Mediální gramotnost středoškoláků je velmi nízká

Mediální gramotnost středoškoláků je velmi nízká
Kde končí noviny a časopisy?
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Většina studentů středních škol má malé povědomí o tom, jak fungují internetové vyhledávače a sociální sítě. Zhruba polovina z nich nerozpozná komerční sdělení od zpravodajského.

Jak na to

Výzkum Mediální gramotnost středoškoláků a jejich postoje k médiím je jedinečný. Reprezentativní výzkum obdobného rozsahu na všech typech středních škol a zahrnující řešení praktických úloh, u nás do této doby nebyl realizován.

Znění otázek připravil tým JSNS, část úloh byla pilotně testována. Výzkum realizovala společností Median. Dotazování středoškoláků probíhalo v květnu a červnu 2018.

Výsledky vycházejí z dotazníkového šetření reprezentativního vzorku 1002 respondentů z gymnázií, středních odborných škol (SOŠ) a středních odborných učilišť (SOU).

Zjištění vyplývá z rozsáhlého výzkumu JSNS (Jeden svět na školách), vzdělávacího programu společnosti Člověk v tísni.

Závěry kvantitativního šetření jsou reprezentativní pro celou republiku a poukazují také na velmi výrazné rozdíly mezi gymnázii a ostatními typy středních škol.

Výzkum je rozdělen do dvou částí: Znalosti a dovednosti žáků týkající se médií a Postoje žáků k médiím a jejich roli ve společnosti. První část obsahuje patnáct testových úloh a několik analýz konkrétních mediálních sdělení. Druhá část výzkumu mapuje postoje žáků – nabízí například odpovědi na otázky: Jaká média považují žáci za důvěryhodná, jak vnímají české novináře, jaká je úloha médií v demokracii, jak hodnotí vlastnictví médii politiky nebo zda jsou nepravdivé zprávy problém a měly by být regulovány.

Útok na demokracii

Z výzkumu vyplývá, že úroveň mediální gramotnosti středoškoláků je nízká. 

"V případě mediálního vzdělávání naprosto selhává stát, jeho relevantní instituce, politici, tedy ti, kdo rozhodují. Nebyla pojmenována jeho důležitost, chybí podmínky pro efektivní zahrnutí do výuky, vyučujícím se nedostává podpory," komentuje výsledky průzkumu Karel Strachota, ředitel vzdělávacího programu Jeden svět na školách (JSNS), a dodává: "Pro mnohé se aktivity, které posilují schopnost mladých lidí kriticky posuzovat mediální sdělení a učí je rozlišovat mezi fakty a dezinformacemi, stávají vděčným cílem kritiky. Často se takto projevují právě politici, kteří s fakty zacházejí svérázným způsobem. Zřejmě si uvědomují, že s méně mediálně vzdělanými občany se snadněji manipuluje. Plošné útoky na média, kterých v poslední době přibývá, jsou útoky na demokracii. Stejně tak opomíjení významu mediálního vzdělávání vede k jejímu oslabování."

Pouze 20 % studentů vyřešilo správně více než 60 % úloh

Rozdíly mezi jednotlivými typy škol jsou výrazné:

* 0-6 bodů v testu dosáhlo 19 % žáků gymnázií, 41 % žáků středních odborných škol a 63 % středních odborných učilišť.

* Více než 9 z maximálních možných 15 bodů (tedy více než 60 %) získalo v testu 36 % gymnazistů, 15 % studentů odborných středních škol a 6 % studentů učilišť.

Úlohy se přitom soustředí na základní znalosti a analytické dovednosti, které jsou obsaženy v rámcových vzdělávacích programech.

Míra mediální gramotnosti má výrazný vliv na vnímání role médií v demokratické společnosti

Výsledky výzkumu naznačují, že míra mediální gramotnosti studentů má výrazný vliv na vnímání role médií v demokratické společnosti. Žáci s vyšší mírou mediální gramotnosti výrazně častěji souhlasí s tvrzením, že „Nezávislá média jsou důležitá pro fungující demokracii“ (souhlasí 97 % žáků z kategorie s nejvyšší mírou mediální gramotnosti a jen 56 % z řad nejméně mediálně gramotných žáků).

Více mediálně gramotní žáci jsou více kritičtí k vlastnictví médií politiky (podle 89 % jsou taková média méně důvěryhodná, v kategorii žáků s nejnižší mediální gramotností si to myslí 62 % žáků).

Výběr jednotlivých zjištění

Žáci mají velmi slabé znalosti o zobrazovaném obsahu na internetu, přitom z něj čerpají většinu zpráv. Správnou možnost u otázky na fungování internetových vyhledávačů uvedlo pouze 15 % studentů (z gymnazistů 21 % ze studentů učilišť jen 10 %).

Že obsah zobrazovaný Facebookem, řídí algoritmy, ví méně než polovina žáků (43 % celkem, z gymnazistů pak 55 % a pouze 23 % učňů). 41 % studentů učilišť neví, že příspěvky na Facebooku označené "Sponzorováno" jsou placená reklama.

Žákům dělá obtíže kriticky posuzovat konkrétní mediální sdělení. U reálné tiskové zprávy o výsadbě stromů na Zlínsku pouze polovina dotázaných (52 %) rozpoznala komerční charakter sdělení.

Při posuzování důvěryhodnosti článků na Facebooku (srovnání dvou článků na stejné téma ze dvou různých webů – etablovaného zpravodajského versus dezinformačního webu) zvolila polovina žáků správnou odpověď, studenti gymnázií si vedli lépe než studenti učilišť (65 % správných odpovědí oproti 41 %).

Žáci si nejsou jisti, která média jsou veřejnoprávní, někteří za ně považují i dezinformační weby. Mnozí označili za veřejnoprávní média i komerční televize, rádia nebo weby. Dezinformační web Parlamentnilisty.cz považuje za veřejnoprávní médium (nebo neví, zda je, či není) 57 % žáků.

Zajímavé přitom je, že u otázky zjišťující, zda žáci znají nějaké dezinformační weby, odpovědělo pouze 30 % žáků kladně. Tito žáci za dezinformační označovali nejčastěji právě Parlamentní listy (následoval Aeronet a Sputnik). Zároveň 88 % žáků uvedlo, že se s nepravdivými zprávami na internetu setkávají.

Žáci jsou kritičtí k vlastnictví médií politiky, jednotlivé vlastníky soukromých médií přitom většinou neznají. Podle velké většiny studentů (74 %) jsou média vlastněná politiky méně důvěryhodná. Žáci se však zcela neorientují v tom, kdo soukromá média vlastní. Nejvíce znají Jaromíra Soukupa (správně ho přiřadilo k TV Barrandov 62 % žáků). U ostatních soukromých médií klesl podíl správných odpovědí pod 50 %; web iDNES.cz přiřadilo k zakladateli příslušných svěřeneckých fondů Andreji Babišovi 48 % dotazovaných, web Aktuálně.cz ke Zdeňku Bakalovi 35 % studentů.

 

Mediální výchova v České republice

Mediální výchova je od roku 2007 ukotvena v Rámcových vzdělávacích programech, které jsou pro školy závazné. Pro základní školy a gymnázia je vedena jako samostatné průřezové téma, odborné školy by měly rozvíjet znalosti a dovednosti, které řadíme do mediální gramotnosti, v rámci jiných průřezových témat – např. Občan v demokratické společnosti nebo Informační a komunikační technologie. Výuka průřezových témat je povinná, školy si však samy stanovují formu a rozsah jejich výuky.

Jak nicméně dokládají výsledky předchozího šetření JSNS (2017) na 54 % středních škol absolvují žáci za celé studium méně než 10 hodin mediální výchovy.

"Mediální vzdělávání zaujímá ve školních osnovách pouze velmi malý prostor vzhledem ke své důležitosti. Mladí lidé (a nejen oni) jsou velmi ovlivnitelní, média a sociální sítě mají větší vliv na formování názorů než škola a rodina," vysvětluje Jolana Maluchová, vyučující SOŠ Šumperk.

INFO: Mediální gramotnost středoškoláků a jejich postoje k médiím

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

pražská kavárna

už si zase někdo myslí že si máme něco myslet

Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


AI ti navrhne potisk trička i hrnku na cesty

AI ti navrhne potisk trička i hrnku na cesty

Léto je období, kdy většina z nás doma rozhodně nezůstává. Vydáváme se na dovolené i výlety. Co by vám na cestách jednoznačně nemělo chybět?... celý článek

Jeseníky AKTUÁLNĚ 2025

Reinhold Messner: The Final Expedition 2026 v Praze a Zlíně

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

České středohoří AKTUÁLNĚ 2025

České středohoří AKTUÁLNĚ 2025

RÁJEC Zprávy z krajiny plné čedičových sopek, pískovcových skal, lesů a úrodných rovin.
Stanislav Kostka Neumann: Rudé zpěvy

Stanislav Kostka Neumann: Rudé zpěvy

Demokracie jest de facto nesmysl či mírněji řečeno utopie, neboť předpokládajíc nutně volené zástupce lidu, reprezentativní systém, vede stejně nutně, jak to již dnes velmi jasně vidíme, k pozvolnému tvoření nového
Velká kniha lidových obyčejů a nápadů

Velká kniha lidových obyčejů a nápadů

RECENZE Martin Bestejovský vydal v nakladatelství Cpress už roku 2020 Velkou knihu lidových obyčejů a nápadů. Stále se dá koupit v internetových knihkupectvích a také v antikvariátech. Stojí za to!
11 českých rčení. Kde se vzala a co znamenají?

11 českých rčení. Kde se vzala a co znamenají?

Jinak se mluví a jinak řeči rozumí. Co znamenají rčení? Jedná se o ustálené výroky, které zrychlují dorozumění mezi lidmi a vycházejí z aktuálního komunikačného kódu společnosti. Poslat někoho do háje, dostat világoš nebo kout
Tiskové konference

Tiskové konference

AKTUALIZACE. Kalendář akcí určených pro žurnalisty v oboru cestovního ruchu, outdoorových aktivit a s tím spojeného byznysu.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
IMEX - veletrh Německo, Frankfurt 20.-22.5. Cestovní ruch 20.5.
Den botanických zahrad Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 22.5.
Motýli - výstava Praha, Botanická zahrada 11.4.-25.5. 25.5.
Kaktusy a sukulenty - výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 1.-25.5. 25.5.
IDET - veletrh Brno, Výstaviště 28.-30.5. 28.5.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 30.5.-1.6. 30.5.
Ibn Battuta Fest Ptení, zámek  30.5.-1.6. Cestovatelský festival 30.5.
Veletrh vědy Praha, Letňany 30.5.-1.6. 30.5.
Kaktusy a sukulenty - výstava Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 30.5.-15.6. 30.5.
Slavnosti krále Jiřího Poděbrady, zámek 31.5.

Diskuse

Гомогенат Evahgc, 21.5.2025 15:05, 1 příspěvek
dobře ty ooo pppp, 21.5.2025 1:14, 3 příspěvky
encyklopedie PK, 20.5.2025 14:25, 1 příspěvek
Upřímnou soustrast HR, 19.5.2025 14:28, 1 příspěvek
Podmínka? Kuba Turek, 18.5.2025 13:50, 3 příspěvky
Hezká holka Honza, 18.5.2025 11:33, 25 příspěvků
Podmínka? Klekí Petra, 17.5.2025 16:18, 3 příspěvky
Podivnosti Sandokana Pišišvor, 15.5.2025 15:46, 29 příspěvků
2 neidentifikované linky Jan Svoboda, 15.5.2025 12:25, 5 příspěvků
2 neidentifikované linky Fayal, 15.5.2025 12:01, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Krkonoše / Karkonosze ooo pppp, 21.5.2025 1:12
Krajem vína 2025 Horydoly , 18.5.2025 15:11
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 14.5.2025 1:30
Už tuto sobotu dorazí do ... Horydoly , 14.5.2025 1:26
Cyklistické závody 2025 Horydoly , 14.5.2025 1:21
Paddle Worldwide Horydoly , 7.5.2025 19:44
Vodácké závody 2025 Horydoly , 7.5.2025 19:39
Lodě na Labi Horydoly , 7.5.2025 19:29