
Pařížská Eiffelovka je Swiss Made

Symbol země galského kohouta Tour Eiffel nebyla vynalezena ani navržena Gustavem Eiffelem, po němž je pojmenována, nýbrž ji zkonstruoval excelentní německo-švýcarský inženýr Maurice Koechlin.
Koechlin k Eiffelovce:
La pére de la Tour c’est Eiffel – mais l’idée et les calculs, c’est moi. (Otcem věže je Eiffel, ale idea a výpočty jsou ode mne.)
Můžete se o tom přesvědčit sami, když se dají koupit levné zájezdy do Paříže.
Maurice Koechlin se narodil 1856 v alsaské vesničce Buhl a zemřel 1946 ve švýcarském Veytaux. Vystudoval v Curychu švýcarskou vysokou technickou školu Eidgenössische Technische Hochschule. Studium ETH zakončil v 21 letech jako nejlepší absolvent roku 1877. Dva roky poté už pracoval v konstrukčním ateliéru Gustava Eiffela jako vedoucí konstruktér.
Pro své konstrukční práce používal tehdy oblíbenou výpočetní metodu Graphostatik, pomocí které postavila jeho konstrukční kancelář železné konstrukce velkých mostů jako na příklad:
* most Maria Pia přes řeku Douro v Portugalsku,
* most u francouzského městečka St. Flour tak zvaný Garabit - Viadukt
* most u vesničky Tardes ve střední Francii
Pomocí této výpočetní metody Maurice Koechlin také vypočítal a zkonstruoval nosnou konstrukci Sochy svobody vítající lodě připlouvající z Evropy do New Yorku. Uměleckou podobu sochy navrhl alsaský sochař Auguste Bartholdi. Francie ji darovala roku 1886 Spojeným státům jako vzpomínku na získání nezávislosti.
Diskuse o věži v Paříži
Očekávané stoleté výročí Francouzské revoluce podnítilo debatu, jak výročí v roce 1889 oslavit. Nakonec bylo rozhodnuto, že nejlepší bude uspořádat světovou výstavu, aby se po všech stránkách mohl ukázat znatelný vývoj po předcházející depresi.
V dalších debatách se mluvilo o obrovské soše nebo věži, které by mohly vyrůst uprostřed Paříže.
Už roku 1881 přišel francouzský inženýr Sébillot s návrhem postavit Věž Slunce (Tour de soleil), která by reflektory osvětlovala celou metropoli. Návrh představil široké veřejnosti v roce 1884 společně s architektem Bourdaisem. Obrovská věž měla být postavena ze žulových kvádrů a reflektory měly být zabudovány v její špičce.
V témže roce začali přemýšlet o výjimečné stavbě také dva konstruktéři Maurice Koechlin a Emile Nouguier z konstrukční kanceláře Gustava Eiffela. Koechlin přišel s nápadem třistametrového stožáru z ocelových nosníků.
PAŘÍŽ je druhá v návštěvnosti i drahotě
Oba předložili nápad majiteli kanceláře Gustavu Eiffelovi. Ten byl velice skeptický. Nakonec jim ale dovolil na projektu dále pracovat. Později dostal nápad, jak by se grandiozní projekt dal prodat. Gustave Eiffel nechal Koechlinův návrh dopracovat architektem Sauvestrem. Ten pozměnil vizualitu projektu. Určil nová místa, kde měla být podlaží, a vytvořil veliké obloukové struktury.
Chcete vidět Eiffelovku na vlastní oči? Letenky do Paříže ze střední Evropy (Praha, Vídeň, Vratislav, Budapešť) se právě prodávají za 1000 - 1500 Kč.
Gustave Eiffel pak začal rozhlašovat, že tato věž nebude sloužit jen jako symbol Světové výstavy, nýbrž že se dá použít pro různá vědecká bádání v oblasti meteorologie, astronomie a aerodynamiky.
Eiffelova věž se dlouho nelíbila
Návrh Eiffelovy konstrukční kanceláře byl ze začátku silně napadán kritiky. Schválen byl až po velkých debatách. Stavba 300 metrů vysoké věže, která je zhotovena z 10 000 tun železných nosníků trvala dva roky, byla definitivně ukončena roku 1889.
Hotovou železnou konstrukci Eiffelovky ještě pár let odsuzovalo mnoho umělců, mezi nimi dramatik a syn slavného otce Alexandre Dumas mladší, básníci Francois Coppée a Sully Prudhomme, hudební skladatel Charles Gounod, architekt Charles Garnier a spisovatelé Emile Zola, Leconte de Lisle, Guy de Maupassant a další.
S Maupassantem je spojena zajímavá příhoda. Ten, i když bylo známo, že železnou konstrukci silně nenávidí, chodil často obědvat do restaurace v prvním podlaží Eiffelovky. Známý je dopis Henri Roujonovi, ve kterém si s ním domlouvá schůzku právě tam. Jednou se ho číšník ptal, proč tam chodí, když Eiffelovku tolik nesnáší. Maupassant odpověděl: "Tohle je jediné místo v Paříži, odkud není na první pohled viditelná."
PANORAMA Eiffelovka je vidět z celé Paříže
Kliknutím otevřete velké panorama. FOTO: Michael Beránek
Eiffel předal firmu Koechlinovi
Gustave Eiffel vlastně s touto železnou konstrukcí neměl technicky nic společného. Dnes víme, že jeho podnikatelský úspěch často bazíroval na cizích nápadech a idejích. Proto některé jeho aktivity skončily fiaskem.
Na příklad v roce 1874 zkonstruovala jeho kancelář železniční most v Münchensteinu nedaleko švýcarského Basileje. Prolomil se 14. června 1891 pod vlakem jedoucím z Basileje. Dvě lokomotivy a šest vagonů skončily pět metrů pod mostem v rozvodněné říčce Birs. Při nehodě zemřelo 73 osob a 171 bylo zraněno.
Právnická dohra, při které byla Eifellova konstrukční kancelář obviněna ze špatné práce, přestože nebyla nakonec odsouzena, byla nakonec asi důvodem proč se Gustave Eiffel roku 1893 stáhl z podnikání a firmu předal Maurice Koechlinovi. Ten ji vedl bez problémů až do roku 1940.
PROCHÁZKA MĚSTEM: Poznámky z Paříže
Zobrazit místo Turistika na větší mapě
Diskuse
Diskuze k článku

Řeky AKTUÁLNĚ 2025
Smrt polské horolezkyně v Bachledově štrbině
Může se hodit
Nejčtenější články
Na koloběžkách z Hrubé Skály do Bakova: poslední koupání v srdci Českého ráje
Lovecká sezona ve Středočeském kraji

Na horách se citelně ochladilo, nepodceňujte vybavení a vyhněte se úrazu

Druhá letní dovolená na MTB v Dolomitech: Madonna di Campiglio & Val di Sole 2025

Madonna di Campiglio a Val di Sole: Druhá dovolená, která vás dostane
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Zahrada Čech - veletrh | Litoměřice | 12.-17.9. | 12.9. | |
Veduty Českých Budějovic - výstava | České Budějovice, Jihočeské muzeum | 12.9.-6.4. | 12.9. | |
Botanická zahrada 250 let | Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy | 15.-21.9 | 15.9. | |
Dračí lodě - školní posádky | Most, Mostecké jezero | 17.9. | ||
Podzimní běh Europlantu | Praha, Horní Počernice | 17.9. | 18:00 | |
20 let přívozů v Pražské integrované dopravě | Praha, Podhoří | 17.9. | 13:00 | |
Mělnické vinobraní | Mělník | 19.-21.9. | 19.9. | |
Bzenecké vinobraní | Bzenec | 19.-20.9. | 19.9. | |
1000 Seen - vodácký maratón | Německo, Labussee | 19.-21.9. | 19.9. | |
Vinobraní | Velké Pavlovice | 19.-20.9. | 19.9. |
Diskuse
Sonalyijjmi | tonarot873 tonarot873, 15.9.2025 20:03, 1 příspěvek |
Kareemynen | tonarot873 tonarot873, 15.9.2025 20:03, 1 příspěvek |
Inu | Honza, 13.9.2025 20:53, 12 příspěvků |
Inu | Kuba Turek, 13.9.2025 14:11, 12 příspěvků |
Inu | Honza, 13.9.2025 12:52, 12 příspěvků |
únava a vyčerpání? | Lukas B., 12.9.2025 12:22, 12 příspěvků |
únava a vyčerpání? | Honza, 11.9.2025 14:41, 12 příspěvků |
Chyba v článku | Ondráčková, 11.9.2025 14:30, 5 příspěvků |
Pomoc | Horal, 11.9.2025 13:24, 12 příspěvků |
Pomoc | Vodák, 10.9.2025 17:38, 12 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Krumlovský vodácký maraton | Horydoly , 9.9.2025 22:28 |
Filmový festival Voda, mo... | Horydoly , 9.9.2025 4:03 |
Re: Galasova cyklojízda | Horydoly , 8.9.2025 11:48 |
Využite priaznivé počasie... | Horydoly , 8.9.2025 11:46 |
Prague | Horydoly Open, 8.9.2025 11:34 |
NN NIGHT RUN | Horydoly , 5.9.2025 1:24 |
Direct Alpine na MHFF v T... | Horydoly , 29.8.2025 13:03 |
Mezinárodní horolezecký f... | Horydoly , 27.8.2025 12:28 |