Běhání na sněhu

Běhání na sněhu
SDÍLEJ:
Zatímco lyžaři netrpělivě počítali dny, kdy napadne první sníh, běžci se modlili, aby zima bez sněhu vydržela co nejdéle. Pravdou je, že zima pro milovníky běhání rozhodně nepředstavuje ideální roční období, ale i zimní běhání má své kouzlo.

Pokud se zadaří a sníh napadne, tak nejraději vybíhám brzy ráno, kdy je ještě sněhová pokrývka netknutá a mohu si tak vychutnat pocity prospektorů při objevování nových cest.

Riziko hrozí, ale dá se omezit

Běhání na sněhu, tak jako běhání do kopce, v terénu, v lese nebo po polích má svá specifika. To, že při běhu na sněhu si musíte dát pozor, abyste neuklouzli, asi není třeba zmiňovat.

Faktem ale je, že tohle je největší riziko, které vás čeká. Jak mu čelit? Docela jednoduše. Vhodným typem obuvi. Nebo použitím nesmeků.

Jako vhodná obuv poslouží různé typy krosových bot. Tyto boty mají výrazněji strukturovanou podrážku, která zajistí větší stabilitu a lepší odraz, ale pouze na novém neušlapaném nebo neuklouzaném sněhu.

Nesmeky proti uklouznutí

Pokud byste chtěli běžet po sněhu, který je ušlapaný případně uklouzaný, je vhodné si na běžeckou obuv připevnit nesmeky. Řetězové nesmeky se dají použít na všechny velikosti bot. Vypadají podobně jako řetězy na kola aut. Jejich připevňování na obuv je však o moc jednodušší.

Výhodou je, že je snadno strčíme do kapsy a v případě potřeby na boty upevníme. Nevýhodou je, že při rychlejším běhu a v případě, že nám boty omrznou, jejich boky začnou klouzat a řetězy mají tendenci padat. Výhodou je i nižší cena cca 300 Kč.

Návlekové nesmeky vypadají jako nějaké papuče, které však neobouváte přímo na nohu, ale navléknete si je na svou běžeckou obuv. Jsou gumové a na jejich spodní části jsou uchyceny titanové hřeby, které zabrání klouzání.

Bezpečně nás udrží jak na uklouzaném a ušlapaném sněhu, tak i na ledu. Dobře se s nimi běhá. Když je máte na svých botách, nemusíte mít obavy z uklouznutí a pádu. Jsou však zhruba jednou tak drahé jako řetězové, pokud vám ale jde o bezpečné běhání, investice do nich se vyplatí.

Goretex proti vodě

Na běhání po sněhu je vhodnější obuv s goretexovou úpravou, která do bot nepropustí vodu z tajícího sněhu. Přeci jenom není příjemné a ani zdravé běhat v zimě v promáčených botách, zvláště nemáte-li možnost hned po doběhu si boty a ponožky sundat a obléci si suché.

Zimní posilování

Běhání ve sněhu může být i docela dobrým posilovacím cvičením, zvláště napadne-li sněhu více a je nutné se jím brodit. Při vrstvě sněhu do 10–15 cm můžete dobře posilovat kotníky stejně jako při letním běhání v písku.

Nezapomeňte se dobře rozcvičit. Správná rozcvička je v zimě důležitější než obvykle. Pokud vyběhnete do mrazu se studenými svaly, je téměř jisté, že si zaděláte na pěkný průšvih.

Zdravotní potíže

Možnost uklouznutí je při běhání na sněhu dosti vysoká. Proto je při běhu ve sněhu lepší pohybovat se jen volně, nedávat do odrazu velkou sílu. Čím větší sílu do odrazu vložíte, tím větší nebezpečí uklouznutí vám hrozí.

Při podklouznutí si můžete poranit třísla, ale v podstatě i jakýkoliv sval či úpon na noze. Pády na sněhu jsou velmi často špatně kontrolovatelné, takže pak není nouze o zlomeniny nebo úrazy kyčlí či jiných kloubů, samozřejmě si ale můžete poranit i ruce nebo páteř. Běhání na sněhu vyžaduje naprostou uvolněnost

Z výše uvedeného by se mohlo zdát, že běhání na sněhu je velmi rizikovým sportem. Určitě je, pokud si rizika s ním spojená neuvědomíte, než vyběhnete. Největší riziko ale nespočívá v jejich podceněních, ale naopak z přílišnému strachu.

Asi už jste to zažili, že když se člověk něčeho příliš bojí, tak se pak chová, v tomto případě pohybuje, nepřirozeně. Nepřirozeně přenáší svou váhu a to může mnohem spíše způsobit pád, než když se prudce odrazíte.

Běhání na sněhu vyžaduje naprostou uvolněnost, není na škodu si předtím než vyběhnete oprášit znalosti z provádění džudistického kotoulu. Kontrolovaný pád nám vždy dává větší záruku toho, že se nám nic nestane.

Oblečení z několika vrstev

Pro běhání na sněhu, se oblečte spíše podle teploty vzduchu a podle toho zda je zrovna sluníčko nebo padá sníh. Pokud nesněží a je zima, jedná se většinou o velmi příjemné proběhnutí. Běhat se dá v pohodě do –10 stupňů Celsia.

Důležité je si uvědomit, že když fouká vítr, tak je třeba od toho, co ukazuje teploměr, ještě alespoň pět stupňů odečíst. Fouká-li vítr, je také lepší si vzít jako vrchní vrstvu nějakou dobrou větrovku.

Pro zimní běžecké oblečení obecně platí, že si na sebe oblékneme více tenkých vrstev. Je to praktické a zároveň to vašemu tělu poskytne lepší komfort, než když si obléknete jedno triko a na to vlněný svetr, který vám za chvíli ztěžkne potem. Vy se nebudete moci pro jeho váhu hnout a vaše tělo nebude mít možnost dýchat.

Jak se správně obléci

Na tělo sportovní podprsenku (ženy), lehké triko z funkčního materiálu (krátký či dlouhý rukáv), rolák z funkčního materiálu (lehký či s vlasem), mikinu z funkčního materiálu, fleesovou bundu nebo běžeckou větrovku.

Na nohy ponožky z funkčního materiálu, raději silnější slipy nebo spodní kalhotky z funkčního materiálu dlouhé elastické kalhoty (středně silné nebo teplé), je dobré vždy udržet svaly v teple, šusťáky, běžecké boty (pokud si vezmete silné ponožky a normálně běháte ve slabých, měli byste mít na zimu boty o půl čísla větší).

Ve velké zimě by měla být samozřejmostí čepice či zimní čelenka s ochranou uší a rukavice. Běháte-li v noci, nezapomeňte si bundu a kalhoty s reflexními bezpečnostními prvky! Nespoléhejte na to, že si vás řidič všimne, budete-li mít na sobě běžeckou bundu opatřenou jen reflexními proužky okolo zipu.

Běžky proti depresi

Pokud vás ani tento článek k běhání ve sněhu nezlákal a nechcete svůj běžecký trénink přerušit, máte dvě možnosti. Buď vyrazit do fitka na běžecký pás, což není sice takový zážitek jako běh v nádherně bílé krajině, ale rozhodně je to bezpečnější a pohodlnější.

Druhou možností je vyrazit na běžky. Ty jsou totiž ideálním doplňkovým sportem pro běžecký trénink a kromě toho, že splníte svůj počet kilometrů, užijete si přírodu, dobře si zaposilujete a zapojíte i jiné svalové skupiny než při vlastním běhu. Navíc se dostanete na krásná a slunná místa, což je v zimě hodně důležité už proto, abyste nepropadli zimní depresi ze smogu a nedostatku denního světla.

Autor je ultramaratónec, propagátor a popularizátor běhu, poradce pro zdravé a bezpečné běhání.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

POCITOVÁ MAPA V PRAZE Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Beskydy AKTUÁLNĚ 2018

Livigno, Bormio a Valtellina 2017/2018

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

POCITOVÁ MAPA V PRAZE Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Vltavská cyklostezka 456 kilometrů

Vltavská cyklostezka 456 kilometrů

Dálková cyklistická trasa sleduje tok řeky Vltavy od pramene na Šumavě až po soutok s Labem. Linie je vedena z Kvildy na Vyšší Brod, Český Krumlov, České Budějovice, Týn nad Vltavou, Orlík
Greenway Berounka - Střela na kole

Greenway Berounka - Střela na kole

AKTUALIZACE Osmdesát kilometrů na kole zvládne za den kde kdo. Přesto doporučujeme vyhradit si na cyklotrasu, nazvanou Greenway Berounka - Střela, celý víkend. Byla by škoda profrčet okolo přírodních krás a historických
Livigno, Bormio a Valtellina 2017/2018

Livigno, Bormio a Valtellina 2017/2018

BERNINA Aktuální zprávy z oblíbených lyžařských středisek na severu Itálie.
Beskydy AKTUÁLNĚ 2018

Beskydy AKTUÁLNĚ 2018

CYKLISTICKÉ MAPY Přinášíme novinky z Beskyd, Javorníků, hor a podhůří na severní Moravě.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Alpinmesse - veletrh Rakousko, Innsbruck 20.-21.10. 20.10.
Taipei Cycle - veletrh Taiwan 31.10.-3.11. 31.10.
ILTM Asia - veletrh Čína, Šanghaj 31.10.-2.11. Luxusní cestování 31.10.
WTM - veletrh Velká Británie, Londýn 5.-7.11. Cestování 5.11.
EICMA - veletrh Itálie, Miláno 6.-11.11. Cyklistika 6.11.
Sport Life - veletrh Brno, Výstaviště 8.-11.11. 8.11.
Philoxenia - veletrh Řecko, Soluň 9.-11.11. Cestování 9.11.
Obzory - cestovatelský festival Praha, Filozofická fakulta 10.-11.11. 10.11.
Patagonian Expedition Race Patagonie 17.-30.11. 17.11.
Dech hor - festival Semily, Jitřenka 17.11.

Diskuse

mám tušení žižkovák, 21.10.2018 0:31, 1 příspěvek
Už se těším na kolo v zah... Vlastimil Dobrovský, 18.10.2018 10:13, 1 příspěvek
Nic moc Karel, 16.10.2018 17:46, 3 příspěvky
batoh boris, 15.10.2018 11:40, 13 příspěvků
Kloubní výživa Rakia, 13.10.2018 13:15, 21 příspěvků
Malá ta, kdo zná jen malý... Roman Siegl, 12.10.2018 16:39, 6 příspěvků
Operace kolene Lenka, 12.10.2018 13:27, 21 příspěvků
připomínka Honzány, 11.10.2018 20:26, 27 příspěvků
Operace kolene Karolina, 11.10.2018 13:50, 21 příspěvků
Pozor Smejči, 11.10.2018 7:19, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

beeg Jamscew Jamscew, 21.10.2018 3:37
Nemravnost - zákeřný jed,... milan šupa, 18.10.2018 17:24
Re: Prodám chatku. Cena 2... mirunka.mokra@seznam.cz, 17.10.2018 20:02
Martinik ve Slatiňanech Horydoly , 16.10.2018 17:55
Kurz slackline pro začáte... Horydoly , 15.10.2018 9:24
Swiss Food Festival Praha Horydoly , 10.10.2018 23:33
Re: Wallis Horydoly , 8.10.2018 15:34
Re: Wallis Kuba Turek, 8.10.2018 15:34