu z funkčního materiálu, fleesovou bundu nebo běžeckou větrovku.

Na nohy ponožky z funkčního materiálu, raději silnější slipy nebo spodní kalhotky z funkčního materiálu dlouhé elastické kalhoty (středně silné nebo teplé), je dobré vždy udržet svaly v teple, šusťáky, běžecké boty (pokud si vezmete silné ponožky a normálně běháte ve slabých, měli byste mít na zimu boty o půl čísla větší).

Ve velké zimě by měla být samozřejmostí čepice či zimní čelenka s ochranou uší a rukavice. Běháte-li v noci, nezapomeňte si bundu a kalhoty s reflexními bezpečnostními prvky! Nespoléhejte na to, že si vás řidič všimne, budete-li mít na sobě běžeckou bundu opatřenou jen reflexními proužky okolo zipu.

Běžky proti depresi

Pokud vás ani tento článek k běhání ve sněhu nezlákal a nechcete svůj běžecký trénink přerušit, máte dvě možnosti. Buď vyrazit do fitka na běžecký pás, což není sice takový zážitek jako běh v nádherně bílé krajině, ale rozhodně je to bezpečnější a pohodlnější.

Druhou možností je vyrazit na běžky. Ty jsou totiž ideálním doplňkovým sportem pro běžecký trénink a kromě toho, že splníte svůj počet kilometrů, užijete si přírodu, dobře si zaposilujete a zapojíte i jiné svalové skupiny než při vlastním běhu. Navíc se dostanete na krásná a slunná místa, což je v zimě hodně důležité už proto, abyste nepropadli zimní depresi ze smogu a nedostatku denního světla.

Autor je ultramaratónec, propagátor a popularizátor běhu, poradce pro zdravé a bezpečné běhání.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Králický maraton: kochání přírodou

Králický maraton: kochání přírodou

Maraton v horách v polovině října je třeba pojmout jako pohodový výlet/běh za odměnu za celou sezonu. Bez stresu z tužeb po maximálním výkonu. Kochat se přírodou! Tak jako při premiéře Králického maratonu... celý článek

Česko-německý půlmaraton zase překračoval státní hranice

Beskydská sedmička přes 7 tisícových beskydských vrcholů

registrovat

Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz







Nejčtenější články

Česko-německý půlmaraton zase překračoval státní hranice

Česko-německý půlmaraton zase překračoval státní hranice

Česko-německý půlmaraton se vrátil na území obou zemí, jak káže jeho název, a opět provedl běžce malebnou podzimní krajinou chodského pohraničí. Úspěšně pokračoval seriál zážitkových běhů v přírodě Trail Running Cup.
Běhej Valachy vyhráli Čípa a Néč-Lapinová

Běhej Valachy vyhráli Čípa a Néč-Lapinová

Běhej Valachy vyhrál český běžec Jiří Čípa a slovenská triatletka Kristína Néč-Lapinová. Vítězi seriálu Valachy tour jsou Šťastný a Kučerová.
Králický maraton: kochání přírodou

Králický maraton: kochání přírodou

Maraton v horách v polovině října je třeba pojmout jako pohodový výlet/běh za odměnu za celou sezonu. Bez stresu z tužeb po maximálním výkonu. Kochat se přírodou! Tak jako při premiéře Králického maratonu

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Caravaning - veletrh Brno, BVV 21.-24.10. 21.10.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Ostrava 22.-30.10. 22.10.
Malá Kunratická - běh Praha, Kunratický mlýn   23.10. 11:00
Trail Maniacs Slapy 23.10.
IMTM - veletrh Izrael, Tel Aviv 26.-27.10. Cestovní ruch 26.10.
Motolské jamky - běh Praha, Motol 7.11.
Orientační běh pražských horolezců Bedřichov 12.-13.11. 12.11.
Obzory - cestovatelský festival Praha, Filozofická fakulta 13.-14.11. 13.11.
Velká Kunratická Praha Běh 14.11.
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 17.-21.11. 17.11.

Diskuse

TDMB Pivoň, 19.10.2021 12:48, 2 příspěvky
Island Šlojíř, 19.10.2021 11:31, 2 příspěvky
slovenské bonusy ??? Tomáš, 17.10.2021 14:35, 2 příspěvky
Ja len tak trošku rýpnem. Horydoly - Andrea Černá, 13.10.2021 11:09, 2 příspěvky
Ja len tak trošku rýpnem. Borek, 13.10.2021 10:25, 2 příspěvky
Hloupost tady kvete Stix, 12.10.2021 16:15, 1 příspěvek
Další slevy Majka, 12.10.2021 10:05, 2 příspěvky
Slevy na boty Majka, 11.10.2021 12:35, 1 příspěvek
smědava a wellness hotel Lukas B., 8.10.2021 19:26, 1 příspěvek
jíst jako všežravci Lukas B., 8.10.2021 9:23, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Caravaning Brno Horydoly , 20.10.2021 13:25
Festival otevřených sklep... Horydoly , 11.10.2021 13:14
Caravaning Brno - doprovo... Horydoly , 7.10.2021 0:20
Od nevidím do nevidím Horydoly , 5.10.2021 23:24
Caravaning Brno 21.-24.10. Horydoly , 5.10.2021 17:04
Nesprávné testování klien... Horydoly , 4.10.2021 1:25
Concorso d'Eleganza Villa... Horydoly , 29.9.2021 16:00
Střední Čechy turistické Horydoly , 23.9.2021 14:04