Mosty, které musíte vidět...

Mosty, které musíte vidět...
Londýn. Most přes Temži.
Autor snímku Visit Britain
SDÍLEJ:

Kolik mostů stojí v Evropě? To nikdo přesně neví. Pro názornost stačí uvést, že důkladná německá statistika uvádí u našich západních sousedů zhruba sto dvacet tisíc mostních objektů od lávek pro pěší a cyklisty po kolosy, jimiž překlenují přírodní překážky čtyřproudé dálnice a vysokorychlostní železnice. V celé Evropě bychom mostů napočítali jistě přes milion, nejspíše i více.

Které evropské mosty se mohou pyšnit tím, že jsou "nej"?

Francie: Viaduc de Millau

Nejvyšší je Viaduc de Millau přes údolí řeky Tarn poblíž města Millau v jižní Francii. Do provozu byl uveden koncem roku 2004 a dosahuje výšky 270 metrů.

Jeho pilíře jsou ještě vyšší, neboť stoupají nad úroveň silnice, která přes most vede. Nejvyšší z těchto pilířů dosahuje výšky 341 metrů a je tedy vyšší než Eiffelova věž v Paříži.

Rakousko: Europabrücke

Než byl most u Milla postaven, patřil primát rakouskému Europabrücke (Evropskému mostu) mezi Innsbruckem a Brennerským průsmykem. Nynější dvojka se klene nad údolím ve výšce 190 metrů.

Portugalsko: Ponte Vasco da Gama

Nejdelší most našeho kontinentu nalezneme v Portugalsku. Ponte Vasco da Gama (most Vaska da Gamy) se klene přes řeku Tejo poblíž metropole Lisabonu a je dlouhý jen těžko představitelných 17 185 metrů. Byl uveden do provozu v roce 1998, v roce pětistého výročí doplutí da Gamy do Indie.

Nejsou největší, ale za prohlídku stojí

Existuje ale i řada dalších mostů, přes které může být jízda nevšedním zážitkem, třebaže se tyto mosty mohou pochlubit primátem pouze v lokálním či regionálním měřítku.

Často se jedná o mosty, které spojují pevninu s ostrovem či poloostrovem a vedou nad mořskou hladinou.

Benátky

Bylo by chybou opomenout známý Il Ponte della Libertà (most Svobody), po kterém vede jediná silnice do italských Benátek. Most dlouhý 3,85 km byl uveden do provozu za vlády Benita Mussoliniho v roce 1933, své dnešní jméno ovšem nese až od konce 2. světové války. V jeho těsném sousedství se táhne železniční most do Benátek z roku 1846.

Benátky jsou městem plným mostů a snad žádný turista neopomene navštívit proslulý Ponte di Rialto na známém průplavu Canal Grande. Byl postaven v letech 1588 - 1591 pod vedením Antonia da Pontiho, přičemž městská rada o otázce kamenného mostu v těch místech diskutovala již od roku 1507 a své služby nabízel i známý umělec Michelangelo Buonarotti. Da Ponti se prosadil proto, protože na rozdíl od ostatních zájemců vsadil na jediný mostní oblouk, který umožňoval snadnější proplouvání lodí, na rozdíl od konkurenčních plánů na mosty o několika obloucích. Až do roku 1854 byl Ponte di Rialto jediným mostem přes Canal Grande.

Skandinávie

Přes moře lze cestovat také ve Skandinávii. Nejznámějším mostem tam je Öresundsförbindelsen / Øresundsforbindelsen (Öresundský most), který je součástí Öresundského spojení mezi dánskou Kodaní a švédským Malmö.

Most na uměle vytvořeném ostrově Pepparholm plynule přechází do tunelu. Most samotný je dlouhý 7 845 metrů a přímo na něm prochází hranice mezi Dánskem a Švédskem. Přes most také jezdí pravidelná autobusová linka mezi Prahou a Stockholmem.

Podobný zážitek nabízí také Ölandsbron (Ölandský most) mezi pevninským Švédskem a ostrovem Öland. S celkovou délkou 6 072 metrů se jedná o nejdelší most ve Švédsku, protože švédská část Öresundského mostu měří jen 5 300 metrů.

Pokud si netroufáte cestovat po mostě přes moře několik kilometrů, můžete zkusit přejet alespoň Svinesundsbron (Svinesundský most), vedoucí přes stejnojmenný záliv mezi Švédskem a Norskem. Nový most, otevřený roku 2005 za účasti královských párů obou zemí, je dlouhý 704 metrů, starý z roku 1946 dokonce jen 420 metrů.

Historické mosty ve střední Evropě

Ve výčtu zajímavých mostů nelze pominout známý francouzský Pont du Gard, třebaže se striktně vzato jedná o akvadukt a nikoli o most. Byl postaven v roce 19 před naším letopočtem za vlády císaře Augusta. Jeho horní, nejdelší patro je dlouhé úctyhodných 275 metrů a celý akvadukt dosahuje výšky 49 metrů, přičemž voda byla vedena až v nejvyšším patře a spodní patra měla čistě konstrukční funkci. Teprve v 18. století bylo spodní patro upraveno jako most, takže akvadukt mohl od té doby sloužit i lidem. V roce 1985 byl prohlášen za součást světového kulturního dědictví UNESCO.

Zážitkem je také procházka po Kapellbrücke (Kapličkovém mostě) ve švýcarském městě Luzern. Byl postaven roku 1365 jako spojení mezi oběma částmi města, rozdělenými řekou Reuss. Je trochu s podivem, že město tehdy rozhodlo o stavbě mostu dřevěného, neboť obvykle se již stavěly mosty kamenné. Připomeňme, že Karlův most je z roku 1357. Snad v tehdy chudém Švýcarsku sehrál roli nedostatek financí. Střecha mostu, dlouhého 204 metrů, je vyzdobena 111 trojúhelníkovými obrazy, znázorňujícími důležité události švýcarských dějin. V roce 1993 bohužel větší část mostu padla za oběť ničivému požáru, ale již v roce 1994 byl zrekonstruovaný do původní podoby. Na barvě dřeva je však dobře viditelné, která část je původní a která je novodobou replikou. Díky požáru si také turisté mohou v Luzernu koupit dosti neobvyklý suvenýr – pohlednice s tematikou hořícího mostu.

Zhruba ze stejné doby pochází most ve francouzském Avignonu, o kterém se zpívá velice známá píseň. Ač to ví málokdo, most nese oficiální označení Pont Saint-Bénézet (most Svatého Bénézeta), což je místní patron ze 12. století. Most samotný byl postaven v průběhu 14. století a původně vedl přes obě ramena řeky Rhôny i ostrov ležící uprostřed řeky. Se svou délkou, kterou dnešní badatelé odhadují zhruba na 900 metrů, se tedy řadil mezi nejdelší mosty v Evropě vůbec. Několik povodní i válek však dalo mostu pořádně zabrat a z původních jedenadvaceti oblouků přežily pouze čtyři. Most byl už v roce 1840 zapsán na seznam francouzských národních památek a dnes patří i na seznam světového kulturního dědictví UNESCO.

Anglie

V v 19. století vznikly mosty, které vycházejí vstříc nejen technickým, ale také estetickým požadavkům. Jedním z nich je londýnský Tower Bridge. Do provozu byl uveden v roce 1894 jako zvedací a nahradil tak svého pevného předchůdce, který znemožňoval plavbu velkých lodí Londýnem. Zvedací části Tower Bridge byly původně poháněny parním strojem, teprve později byl celý systém přebudován na elektrický pohon. Celý most je dlouhý 244 metrů, zvedací úsek mezi věžemi 61 metrů. Věže samotné měří 65 metrů.

Nástup průmyslové revoluce znamenal změnu. Ke slovu na mostech se dostalo železo. Nejstarší železný most na světě podle očekávání nalezneme v kolébce průmyslové revoluce v Anglii. Je to Ironbridge přes řeku Severn v hrabství Shropshire na pomezí Anglie a Walesu. Se stavbou se začalo v roce 1779 a na Nový rok 1781 byl šedesát metrů dlouhý most slavnostně uveden do provozu. Most dal název i přilehlé obci. Svému účelu sloužil až do roku 1934, kdy byl pro veškerá vozidla uzavřen, ale pěší turisté jej mohou využívat dodnes. Rovněž Ironbridge je součástí světového kulturního dědictví UNESCO.

Německo

Do kategorie industriálních památek z 18. a 19. století patří nejvyšší železniční most v Německu Müngstener Brücke. Klene se ve výšce 107 metrů nad údolím řeky Wupper ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko a do provozu byl uveden již v roce 1897. Na podzim 2010 se bohužel zjistilo, že jeho statika je silně narušená, a provoz vlaků přes most byl do odvolání zrušen.

Maďarsko

Széchenyi Lánchíd (Szechényiho řetězový most) v Budapešti byl zbudován v letech 1839 - 1849 a nese jméno hraběte, který jeho stavu inicioval. V roce 1915 prošel most rekonstrukcí, aby vyhovoval zvýšeným přepravním nárokům. Další rekonstrukcí prošel v letech 1945 - 1949, neboť ustupující německá armáda zničila koncem války všech devět budapešťských mostů. Od roku 1957 je most vybaven elektrickým osvětlením.

Nespojíme Rusko a Ameriku? Nebo Evropu s Afrikou?

A jakých zajímavých mostů se v Evropě můžeme dočkat v budoucnosti? Existují ambiciózní plány na spojení mezi německým ostrovem Fehmarn a dánským ostrovem Lolland. Už od začátku 20. století se objevují návrhy na most mezi Sicílií a Itálií. Existují i plány na most mezi Gibraltarem a Marokem. Už v roce 1905 (!) vznikl návrh na mostní spojení přes Beringovu úžinu mezi Aljaškou a Čukotkou.

U všech plánů existuje i varianta výstavby podmořského tunelu, uvidíme tedy, zda a v jaké podobě se realizace těchto návrhů dočkáme.

Ale neplánují se pouze mosty přes mořskou hladinu. Německá Obchodní komora opakovaně upozorňuje na skutečnost, že evropský veletok Rýn nepřekonává na zhruba 90 kilometrů dlouhém úseku mezi Mohučí a Koblencí žádný most, což v tomto regionu komplikuje přepravu zboží i osob.

Invence a fantazie by tedy ani dnešním stavitelům nechyběla. Zda můžeme totéž říci o politické vůli a financích, je otázka druhá.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Kolik vydělávají na webcam: dívka z Prahy sdílí skutečná čísla svého příjmu na Bongacams

Kolik vydělávají na webcam: dívka z Prahy sdílí skutečná čísla svého příjmu na Bongacams

V roce 2020, kdy kvůli pandemii byl doslova celý svět online, začalo mnoho lidí hledat pracovní příležitosti online a objevili sféru webcam.... celý článek

Jen tak se proběhnout v Praze

Skialpinisté se vrátili na sjezdovku Razula

registrovat

Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.







Nejčtenější články

Lower Mustang Trek - Annapurna Region Trekking

Lower Mustang Trek - Annapurna Region Trekking

An amazing beautiful Lower Mustang Trek is a short and easy experience of Mustang region, the trek leads a moderate trek through the famous region of Annapurna and Mustang with mesmerizing mountains views of Annapurna
Mistrovství světa v zimním triatlonu: zklamání z pátých míst

Mistrovství světa v zimním triatlonu: zklamání z pátých míst

Mistrovství světa v zimním triatlonu hostila Andorra. Pro 5. místo mezi ženami dojela se zlomeným malíčkem Aneta Grabmüllerová. Na stejný výsledek dosáhl v kategorii mužů Marek Rauchfuss.
Čertovica - kultovní skiareál v Nízkých Tatrách

Čertovica - kultovní skiareál v Nízkých Tatrách

Kultovní archaické lyžařské středisko Čertovica se rozkládá na hlavním hřebenu Nízkých Tater. Krátké strmé sjezdovky jsou proložené terény pro freeride. 
Vyšná Boca - středně velký skiareál v Nízkých Tatrách

Vyšná Boca - středně velký skiareál v Nízkých Tatrách

V Nízkých Tatrách je mnoho lyžařských středisek střední velikosti. Mezi ně patří Bačova roveň v obci Vyšná Boca pod sedlem Čertovice.
Praha ruší rekreační vlaky

Praha ruší rekreační vlaky

Všechny sezonní, rekreační a výletní vlaky, které dosud vyjížděly z Prahy, se bez náhrady ruší. Toto opatření organizace ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) platí do odvolání.   

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Síla komunit - přednáška Impact Hub - online 26.4. 19:30
Praha-Karlštejn - cyklomaraton Praha, Velká Chuchle Horská kola 1.5.
Etapák - koloběžky Louňovice 6.-9.5. 6.5.
Slavnosti svobody Plzeň 6.-9.5. 6.5.
KhaaKhaaPride Česká Lípa, Perla 7.-9.5. 7.5.
Noční běh Valachy Velké Karlovice 8.5.
Free Time - veletrh Polsko, Gdaňsk ZRUŠENO! 10.-11.5. 10.5.
BTL - veletrh Portugalsko, Lisabon 12.-16.5. 12.5.
24 hodin na koloběžce Praha, Divoká Šárka 14.-15.5. 14.5. 17:00
Pochod Praha - Prčice  Prčice   15.5.

Diskuse

Nový zákon- Nutný 1,5m od... Horydoly , 20.4.2021 21:28, 5 příspěvků
Nový zákon- Nutný 1,5m od... Bretislav, 20.4.2021 19:19, 5 příspěvků
Grafy Michael Beranek, 20.4.2021 19:04, 2 příspěvky
Nový zákon- Nutný 1,5m od... Horydoly , 20.4.2021 15:08, 5 příspěvků
Nový zákon- Nutný 1,5m od... Bretislav, 20.4.2021 11:02, 5 příspěvků
Grafy Erik, 19.4.2021 23:34, 2 příspěvky
Tvrdý povrch Geograf, 19.4.2021 11:19, 2 příspěvky
To těžko Horydoly , 16.4.2021 21:12, 2 příspěvky
To těžko ONDTOM36, 16.4.2021 20:49, 2 příspěvky
Zpěvník do tabletu Adam, 16.4.2021 15:56, 11 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Co Čech, to cyklista Horydoly , 15.4.2021 20:15
Re: Spolulezec v Litoměři... Kuba Turek, 12.4.2021 1:36
Spolulezec v Litoměřicích... Horydoly Open, 12.4.2021 1:31
Inhalovanie minerálok Her... Horydoly , 11.4.2021 14:15
Cestovatelé během svátků ... Horydoly , 10.4.2021 0:04
Re: Historická ťažba a sp... Horydoly , 7.4.2021 17:43
Re: Historická ťažba a sp... Horydoly , 6.4.2021 0:33
Historická ťažba a spraco... Horydoly , 6.4.2021 0:27