Odpružení horských kol
Pružení dnes najdeme na mnoha místech závodních i obyčejných turistických bicyklů.
Standardem je odpružená přední vidlice. Čím dál víc se prosazuje odpružená zadní vidlice. U dražších kol je pružení obou kol složitý a zároveň jednoduše pracující systém, který "žehlí" terén pod jezdcem.
Turistická a městská kola zhusta mívají odpruženou sedlovku anebo aspoň odpérované sedlo. Odpružený je možné koupit také představec.
Co je to za technologii? Co znamenají čísla, kterými cyklisté operují?
Zdvih
Zdvih odpružené vidlice se řídí podle určení kola. Pro závodní i turistické ježdění v běžném terénu (cesty, občas kořeny a kamení) je dnes běžných 80-100 mm. Na kratší a lehčí okruhy se používá menší zdvih, kdežto náročné maratony se jezdí s větším zdvihem. Větší únava a menší pozornost totiž zvyšují možnost jezdecké chyby a tu vyšší zdvih pomůže napravit.
Kola na skákání a těžký terén ve vyšších rychlostech (dirt, fourcross, enduro) disponují zdvihem 130-160 mm. Sjezdové speciály a freeridová, na kterých se jezdí prakticky jen z kopce, nabízejí zdvih okolo 200 mm.
Pružení
Levná kola ze supermarketu jsou vybaveny kombinací pružin s elastomery.
Dražší modely turistické třídy a levnější modely pro sportovní jízdu využívají vzduchové pružení. Nejlepší odpružené vidlice jsou vybaveny několika vzduchovými komorami. Jejich vzájemná interakce určuje tvrdost/měkkost, rychlost reakce a částečně i tlumení pohybu vidlice za jízdy.
Sjezdové speciály mohou mít vzduchové pružení doplněné o pružiny, které se starají o větší komfort jízdy a pomáhají jezdcům v extrémních situacích. Za to se ovšem platí o hodně vyšší váhou.
Základní nastavení odpružené přední i zadní vidlice je jednoduché. Opřete se o řídítka (resp. o sedlo) svojí plnou váhou a vidlice by se měla zanořit asi o čtvrtinu svého maximálního chodu. Jemnější nastavení přesně podle svého gusta nastavujte postupně podle stylu jízdy, terénu a především podle dobrého pocitu při šlapání.
Tlumení
Tlumiče ovládají zpětný odskok vidlice. Znamená to, že kolo neskáče po kamenech a kořenech jako divoká koza, ale spořádaně kopíruje terén. Řídítka jsou stále v jedné rovině.
Tlumič je vlastně jen olejová patrona, ve které je přes pístky regulovaně přepouštěn olej. Charakteristiku tlumení lze měnit regulací průtoku oleje nebo viskozitou různých druhů olejů.
Zpětný útlum
Útlum souvisí s tlumením a určuje, jak rychle se vidlice po stlačení vrátí do původní polohy. Pokud je útlum příliš rychlý, skáče kolo jako janek, pokud příliš pomalý, je odpružená vidlice stále v záběru a vlastně nepruží.
Dobrý způsob, jak zpětný útlum ověřit, případně nastavit, je jízda po dlouhých mírně nakloněných schodech. Pokud se vidlice stačí na každém schodu vrátit do původní polohy, je všechno v pořádku.
Zamykání
Různé systémy umožňují zamknout nebo omezit funkci odpružené vidlice. Jsou to různé páčky nebo tlačítka na řídítkách či přímo na vidlici.
Zamknutí je výhodné pro závodníky, kteří spurtují na startu a finišují v cíli. Turisté a sportovní jezdi pro radost někdy vidlici zamykají v silových pomalých výjezdech do prudkých kopců na zpevněných cestách, aby se jim odpružené kolo nehoupalo.
Cykloturisté ocení zamknutou vidlici především na dlouhých asfaltových stoupáních, protože ušetřenou sílu mohou dát do zdolání vybraného sedla ši hory. Zvláště na trekkingových kolech s brašnami je to velmi znát.
Diskuse
Diskuze k článku
Odbornost
- Autor Joe
- Datum a čas 13.8.2010 12:34
Jižní Čechy AKTUÁLNĚ 2025
Blinduro 2026
Nejčtenější články
PodcasT - inspirace pro dětské oddíly
Elektrokoloběžky a elektrokola 2025
Rekordní triumf! Tománek kraloval na nejtěžší trati v historii světových šampionátů
Trek svolává z trhu více než 75 000 kol kvůli problematickým brzdám
První podzimní cyklostezka?
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
| AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
|---|---|---|---|---|
| Zimní slunovrat | Česko | 21.12. | ||
| Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 8.-11.1. | 8.1. | |
| Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 11.-13.1. Horské technologie | 11.1. | |
| Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 15.-18.1. | 15.1. | |
| Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 16.-18.1. Cestovní ruch | 16.1. | |
| Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 17.-25.1. | 17.1. | |
| CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 17.-25.1. | 17.1. | |
| Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 21.-25.1. | 21.1. | |
| FESPO - veletrh | Švýcarsko, Curych | 29.1.-1.2. | 29.1. | |
| Slovakiatour - veletrh | Bratislava, Incheba | 29.-31.1. | 29.1. |
Diskuse
| WC | Honza, 19.12.2025 14:52, 3 příspěvky |
| Hezká vzpomínka. | Climber 2, 17.12.2025 9:07, 2 příspěvky |
| děláte to dobře | Kouďalo, 16.12.2025 10:47, 2 příspěvky |
| Hmm turecké hospodářství | Honza, 15.12.2025 14:16, 3 příspěvky |
| WC | Novinář, 15.12.2025 9:46, 3 příspěvky |
| Inu | Honza, 15.12.2025 8:41, 3 příspěvky |
| Karwendel Gut | Pišišvor, 14.12.2025 22:03, 2 příspěvky |
| Kontakt na farmu | Horydoly, 11.12.2025 0:06, 10 příspěvků |
| Kontakt na farmu | Bára Zemanová, 10.12.2025 22:12, 10 příspěvků |
| hrozný | Paulse, 10.12.2025 14:37, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
| Poutní místo Neratov roze... | Horydoly , 19.12.2025 1:43 |
| S.Pellegrino oznamuje dlo... | Horydoly , 15.12.2025 20:21 |
| Jižní Čechy nabízí origin... | Horydoly , 15.12.2025 12:49 |
| Třeboňská nocturna | Horydoly Open, 10.12.2025 11:14 |
| Advent v Muzeu Olomouckýc... | Horydoly , 9.12.2025 23:04 |
| Cyklistické závody 2026 | Horydoly , 9.12.2025 11:59 |
| Přihlaste se na veletrh c... | Horydoly , 2.12.2025 14:36 |
| Horský festival Expedície... | Horydoly , 1.12.2025 13:45 |
VIDEO
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM
PINTEREST
ENGLISH