TEST Navigace GPS Dakota 20

TEST Navigace GPS Dakota 20
Garmin Dakota 20.
Autor snímku Garmin
SDÍLEJ:

Dávno již tomu, co jsme pobíhali přes pole a louky s manuálně-magnetickou navigací východoněmecké provenience. Vítr si pohrával s našim bujným vlasem a my určovali azimuty, kam bystré oko jinochovo dohlédlo. A dávno již tomu, co proradný imperialista v Pentagonu zrušil selective availability svého globálního systému pro určování polohy.

TEST Navigace GPS Dakota 20
Garmin Dakota 20.
Autor snímku Garmin
Jak na to

Alternativní přístroje ke Garmin Dakota 20

Z produkce Garmin má z outdoorových přístrojů k Dakotě funkčně a designově nejblíže řada Oregon s větším dotykovým displejem, případně fotoaparátem. Cena začíná na přibližně 10 000 Kč.

Speciálně pro nenáročné cyklisty je určena řada Edge 500. Cyklocomputer doplněný o základní funkce nemapové GPS. Přibližná cena 6 000 Kč.

Pro náročné cyklisty je určena Edge 705, kterou jsme pro vás také testovali. Tady se cena pohybuje kolem 10 000 Kč.

Velmi levnou alternativou může být nemapová GPS značky Holux s velkou výdrží baterie. Cena je kolem 2 000 Kč.

Firma Nokia prodává za pár tisíc mobilní telefony řady C s integrovanou navigací.

Dnes se nejedna pleš leskne nad nejmodernějšími kousky vyspělé navigační techniky.

Nejednou to vede k až cimrmanovskému paradoxu, že sice stále nevíme, kde jsme, zato to ale víme absolutně přesně.

Redakční pařáty zachytili jednu z nejmenších a "nejoutdoorovějších" GPSek – Dakotu 20 od Garmina. Naši testeři ji prověřovali ze všech sil. Svých i těch přístrojových. A my vám tak nyní můžeme přinést výsledky uživatelského testu.

Předem si ale dovolíme kacířskou otázku: Nebývalo ono nakonec to bloudění na celém zádveřnictví (outdoor) to nejkrásnější?!

Co je malé, to je hezké

Garmin Dakota vás zaujme. Je malá, pogumovaná, s atraktivním outdoorovým designem v šedo-oranžové barvě. Nemá žádná zbytečná tlačítka či výstupky.

Na kompaktním povrchu najdete jen zapuštěné očko na šňůrku, zapuštěné tlačítko hlavního vypínače a zespodu dvě lyžiny pro ukotvení v držáku a malé šoupátko pro otevření bateriového krytu.

Pod krytem tluče energetické srdce přístroje – dvě baterky typu AA (tužkové články). Po jejich vyjmutí se dopracujete i ke slotu na kartu microSD. Výše najdete pod gumovou zátkou konektor pro připojení k počítači.

Dotykový displej

Ovládání se odehrává pomocí dotykového displeje. Bočním hlavním vypínačem pouze uvádíte přístroj do chodu, uzamykáte displej, popřípadě ladíte jeho podsvícení. Vše ostatní najdete v přehledném tlačítkovém menu na displeji.

Displej reaguje na změny tlaku (rezistivní technologie), díky tomu na něm můžete řádit v podstatě čímkoli – rukou, rukou v rukavici, tužkou, klacíkem či nosem kamaráda, který vás přivedl na scestí. To jsou výhody oproti kapacitní technologii, která ale zase zvládá třeba multi-touch.

Přední výrobci mobilních telefonů už připravují hybridní displeje spojující výhody obou technologií. Uvidíme, kam se časem dostanou displeje navigací.

Na současném displeji jsme měli jisté potíže s odečítáním údajů. Jedete-li na kole za slunečného dne, je navigace za jízdy téměř nepoužitelná.

Přímé sluneční světlo nepůsobí nikterak ideálně (zkuste si vyhrát s různými intenzitami podsvícení nebo ho úplně vypnout), navíc má většina cyklistů za pěkných dnů na nose sluneční brýle, které společně se stékajícím potem rovněž nepřispívají k dobrým výsledkům.

Za jiných podmínek ale s čitelností displeje vládla spokojenost.

Dlouhá odezva

Odezva přístroje byla někdy poměrně dlouhá. Displej sice reaguje svižně, překreslování výřezu mapy ale někdy navigaci trvalo i několik vteřin, v ojedinělých případech i několik desítek vteřin!

Opravdu velmi nepříjemné je poskakování mapy při zastavení. Stává se to téměř pravidelně při nastavení orientace mapy "trasa nahoře," když mapa není orientovaná na sever, ale vždy ve směru jízdy. To znáte patrně z automobilové navigace.

Stojíte například na křížení několika cest a potřebujete si ujasnit, kudy dál. Přístroj samozřejmě neví, kudy budete následně pokračovat, takže směrovou šipkou máchá do všech možných i nemožných stran a totéž v tomto režimu dělá i s mapou. Dělá to navíc tak rychle, že orientace v ní je v podstatě nemožná. O co jednodušší by bylo, kdyby se například u šipky objevil otazník a mapa zůstala orientovaná dle posledního známého bodu.

Garmin Dakota 20, základní testované obrazovky.

Lepší a ještě lepší

Hlavním vylepšením oproti předchůdcům je u Dakoty 20 tříosý kompas, barometrický výškoměr, oboje s možností manuální kalibrace, a možnost bezdrátového spojení s příslušenstvím nebo jinými navigacemi.

Tříosý kompas je zajímavá věcička, která vám správně, přesně a rychle ukáže světové strany bez ohledu na to, jak přístroj zrovna držíte. Odpadá tedy povinnost držet navigaci v přísně vodorovné pozici.

Sám výrobce ale v závěru uživatelské příručky upozorňuje, že elektronický kompas je náročný na energetické zdroje. Chcete-li udržet baterky co nejdéle při životě, aktivujte tuto možnost jen v nutných případech.

Barometrický výškoměr má tu výhodu, že ve spojitosti s družicovými údaji dokáže velmi přesně určit vaši nadmořskou výšku. Poté co rozbijete tábor, můžete výškoměr přepnout do režimu klasického barometru a sledovat vývoj atmosférického tlaku. To vám usnadní odhad dalšího vývoje počasí a tím třeba i volbu strategie při obtížném výstupu.

S počítačem je těžké pořízení

Spojení a komunikace s počítačem fungovala dobře. Ovšem jen do doby, kdy kromě obecných souborů (GPS lze využít i jako prachobyčejný flash-disk), bylo třeba přetáhnout navigační údaje nebo mapy.

Kopírování stop, tras nebo map probíhalo v zásadě v pořádku. Trasové body ale z GPSky standardním způsobem nedostanete, ačkoli vám dodávaný ovládací program nabídne i možnost "zkopírovat trasové body" a vy tuto možnost zvolíte.

Je třeba sáhnout k potupnému manuálnímu kopírování příslušných souborů GPX. Při dohrávání mapy Slovenska docházelo z nepochopitelných důvodů k přepsání dříve instalované mapy České republiky. V paměti přístroje je přitom dostatek místa a ovládací program vás na přepsání ani neupozorní. Opět musíte volit triky, jak přístroj přelstít.

Další zklamání

Velkým zklamáním byl snímač tepové frekvence. Spárování s přístrojem je sice hračka, zobrazování naměřené hodnoty v určeném datovém poli proběhne také bez problémů, naměřené hodnoty se ale nikam nezaznamenávají.

Pokud tedy neustále nehledíte na displej, což se například při běhu dělá opravdu velmi špatně, je vám ta věc v podstatě k ničemu.

Plánování sofistikovanějších tréninků odvíjejících se od procent maximální tepové frekvence nebo jejich zpětné vyhodnocování není možné.

Co to asi znamená?

Samostatnou kapitolou na kritiku by byla jazyková lokalizace. Uživatelské příručky obecně jsou slabinou Garminu už tradičně. Troufáme si předpokládat, že informaci ve stylu: "Když zvolíte možnost okolní tlak, zobrazí se okolní tlak," uživatele příliš nenadchnou.

Daleko více by asi ocenil informace typu "Co to proboha je?" nebo "Jaký je rozdíl oproti atmosférickému tlaku?" nebo "To když budu mít přístroj v kapse u vesty a budu zrovna někde v křoví tlačit, tak bude GPSka zaznamenávat můj výkon?"

Výrobce téměř upustil od nekonsekventních překladů "trasa" (naplánované úseky) a "stopa" (skutečně projeté úseky), které byly dříve i v manuálech zaměňovány, a drží se nově logičtějších "tras" a "prošlých tras."

Zatímco názvy jednotlivých položek menu v příručce už mnohdy odpovídají skutečným položkám v přístroji (v manuálu ale např. najdete "trasový počítač," v GPSce "počítač ukaz. cestu"), neodpovídají ještě překlady položek v přístroji provedeným volbám.

V menu si například najdete možnost "denní doba" a zobrazí se "čas." Můžete si podivením krk ukroutit. Zvláště když jste původně v menu marně hledali onen "čas." Vytváříte sice "trasové body," spravujete je ale pomocí "Sof. Waypoint Manager."

"Pr. pro aut. s víc. pas.," je jeden příklad za všechny k zamyšlení, zda je opravdu nutné snažit se všechno předělat do češtiny, je-li výsledkem této snahy nesrozumitelný segedín. Řešením hádanky je "carpool," v Americe pruh vyhrazený pro automobily s více pasažéry.

Hodně navíc

Garmin Dakota má velké množství doplňkových funkcí. Je připravena na stahování specifických informací ke geocachingu, má kalendář, kalkulačku, stopky, budík, tabulku západů a východů Slunce a Měsíce, umožňuje výpočet odkrokované plochy.

K navigaci je přibaleno CD s ovládacím programem MapSource, který umožňuje práci s elektronickou mapou a komunikaci mezi GPS a počítačem. V sadě je dodáván i držák na kolo.

Cyklistické zoufalství

Právě na cyklistické využití přístroje jsme se těšili nejvíce. Marně. Při plánování tras jsme naráželi na další problém, tentokrát čistě softwarový.

Na poloautomatické zakreslování tras raději hned zapomeňte. Nadefinované body spojuje program naprosto nepochopitelným způsobem. Jeden příklad za všechny: Zakreslíte si dva postupové body vzdálené od sebe 50 metrů. Oba ležící na cyklostezce, která je zakreslená na mapě. V nastavení máte všechno navolené pro jízdu na kole. Program vykreslí spojnici těchto dvou bodů o délce asi patnácti set metrů s tím, že vás ještě protáhne po silnici a dvou přilehlých vesnicích. Po nějaké době rezignujete a začnete všechny trasy kreslit manuálně. Je to pomalé. A spolehlivé.

Navíc nejsou cyklostezky zakreslené v mapě routovatelné. Pokud nejsou totožné se silnicí, nelze u nich provádět výpočty vzdálenosti, nelze po nich automaticky navigovat.

Přínos GPS může být pro někoho velký

V mnohém nás GPSka Dakota 20 překvapila. Někdy příjemně, jindy byla naše očekávání tvrdě zklamána. Na druhou stranu se jedná o vymoženost moderní techniky, která v kritických situacích může přispět k záchraně lidských životů.

Obecně lze říci, že se samotnou navigací je problematické vydávat se například do hor. Papírová mapa má v terénu stále určité přednosti a je dobré s ní umět správně zacházet. Dobrá je nejenom pro orientaci v širších souvislostech. Malý displej přístroje totiž poskytne pěkný detail, při zmenšování měřítka se ale do terénu už nevejdou popisky a celkový kontext může uniknout.

Je na každém, zda uvedené funkce přístroje pro něj budou až takovým přínosem, že přístroj zakoupí. Někdo si za ušetřené peníze raději udělá skvělé prázdniny daleko, daleko odsud. Co z toho bude větší outdoor?

Garmin Dakota 20. Baterie.

PLUSY

+ pěkný a funkční design, odolnost, pohodlné a spolehlivé držení v ruce

+ dlouhá výdrž na jedny baterie

+ tříosý elektronický kompas s rychlou odezvou

+ barometrický výškoměr s možností sledování vývoje tlaku

+ velká a rozšiřitelná paměť

+ široké možnosti uživatelského nastavení

+ možnost bezdrátového sdílení údajů

MINUSY

- někdy velmi pomalé překreslování map

- špatně čitelný displej na přímém slunci

- omezení počtu uložených údajů k trasám bez ohledu na volnou kapacitu paměti

- nedokonalá komunikace s počítačem (vadný přenos trasových bodů, přemazávání map apod.)

- nedotažená jazyková lokalizace

- nemožnost přímé automatické navigace po čemkoli jiném, než je silnice

- nemožnost uložit data z periferií (hrudní snímač tepové frekvence)

Orientační cena: od 7000 Kč; v závislosti na obsahu balení (mapy s různým rozlišením, snímač tepové frekvence, držák na kolo...)

Příhoda z natáčení aneb Někdy je dobré mít GPS

Může se vám třeba stát, že v nočních hodinách, po ukončení své pracovní činnosti jedete do hor na severu země, kde se na jedné chatce odehrává předsvatební veselí. Správně, GPSka vás dovede až na místo, takže trefíte téměř tak dobře jako k sobě domů. Ale co čert nechce, už před cílem obdržíte hovor o tom, že jeden z kamarádů spadl v podroušeném stavu na schodech a s rozraženou bradou, zbrocen krví čeká na to, až ho jakožto jediný ještě střízlivý účastník zájezdu dovezete do nejbližší nemocnice. Ha! Jenže kam? Kde je nejbližší nemocnice? Ještě že máte onu chytrou GPS. Dáte navigovat do nejbližšího POI (bod zájmu), nemocnice tam mají také svojí kolonku, a je vyhráno. Kamaráda přivážíte na ambulantní ošetřovnu ještě před fatální ztrátou krve. A zatímco se lékaři jímají zdobit jeho tvář několika vyvedenými stehy, máte ještě čas uklidit čekárnu, kteroužto krátce po vašem příjezdu kamarád znečistil.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Nepřekonatelný model
Je dle mého tento: http://cs.euroclimbing.com/wp-content/gallery/ranpuv-koutek/ranpa_garmin.jpg
  • Autor Houba
  • Datum a čas 21.9.2010 13:43
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

TELNICE Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Hostivařská přehrada 2018

Slovensko AKTUÁLNĚ 2018

registrovat

BOOKING.com Hledáme nové inspirující ubytování v soukromí a apartmány. Zaregistrujte se!
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Slovensko AKTUÁLNĚ 2018

Slovensko AKTUÁLNĚ 2018

CHOPOK Zajímá vás, kde se dá projet na lyžích, kde se leze po skalách, jaké podmínky vládnou na hřebenech, jak jsou nateklé ledopády, nebo jaká chata je otevřená? Přinášíme aktuální zprávy
Cyklonovinky 2018

Cyklonovinky 2018

TELNICE Malé zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Velorama otevřela sezonu vánočních večírků

Velorama otevřela sezonu vánočních večírků

FOTOREPORTÁŽ Pražský obchod se skládacími koly a koloběžkami Velorama včera pořádal předvánoční večírek. 
TEST Cyklistická a koloběžkářská bunda Crussis Softshell

TEST Cyklistická a koloběžkářská bunda Crussis Softshell

Lehká sofshellová bunda Crussis nám věrně slouží po celý rok. Přes léto ji vozíme na koloběžcce a na kole jako záložní oblečení, kdyby zapršelo, zafoukalo, nebo jsme se nestihli vrátit do
Hostivařská přehrada 2018

Hostivařská přehrada 2018

BIKEPARK HOSTÍK Otvírací doba hlavní pláže Hostivařské přehrady v Praze je každý den 9-20 hodin. Vstupné 90 Kč/den se platí na hlavní a nudistické pláži. Koupací molo naproti je zdarma a návštěvní doba není omezena. Do

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Polabský knižní veletrh Lysá nad Labem 14.-16.12. 14.12.
Salon Nautique - veletrh Francie, Paříž 8.-16.12. Lodě 16.12.
Reisemarkt - veletrh Německo, Mannheim 4.-6.1. 4.1.
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 10.-13.1. 10.1.
Ferienmesse - veletrh Rakousko, Vídeň 10.-13.1. 10.1.
CMT - veletrh Německo, Stuttgart 12.-20.1. 12.1.
Hoga - veletrh Německo, Norimberk 13.-15.1. 13.1.
ISPO China - veletrh Čína, Peking 16.-19.1. 16.1.
GO a Regiontour - veletrh Brno, Výstaviště 17.-20.1. 17.1.
Boot - veletrh Německo, Düsseldorf 19.-27.1. 19.1.

Diskuse

Posílení imunity Karolina, 14.12.2018 10:15, 9 příspěvků
Posílení imunity Pišišvor, 13.12.2018 19:00, 9 příspěvků
doporuceni david, 13.12.2018 13:18, 17 příspěvků
odkud Ivo, 13.12.2018 12:13, 7 příspěvků
Posílení imunity Adéla, 13.12.2018 9:26, 9 příspěvků
ekolobezka david, 12.12.2018 16:35, 9 příspěvků
Špindl Lukas B., 12.12.2018 13:34, 3 příspěvky
Špindl Novinář, 12.12.2018 12:53, 3 příspěvky
Posílení imunity Karolina, 12.12.2018 10:03, 9 příspěvků
těžší! Lukas B., 12.12.2018 8:44, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Advent a vánoční svátky v... Horydoly , 15.12.2018 13:32
Propojení lyžařských areá... Horydoly , 15.12.2018 0:29
Ryby Horydoly , 14.12.2018 17:38
Ještěd dnes začíná zimní ... Horydoly , 14.12.2018 16:26
Pod stromeček pobyt v Mar... Horydoly , 14.12.2018 14:53
Drážďany 4.-6.1. 2019 Náb... Horydoly , 14.12.2018 14:47
Třetina k Vánocům dostane... Horydoly , 14.12.2018 14:41
Aerolinky Air France – KL... Horydoly , 11.12.2018 18:22