Sjezdové lyže jsou stále lepší

Sjezdové lyže jsou stále lepší
Čistá radost na sjezdovkách.
Autor snímku Atomic
SDÍLEJ:

Rocker a camber dobyly sjezdovky. Rocker je konstrukce, kdy je předek a zadek skluznice zvednutý nad sníh. Původně byla určena pro lyže do hlubokého sněhu, aby lyžařům umožnila "vyplavat" z prašanu na povrch. Dnes se tak vyrábí už i lyže na upravené sjezdovky.

 

Jak na to

Nejdůležitější data

1924 je založená Mezinárodní lyžařská federace (FIS)

1936 sjezdové lyžování se stalo součástí Olympijských her

1967 vznikl Světový pohár v alpském lyžování.

Camber versus rocker

Tradiční sjezdové lyže jsou vyrobeny prohnuté uprostřed pod vázáním, dnes se této konstrukci říká camber. Lyže v dobře vykrojeném oblouku nabízejí přesné vedené jako po kolejích, velkou energii při výjezdu ze zatáčky a jízdu o poloměru podle toho, k čemu byla vyrobena. Tak zvaný radius je jiný pro slalomky, obřačky i sjezdové speciály. 

Dnes mají čistý camber především závodní anebo sportovně laděné lyže.

Prohnutí rocker je opačné a usnadňuje nástup do oblouku. Jezdí se na nich pohodlněji za všech sněhových podmínek. Čím jede lyžař obloukem rychleji, tím více získává kontrolu nad lyžemi a tím je také jeho jízda klidnější a stabilnější. V pomalejší rychlosti jsou lyže jednoduše ovladatelné a dají se na nich zvládnout rychlé manévry. Odpouštějí chyby i v horších sněhových podmínkách.

Jejich výhody smaže pouze silný a technicky zdatný lyžař ve velké rychlosti na dobře upravené trati. To je zpravidla pouze závodník.

Dámské lyže.

Vzpomínáte?

Buďme ovšem zdravě skeptičtí. Takových novinek tu již bylo a jen některé měly opravdu smysl.

Lyžařským hitem začátku tisíciletí byla inteligentní vlákna. Designéři je zabudovali do carvingových lyží a slibovali lyžařům aktivní nářadí.

O co tehdy šlo? Vlákna prý mění mechanickou energii na elektrickou. Čím větší síla na ně působí, tím více by měly tuhnout. Lyže s touto technologií prý neustále reagují na změny sněhu, terénu a rychlosti jízdy a přizpůsobují svoji pevnost aktuální situaci.

Vzpomeňme také na stabilizátory. V době Ingemara Stenmarka se montovaly plastové můstky na špičky lyží, aby se nekřížily.

Za největší slávy Hermanna Mayera se na lyžích objevily tlumiče, které měly snížit vibrace.

Poté zazářily piezoelektrické prvky, jejichž úkolem byl převod energie vibrací na elektrické impulsy využitelné ke zklidnění lyží.

Ani jedna z těchto "inovací" se neuchytila. Dokonce je nevyužívali ani závodníci, kteří zůstávali u osvědčených sendvičových konstrukcí. O zmíněném Mayerovi bylo známo, že sjezdové lyže neměnil několik sezon, a servismani mu na ně pouze každý rok namalovali aktuální design komerčně prodávaných modelů.

Na severu všechno začalo

Poslední opravdovou inovací ve sjezdovém lyžování byl carving. Před dvaceti lety se lyže radikálně prohnuly, zkrátily a naostřily hrany. Lyžařský průmysl dostal omlazovací injekci od mladšího nezvedeného bratříčka snowboardingu.

Díky tomu můžeme dnes pohodlně zatáčet a krájet oblouky v neskutečných náklonech. Jak to ale všechno začalo? Už staří Římané... ne, ....už staří Skandinávci.

Od pradávna chodili lidé na sněžnicích, ale Norové se na nich začali klouzat. Některé jejich modely nebyly vypletené provázky a kůžemi, ale připomínaly dnešní snowblady, krátké a široké lyžičky.

150 let vývoje

Po dalších čtyřech tisících letech, někdy po roce 1870 vymyslel norský závodník Sondre Norheim telemarkové vázání, které sice přidržovalo jen špičku boty, ale umožnilo zatáčet. Proto je považován za otce moderního lyžování.

Primitivní vázání bylo tvořeno prutem rákosu obepínajícím nohu nad kotníkem. Vázání fungovalo na všech typech tehdejší obuvi, ať to byly holínky nebo boty šněrovací.

K výbavě patřila masivní jasanová tyč s okovanou špicí. Kromě opory sloužila i k brzdění - prostě se na ni nasedlo. Lyže byly dlouhé okolo tří metrů. Jen pro pořádek: jméno Telemark patří kraji, kde Sondre žil.

Moravan naučil lyžovat Alpy

Elegantní telemarská technika zatáčení v pokleku byla sice krásná, ale hodila se jen na povlovné skandinávské svahy. Moravský rodák Matyáš Žďárský proto roku 1889 sestrojil vázání s pevnější patou umožňující jí pohyb pouze nahoru-dolů a inicioval tak vývoj alpské techniky jízdy.

Jeho následovníci časem přidali ještě jednu hůl a mohly se začít sjíždět i velmi prudké svahy. Pomohlo jim k tomu zkrácení lyží pod dva a půl metru. Lyžování nabylo dnešních obrysů.

Žďárského, neboli lilienfeldská technika jízdy propagovala kristiánku (krátký švihnutý oblouček) a přívrat (dodnes populární pluh). Zase pro pořádek: Lilienfeld je rakouský region, kde Žďárský žil, Kristianie je norská pahorkatina.

V roce 1934 byl v provozu první lyžařský vlek na světě v Davosu. O rok později se již tahali lyžaři do kopce ve Špindlerově Mlýně a o další rok později v Mořici a Val dIsére.

Vyšší boty znamenají větší rychlost

Mezi světovými válkami se zkracují lyže na dva metry a nohy při sjezdu se stále přibližují. Rotační francouzská škola z roku 1937 předepisovala kolena u sebe, hluboký předklon a zatáčení rychlým smykem. Ještě v padesátých letech tak jezdili lyžaři na mistrovství světa.

Okolo roku 1970 se zvyšují sjezdové boty. Díky tomu nejlepší slalomáři ovládli vystřelované oblouky. Dosáhli zrychlení, protože v zatáčce předsunuli, neboli vystřelili, nohy před tělo. Sjezdaři začali řezat oblouky po hraně. Smyk je zpomaloval.

O pár let později se boty ještě zvýšily a slalomáři začali využívat odšlapovaných oblouků. Koncem osmdesátých let se v závodním lyžování projevil naplno carving, neboli řezání celých oblouků po hraně v jakékoliv situaci.

Později ho přijali rekreační lyžaři a dnes tak jezdí už i extrémní skialpinisté i akrobatičtí lyžaři.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


7 výhod proč začít podnikat v online kasinu

7 výhod proč začít podnikat v online kasinu

Uvažujete o otevření online kasina? Pravdou je, že na to nikdy nebyl lepší čas. Odvětví online hazardních her vzkvétá, technologie poskytují nové a vzrušující možnosti a způsoby hraní hazardních her a návštěvnost stávajících webových... celý článek

Flybe je už podruhé v insolvenci

Outdoorshops.cz sjednocuje prodejní weby

registrovat

Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Získejte bonus za vklad v nejlepším online kasinu v České republice.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Online cz casino s licenci slot-vegas.cz







Nejčtenější články

Outdoorshops.cz sjednocuje prodejní weby

Outdoorshops.cz sjednocuje prodejní weby

Prodej outdoorového zboží v Říčanech.
Prague City Tourism slaví 65. narozeniny

Prague City Tourism slaví 65. narozeniny

Prague City Tourism, dříve fungující pod názvem Pražská informační služba, slaví 65. výročí své existence. K oslavě je připravena řada zajímavých akcí a tematických programů, zvýhodněné vstupné na pražské věže, mimořádné projížďky
Švýcaři spustili vlak nabitý technologiemi od podvozku po palubu

Švýcaři spustili vlak nabitý technologiemi od podvozku po palubu

Ve Švýcarsku vyjel na trať zbrusu nový vlak GoldenPass Express v barvách železniční společnosti MOB. Po 150 letech se podařilo přivést k životu plán železničního propojení tří známých a turisty vyhledávaných údolí Montreux,
Kolik stojí kilometr jízdy autem podle vyhlášky?

Kolik stojí kilometr jízdy autem podle vyhlášky?

Sazby za opotřebění / amortizaci auta stanovuje vyhláška Ministerstva práce sociálních věcí vždy k 1. lednu. Dá se podle ní rozpočítat nejen služební cesta, ale také náklady na spolujízdu mezi kamarády, kteří
Proč je opravdu výhodná platební brána Pays a v čem je lepší než konkurence?

Proč je opravdu výhodná platební brána Pays a v čem je lepší než konkurence?

Pokud vás zajímá, proč je platební brána Pays nejlepší na trhu, pak přeskočme úvodní vysvětlení, co je platební brána, protože s tímto termínem přicházíte do styku zřejmě dnes a denně.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Batmassan - veletrh Švédsko, Göteborg 4.-12.2. Lodě 4.2.
Reisen - veletrh Německo, Hamburg 8.-12.2. Turismus a karavaning 8.2.
Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 8.-12.2. Turismus a karavaning 8.2.
Masopust Roztoky u Prahy 11.2.
BIT - veletrh Itálie, Miláno 12.-14.2. Cestovní ruch 12.2.
AIME - veletrh Austrálie, Melbourne 13.-15.2. 13.2.
IMTM - veletrh Izrael, Tel Aviv 14.-15.2. Cestovní ruch 14.2.
For Fishing - veletrh Praha, Letňany 16.-19.2. Rybářství a myslivost 16.2.
Hohe Jagd und Fischerei - veletrh Rakousko, Salzburg 16.-19.2. Lov a rybářství 16.2.
Reise Camping - veletrh Německo, Essen 22.-26.2. 22.2.

Diskuse

Impregnace Honza, 7.2.2023 16:06, 4 příspěvky
Dobře odvedená práce Adela, 7.2.2023 15:12, 8 příspěvků
Neseriózní text Kuba Turek, 6.2.2023 11:06, 3 příspěvky
Neseriózní text Ondra, 5.2.2023 16:33, 3 příspěvky
Meindl Perfekt Maťo, 4.2.2023 19:40, 14 příspěvků
Nohy v suchu Bretislav, 2.2.2023 18:52, 4 příspěvky
lavina Pišišvor, 2.2.2023 16:14, 2 příspěvky
Článek? Michal, 2.2.2023 13:19, 1 příspěvek
ceny za nocleh Petr, 2.2.2023 12:05, 1 příspěvek
lavina Skiák, 2.2.2023 1:57, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Projekty obnovy mokřadů z... Horydoly , 2.2.2023 17:10
Nový ročník Adapterra Awa... Horydoly , 2.2.2023 16:55
Anytimecar: 7 tipů na top... Horydoly , 2.2.2023 15:53
Běžecké závody 2023 Horydoly , 25.1.2023 20:46
Konvenční turismus je passé Horydoly Open, 20.1.2023 18:30
Pojišťovny varují před vý... Horydoly Open, 20.1.2023 18:23
Re: Pojištění Horydoly Open, 20.1.2023 18:21
Re: Pojištění Horydoly Open, 20.1.2023 18:19