Štvanická lávka HolKa - dopadlo to jako vždy

Štvanická lávka HolKa - dopadlo to jako vždy
Štvanickou lávku otevírá nejvyšší vedení Prahy.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Měli jsme dobrý úmysl, ale dopadlo to jako vždycky. Černomyrdinův komunistický výrok bohužel platí i na úplně novou lávku HolKa přes Vltavu v Praze. Okamžitě po otevření se stalo to, co bylo jasné od prvního pohledu: pletou se tu chodci, kočárky, koloběžky a kola.

Štvanická lávka HolKa - dopadlo to jako vždy
Praha, Štvanická lávka HolKa.
Autor snímku Kuba Turek

V okamžiku, kdy primátor Bohuslav Svoboda a jeho předchůdce Zdeněk Hřib stříhali pásku, jsem Štvanickou lávku projel na koloběžce. Do očí mě udeřilo 7 největších průšvihů.

1. Chodci a cyklisté spolu

Lávka byla od začátku projektovaná jako spojení dvou lidnatých čtvrtí Holešovic a Karlína pro chodce a cyklisty. Navíc propojuje dvě větve nevytíženějších pražských cyklostezek po pravém i levém břehu Vltavy. 

Znamená to, že přes lávku přechází i přejíždí velké množství lidí. Přesto projektanty ani Magistrát nenapadlo, aby chodník rozdělili na dvě poloviny - pro pěší a pro cyklisty. Znamená to, že se navzájem pletou pod nohy a pod kola.

Praha, Štvanická lávka HolKa.

2. Nahoru a dolů 

Každý normální most či lávka bývají postavené, aby byly co nejpohodlnější pro své uživatele. Základním požadavkem je, aby vedly rovně a nemuselo se na ně ani z jedné strany stoupat do kopce. Štvanická lávka je přístupná ze tří stran - z holešovického a karlínského břehu a také z ostrova Štvanice - odevšad se strmě stoupá. Jednak je to nepříjemné nahoru, ale daleko horší je to dolů.

Horydoly.czLEGENDA: Karlův most je opravdu postavený z vajec

Praha, Štvanická lávka HolKa.

Lidem se obecně špatně chodí dolů, nemají na to uzpůsobené nohy. Co zdraví mladí, ti to nějak zvládnou... ale staří, nemohoucí, vozíčkáři, matky s kočárky...! A když si ještě uvědomíme, že na sjezdu nabere každý cyklista, koloběžkář, skateboardista, elektrobiker jakéhokoliv věku podvědomě vyšší rychlost, je na velký problém zaděláno.

3. Náprava chyby je skoro nemožná 

Připojení na dvě frekventované cyklostezky je amatérsky odfláknuté! Dlouhé rychlé sjezdy po lávce na obou březích se připojují rovnou na kolmé chodníky. Cyklisté nemají ani metr k dobru, aby přibrzdili, podívali se na smíšenou stezku pro chodce a cyklisty, kam vjíždějí, a případně dali přednost. V Holešovicích dramaticky zhoršuje celou situaci, že se sjíždí na chodník od pohledu určený hlavně chodcům, a v Karlíne zase, že se najíždí pohledově na cyklostezku, kudy sviští cyklisté na delší vzdálenosti a tudíž rychleji.

Nemluvě o tom, že občas někdo sjezd neubrzdí omylem a projektanti mu nedali ani pár metrů na bezpečné dobrzdění. Může se to stát cyklistovi, který neodhadne svoji rychlost, ale úplně stejně se může rozjet prcek na odrážedle, nebo ujede matce nezabrzděný kočárek.

4. Sloupy uprostřed chodníku 

Sloupky na obou koncích lávky jsou jako zlé zjevení. Masivní kovové sloupy do výšky někam k pasu uprostřed chodníku jsou ve dne k zlosti a v noci jsou vyloženě nebezpečné. Proboha proč někoho napadne, aby stavěl lidem do cesty překážky, o které se mohou přerazit? Je to stejně nesmyslné, jako by Magistrát zabetonoval ocelové sloupy do ulice třeba na Nuselském mostě. Je to absurdní představa? Ano!

Horydoly.czZAJÍMAVÁ PUBLIKACE: MOSTY!

 

5. Nebezpečné zábradlí

Zábradlí je vystrčené do chodníku. Špatně! Štvanická lávky není vyhlídkové molo, po kterém se volným krokem pohybují důchodci, ale živou komunikací. Elektrocyklisté i cyklisté tady mohou legálně jezdit rychlostí 20 km/h, mnozí reálně pojedou rychleji. Chodci tudy spěchají do práce nebo za nezbytnými pochůzkami. Těm všem vytváří členité zábradlí ve výšce hrudi a dětem ve výšce hlavy, potenciálně nebezpečné překážky. Kdyby tu zábradlí nebylo nebo bylo namontované směrem ven z lávky, bylo by tu bezpečněji. Stačí si představit pár drobných nehod - cyklista najede řídítky až na zeď, kočárek se za jízdy opře o stěnu, malé dítě se rozběhne podél betonu... ti všichni utrpí daleko větší zdravotní následky kvůli zábradlí.

Schválně se podívejte na historicky ověřené mosty či lávky v Praze nebo kdekoliv jinde. Mají členěné zábradlí vytrčené do vozovky nebo chodníku?

Horydoly.czPOSLEDNÍ MODERNÍ: Barrandovský most

6. Bílá už není bílá

Pohledový moderní beton je prý elegantní. Časem má přirozeně zešednout. Kristepane! To nikomu z Magistrátu a Skansky ani architektu Petru Tejovi nedošlo, že čistá bílá barva je v pražském prostředí úplný nesmysl? Hned první minuty po otevření lávky se její boky zašpinily od pneumatik opřených kol. Druhý den se objevily první tagy od sprejerů.

Koloběžka Crussis.

Při tom se stačilo podívat o pár set metrů vedle na Hlávkův most. Dokud byl pouze betonovým monstrem, graffiti na něm jen bujely. Když dostaly chodníky a tunely na holešovickém předpolí barvu a tvary pro skateboarding a podobné hrátky, most vypadá o mnoho lépe.

7. Nehezká socha

Jestli svého času bojovala Akademie výtvarných umění v čele s Milanem Knížákem proti kýčovitým sochám na Senovážném náměstí, tak na Štvanici si musí smlsnout na pořádném kýči každý znalec umění i prostý Pražan.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu

Příspěvek sdílený Horydoly (@horydoly)

Jan Hendrych uplácal betonové torzo ženy a postavil ho k nájezdu na lávku HolKa ze Štvanice. Určitě vás bude štvát, stejně jako mne. Sám sochař uvedl během stříhání pásky, že sochu měl udělanou už za socialismu. Trvalo tedy dost dlouho, než se mu podařilo ji umístit do veřejného prostoru. Není divu. Jednak je vyloženě nehezká (umění samozřejmě zobrazuje i ošklivé věci, ale určitě to není nutné právě tady) a druhak nijak nesouvisí s ostrovem či řekou. Jedině snad, že to může být Vltava, jak sochař nabízí jedno z vysvětlení. Je pravda, že veletok je v Praze zmrzačený, zavřený mezi vysoká nábřeží, spoutaný jezy a je to už stará řeka, která brzy zemře a rozplyne se v Labi. Předpokládám však, že takové asociace si Magistrát nepřipouštěl, když Hendrychovu nepovedenou plastiku objednával.

Horydoly.czPROCHÁZKA PRAHOU: Vltavské sochy


Zobrazit místo World of rivers. Světové řeky. na větší mapě

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Ocel - děkuji za vysvětlení

šišmarjá, ta hrubka - kaji se!

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 9.8.2023 13:28
Reaguj
Ocel - děkuji za vysvětlení

ano, uhodl jste, mosty se živím (tedy popravdě, živím se buřty, cibulí, pivem a tak, je to taková metonymie či synekdocha). souhlasím s tím, že nějaký pitomý konfekční most, nějaký "plížák" (tj. most nízko nad terénem bez pořádné vodoteče) nebo nadjezd přez dálnici není nic, co by mělo zajímat zeměpisáře nebo obecně lidi z jiného oboru (tedy pokud to není významným orientačním bodem nebo tento nesehrál nějakou významnou roli, třeba jako místo vpádu nepřátelských vojsk.

ještě k té oceli taková drobná perlička - do stavebních konstrukcí se poměrně odjakživa používala ocel (či ještě dříve litina) té nejnižší ceny a parametrů (strojaři o betonářských a konstrukčních ocelích mluví ve svém slangu s despektem jako o "blátu"), a již odedávna se na tyto účeli používal materiál recyklovaný, velmi rozmanitý a zpravidla znečištěný kdečím, jak to šlo do tavby neočištěné a nevytříděné. a konstrukční ocel druhé poloviny 19. století je zhusta kontaminována barevnými kovy (zejména mědí, cínem, zinkem a dalšími) natolik, že je fakticky vzato legovaná a její parametry se někdy blíží dnešním patinujícím (atmofixovým) ocelím a takový 150 let starý ocelový most (nebo třeba rozhledna, zábradlí na skalní vyhlídce) ponechaný bez údržby se chová "srandovně" - některé prvky ne a ne zreznout (z hodně kontaminované tavby, pokrývají se patinou, nezřídka ne nepodobnou měděnce), zatímco prvky jiné hnijí a mizí před očima (tavba byla "kvalitní" v technickém slova smyslu, tedy bez nahodilých příměsí).

k pražským mostům - pro zeměpisáře je velmi atraktivní dvoudílná knížka ze začátku minulého století, pražské mosty a pražské jezy od Jiřího soukupa, dá se dohledat na internetech. doporučuji. 

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 9.8.2023 13:26
Reaguj
INU

Nebezpečné zábradlí? Ono pr chodce to nevadí. A pro cyklisty by opravdu stačil pruh uprostřed, šířky je tam dost. Snad se někdo probere a úpravu udělá....

  • Autor Honza
  • Datum a čas 9.8.2023 12:45
Reaguj
Ocel - děkuji za vysvětlení

Pochopil jsem pane Lukasi, že jste stavbař. Děkuji za vysvětlení, jak je to s cenami. My, co učíme zeměpis, se vlastně zabýváme jen výjimečnými stavbami. Pomíjíme běžné utilitární stavby (tady mosty) a vlastně o nich moc nevíme. 

Reaguj
Ocel - Budapešť?

Stavební inženýr si snad dělá legraci z prostého zeměměřiče? Že jako nevim, jak se to jmenuje :-)

Myslel jsem tím poničený beton a kamenné bloky. Jednak na pilířích, kam občas sahá voda anebo kam zatéká seshora - asi tam kde bylo v betonu víc písku než cementu. A jednak v okolí spár zespodu pod vozovkou - vypadá to jako že je tam něco vysypané nebo rozpadlé a upadlé. 

Co si vzpomínám, viděl jsem to třeba teď na pilířích na dolním Hronu na železničním mostu u Štúrova a na silničním mostu u Kamenice nad Hronom. Asi jak tam je silný proud a někdy zpětný proud z Dunaje. A zespodu třeba na příslovečném Libeňáku v Praze.

Reaguj
Ocel - Budapešť?

když je most ve městě dost dlouho, navěsí se na něj všelijaký bordel, na začátku se tam umístí plavební znaky (ty tam nakonec patří, řeka je cesta jako každá jiná), pak se na podhled mostu pověsí napájení osvětlení plavebních znaků, teď se nedávno celoevropsky dávaly na mosty nějaké majáky či co, pověsí se napájení veřejného osvětlení, pověsí se plynovod, silové kabely, sdělovací kabely, nějaký ten vodovod, potrubní pošta, kanalizace (protože vybudovat kanalizační shybku pod řekou velikosti dunaje je docela mazec)  a když kabel doslouží, natáhne se nový a starý se tam nechá, páč je to levnější (a když už se sundá, tak tam zůstanou staré kabelové lávky), a z hezkého elegantního mostu se postupem času stane šeredný ranec trubek a drátů plný hnízdícího a pilně seroucího ptactva. tyhle věci se z mostů vymísťují velmi nesnadno, a většinou se to podaří až najednou a při nějaké zásadní rekonstrukci. 

současné mosty i dnes samozřejmě nesou spoustu sítí, ale teď už se to dělá tak, aby to most nehyzdilo a aby k tomu byl rozumný přístup pro údržbu, čili někde pod mostem bývá pověšený schovaný nějaký kolektror nepřístupný pro holuby.

mimochodem., co je to takový ten vymletý beton? na kterém provozovaném mostě je to prosím k vidění?

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 8.8.2023 13:12
Reaguj
Ocel - Budapešť?

Ahááá takhle to je :-) Díky. Normálně na mostech vidí vodák zespodu takové různé divné věci, vypadlé dráty, kabely, občas tam někdo něco visí, rez a vymleté kusy betonu nebo kýho čerta. Prostě není to hezký pohled. A tady jsem si všiml, že nic takového tam nevidím. Přičítal jsem to husté lodní dopravě, ale ono je to takhle.

Reaguj
Ocel - Budapešť?

přiznávám, že nejsem odborníkem na budapešť a dokonce - ta vostuda - jsem v budapešti nikdy nebyl na procházce městem. ale:

szechenyiho most je původní řetězový z poloviny 19. století, krásně udržovaný (to je něco jako pražský karlův most, dunaj je holt jinej level než vltava (nadneseně řečeno, ve vrcholném středověku by kamenný most přes takovou řeku spolykal celý hdp uherska po několik desetiletí)

alžbětin most (silniční, zavěšený) je sociální kopie z 60 let mostu z konce 19. století.(původní byl zničen ve válce)

most svobody (františka josefa, řetězovková příhradina) je poválečná sociální kopie mostu z konce 19. století zničeného ve válce

a železniční mosty: jižní je původní z konce 19. století, severní je z 50. let postavený náhradou za válkou zničený most z konce 19. století

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 8.8.2023 12:35
Reaguj
Ocel - Budapešť?

Shodou okolností jsem před třemi dny proplul Budapešť na mořském kajaku. Byl jsem rád, že jsem rád, a měl jsme plné ruce i nohy práce, abych zůstal na hladině, a tak nemám fotky.

Ale: přišlo mi, že tamní historické (ikonické!) mosty jsou ve stavu "jako nové". Nevíš, jestli se Maďaři o ně tak dobře starají už hodně dlouho přes 100 let, nebo jsou to "sociální kopie"?

Reaguj
Ocel

dovolím si rozporovat - běžné mosty (v dopravněstavitelské branži někdy nazývané "konfekční") jsou při betonářském řešení zpravidla o pár desítek procent levnější než mosty ocelové. lávky a zejména architektonicky ambiciozní lávky jsou jiný případ a cena za čtverečný metr nosné konstrukce (což je takový standardní údaj k porovnání) je obvykle úplně jinde než u konfekce.

no, údržba historických ocelových mostů je také zajímavá kapitola, dalo by se o tom vykládat hodiny a hodiny, což trochu přesahuje formát diskusního příspěvku. vždy by měla rozhodovat nějaká kalkulace nákladů na výstavbu a nákladů u údržbu, u ryze účelové konstrukce (most někde v lese na který koukají srnky a králíci) se to dá brát jako jediné kriterium, ve městském prostoru kde je to součástí urbanismu města a kde je to ikonickou stavbou a stavbou s obrovskou historickou hodnotou má smysl nákladně a opakovaně udržovat něco úplně proti smyslu ekonomického pohledu. ale vocaď pocaď, čímž se oslím můstkem dostáváme k problematice podskalského/vyšehradského železničního mostu, kdy "každý kdo má do zadnice díru" disponuje nějakým silným názorem. dle mého (troufám si tvrdit že odborného) názoru patří taková lávka do šrotu a na její místo patří něco, pro co se používá výstižný termín "sociální kopie" - tedy něco, co v maximální možné míře respektuje původní vzhled (ano, patří tam poloparabolická příhradina barvy železniční rzi) a vypadá na pohlednicích úplně stejně jako původní konstrukce, ovšem upravená tak, aby technicky a dopravně vyhovovala, šla vyrobit za rozumné peníze, vydržela dlouho a náklady na údržbu by byly v rozumných mezích. dobrým příkladem zdařilé rekonstrukce je třeba Starý most v Bratislavě - porovnejte prosím stav před https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stary_most.jpg a stav po (respektive během výstavby) https://www.casopisstavebnictvi.cz/clanky-novy-stary-most-cez-dunaj-v-bratislave.html , nová konstrukce respektuje tvar "původního" poválečného provizoria*), a most je více než dvojnásobně široký a dopravně vyhovující.

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 8.8.2023 10:34
Reaguj
Celkem 17 příspěvků v diskuzi


Skiareál Klínovec není možné udržet bez silného cyklistického léta

Skiareál Klínovec není možné udržet bez silného cyklistického léta

ROZHOVOR Martin Koky, obchodní a strategický manažer Skiareálu Klínovec, vysvětluje, proč je nutné doplnit zimní provoz skiareálu letními cyklistickými aktivitami.... celý článek

Klínovec - cykloturisté v trailcentru

Cyklonovinky 2023

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2023 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Přes Krušné hory na kole

Přes Krušné hory na kole

Hřebenovka Krušných hor měří zhruba 250 kilometrů a má převýšení 3500 m. Na kole se dá přejet na těžko za krátký týden. Sledujte naši trasu.
Krušné hory AKTUÁLNĚ 2023

Krušné hory AKTUÁLNĚ 2023

MĚDĚNEC Nejdelší a nejrozlehlejší hory v České republice najdete na severozápadě. Přečtěte si krátké zprávy z Krušných hor, Krušnohoří a Podkrušnohoří.
Fláje: tudy odplul prales z Krušných hor

Fláje: tudy odplul prales z Krušných hor

V Krušných horách a v Podkrušnohoří je několik zajímavých vodních nádrží. Díky starému plavebnímu kanálu patří k nejatraktivnějším Fláje. Kanál pro plavení dřeva Fláje-Clausnitz je nejstarší technickou památkou svého druhu v Čechách. Je dokonce
Cyklonovinky 2023

Cyklonovinky 2023

PRAHA Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Obě radotínské lávky slouží chodcům i cyklistům

Obě radotínské lávky slouží chodcům i cyklistům

Od září mohou chodci a cyklisté v Radotíně využívat naplno obě nové lávky přes Berounku a nad frekventovanou silnicí.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
ITEP - veletrh Plzeň, Lokomotiva 21.-23.9. 21.9.
Kůň - veletrh Lysá nad Labem 22.-24.9. 22.9.
Ukončení turistické sezony Pasohlávky 23.9.
Hronský triatlon Kalná nad Hronom Běh, kolo, kajak/kanoe 23.9.
Oderská mlýnice - cyklomaraton Klokočůvek u Oder Horská kola 23.9.
Podzimní rovnodennost Česko 23.9.
Den zaniklých obcí Ryžovna 23.9.
Bratislavský cyklomaraton Bratislava Horská kola 24.9.
Monaco Yacht Show - veletrh Monte Carlo 27.-30.9. 27.9.
Zručský cyklomaraton
Kácov Horská kola 28.9.

Diskuse

paypal login shayla, 22.9.2023 12:17, 118 příspěvků
Není všechno zlato co se ... Honza, 21.9.2023 22:19, 2 příspěvky
Není všechno zlato co se ... Michael Beranek, 21.9.2023 10:07, 2 příspěvky
INU Honza, 19.9.2023 19:52, 3 příspěvky
INU Petr, 19.9.2023 15:49, 4 příspěvky
INU Horydoly - Andrea Černá, 19.9.2023 15:06, 4 příspěvky
INU Petr, 19.9.2023 13:43, 4 příspěvky
INU Honza, 19.9.2023 12:26, 4 příspěvky
Další způsoby hubnutí Pišišvor, 19.9.2023 10:45, 2 příspěvky
Další způsoby hubnutí JanaT, 19.9.2023 10:30, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Běžte, klusejte a jděte s... Horydoly , 12.9.2023 18:41
Re: Krušné hory Kuba Turek, 10.9.2023 15:37
Re: Krušné hory Horydoly Open, 10.9.2023 15:31
Re: Krušné hory Kuba Turek, 10.9.2023 15:30
Re: Krušné hory Horydoly Open, 10.9.2023 15:30
Pro španělsky mluvící tur... Horydoly , 6.9.2023 8:59
Jaké jsou trendy dopravy ... Horydoly , 17.8.2023 23:36
Pardubický castle run Horydoly Open, 17.8.2023 13:13