Ochranáři blokují lanovku na Sněžku

Ochranáři blokují lanovku na Sněžku
Krkonoše. Cesta z Luční boudy na Sněžku.
Autor snímku CzechTourism
SDÍLEJ:

Energický, mladý a úspěšný. Takovou si vyrobil image starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek. Podařilo se mu mnohé. Vyčistil rekreační středisko, spolupracuje s vlekaři a umožňuje turistické investice. Zároveň si vzal dvě sousta, která mu hrozí zaskočit v krku. Chce přebudovat centrum Pece a rekonstruovat lanovku na Sněžku.

Jak na to

Po skončení oficiálního setkání se starostou Alanem Tomáškem jsme vyšli ven a pohovořili s několika muži v pracovních oděvech. Jeden z nich se představil jako náčelník lanovky a uvedl svůj názor: "Takových plánů už jsem zažil. Žádný z nich se neuskutečnil. KRNAP prostě novou lanovku nechce."

Kontroverzní plány na novou Pec pod Sněžkou nechme pro tentokrát stranou. Zeptali jsme se starosty Alana Tomáška na jeho snahu o novou lanovku na Sněžku.

Jak jste s lanovkou pokročil?

Dosáhli jsme stavebního povolení, ale nedosáhli jsme na peníze. Nemáme zajištěné peníze ani na úroky, natož pak na splátky jistiny.

Jak si to mám vysvětlit?

Po mnoha letech jsme dostali stavební povolení ke stavbě nové lanovky na Sněžku. Souhlasil s tím i Krkonošský národní park. Jenže zároveň znemožnil její finanční návratnost. Závazně omezil její kapacitu na 250 osob za hodinu, což je stejné číslo jako dosud. To zdaleka nestačí na ekonomický provoz.

Dříve jste přece mluvil o nějakých dotacích.

Žádali jsme o podporu Evropskou unii, ale ta chce dát jen 40 % nákladů. Abychom byli rentabilní, potřebovali bychom dotovat 80-85 % výstavby. Máme podporu kraje napříč politickým spektrem, tak se nám to snad podaří.

Proč vlastně chcete stavět novou lanovku, když jsou s ní takové potíže?

Dosavadní lanovka jezdí šedesát let. Možná ji na některých místech už drží jen barva na zrezivělých sloupech. Kvůli zastaralé konstrukci nejezdí díky větru celých sto osmdesát dní v roce.

Jak by tedy měla nová lanovka vypadat?

Kabinky budou uzavřené. Odolají větru. Lanová dráha bude protažená o čtyři sta metrů blíž k parkovišti.

Myslíte, že se vám podaří, to co se nezdařilo mnoha vašim předchůdcům?

Jde o to, jestli se někdy najde vůle říci, že lanovka je ekologická doprava. A také, aby k nám turisté jezdili nejenom v zimě, alre také v létě, na jaře a na podzim.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Aniz bych chtel zlehcovat uroven devastace vrcholu nasi nejvyssi a nejpozoruhodnejsi horyhttp://picasaweb.google.cz/pzahrad/Snezka#5245782971499937554 domnivam se, ze samotny pocet navstevniku neni tou velicinou, ktera o te devastaci rozhoduje. Proc neni mozno zavest rezim lanovky napr. kde listek nahoru bude drazsi nez listek zpatecni (tedy kde by se lidem cestou dolu daval nejaky bonus, pokud by ji nastoupili rekneme do pulhodiny po prijezdu, pro ostatni by byla za rezijni poplatek) apod. Plus odstupnovat ceny podle pocasi, rocni doby apod. Lidi jedouci lanovkou (at uz se divame na ne opovrzlive - jako spravni turiste - ci nikoliv) prirodu devastuji nejmene, utrmaceny poutnik strhavajici cennou vegetaci pri neopatrne ceste dolu nejvice. Snezka by potrebovala hlavne opravuJubilejni cesty (i kdyz ji Nemci postavili pred 100lety superkvalitne) a poradnou dlazbu na vrcholu az ceske strany. No a s tim, ze ze severni strany zije narod k horam se chovajici podstatne mene slusne, nez je zvykem (stale jeste vetsinou) u nas tezko neco nadelame
  • Autor M.Z.
  • Datum a čas 14.4.2009 23:42
Reaguj
Divim se, že tam nechce pan starosta prosadit otevření nejvýše položené pobočky McDonaldu v ČR. Ti nebozí lidé, kteří tam budou proudit po stovkách budou jistě tak unaveni, že se budou potřebovat rychle občerstvit po tak náročném a vysilujícím transportu lanovkou.:-)
  • Autor M.
  • Datum a čas 14.4.2009 16:41
Reaguj
Kvalifikované rozhodnutí
Jiří, díky za přínosný pohled na věc. Jenom si dovolím drobnou připomínku: Mé dvě předchozí otázky na anonymního diskutéra nejsou žádnými námitkami. Předpokládal jsem podle tónu a dikce příspěvku, že má něco společného se zelenými úředníky, a proto jsem ho požádat o osvětlení dvou bodů, kterých se letmo dotknul. Opravdu bych chtěl vidět studie a kvalifikované rozhodnutí, proč zrovna 250 lidí za hodinu na Sněžce je ještě snesitelné. (S tím počtem lidí je to podle mého pololaického názoru ještě trochu jinak. Moderní lanovka bude (jestli vůbec) postavená tak, aby odolávala větru a špatnému počasí. Zatímco stávající lanovka nejméně polovinu roku kvůli větříku stojí, nová bude schopná vozit lidi i ve vánici. Navíc se návštěvnost zvyšuje v podmínkách, kdy na Sněžce bývalo prázdno, protože lidé mají lepší vybavení - například Poláci v létě na MTB a v zimě v goretexových pohorkách, Češi na skialpech. Další zvýšení návštěvnosti je díky téměř dokonalé předpovědi počasí, takže si každý může naplánovat pěkný výlet podle sluníčka. Atd, atd...)
Reaguj
Souhlasím s anonymem téměř bez výhrad - ta námitka KT ohledně exaktní studie ke stanovení únosné návštěvnosti je sice relevantní, ale není to úhelný kámen celého problému. Stačí se podívat, jak vypadá vrchol Sněžky dnes - absolutně unikátní segment arktoalpinské tundry v 1.zóně NP je poněkud "spotřebován" stavbami a stávající návštěvností (pravda, lví podíl na tom má polský kosmodrom s havarovanýmí UFO...). Teoretická kapacita staré lanovky je sice stejná jako navrhované nové, jenže těch hodin, kdy se nahoru vyveze 250 lidí je teď podstatně méně než u případné nové lanovky (to přímo souvisí s tím, že nová technologie (s kabinkami) je schopna bezpečně pracovat i při horším počasí a silnějším větru). Výsledkem je větší návštěvnost než dnes. Teoreticky ve špičkový den lanovkou vyjede 10 x 250 = 2500 lidí, potom ještě stovky těch, kteří se tam vyhrabou pěšky (ano, jsou ještě takoví, co mají nohy...). A to hejno na vršku je hodně, nebo málo? Nechtěl bych to hodnotit. Kromě toho kapacita 250 hodinových byla výsledkem zcela zásadního kompromisu ze strany Správy NP. Pec s tím souhlasila a zároveň jako další kompromis získala lanovko-sjezdovkové propojení s Velkou Úpou přes Valšovky. Jestli teď pan starosta vzlyká, že to finančně nevychází, je to smutný příběh, ale asi ta investice zase tak zázračná není. Když nestačí ani 40 evropských procent... Nebo jestli pan starosta nezapomněl započítat všechny multiplikační rozvojové efekty, které údajně lanovka pro Pec přinese... Ona ta čistá ekonomická návratnost jedné izolované atrakce je poněkud prvoplánová - a pokud jde jenom o to, není to nic, co by patřilo do 1.zóny národního parku.
  • Autor J.Hušek
  • Datum a čas 14.4.2009 13:03
Reaguj
souhlas
Souhlasim s anonymem. Nazev clanku "Ochranáři blokují lanovku na Sněžku" je v primem rozporu s prohlasenim starosty: "Po mnoha letech jsme dostali stavební povolení ke stavbě nové lanovky na Sněžku. Souhlasil s tím i Krkonošský národní park."
  • Autor Jan
  • Datum a čas 14.4.2009 10:51
Reaguj
Prosím o upřesnění
Můžete být konkrétnější? Měl bych dvě otázky:

1) Jaké konkrétní studie a na jakém základě určily, že vrchol Sněžky unese právě 250 osob za hodinu? Proč ne více nebo méně?

2) Na jakou jasnou cílovou skupinu podle Vás míří titulek a v čem lže?

Ohledně dotací s Vámi naprosto souhlasím.

Reaguj
:-(
...a podepsat se.
  • Autor anonymous
  • Datum a čas 14.4.2009 08:07
Reaguj
Tak co teda chtěl starosta PPS, novou lanovku, protože ta stará už je technicky nevyhovující, nebo novou lanovku, aby tam zvýšil počet osob, který budou nahoře vegetit? Ochránáři závazně omezili hodinovou kapacitu, nesnížili ji, jenom ji ponechali stejnou, asi proto, že to je maximum, co to území vrcholu Sněžky unese. Dokonce připustili, aby byla lanovka delší, tedy aby lufťáci mohli přímo z auta nastoupit na lanovku - i těch pár set metrů pěšky je už na ně moc. Potom nechápu postesky pana starosty PPS, že znemožnili její financování. Tak je možná ten projekt špatnej, když není návratnej., Ono se opravdu z evropskejch peněz postavilo a asi ještě postaví hodně špatnej staveb, který by normálně bezdotačně neměly šanci.Rovněž titulek článku je pěkně akční a míří na jasnou cílovou skupinu, jenom mi připadá, že není pravdivý. A nepravdu bychom neměli nazývat jinak, než lží.
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 14.4.2009 07:32
Reaguj
Celkem 8 příspěvků v diskuzi


Skialpinisté se vrátili na sjezdovku Razula

Skialpinisté se vrátili na sjezdovku Razula

Ke Ski areálu Razula v Resortu Valachy ve Velkých Karlovicích se díky sněhové nadílce uplynulých dnů vrátili lyžaři. V sobotu a neděli se tu opět pohybovali skialpinisté a běžkaři, kteří se snažili využít překvapivou... celý článek

Adam Ondra ovládl boulderingový Světový pohár v Meiringenu

Houby AKTUÁLNĚ 2021

registrovat

Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.







Nejčtenější články

Praha AKTUÁLNĚ 2021

Praha AKTUÁLNĚ 2021

ČAKOVICE Malé zprávy z velkého města přinášíme pro turisty a návštěvníky.
Vlakem do Chorvatska

Vlakem do Chorvatska

AKTUALIZACE Každý rok sledujeme, zda je vlakové spojení z Česka do Chorvatska v provozu, kolik stojí jízdenka a jak dlouho se rychlík kodrcá, než dojede z Prahy do Rijeky či Splitu. Loni převzal  RegioJet
Polabí AKTUÁLNĚ 2021

Polabí AKTUÁLNĚ 2021

Rovinaté Polabí skrývá, poodhaluje a někdy dokonce nestydatě ukazuje svoji krásu. Přinášíme krátké zprávy z tohoto úrodného a zajímavého kraje.
Počasie, sneh a lavíny 13.-19. marca na Slovensku

Počasie, sneh a lavíny 13.-19. marca na Slovensku

Napriek tomu, že začiatkom marce to už už vyzeralo, že zima nám ide skončiť, v predposledný marcový týždeň ukázala opäť svoju silu. Po výraznom oteplení začiatkom marca sa postupne začalo ochladzovať, povrch
204 cestovních kanceláří zkrachovalo

204 cestovních kanceláří zkrachovalo

V době pandemie koronaviru zkrachovalo 204 cestovních kanceláří. Z toho letos tento osud potkat pět desítek cestovek.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Praha-Karlštejn - cyklomaraton Praha, Velká Chuchle Horská kola 24.4.
Ziitauer Gebirgslauf - běh Německo, Olbersdorf 25.4.
Etapák - koloběžky Louňovice 6.-9.5. 6.5.
Slavnosti svobody Plzeň 6.-9.5. 6.5.
KhaaKhaaPride Česká Lípa, Perla 7.-9.5. 7.5.
Noční běh Valachy Velké Karlovice 8.5.
Free Time - veletrh Polsko, Gdaňsk ZRUŠENO! 10.-11.5. 10.5.
BTL - veletrh Portugalsko, Lisabon 12.-16.5. 12.5.
24 hodin na koloběžce Praha, Divoká Šárka 14.-15.5. 14.5. 17:00
Pochod Praha - Prčice  Prčice   15.5.

Diskuse

Grafy Erik, 19.4.2021 23:34, 1 příspěvek
Tvrdý povrch Geograf, 19.4.2021 11:19, 2 příspěvky
To těžko Horydoly , 16.4.2021 21:12, 2 příspěvky
To těžko ONDTOM36, 16.4.2021 20:49, 2 příspěvky
Zpěvník do tabletu Adam, 16.4.2021 15:56, 11 příspěvků
REHA- Maxi Bretislav, 15.4.2021 21:24, 1 příspěvek
Cesta SNP Přemovští, 14.4.2021 8:33, 1 příspěvek
Stan JanaTeron123, 13.4.2021 17:00, 1 příspěvek
Brněnské klasik K., 9.4.2021 11:26, 1 příspěvek
Vory pluly ještě dlouho p... historylover, 7.4.2021 9:38, 33 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Co Čech, to cyklista Horydoly , 15.4.2021 20:15
Re: Spolulezec v Litoměři... Kuba Turek, 12.4.2021 1:36
Spolulezec v Litoměřicích... Horydoly Open, 12.4.2021 1:31
Inhalovanie minerálok Her... Horydoly , 11.4.2021 14:15
Cestovatelé během svátků ... Horydoly , 10.4.2021 0:04
Re: Historická ťažba a sp... Horydoly , 7.4.2021 17:43
Re: Historická ťažba a sp... Horydoly , 6.4.2021 0:33
Historická ťažba a spraco... Horydoly , 6.4.2021 0:27