Velib´ - Paříž na kole
Roku 2007 zavedl městský úřad v Paříži samoobslužné půjčování jízdních kol s názvem Velib´ (vélo + liberté). Kolem dvaceti tisíc jízdních kol je 24 hodin 7 dnů v týdnu k dispozici na 1208 stanovištích, která jsou někdy vzdálena od stanic metra jen pár metrů. Na cyklistických stanovištích jsou upevňovací sloupky pro kola a hlavní sloupek – platební terminál, umožňující výpůjčku a vrácení každého kola.
Jezdit autem po Paříži je problematické
V Paříži, podobně jako ve všech evropských velkoměstech, jezdí obrovské množství automobilů, motocyklů, mopedů i autobusů. Zaparkovat auto ve francouzské metropoli je věc obtížná a podaří se tomu, kdo se ve městě aspoň trochu vyzná. Parkovací poplatky se na parkovištích a ve většině hlídaných krytých garáží pohybují mezi 20 až 40 € za den / 70 až 140 € za týden.
Jedná se o kolo robustní, primitivní model pro každého, na které je potřeba si trochu zvyknout. Kolo v městském systému Velib´ má kvůli bezpečnosti zesílená řidítka, výškově nastavitelné sedlo, zvonek, přední a zadní brzdu torpedo (protišlapací), třístupňovou převodovku v nábě s otočným ovladačem na rukojeti řídítek, automatický napínák řetězu, reflexní nálepky a ve dne v noci svítící zadní a přední světlo. Na řidítkách je upevněn košík, do kterého je možné odložit tašku či ruksáček.
Jezdí se všude - na kole, motorce i v autě
V Paříži jsou vyznačené cyklotrasy. Některé jsou zcela oddělené od ostatního provozu, jiné jsou označené jenom bílými čarami na krajích ulice. Že při dopravním kolapsu ráno a večer tudy jezdí i auta a motorky je normální. Však kolaři jezdí také všude.
Kolik stojí cyklistika?
A jak Velib´ funguje? Smlouvu o půjčování kola můžete uzavřít dlouhodobě na rok. Velib´classique stojí 29 € ročně, kdy při každém půjčení (počet není limitován) je prvních 30 minut zdarma. Velib´ passion stojí 39 € ročně. Při této smlouvě je zadarmo každých prvních 45 minut. Mládež od 14 do 26 let platí méně a pro studenty, pobírající stipendium, je cena ještě nižší.
Pro návštěvníka Paříže je zajímavá krátkodobá vypůjčka. Za jeden den a neomezené množství jízd činí poplatek 1,70 €, při čemž je při každém vypůjčení kola prvních 30 minut zdarma. Překročíte-li hranici 30 minut musíte zaplatit další 1 € za dalších 30 minut už 2 € a za každých dalších 30 minut naběhnou na vašem účtu 4 €. Anebo zaplatíte 8 € za 7 dnů při podobných podmínkách.
Platíme přes internet
Na platebním terminálu vypůjčku platíte bankovní kartou – ale pozor, není řečeno, že každá karta bude akceptována – a co potom? Doporučuji budoucí půjčku uzavřít pomocí internetu na www.velib.paris.fr . Jak při dlouhodobé smlouvě, tak i při při krátkodobém vypůjčení je požadována záloha 150 €. Po zaplacení dostante identifikační číslo a PIN, s nimiž se na vypůjčních terminálech prokážete. Toto musíte udělat nejpozději do 15 dnů po platbě.
U výpůjčního terminálu Velib´se tedy identifikujete a obdržíte doklad - kartičku jehož pomocí u výpůjčního sloupku kolo odjistíte. Při vrácení zajistíte kolo u jakéhokoliv volného upevňovacího sloupku, kdekoliv u jakékoliv stanoviště, správné upevnění kola je potvrzeno zvukovým signálem. Nechte si také vrácení kola u terminálu potvrdit (attestation de restitution de vélo), protože pokud není kolo vráceno, jste za něj zodpovědní. Podaří-li se někomu vámi půjčené kolo zcizit, anebo nevrátíte-li ho, strhne společnost zálohu 150 € z vaší bankovní karty.
Není-li na cyklistickém stanovišti místo, to znamená že není žádný upevňovací sloupek volný, můžete prodloužit na terminálu svůj čas o bezplatných 15 minut. Do té doby době musíte najít jiné stanoviště, kde kolo deponujete.
Zaměstnanci města vozí kola v nákladních autech
O stav kol v terénu se dnes stará 160 zaměstnanců Velib´, kteří jezdí od terminálu k terminálu a malé opravy provádějí na místě. Více poškozená kola transportují do dílen. Každý den je to asi jedno procento z celkového počtu kol.
Je jasné, že ráno jsou stanoviště na okraji Paříže skoro prázdná, totéž se stane večer se stanovišti ve středu města. A proto zaměstnanci Velib´ ráno a večer jezdí auty s přívěsy, na kterých kola převážejí a prázdná stanoviště koly doplňují.
Když jste vyňali kolo z upevňovacího sloupku, nestojí už nic v cestě, abyste sedli na kolo a začali kroužit kolem Eiffelovky nebo frčeli po bulvárech.
Vyplatí se to?
Ve srovnání s metrem je Velib´ přibližně stejně drahá záležitost. Lístek na metro stojí dnes 1,80 €. Když si lístků koupíte deset - carnet - stojí to 14,10 €.
Dnes existuje v Paříži také systém Autolib´ fungující na podobném principu jako Velib´. Můžete si v tomto systému půjčovat elektromobily. Pro mne je ovšem záhadou, proč bylo něco takového zavedeno. Neřeší to problémy s provozem, snad jenom že člověk nemusí hledat místo na parkování.
Jak funguje veřejná cyklodoprava v Praze
Diskuse
Diskuze k článku
Pro upřesnění....
V původním textu nebyl tento nadpis
*Zaměstnanci města vozí kola v nákladních autech*
to si tam dosadila redakce, takže vše pak dostane trochu jiný smysl. A já si toho prostě nevšimnul. Dodatečně se čtenářům za to omlouvám.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 22.7.2015 15:47
...tak ještě jednou....
Asi jsem to vysvětlil nejasně. Stane se to, při počtu kolem 20.000 jízdních kol málokdy. A teprve v okamžiku, když centrála Velib´ zjistí, že na nějaké stanici (většinou ráno někde na periferii a večer někde v centru města) nejsou žádná kola, dojde k reakci a kola se tam přivezou. Při té příležitosti, pokud centrála ví, kde jsou nějaká kola defektni, tak ty se posbíraji na zpáteční cestě přívěsu do centrály – k opravě.
Je jasné, že ráno cestuje většina kol směrem do centra, což opačným směrem probíhá zase večer. Autobus jako dopravní element v Paříži není nejvhodnější, protože je domucen se pohybovat v tom obrovském houfu dalších, nejen privátních vozidel. Jistě, někde má svůj koridor, ale to mají taxikáři také. Takže výhodný je pohyb Metrem – a k Metru a od Metra buď pěšky anebo kolem Velib´.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 22.7.2015 13:27
Co tím chce básník říci?
Přijde mi divé, že lidi se vozí na kole a pak se jim kola odvezou autem zase nazpátek. To můžou rovnou jezdit autobusem.
- Autor vodák Marek
- Datum a čas 22.7.2015 09:54
Co tím chce básník říci?
Lepší jeden náklaďák než stovky aut bloudících městem, hledajících místo na zaparkování. Systém umožní zjistit, kde, na které stanici kola scházejí a akcí s přívěsem se uspokojí potřeby zákazníků. Přívěsem se také svážejí do dílen Velib’ kola která se nějak rozbila, která jsou nefunkční a je potřeba je opravit. Celý systém dobře funguje - srovnejte to se systémem Homeport
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 20.7.2015 09:26
To je ekologie!
Vozit kola sem a tam v náklaďáku po městě.
- Autor vodák Marek
- Datum a čas 20.7.2015 09:01
Blinduro 2026
PodcasT - inspirace pro dětské oddíly
Nejčtenější články
Rekordní triumf! Tománek kraloval na nejtěžší trati v historii světových šampionátů
Trek svolává z trhu více než 75 000 kol kvůli problematickým brzdám
Alpy AKTUÁLNĚ 2025
První podzimní cyklostezka?
Nezlomný Tománek jde znovu do boje! V Marbelle zaútočí na rekordní pátý titul mistra světa
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
| AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
|---|---|---|---|---|
| Mezinárodní den hor | OSN | 11.12. | ||
| Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 8.-11.1. | 8.1. | |
| Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 11.-13.1. Horské technologie | 11.1. | |
| Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 15.-18.1. | 15.1. | |
| Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 16.-18.1. Cestovní ruch | 16.1. | |
| Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 17.-25.1. | 17.1. | |
| CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 17.-25.1. | 17.1. | |
| Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 21.-25.1. | 21.1. | |
| FESPO - veletrh | Švýcarsko, Curych | 29.1.-1.2. | 29.1. | |
| Slovakiatour - veletrh | Bratislava, Incheba | 29.-31.1. | 29.1. |
Diskuse
| E: node prednisone brand ... | odopuhozom, 9.12.2025 13:25, 18 příspěvků |
| iphone 15 тюмень | ScottBap, 9.12.2025 13:23, 1 příspěvek |
| What eyelid sighted amoxi... | ocakiqlosi, 9.12.2025 13:21, 18 příspěvků |
| Treat furosemide without ... | akoqifiyejita, 9.12.2025 13:04, 18 příspěvků |
| Long lodging hypernatraem... | uuyecalecipu, 9.12.2025 13:01, 18 příspěvků |
| The handbook safer, cough... | exitesinequ, 9.12.2025 12:58, 18 příspěvků |
| Robin Norwood ofrece espe... | LasMujeresPDFWem, 9.12.2025 12:50, 1 příspěvek |
| Pressure trabeculae cultu... | oqehixaxja, 9.12.2025 12:38, 18 příspěvků |
| команда | Stephenkix, 9.12.2025 12:35, 18 příspěvků |
| Elective insecurity crepi... | ofigavxu, 9.12.2025 12:21, 18 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
| Cyklistické závody 2026 | Horydoly , 9.12.2025 11:59 |
| Přihlaste se na veletrh c... | Horydoly , 2.12.2025 14:36 |
| Horský festival Expedície... | Horydoly , 1.12.2025 13:45 |
| Horský festival Expedície... | Horydoly , 1.12.2025 13:44 |
| Vánoční prodejny Pilsner ... | Horydoly , 26.11.2025 2:23 |
| Czech Travel Press - valn... | Horydoly , 26.11.2025 2:04 |
| Movero Barefoot | Horydoly Open, 21.11.2025 10:31 |
| PVA Letňany | Horydoly Open, 21.11.2025 10:26 |
VIDEO
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM
PINTEREST
ENGLISH