Haleluja vole

Haleluja vole
SDÍLEJ:
V rámci letošního mistrovství Evropy ve vodním kanoismu na karlovarské říčce Teplé byla vyhlášena soutěž ve sjezdu alegorických plavidel Mattoni na divoké vodě s velmi příjemnou odměnou. Minulý rok se organizátorům závodů nikdo nepřihlásil, ze závodu sešlo. Rozhodli jsme se tento problém vyřešit a započít novou etapu vodáckého sjezdu na divoké vodě.

Ani jeden z posádky tvořící šest členů není příliš velký odborník na tento druh sportu. Pár lidí mělo možnost sjet Vltavu, či jinou řeku, ale s divokou vodou nemáme žádné zkušenosti.

14. května

Jeden z prvních nápadů bylo vytvořit vor o šesti duších z traktoru, které by byly připevněny k dřevěné konstrukci vyrobených z latí nebo fošen. Základna byla vymyšlena již už od počátku. Teď to nejdůležitější: vymyslet design.

Úplně první nápad, že si všichni sedneme dovnitř obří láhve, jsme museli zamítnout z důvodu příliš velkých nákladů a náročné přípravy. Celková bezpečnost je nulová, hrozí utopení celé posádky v láhvi od minerálky. Nakonec sedíme na voru okolo láhve.

16. května, centrální loděnice Drahovice

Začínáme stavět základnu, odpadl jeden člen posádky, jede někam pařit. V podvečer sehnal Lanýž šest duší, z čehož vyhovují pouze tři. Duše bylo nutno zalepit, dokoupit ventilky a vytvořit závit na ventilku v duši, poněvadž ventilky do nákladních aut jsou jiné. Marně jsme se pokoušeli v pátek večer sehnat zbylé tři duše.

Neztráceli jsme naději, zítra je taky den. Mezitím jsme v suchém doku prováděli první zkoužky stavby, tvaru, různých materiálů.

Finálová verze byla sestavena ze tří pneumatik z autobusu a čtyř z něčeho většího než je osobní automobil a menšího než již zmiňovaný autobus.

17. května, mokrý dok Tašovice

Přišroubovali jsme podlážky na dvě základnová prkna a duše svázali lanem. Důležitá věc: mezi duše a prkennou konstrukci jsme položili koberec, starý, červený koberec, který zabraňuje proražení od hřebíků umístěných v podlážkách. Po delší debatě jsme se rozhodli, že vyzkoušíme plavidlo na vodě. Při přenosu dřevěné kostrukce došlo k menší havárii, kdy se vytrhly dvě ze tří podlážek, na duších byly pouze položeny.

Plavidlo jsme umístili na vodu a světe div se, udrželo se na hladině. Po chvilce rozmýšlení jsme loď obsadili třemi členy posádky. Jelikož nebyla k dispozici pádla, využili jsme přidělených kusů větví, které pro nás Pavel tak pracně sehnal.

Urazili jsme asi dvě stě metrů, byl čas vystoupit na břeh a vrátit plavidlo do doků na další přestavbu. Cesta nazpět byla velmi nepříjemná, plná kopřiv a komárů, bolest se násobila i díky našemu oblečení, poněvadž jsme někteří měli kraťasy. Přemýšlíme o snížení stavu posádky na 4 + 1. Nejsme si jisti, jestli plavidlo uveze více lidí.

20. května, mokrý dok Tašovice

Přes noc se nám takřka vyfoukly dvě duše, jedna hlavní z levé strany a druhá zadní taktéž z levé strany. I přes tento malý problém, je plavidlo velmi stabilní.

Vzhledem k vyššímu stavu vody nás proud začal odnášet směrem do města. Asi hodinu jsme se plácali na místě a pokoušeli se dostat zpátky do hlavního doku, což bylo prakticky nemožné.

Pocit beznaděje je opravdu nepříjemný, voda si s námi vyloženě pohrávala. Navíc s dětskými pádly takový koráb těžko dostanete v protiproudu do míst kam potřebujete. Přesto jsme se rozhodli sjet řeku až do Všeborovic k hospůdky Pod mostem. Vyjížděli jsme něco kolem sedmé. To jsme ještě netušili, co je všechno před námi.

24. května, suchý dok Drahovice

Technologie stavby člunu byla naprosto změněna. Podlážky jsme vypustili kvůli velkému množství hřebíků, různých špičatých kovových výčnělků a hlavně velké hmotnosti. Od jedné společnosti jsme nakoupili desky z ponkových stolů za 200 Kč. Při stavbě došlo k nadměrnému předimenzování plavidla, což se ve finále projevilo velmi silnou konstrukční mohutností neboli praktickou nezničitelností. K přenášení postačili čtyři lidé, po nasáknutí vodou mělo šest lidí velké problémy vor přemístit.

Dekorace byla flaška, sklenička, brčko, citrón, otvírák a nesmíme zapomenout na víčko. Vesměs jsme využili tří základních materiálů. Pletivo na králíky, polystyren a krepák. Dále pak oboustrannou lepící pásku, fólie na pařeniště, vodovky a cosi jako tekuté sklo. Zachovali jsme poměry láhve a skleničky. Zvětšeno o 833% z původních rozměrů.

31. května, suchý dok Dalešice

Zhruba pět hodin před závody jsme se sešli v suchém doku a provedli dokončovací práce včetně potažení plavidla krásnými závěsy z mého pokoje.

Kocháme se pohledem na naše plavidlo. Vybavili jsme se pro jistotu záchranými vestami, což se nám vyplatilo, na vodu by nás bez vest nepustili.

Opravdu definitivní uspořádání duší vypadá následovně. Tři velké duše podélně tvoří poměrně velký výtlak. Po boku je osm duší, dvě na sobě, aby byly stejně vysoké jako duše z autobusu, tím byla zajištěna stabilita proti převrácení. Na voru se dá tancovat, dále se dá z voru... Vše je svázáno šňůrou na prádlo. Dohromady jsme použili jedenáct duší, prakticky všechno co jsme sehnali.

31. května, kolonáda Karlovy Vary

A bylo odstartováno. Voda měla silný proud. Plavidlo jsme v tomto provedení neměli nikdy ve vodě, nevěděli jsme, jestli bude řiditelné.

Odvážná posádka týmu Haleluja sjela umělý jez po kraji, poněvadž nás záchranáři nechtěli pustit na dřevěnou šlajsnu, prý jsme příliš široké plavidlo. Hahaha, tu další jsme sjeli v pohodě.

Po dokončení závodu naše cesta nekončila. Spíše začínala, máme namířeno na Hubertus se zastávkou ve Všeborovicích na jedno pivko, něco malého k jídlu a tak dále. Měli jsme velké problémy dostat se na soutok Ohře a Teplé. Úsek Teplé, zhruba tři sta metrů, měl pouze 20 centimetrů vody. Teplota vody kolem šesti stupňů. A to už jsme na Hubertusu. Jsou tam peřejky. Nejsou extra dlouhé, kolem sedmdesáti metrů, široké zhruba pět metrů, ale mají dva velké kameny přímo uprostřed cesty. Pro vor to byla těžká zkoužka, nicméně projel absolutně v pořádku. Pro tým to byl příjemný adrenalin.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Langu ?
Ahoj Langu, docela dobrej sranda článek ne ?
  • Autor honzik
  • Datum a čas 15.7.2003 09:17
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Dolní Vltava mezi zámky Nelahozeves a Veltrusy

Dolní Vltava mezi zámky Nelahozeves a Veltrusy

Čtyři kilometry dolní Vltavy mezi zámky Nelahozevsí a Veltrusy, neboli městy Kralupy a Miřejovice se dají splout na mořském kajaku za půl hodiny, na turistické kanoi za hodinu, anebo se bez námahy... celý článek

Alpy - hlavní hřeben měří 1600 kilometrů

Mondsee je v soukromém vlastnictví, další rakouská jezera jsou na tom stejně

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Proč vyzkoušet paddleboarding?

Proč vyzkoušet paddleboarding?

OUTDOOR V KOSTCE Chystáte se strávit letošní prázdniny, jinak než obvykle? Možná je vhodný čas vyzkoušet něco nového, jako je například paddleboarding!
Magdeburg, historické město na dolním Labi

Magdeburg, historické město na dolním Labi

Magdeburg je známý ze tří důvodů: 1) Sasové odtud porazili Slovany a Maďary. 2) Vakuum je silnější než koňské spřežení. 3) Přes Labe vede vodní most pro velké lodě.
Polský vodácký styl v Pomořansku

Polský vodácký styl v Pomořansku

Pomořansko nabízí vodním dobrodruhům mnoho řek, které tečou do Baltu. Poláci po nich plují zásadně v turistických kajacích. Tyto lodě velmi připomínají české kanoe. Jsou jen o něco delší a užší a vodáci v nich
Kiteboarding na Rujaně

Kiteboarding na Rujaně

Rujana nabízí mělké moře v rozlehlých zálivech a stálý vítr ze Skandinávie, což dělá z baltského ostrova oblíbenou destinaci pro kiteboarding.
Ovládni vítr, pokoř vlny – objev wing

Ovládni vítr, pokoř vlny – objev wing

OUTDOOR V KOSTCE Na vodní hladině to vře. Slunce pálí, vítr sviští kolem a z vody se s šuměním vynořuje jezdec, který jako by se vznášel nad hladinou. Není to windsurfing. Není to kitesurfing.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Packraft Ultima a Robfin - test České Budějovice, vodácký kanál 9.8.
Pilsenman - kvadriatlon Plzeň, Bolevecký rybník Plavání, horské kolo, kajak, běh 9.8.
Vltava - noční splutí Český Krumlov 16.8.
IBTM - veletrh Mexico, Mexico City 20.-21.8. 20.8.
Sail Amsterdam Nizozemsko, Amsterdam 20.-24.8. Historické plachetnice 20.8.
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 21.-26.8. 21.8.
OC Manie Roztoky u Křivoklátu 23.-24.8. Otevřené kanoe na divokou vodu 23.8.
Výstava stanů Praha, Letňany 16.6.-24.8. 24.8.
Mezinárodní horolezecký filmový festival Teplice nad Metují 28.-31.8. 28.8.
Caravan Salon - veletrh Německo, Düsseldorf 29.8.-7.9. 29.8.

Diskuse

Uzel Vlado, 9.8.2025 14:22, 2 příspěvky
Inu Honza, 9.8.2025 9:38, 1 příspěvek
??? Honza, 9.8.2025 9:30, 2 příspěvky
Inu Honza, 7.8.2025 18:16, 1 příspěvek
Taxi Skiák, 6.8.2025 11:34, 2 příspěvky
Taxi Šlojíř, 6.8.2025 7:15, 2 příspěvky
Odtah vozu do čr Lukáš Pochobradský, 5.8.2025 11:29, 1 příspěvek
Inu Honza, 5.8.2025 10:01, 1 příspěvek
sem asi ne Honza, 5.8.2025 9:56, 3 příspěvky
nerad bych nějak jedovatě... Lukas B., 5.8.2025 9:53, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Bublinky ovládnou Brno Horydoly , 9.8.2025 2:46
Polička Horydoly , 9.8.2025 2:44
Do Prachatic míří 1000 sp... Horydoly , 8.8.2025 1:36
Emirates mapují top letní... Horydoly , 29.7.2025 23:31
Emirates opět vítězí Horydoly , 29.7.2025 23:21
Re: Lyžařské vybavení Naomi Smith, 29.7.2025 12:25
Kozí mejdan Horydoly , 19.7.2025 23:25
Ceny obědů opět rostou Horydoly Open, 18.7.2025 0:01