Patrik Bém sjel Mont Blanc na kole

Patrik Bém sjel Mont Blanc na kole
SDÍLEJ:

Patrik Bém je amatérský horolezec, pracuje v technické správě domova Sue Ryder. Místo aby vystoupal na nejvyšší evropskou horu Mont Blanc (4810 m n.m.) a spořádaně sestoupil zpět do Chamonix, sjel bílého obra na kole. Byla to pilotní akce nové agentury For Dreams, která slibuje plnit sny handicapovaných lidí.

Cyklista Patrik Bém spolu s podpůrným týmem Tomáš Vosyka - David Látr vyjel tramvají do výšky 2 300 m n.m. Do lanovky je obsluha nepustila.

Co všechno s sebou neměli?

"Při rozhodování, co s sebou vzít a co ne, jsem byl radikální," uvádí Patrik Bém. "Z oblečení jenom náhradní ponožky, spacák, karimatka a stan pro 1,5 osoby. Co se potravin týče, dvě půlky chleba, šiška salámu a kus sýra. Vařič jsme oželeli."

Dokud to terén dovolil, kolo vedl. Když se cesta strmě zvedla, kolo hodil na batoh. Odpoledne vystoupali do výšky 2 800 m a schovali se před bouří v bivakovací chatce. V ní také přespali.

"Cesta před námi byla klikatá, stoupala a byla stále strmější. Bez maček a cepínu, které jsem kvůli váze nebral, docela vyčerpávající," říká Patrik Bém. "Kolo jsem měl připevněné na batoh, rám a na něm kola. Cesta v závěru vedla lezeckým terénem obtížnosti 2-3 a byla jištěna ocelovými lany."

Na Gouteru obědvali a ve Vallotce spali

Odpoledne se dostali do výšky 3 800 m. Na chatě Gouter se posilnili polévkou a po krátké odpolední bouřce vyrazili dál. Po bouřce se udělalo krásně, a tak v podvečer dorazili na bivakovací chatu Vallot (4 300).

Cyklista Patrik Bém byl v pořádku, podpůrní horolezci Tomáš a David měli problémy se zuby. Všichni nemohli spát. Ve čtyři hodiny ráno vyrazili nalehko k vrcholu.

Mont Blanc bike downhill from sportkamery.cz on Vimeo.

Byli vybaveni jen lanem, fotoaparátem a na zádech nesli bicykl. "Kluci mi v posledním úseku výstupu pomohli a nesli mi kola, já měl jenom rám."

Opatrný sjezd přes Bossonské pahrbky

Po cestě vyšlo slunce, všude byl klid a teplota kolem -10°C. K vrcholu šly také další skupinky horolezců a klientů s horskými vůdci. Sto metrů pod vrcholem má Tomáš dost a vrací se.

V 6:30 hodin stojí Patrik a David na vršku Mont Blanc. David se kochá krajinou a fotí první vrcholové snímky. Patrik sestavuje kolo. Davidovým cepínem roztahuje zaseklé brzdové čelisti, nasazuje kola, seřizuje sedlo, připravuje kameru a hlavně se duševně uklidňuje.

Zhruba v 7:00 hodin startuje. "Musel jsem s kolem sjíždět velice opatrně, neboť k vrcholu stoupalo spousta lidí a nechtěl jsem svým bláznivým nápadem nikoho ohrozit. Projížděl jsem po úzké cestičce, kterou tvoří hřeben, z obou stran tříkilometrové srázy, jeden do Itálie, druhý do Francie."

Patrik Bém opatrně sjel vrcholový hřeben Bossonských pahrbků, občas ho scházel, opíraje se o kolo a chvílemi sjezd připomínal plochou dráhu.

Mezi trhlinami neprojeli

S několika pády dojel k chatě Gouter. Tříčlenný tým se tam dal zase dohromady, sbalil zanechané vybavení a vydal se do údolí.

Pro sestup si vybrali cestu ledopádem do Chamonix. Po dvou hodinách se ukázalo, že mezi trhlinami neprojdou a neprojedou, museli se tedy vrátit. Ztratili tak drahocené tři hodiny času.

"Sluníčko do nás pálilo plnou silou, sníh byl mokrý, hodně jsme se bořili a trpěli žízní, neboť voda nám už dávno došla," vzpomíná Patrik Bém. "Cesta plná trhlin nám komplikovala postup. V jednu chvíli jsem do jedné z probořil. Pud sebezáchovy mi naštěstí zakázal panikařit a z trhliny jsem vybalancoval."

Už jsem nemohl. Chtěl jsem horskou službu

Za celou neděli sestoupali 1800 výškových metrů do tří tisíc metrů k chatě Tete Rouse. Bylo 16:30 hodin a přicházela každodenní odpolední bouře. Měli za sebou dvanáct hodin bez vody a jídla. Vzali proto za vděk pohodlí chaty.

"Musím přiznat, že jsem už měl prst na telefonu a pomalu vytáčel číslo horské služby s prosbou o záchranou akci. Takhle na dno jsme si ještě nesáhnul. A to ročně najezdím spoustu kilometrů v terénním triatlonu a naběhám desítky kilometrů při maratónech, ale tohle bylo fakt moc. Mokrý sníh po kolena, zatracený těžký kolo na zádech, který se mi pořád pletlo pod nohy, šílená žízeň a vůně spáleného masa linoucí se z mého obličeje. Zaplať pánbůh za tu chatu."

Poslední ledovec, suťová pole a lesní cestičky

V pondělí pokračovali v sestupu směrem k mezistanici lanovky. Čekal je přechod ledovce a velice nepříjemný přechod několika skalních roklí. Na ledovci Patrik kolo vedl a nahrazoval jím chybějící mačky a cepín.

"Cesta přes moře napadaného nestabilního kamení byla šílená. Kolo jsem držel oběma rukama na zádech na batohu, takže jsem se neměl jak přidržovat a klopýtal přes balvany, padal a otloukal se čím dál víc. Nohy jsem měl samá krev a modřina."

V poledne došli k lanovce. Tomáš jel lanovkou, peněz stejně zbylo jen na jeden lístek a to ještě díky slevě. Patrik už zase důstojně pokračoval na kole a David pěšky lesem po příjemné cestičce dolů do Chamomix. 1500 na kole trvalo hodinu na kole a pěšky dvě.

Informace jsou zpracované podle webu Evropské dopravní aliance.


Zobrazit místo Mont Blanc na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

no nevím...
Tak vlastně ani ten MB na kole nesjel, ne?Navíc kdybych zrovna šel nahoru hřebenem a naproti mě jel někdo na kole tak nevím.Je tam někdy problém se vyhnout pěším.Tohle mi přijde jako trapná propaganda někoho nebo něčeho.A to že spali plánovaně na Valotce, k tomu nemám komentář.
  • Autor Petr
  • Datum a čas 12.9.2010 13:32
Reaguj
úpadek na hory doly
Dřív se tu našli i zajímavé články teď už tu jsou jen výstřely do tmy s nepravdivým a velice zavádějícím titulkem. Kubo máš na víc.Pan Bém zneužil postižené holky, na to aby si splnil svůj vlastní sen, stejně tak jako 2 pomocníků, které vystavil zbytečnému nebezpečí a využil tak jejich nezkušenosti s horami.Kdyby to měl být skutečný čin, tak by kolo téměř celou cestu panáček nevedl a nahoru si ho nenechal vynést od spolulezců. Potkal jsem ho nahoře v úseku který jediný "jel" jestli se to dá tak nazvat. Většinou vedl a když sedel na kole tak každou chvíli padal aby se zastavil. Valotka je místo které je určeno pro nouzové přespaní horlolezců kteří jsou na pokraji svých sil. Pokud je někdo využívá plánovaně je to Debil!
  • Autor ten co něco o tom ví
  • Datum a čas 29.8.2010 08:54
Reaguj
Re: Re: Voda
No umřít žízní uprostřed tun sněhu je skutečně smůla.
  • Autor pino
  • Datum a čas 28.8.2010 15:23
Reaguj
Re: Závistivec?
Ne, realista.
  • Autor Karel
  • Datum a čas 3.8.2010 09:27
Reaguj
Závistivec?
Beze jména?
Reaguj
Vzhledem k tomu, že nahoru kolo nenesl sám a dolu na něm zdaleka nejel celou cestu, tak mi tu něco smrdí - o sjetí MB na kole tu nemůže být řeč = celá prezentace podniku je podvod. To že plánovaně spali v nouzovém bivaku Vallot ani nekomentuju.
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 28.7.2010 09:48
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Voda
Já to myslím naprosto vážně. Naposled před 14 dny na hřebeni Julských alp. Ve dvou 1,5l PETkách, vyráběl jsem vodu rychlostí skoro litr za hodinu. Samozřejmě že je to nouzovka a musí svítit slunce, ale podle popisu situace v diskutovaném článku usuzuji, že přesně takové podmínky tam panovaly.
  • Autor Joe
  • Datum a čas 26.7.2010 17:12
Reaguj
Re: Re: Re: Voda
Mno, právě na ten zákon o zachování hmotnosti jsem narážel. Proti tomu množství vody, který bys měl v horách vypít, ti těch pár deci, co si za celej (musí bejt taky slunečnej, že) den uděláš, fakt moc nepomůže. Jako nouzovka na omočení hrdla možná dobrý, ale jinak si dělej pr*del z někoho jinýho...
  • Autor Pepan
  • Datum a čas 26.7.2010 15:55
Reaguj
Re: Re: Voda
Přirozeně stejné množství, kolik tam nacpeš sněhu (viz zákon zachování hmotnosti). Z toho důvodu je samozřejmě výhodnější tam cpát sníh mokrý či ledovatý (těžký), než prašan, pokud si můžeš vybírat; už jen proto, že v prašanu ohříváš zbytečně spoustu vzduchu.
  • Autor Joe
  • Datum a čas 26.7.2010 09:34
Reaguj
Re: Voda
A kolik ti v té flašce zbyde vody, když se sníh rozpustí?
  • Autor Pepan
  • Datum a čas 25.7.2010 23:22
Reaguj
Celkem 19 příspěvků v diskuzi


POC a Volvo vyvinuly crash test cyklisty s automobilem

POC a Volvo vyvinuly crash test cyklisty s automobilem

Automobilka Volvo se spojila s cyklistickou firmou POC a provedly sérii crash testů cyklistické helmy při střetu s automobilem. Partnerství obou švédských značek vychází z bezpečnostní strategie vyvíjené pro automobily Volvo.... celý článek

Cyklonovinky 2019

Horská kola: jaké rozměry koupit?

registrovat

Hledáte ubytování v Česku nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Horská kola: jaké rozměry koupit?

Horská kola: jaké rozměry koupit?

Pneumatiky horských kol se v posledních letech zvětšily z původních 26 palců na 27,5 a 29 palců. Šestadvacítky se už téměř nevyrábějí, v prodejnách je uvidíte jen jako výběhové modely, nebo jako kola pro
Cyklonovinky 2019

Cyklonovinky 2019

ZILLERTAL Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Bezpečně na kole: bikujeme hravě a zdravě

Bezpečně na kole: bikujeme hravě a zdravě

Bezpečnost a “umět jezdit kole“, ovládat techniku jízdy hrají stále větší prim. Iniciativa Bezpečně na kole získává děti pro cyklistiku od roku 2011. Základem je edukativní koncept pro výuky bezpečné a správné jízdy
Jednička na dresu i v cíli: Valachy duatlon vyhrál Petr Šťastný

Jednička na dresu i v cíli: Valachy duatlon vyhrál Petr Šťastný

Téměř dvě stovky dospělých sportovců a k tomu 180 dětí se zapojilo do Valachy duatlonu v Resortu Valachy ve Velkých Karlovicích. Původně nepříznivá předpověď počasí se nakonec nenaplnila, dětské závody dokonce provázelo slunce,
POC a Volvo vyvinuly crash test cyklisty s automobilem

POC a Volvo vyvinuly crash test cyklisty s automobilem

Automobilka Volvo se spojila s cyklistickou firmou POC a provedly sérii crash testů cyklistické helmy při střetu s automobilem. Partnerství obou švédských značek vychází z bezpečnostní strategie vyvíjené pro automobily Volvo.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Beskidy Trophy Polsko, Istebna 20.-23.6. Etapový cyklomaraton 20.6.
Cyklovíkend Suchdol nad Lužnicí 21.-23.6. 21.6.
Stupavský cyklomaraton Stupava 21.-23.6. Horská kola 21.6.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 22.6.
Maštale - cyklomaraton Proseč Horská kola 22.6.
Vrchlabí-Špindl Tour - cyklomaraton Vrchlabí Horská kola 22.6.
Houštecký cyklomaraton Stará Boleslav Horská kola 22.6.
King of City
Karlovy Vary 22.-22.6. Horská kola 22.6.
Liberecký survival Český Dub, koupaliště 22.6.
Plzeňská amatérská liga horských kol Železná Ruda Horská kola 22.6.

Diskuse

Plavky Hana, 19.6.2019 15:09, 1 příspěvek
Porsečnice prt, 19.6.2019 11:27, 2 příspěvky
Porsečnice Pišišvor, 18.6.2019 23:58, 2 příspěvky
Koleno operace Petr, 17.6.2019 14:38, 8 příspěvků
Dogtra Pathfinder Lenka Novotná, 17.6.2019 14:23, 7 příspěvků
Mravenci v domě Denisa, 17.6.2019 0:41, 3 příspěvky
Mravenci v domě Horydoly , 16.6.2019 12:01, 3 příspěvky
Mravenci v domě Eva, 15.6.2019 9:21, 3 příspěvky
Klasika ale radši ne, 14.6.2019 16:13, 1 příspěvek
jakej Šénflek?? neregistrovaný, 12.6.2019 21:30, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Čína Horydoly , 19.6.2019 2:02
Odhalení pravdy! Francouz... milan šupa, 14.6.2019 18:35
Údolí salaší: Grossarltal... Horydoly , 12.6.2019 23:10
Bike Valachy Horydoly Open, 12.6.2019 12:00
Na světě je strategie roz... Horydoly , 23.5.2019 23:42
Trail Praha na Petříně dá... Horydoly , 20.5.2019 22:16
Baranie a Priečné Horydoly , 19.5.2019 11:20
Знакомства для секса Raymondset Raymondset, 16.5.2019 18:47