Velib´ - Paříž na kole

Velib´ - Paříž na kole
Velib, veřejná cyklistická doprava v Paříži.
Autor snímku Michael Beránek
SDÍLEJ:

Roku 2007 zavedl městský úřad v Paříži samoobslužné půjčování jízdních kol s názvem Velib´ (vélo + liberté). Kolem dvaceti tisíc jízdních kol je 24 hodin 7 dnů v týdnu k dispozici na 1208 stanovištích, která jsou někdy vzdálena od stanic metra jen pár metrů. Na cyklistických stanovištích jsou upevňovací sloupky pro kola a hlavní sloupek – platební terminál, umožňující výpůjčku a vrácení každého kola.

Velib´ - Paříž na kole
V pařížském dopravním systému Velib´ slouží robustní bicykly.
Autor snímku Michael Beránek
Jak na to

Jezdit autem po Paříži je problematické

V Paříži, podobně jako ve všech evropských velkoměstech, jezdí obrovské množství automobilů, motocyklů, mopedů i autobusů. Zaparkovat auto ve francouzské metropoli je věc obtížná a podaří se tomu, kdo se ve městě aspoň trochu vyzná. Parkovací poplatky se na parkovištích a ve většině hlídaných krytých garáží pohybují mezi 20 až 40 € za den / 70 až 140 € za týden.

Top Jízdní kola

Jedná se o kolo robustní, primitivní model pro každého, na které je potřeba si trochu zvyknout. Kolo v městském systému Velib´ má kvůli bezpečnosti zesílená řidítka, výškově nastavitelné sedlo, zvonek, přední a zadní brzdu torpedo (protišlapací), třístupňovou převodovku v nábě s otočným ovladačem na rukojeti řídítek, automatický napínák řetězu, reflexní nálepky a ve dne v noci svítící zadní a přední světlo. Na řidítkách je upevněn košík, do kterého je možné odložit tašku či ruksáček.

Jezdí se všude - na kole, motorce i v autě

V Paříži jsou vyznačené cyklotrasy. Některé jsou zcela oddělené od ostatního provozu, jiné jsou označené jenom bílými čarami na krajích ulice. Že při dopravním kolapsu ráno a večer tudy jezdí i auta a motorky je normální. Však kolaři jezdí také všude.

Kolik stojí cyklistika?

A jak Velib´ funguje? Smlouvu o půjčování kola můžete uzavřít dlouhodobě na rok. Velib´classique stojí 29 € ročně, kdy při každém půjčení (počet není limitován) je prvních 30 minut zdarma. Velib´ passion stojí 39 € ročně. Při této smlouvě je zadarmo každých prvních 45 minut. Mládež od 14 do 26 let platí méně a pro studenty, pobírající stipendium, je cena ještě nižší.

Pro návštěvníka Paříže je zajímavá krátkodobá vypůjčka. Za jeden den a neomezené množství jízd činí poplatek 1,70 €, při čemž je při každém vypůjčení kola prvních 30 minut zdarma. Překročíte-li hranici 30 minut musíte zaplatit další 1 € za dalších 30 minut už 2 € a za každých dalších 30 minut naběhnou na vašem účtu 4 €. Anebo zaplatíte 8 € za 7 dnů při podobných podmínkách.

Platíme přes internet

Na platebním terminálu vypůjčku platíte bankovní kartou – ale pozor, není řečeno, že každá karta bude akceptována – a co potom? Doporučuji budoucí půjčku uzavřít pomocí internetu na www.velib.paris.fr . Jak při dlouhodobé smlouvě, tak i při při krátkodobém vypůjčení je požadována záloha 150 €. Po zaplacení dostante identifikační číslo a PIN, s nimiž se na vypůjčních terminálech prokážete. Toto musíte udělat nejpozději do 15 dnů po platbě.

U výpůjčního terminálu Velib´se tedy identifikujete a obdržíte doklad - kartičku jehož pomocí u výpůjčního sloupku kolo odjistíte. Při vrácení zajistíte kolo u jakéhokoliv volného upevňovacího sloupku, kdekoliv u jakékoliv stanoviště, správné upevnění kola je potvrzeno zvukovým signálem. Nechte si také vrácení kola u terminálu potvrdit  (attestation de restitution de vélo), protože pokud není kolo vráceno, jste za něj zodpovědní. Podaří-li se někomu vámi půjčené kolo zcizit, anebo nevrátíte-li ho, strhne společnost zálohu 150 € z vaší bankovní karty.

Není-li na cyklistickém stanovišti místo, to znamená že není žádný upevňovací sloupek volný, můžete prodloužit na terminálu svůj čas o bezplatných 15 minut. Do té doby době musíte najít jiné stanoviště, kde kolo deponujete.

Velib, veřejná cyklistická doprava v Paříži.

Zaměstnanci města vozí kola v nákladních autech

O stav kol v terénu se dnes stará 160 zaměstnanců Velib´, kteří jezdí od terminálu k terminálu a malé opravy provádějí na místě. Více poškozená kola transportují do dílen. Každý den je to asi jedno procento z celkového počtu kol.

Je jasné, že ráno jsou stanoviště na okraji Paříže skoro prázdná, totéž se stane večer se stanovišti ve středu města. A proto zaměstnanci Velib´ ráno a večer jezdí auty s přívěsy, na kterých kola převážejí a prázdná stanoviště koly doplňují.

Když jste vyňali kolo z upevňovacího sloupku, nestojí už nic v cestě, abyste sedli na kolo a začali kroužit kolem Eiffelovky nebo frčeli po bulvárech.

Vyplatí se to?  

Ve srovnání s metrem je Velib´ přibližně stejně drahá záležitost. Lístek na metro stojí dnes 1,80 €. Když si lístků koupíte deset - carnet - stojí to 14,10 €.

Dnes existuje v Paříži také systém Autolib´ fungující na podobném principu jako Velib´. Můžete si v tomto systému půjčovat elektromobily. Pro mne je ovšem záhadou, proč bylo něco takového zavedeno. Neřeší to problémy s provozem, snad jenom že člověk nemusí hledat místo na parkování.

Horydoly.czJak funguje veřejná cyklodoprava v Praze

Samoobslužná půjčovna Homeport 

Systém sdílení kol Rekola

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Pro upřesnění....

V původním textu nebyl tento nadpis

 

 

*Zaměstnanci města vozí kola v nákladních autech*

 

 

to si tam dosadila redakce, takže vše pak dostane trochu jiný smysl. A já si toho prostě nevšimnul.  Dodatečně se čtenářům za to omlouvám.

Reaguj
...tak ještě jednou....

Asi jsem to vysvětlil nejasně. Stane se to, při počtu kolem 20.000 jízdních kol málokdy. A teprve v okamžiku, když centrála Velib´ zjistí, že na nějaké stanici (většinou ráno někde na periferii a večer někde v centru města) nejsou žádná kola, dojde k reakci a kola se tam přivezou. Při té příležitosti, pokud centrála ví, kde jsou nějaká kola defektni, tak ty se posbíraji na zpáteční cestě přívěsu do centrály – k opravě.

Je jasné, že ráno cestuje většina kol směrem do centra, což opačným směrem probíhá zase večer. Autobus jako dopravní element v Paříži není nejvhodnější, protože je domucen se pohybovat v tom obrovském houfu dalších, nejen privátních vozidel. Jistě, někde má svůj koridor, ale to mají taxikáři také. Takže výhodný je pohyb Metrem – a k Metru a od Metra buď pěšky anebo kolem Velib´.

Reaguj
Co tím chce básník říci?

Přijde mi divé, že lidi se vozí na kole a pak se jim kola odvezou autem zase nazpátek. To můžou rovnou jezdit autobusem.

  • Autor vodák Marek
  • Datum a čas 22.7.2015 09:54
Reaguj
Co tím chce básník říci?

Lepší jeden náklaďák než stovky aut bloudících městem, hledajících místo na zaparkování. Systém umožní zjistit, kde, na které stanici kola scházejí a akcí s přívěsem se uspokojí potřeby zákazníků.  Přívěsem se také svážejí do dílen Velib’  kola která se nějak rozbila, která jsou nefunkční a je potřeba je opravit. Celý systém dobře funguje - srovnejte to se systémem Homeport

Reaguj
To je ekologie!

Vozit kola sem a tam v náklaďáku po městě.

Reaguj
Celkem 5 příspěvků v diskuzi


Nezlomný Tománek jde znovu do boje! V Marbelle zaútočí na rekordní pátý  titul mistra světa

Nezlomný Tománek jde znovu do boje! V Marbelle zaútočí na rekordní pátý titul mistra světa

Po neúspěšné obhajobě titulu mistra světa na klasické ironmanské distanci čeká paratriatlonistu Jana Tománka další velká výzva. O víkendu se ve španělské Marbelle postaví na start mistrovství světa na poloviční ironmanské... celý článek

Jeseníky AKTUÁLNĚ 2025

Hamas vyhrál válku o srdce silničních cyklistů

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.



Nejčtenější články

Ralsko AKTUÁLNĚ 2025

Ralsko AKTUÁLNĚ 2025

HORNÍ ROKYTÁ Co je nového na pomezí středních a severních Čech - pod Bezdězem, pod Ralskem a okolo Ploučnice?
Elektrokoloběžky a elektrokola 2025

Elektrokoloběžky a elektrokola 2025

OSTRAVA Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.
Cyklomaratony pro každé kolo 2026

Cyklomaratony pro každé kolo 2026

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze
Eurobike opustil německý cyklistický průmysl

Eurobike opustil německý cyklistický průmysl

ZIV - Die Fahrrad Industrie a Zukunft Fahrrad ukončují spolupráci s Eurobike. Dvě nejvýznamnější sdružení výrobců a prodejců kol v Německu dávají ruce pryč od největšího evropského cyklistického veletrhu.
Cyklonovinky 2025

Cyklonovinky 2025

KARLOVY VARY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Philoxenia - veletrh Řecko, Soluň 14.-16.11. Cestování 14.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Opava, Na Rybníčku 14.-15.11. 14.11.
Pelikánův seminář Vršatec 14.-17.11. Horská medicína 14.11.
IBTM - veletrh Španělsko, Barcelona 18.-20.11. 18.11.
Touristik a Caravaning - veletrh Německo, Lipsko 19.-23.11. 19.11.
Meru Peak na kolech - vodeo Praha, Kayak Beach Bar 19.11. 19:00
Mezinárodní festival outdoorových filmů Chvalkovice na Hané 20.-21.11. 20.11.
Mezinárodní festival outdoorových filmů Frenštát pod Radhoštěm, kino 20.-23.11. 20.11.
Vertical Pro - veletrh Německo, Friedrichshafen 21.-22.11. 21.11.
Alpinmesse - veletrh Rakousko, Innsbruck 22.-23.11. 22.11.

Diskuse

Why Israel’s attack again... MichaelGow, 15.11.2025 0:15, 13 příspěvků
ком Stevejoymn, 14.11.2025 18:42, 11 příspěvků
parkování Lukas B., 14.11.2025 11:35, 1 příspěvek
smutné ale očekávatelné TS Charlie, 13.11.2025 17:38, 5 příspěvků
to snad ne? Kuba Turek, 12.11.2025 13:44, 3 příspěvky
Inu Honza, 12.11.2025 13:03, 1 příspěvek
to snad ne? vodák Marek, 12.11.2025 11:20, 3 příspěvky
Draschicexe climber, 11.11.2025 11:50, 1 příspěvek
dobré video zlískal jsem se jako dobytek, 8.11.2025 21:42, 2 příspěvky
dobré video vodák Marek, 6.11.2025 4:43, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

přednášky o lavinové prev... Horydoly , 13.11.2025 1:33
Kutnohorsko a Kolínsko Horydoly , 12.11.2025 10:15
Re: Svatomartinská husa Horydoly , 12.11.2025 10:12
Svatomartinské slavnosti ... Horydoly , 12.11.2025 10:09
Svatomartinské hody jsou ... Horydoly , 12.11.2025 10:07
Svatomartinská husa Horydoly , 12.11.2025 10:05
Sex po šedesátce Horydoly , 12.11.2025 10:01
Tajemství názvů ženských ... Horydoly , 12.11.2025 9:59