18 poznámek k vašemu novému elektrokolu

18 poznámek k vašemu novému elektrokolu
Lipno, elektrokola.
Autor snímku Lipno
SDÍLEJ:

Elektrokolo není jen pro důchodce. V Česku si ho sice opravdu kupují především lidé na sklonku cyklistické kariéry, aby stačili mladším kolegům, nebo aby vyjeli velké kopce. Mladší ho využívají jako alternativu k hromadné dopravě ve městě nebo k řádění v terénu. Starší ho mají jako dopravní prostředek na nákup nebo na turistické výlety do okolí. 

Elektrokolo je pekelný stroj. Rychlý a výkonný! Zátah má hned od prvního šlápnutí do pedálů, jede hodně rychle, je poměrně těžké a nutno počítat s delší brzdnou dráhou. Také řízení je těžší než u klasického lehkého kola. Ne každý na jeho bezpečné ovládnutí stačí. Tragicky to ukazuje zvyšující se počet úrazů, někdy i smrtelných.   

Naučte se jezdit na kole. Jízda na vratkém kole není úplně přirozený pohyb. Pokud se naučíte jezdit v dětství a celý život šlapete do pedálů, není složité přejít ve stáří na elektrokola. Mnohaletá přestávka v ježdění ovšem znamená, že ztratíte potřebné návyky, a musíte se učit jezdit znovu. Nedej bože, že jste sedli rovnou na elektrokolo.

Elektrokolo Agogs Uphill.

Na cyklostezkách platí dopravní předpisy. Nejen na silnicích, ale také na cyklostezkách platí pravidla silničního provozu. Zvláště na frekventovaných trasách a smíšených stezkách pro pěší a cyklisty je provoz hustší než na kdejaké ulici. Kolo musíte mít pevně v ruce a řídit se musíte jednak pravidly a jednak citem pro situaci jako v dopravní zácpě. 

VIDEO Elektrokolo v pražské Stromovce

Terénní jízda vyžaduje zkušenost, odvahu a rozvahu. Elektrokolo má sice výkon, abyste vyšlápli do strmého kopce, ale ani tlusté drapáky na pneumatikách a vysoké zdvihy na odpružení vám nejsou nic platné, když přeženete rychlost v terénu. Mimo silnice to totiž klouže, skáče, na šotolině smýká a na vlhkých kořenech padá. Špatně dopadne ten, kdo jede příliš rychle, i ten, kdo moc brzdí.

Kupte si kolo pro váš styl jízdy. Je hloupé jezdit po městě na sjezdovém speciálu jenom proto, abyste si připadal jako king of trail. Do metropole patří pohodlné městské kolo ověšené světly, blatníky a kufry. Cestovní kolo není designová špička, ale v praktickém využití ho nic nepřekoná. Na vesnické cyklostezky a silnice se vyplatí babičkovské kolo holandského typu s jednoduchým nástupem a rovným posezem. Na dlouhé cesty si pořiďte trekkingový bicykl s brašnami, nosiči a úzkými rychlými pneumatikami. Horské elektrokolo patří do terénu mimo cesty a trailový speciál do bikeparku.

Elektrokolo Apache Scalp.

Přečipovat motor? Pozor je to nelegální! Elektrokolo není moped. Musí se na něm šlapat, jinak nepojede. Podle dopravních předpisů spadá do kategorie jízdních kol s pomocným elektrickým pohonem, jejichž jmenovitý výkon nepřesahuje 250 W a s asistencí motoru nevyvinou větší rychlost než 25 km/h. Při vyšší rychlosti (třeba s kopce) se motor automaticky odpojí. Elektroniku motoru lze přečipovat - buď elektrokolo jede rychleji, nebo není nutné šlapat. Takový stroj ovšem spadá mezi mopedy a vyžaduje povinné ručení, registrační značku, řidičský průkaz, přilbu a brýle.

Baterka vydrží 1000 nabití. Dojezd je přes 100 kilometrů. Tyto průměrné parametry překonávají špičková elektrokola a baterie dvakrát.

Motor v náboji nebo středový motor? Pohon v zadním kole je výhodnější pro cestovní a turistická elektrokola, protože lépe rozloží váhu okolo osy kola. Pro využití v náročném terénu, kde je potřeba obratnost bicyklu a nároky na pevnost kola jsou velké, se používá motor ve šlapacím středu.

Váha přes 20 kilogramů. Lehčí elektrokolo není běžně k mání. To znamená, že nosit ho do schodů, zvedat na zahrádku auta, nebo ho kamkoliv přenášet si dvakrát rozmyslíte, než to uděláte.

Smart ebike.

Svítíte? Blikáte? Bez světel nikam nejezděte. Podle dopravních předpisů i zdravého rozumu potřebujete vepředu bílé světlo, vzadu červenou blikačku a ve výpletu oranžové odrazky. Nikdy nevíte, zda se nebudete vracet za šera nebo dokonce za tmy. Městská a cestovní elektrokola mají osvětlení osazené od výrobce, na horská kola si dokupte odolné osvětlení.    

Skládačku nebudete skládat. Každý výrobce sice nabízí skládací elektrokolo s tím, jak se rychle a prakticky skládá, ale pro většinu cyklistů je to tak otravná činnost, že kolo složí nanejvýš dvakrát ročně - aby ho na jaře odvezli autem na chalupu a aby ho na podzim uložili do sklepa.

Oblečení a obutí je stejné jako na kole. Snad jen nášlapné pedály jsou zbytečné, protože motor pracuje za vás a nepotřebujete tolik síly v tahu. Nezapomeňte na helmu, rukavice a brýle. Komfort na delších cestách výrazně zlepší cyklistické kalhoty s vložkou.

Ebike KTM v designu retro.

Deště se bát nemusíte. Elektrokola jsou voděodolná. V dešti fungují normálně a jako běžné kolo vás i v lijáku dovezou domů. Potápět elektrokolo do vody, případně projíždět brody po pás do vody, se ovšem zapovídá.

Nosič a brašny? Ano! S výjimkou řádění v terénu se na elektrokole hodí mít přimontované nosiče nad zadním kolem i před řídítky. Na ně se přidělávají  buď nepromokavé cykloturistické brašny, nebo košíky případně kufry. Pro turisty je vhodná ještě brašnička na řídítka, do které vloží mobilní telefon s navigací.

Městské elektrokolo Cygnus E-Pic Nic.

Elektrokolo může jezdit, kde každé jízdní kolo. Povoleno je jezdit na silnici či ulici, po cyklostezce a cyklotrase, po polní a lesní cestě. Zakázány jsou chodníky a dálnice. Pokud podél silnice vede cyklostezka, je povinné jet právě po ní. V lesích se nesmí na kole mimo cesty, v době růstu zemědělských plodin se nesmí vjet do pole nebo sadu. V národních parcích a přírodních rezervacích lze jezdit jen na vysloveně povolených cestách pro kola.

Elektrokolo jede bez elektřiny, ale... Může se stát, že zapomenete baterii nabít a dojde vám elektřina na cestě. Můžete šlapat bez baterie, ale půjde to pomalu a těžko. Jízda bez elektriky je ovšem jako za trest, pomalá a náročná.

Nezapomeňte elektrokolo pojistit. Podobně jako havarijní pojistka pro auto platí na krádež, havárii i poškození elektrokola. Roční pojistné vyjde u levných elektrokol zhruba na 1500 Kč, u střední třídy na 3000 Kč a u drahých kol okolo sta tisíc korun na 6000 Kč. 

Elektrokolo koupíte za hotové, na spotřebitelský úvěr, nebo dokonce na operativní leasing.

Horská elektrokola přinášejí cyklistům radost v přírodě.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

A to jako fakt Kvido?

Ebiker nemůže jet na motor víc než 25 km/h. Žiletkář to po rovině rozjede 40 km/h i rychleji. Mnozí novopečení ebikeři se ale motají na cyklostezkách jako nudle v bandě. To se píše v článku a já s tím 100% souhlasím. 

  • Autor Prkoš
  • Datum a čas 3.4.2021 21:05
Reaguj
A to jako fakt Kvido?

Jezdím na e-biku více než 5 let a nepříjde mě, že by e-bikeři jezdili všude nejrychleji, to spíše bikeři s co nejlehčím kolem a bez gramu doplňků, kteří zapomínají na světla a pletou se neosvětlení v podvečer v provozu!!

  • Autor Karel
  • Datum a čas 3.4.2021 16:53
Reaguj
Nově na e-bike?

Tesat do kamene Špatně dopadne ten, kdo jede příliš rychle, i ten, kdo moc brzdí.

Noví elektrokolisti na cestách jsou teď největší hrozbou normálních bikerů, ještě větší než psi a děti. Motají se a vůbec nevědí, která právě zvoní.

  • Autor Kvido
  • Datum a čas 5.3.2021 13:21
Reaguj
Celkem 3 příspěvky v diskuzi


Cyklonovinky 2023

Cyklonovinky 2023

DOMAŽLICE Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2023

Austria UCI Pump Track World Championships

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze
Florenc v Praze je opravená, ale nefunkční

Florenc v Praze je opravená, ale nefunkční

Praha 1, kterou ve ODS, a magistrát, který také vede ODS, rekonstruovaly ulici Na Florenci. Důvodem byla nová výstavba obrovského developerského projektu Masaryčka, který postavila Penta se souhlasem ODS. Od prvních plánů bylo
Bezručovo údolí je nejdelší v Krušných horách

Bezručovo údolí je nejdelší v Krušných horách

Cyklostezka Bezručovým údolím vede z Chomutova k Hoře Svatého Šebestiána na hřebeni Krušných hor.  V dolních partiích teče hluboce zaříznutá říčka Chomutovka, ve středních části je zalesněné smrkovými lesy a na hřebenech se táhnou
Hostivařská přehrada 2023

Hostivařská přehrada 2023

CYKLOSTEZKA Otvírací doba hlavní pláže Hostivařské přehrady v Praze je každý den 9-20 hodin. Vstupné 150 Kč/den se platí na hlavní a nudistické pláži. Koupací molo naproti je zdarma a návštěvní doba není omezena.
Fantastický triatlonový říjen pro české barvy

Fantastický triatlonový říjen pro české barvy

Český triatlon prožil fantastický říjen. Tereza Kuříková zářila v Brazílii. Za 4. místo na Světovém poháru získala klid na olympiádu. Amatérky Barbora Besperát a Jana Richtrová vyválčily zlaté medaile ve svých věkových kategoriích

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Boot - veletrh Německo, Berlín 30.11.-3.12. Lodě 30.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Český Těšín, Petrklíč 1.-3.12. 1.12.
Polabské vánoční trhy Lysá nad Labem 1.-17.12. 1.12.
Koloběh z Řípu do Prahy Říp Závod dvojic běžec - cyklista / koloběžkář 2.12.
Laviny - přednáška Liptovský Mikuláš, Múzeum ochrany prírody Konference 2.12. 17:00
Mezinárodní festival outdoorových filmů Praha, Světozor 2.-3.12. 2.12.
Advent Česko 3.-24.12. 3.12.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Řepiště, U Máně 2.11.-3.12. 3.12. 18:00
Přílet anděla České Budějovice, Náměstí Přemysla Otakara II. 5.12.
Zimní slunovrat Česko 22.12.

Diskuse

Zaevidoval bych to E, 2.12.2023 10:53, 49 příspěvků
Proboha . . . . Kuba Turek, 1.12.2023 21:32, 49 příspěvků
Proboha . . . . Zadna JPP, 1.12.2023 20:55, 49 příspěvků
Proboha . . . . Michael Beranek, 1.12.2023 19:32, 49 příspěvků
Proboha . . . . Honza, 1.12.2023 14:55, 49 příspěvků
Proboha . . . . Matej, 30.11.2023 22:39, 49 příspěvků
Proboha . . . . Michael Beranek, 30.11.2023 16:33, 49 příspěvků
Shrnuti X, 30.11.2023 13:45, 49 příspěvků
Shrnuti nejdůležitější Kapitán Amerika, 30.11.2023 12:08, 49 příspěvků
Pohádka Krkonoše Jana Boksova, 30.11.2023 11:07, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Turisté tráví nejvíce čas... Horydoly , 2.12.2023 21:53
Darujte k Vánocům zážitky... Horydoly , 2.12.2023 21:50
Vánoce Horydoly , 2.12.2023 21:44
Náš svět, takový jak jsme... milan šupa, 23.11.2023 19:52
Expedície Bratislava Horydoly Open, 21.11.2023 11:15
Lyžařská sezóna na Monínc... Horydoly , 20.11.2023 0:10
Zima môže začať Horydoly , 20.11.2023 0:04
Re: Pojištění Horydoly Open, 16.11.2023 23:12