Český trh s elektrokoly v roce 2016

Český trh s elektrokoly v roce 2016
Praha. Nový hrad v Kunraticích. Setkání dvou světů - městsaké elektrokolo Agogs Uphill a jeho terénní protějšek Agogs Low Step..
Autor snímku Václav Novák - Motor-Presse Bohemia
SDÍLEJ:

Za poslední fiskální rok (tedy období 10/2015–9/2016) se do Česka dovezlo 190 tisíc jízdních kol a ze země se vyvezlo 353 tisíc kusů. Je to o 12 % méně než v předchozím období, což není očividně dáno snížením výroby, ale nástupem elektrokol. Ty se podílely 17,5 % na dovozech (cca 40 tisíc kusů) a víc než 12 % na vývozech (cca 48 tisíc kusů).

Jak na to
 

Zjistit, že se letošním roce vyrobilo v Česku 1 123 924 osobních automobilů a v roce 2015 se prodalo celkem 3,3 milionu mobilních zařízení je snadné. Informace o prodejích elektrokol i jízdních kol jsou však zahaleny tajemstvím. Tento článek je pokusem o částečnou nápravu.

Nizozemci, Němci, Rakušané a Číňané

Většinu tuzemského vývozu elektrokol realizují výrobní závody se zahraničním kapitálem, konkrétně Rakušany vlastněná šumperská BPS Bicycle s 19 tisíci exportovanými elektrokoly s pohony Bosch převážně do Německa a nizozemci vlastněná kopřivnická Bike Fun Int., český největší výrobce jízdních kol, s exportem 15.5 tisíc elektrokol, převážně do země své matky. Dalšími významnými exportéry kol i elektrokol jsou 4EVER ze Studénky a Bohemia Bike z Českých Budějovic.

Ohledně importu elektrokol je situace ještě méně přehledná, protože dovozců OEM zboží je na trhu násobně více. Samozřejmě největší část z dovozu – 83%, ale ve všech cenových segmentech, je realizováno z Číny. O zbylých 17 % se pak dělí Nizozemsko, Německo, Rakousko, Rumunsko a další země Evropské unie.

40 tisíc prodaných elektrokol

V průzkumu, který jsem udělal mezi představiteli významech značek elektrokol v České republice v listopadu, s jednoduchou otázkou "Jaký byl dle vašeho názoru celkový objem prodeje elektrokol na českém trhu v roce 2016?" padaly různé tipy, které se mezi sebou lišili i o desítky procent. Osobně odhaduji objem prodeje okolo 40 tisíc kusů, protože část do Česka dovezených elektrokol byla reexportována a část (cca 15%) vyrobena i spotřebována v tuzemsku.

Oproti předloňskému roku, kdy jsem se do odhadů také pustil po diskusi s většími výrobci a odhadl počet 20 tisíc kusů včetně motorizačních sad, se tedy letos jedná o dvojnásobý nárůst objemu.

Pokud je můj odhad správný, nejen, že je Česko o koňskou délku před ostatními zeměmi střední Evropy mimo Rakouska, ale v prodejích e-kol jsme i před takovými e-mobilními velmocemi, jako je Velká Británie, kde se letos dle ředitele Electric Bike Company Martina Browna prodalo 35 tisic kousků, cca o 20 % více než loni.

Domácí vůdci: Apache, Leader Fox, Crussis

Značky s nejvyššími tuzemskými prodeji jsou Apache (cca 6 tisíc), Leader Fox (necelých 5 tisíc), Crussis (asi 3 tisíce), Agogs a Lectron.

Ze zahraničních prémiových značek má u nás slušný podíl německý Haibike, následovaný značkami Ghost, Giant, BH Bikes nebo Moustache.

Kusově nezjistitelný, nicméně objemově nepochybně nejvyšší je počet prodaných elektrokol v nižších specifikacích – typicky pod privátními značkami Roadman (FAST ČR), Catini (Avenberg) nebo Easy-bike (Auto Kelly).

Prodeje elektrokol u tuzemských tradiční značek – Author a Superior, jsou zatím spíše ve stovkách kusů, oba výrobci se orientují se na horská elektrokola s novými sadami Shimano.

Městské elektrokolo je stále nejprodávanější model

Nejprodávanějším typem elektrokola na českém trhu zůstává nízkonástupové, městské elektrokolo v ceně okolo 18 tisíc Kč. Potenciál elektrických MTB se naplno projeví zřejmě v sezóně 2017, kdy se na trh dostane pět soupeřících typů středových pohonů s vysoce kapacitními bateriemi. Pro spotřebitele budou míst akceptovatelné ceny mezi 40 a 60 tisíci korunami.

Zákazníci též projevují zájem o rychlá elektrokola (do 45 km/h), která jsou již mnoho let běžně dostupná ve většině zemí Evropské unie. V Belgii například tvoří ccaa 20 % všech prodejů e-kol. Nicméně nezájem, či ještě lépe řečeno ignorace tohoto typu dopravního prostředku ze strany tuzemského Ministerstva dopravy prozatím znemožňuje taková elektrokola běžně nabízet, a proto se velmi daří výrobci nepodporovanému tuningu stávajících elektrokol na vyšší cestovní rychlost.

Autor uveřejnil tento článek na specializovaném webu Ebike.cz.

 

Horydoly.cz Elektrokola na Horydoly

TEST Elektrokolo Apache GAAG II

TEST Elektrokolo Apache Chitto

TEST Elektrokolo Apache Scalp Full

TEST Elektrokolo Smart

TEST Elektrokola Agogs Silver Go a Uphill

TEST Elektrokola Giant Aspiro a Esprit

TEST Elektrokolo PG-bikes

TEST Elektrokola jsou stále moc drahá

VÝLET Koupání v pískovnách Poděbrady a Sadská

VÝLET Víkendový výlet z Bíliny do Prahy

VÝLET Na elektrokolech do Divoké Šárky

VÝLETY Na elektrokolech do Krkonoš

VÝLETY Kde se dá jezdit na elektrokole v Česku

VÝLETY Nabíjecí stanice v Beskydech

DOVOLENÁ Elektrokola se rozjela ze Salcburku do hor

DOVOLENÁ Půjčovny Český drah nabízejí elektrokola

VE MĚSTĚ Soukromý závod: elektrokolo a autobus

VE MĚSTĚ Elektrokolo nebo skládačka?

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

kompenzační pomůcka invalidy nebo sportovní náčiní?

Takhle asi jo. Státu, úředníkům a policajtům asi není co věřit.

Na druhou stranu jsem se ptal během letoška ve dvou velkých českých značkách (samozřejmě jde spíš kompletaci asijských dílů) a jejich prodejní technici mi říkali, že po nich vlastně ani nikdo nechce nic výkonnějšího, protože zákazníkům jde o jenom o dojezd a cenu. Ono totiž až na pár šílenců si kupují elektrokola lidé, kteří sotva zvládnou dnešní výkony hlavně při zrychlení. Podle nich si to nechává těch pár zájemců předělávat hlavně u poloamatérských garážových živnostníků.

Jiná věc jsou kola na SPZetkách a se těmi všemi serepetičkami okolo.  Ty prý už nechce vůbec nikdo s výjimkou pár půjčoven a zpovykaných firem, co to mají na propagaci, protože jsou moc drahá. Kdo něco takového opravdu potřebuje, už si rovnou koupí skútr nebo elektroskútr, které se dají pořídit za čtvrtinu ceny.

Reaguj
kompenzační pomůcka invalidy nebo sportovní náčiní?

samozřejmě je mi známo, že do 25 km/h a 250w se jedná z pohledu legislativy o kolo a žádný řidičák, homologace, helma, brejle, stk atakdále není nutná (a v tomto mi tuzemská právní úprava připadá velmi rozumná). jiná věc je, že je prakticky veřejným tajemstvím, že se staví a prodávají elektrokola silnější a rychlejší s poněkud nepravdivou deklarací, a dokonce když si naše stařenka nechala stavět k sedmdesátinám elektrokolo, tak jí byl zcela otevřeně nabídnut tuning, silnější motor a vyšší rychlost, s tím, že papíry samozřejmě budou na 25/250. z naší stařenky strach nemám, ta chce jezdit na ty svoje vejlety s tetkama, ale nepochybuji, že spousta milovníků zážitků bude elektro používat jako pomůcku do kopce aby si ten dauhyl z dvoraček na ručičky mohli dát šestkrát denně. logickým výsledkem bude bohužel utažení šroubů (homologace na všechna elektrokola, registrační značky, pravidelné stk a evidenční kontroly pro všechna elektrokol atakdále) a a doplatí na to ta stařenka co si bude chtít dojet pro rohlíky. stejně jako doplatil ten (imaginární a bohatý) invalida z hradčanského náměstí, co si legálně nedojede k doktorovi na segveji.

Reaguj
kompenzační pomůcka invalidy nebo sportovní náčiní?

Lukáši, já to vidím trochu jinak (dokonce i jinak, než pan Dittrich).

Celkem normálně jsou vyřešena elektrokola, která mohou na cyklostezky a na něž není potřeba řidičák ani helma a brýle. Není potřeba jejich homogolace pro silniční provoz. Jsou omezená výkonem, maximální rychlostí a odpojením příšlapu ve 25 km/h. V tom problém není.

Silnější a rychlejší elektrokola, nebo spíš elektroskútry, mohou mít vyšší výkon, rychlost i neodpojitelný příšlap, ale musí být homogolovány, vybaveny pro silniční provoz a smí se na nich jezdit jen s řidičákem, helmou a brýlemi.

Jiná věc je, že policajti neumějí nebo spíš nechtějí tyhle rychlé stroje a jezdce selektovat a případně je umravnit. Vídám to například v centru Prahy. 

Reaguj
kompenzační pomůcka invalidy nebo sportovní náčiní?

nikdo příčetný nemá nic proti tomu, aby osoba sešlá věkem nebo po infarktu si pomáhala na kole s překonáváním kopců na bicyklu pomocí elektromotoru a baterie, v tomto je dikce tuzemského zákona poměrně blízko zamýšlenému účelu (dohnáno do extrému - analogicky jako nevyháníme osoby na elektrickém invalitním vozíku na silnici a "zákon" je považuje za chodce).

samozřejmě každý zákon má díry, a tak se staví elektrokola z kol sportovních a strkají se do nich motory běžně s osminásobným výkonem proti povolenému a na omezení rychlosti se kašle, takže se ve výsledku po cyklostezkách pohybují zdravé a mladé stealth střely sedmdesátkou. což se s původním úmyslem normy legálně umožnit babičce po infarktu dojet na kole na nákup nebo dědečkovi s bypassem jet na výlet se zdravějšími kamarády, případně páru středního věku sportovec/kavárenská povalečka jet na sobotu na výlet společně trošku míjí.

čili nic proti technice, ovšem v okamžiku, kdy jízdní výkony elektrokola hravě překonávají výkony špičkového trénovaného závodníka (což není problém něco takového postavit s rozpočtem dvou až tří průměrných platů), se o elektrokolo nejedná a takové jednostopé vozidlo se stává z pohledu ducha i litery zákona motocyklem, a nepatří na cyklostezku nebo turistickou značku, ale na silnici.

já teda chápu že je to byznys a díra na trhu a svobodu považuji za velmi cenný statek, ale neočekávám, že by se prodejci a provozovatelé elektrokol chytli za nos sami, bude to eskalovat a eskalovat a bohužel tomu předpovídám stejný výsledek jako těm segvejům v praze (ono i ta segvej se dá používat jako kompenzační pomůcka pro hůře pohyblivého, žánop, bydlí-li ausgerechnet na hradčanském náměstí). výsledkem tedy bohužel během několika let bude, že babička si pro rohlíky na kole po stezce legálně nedojede.

Reaguj
Celkem 4 příspěvky v diskuzi


Zákazníci mohou mít potíže s lavinovým batohem Mammut 3.0

Zákazníci mohou mít potíže s lavinovým batohem Mammut 3.0

Švýcarská značka horolezecké, lyžařské a turistické výstroje Mammut žádá zákazníky, kteří koupili lavinové batohy generace 3.0, aby zkontrolovali vedení odpalovacího kabelu. Je to životně důležité, pokud by se dostali do laviny... celý článek

Do Dubaje vloni přijelo 70 tisíc Čechů

Hloupý Honzo, vystrč hlavu z prdele!

registrovat

Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.



Nejčtenější články

Návrh na neplatnost volby prezidenta Miloše Zemana

Návrh na neplatnost volby prezidenta Miloše Zemana

Podnět k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně na neplatnost volby prezidenta Miloše Zemana podala Bohdana Holá. Využila poslední den lhůty, kterou určuje zákon. Upozorňuje na neúplný seznam sponzorů Zemanovy kampaně, jeho netransparentnost a pozdní
Vítkovice Tours je nejlepší česká cestovní kancelář

Vítkovice Tours je nejlepší česká cestovní kancelář

První místo v kategorii Nejlepší cestovní kancelář, do které jsou automaticky zařazeny všechny cestovní kanceláře působící na území České republiky, získala cestovní kancelář Vítkovice Tours v rámci Velké ceny cestovního ruchu vyhlašované
Labská stezka získala Velkou cenu cestovního ruchu

Labská stezka získala Velkou cenu cestovního ruchu

Labská stezka se umístila na 1. místě ve Velké ceně cestovního ruchu 2017/2018 v kategorii Nejlepší turistický produkt. Odborná porota ocenila zejména výjimečnou spolupráci krajů, měst a destinačních organizací v Česku i v Německu na
Velorama otevřela obchod s koloběžkami a skládačkami v Holešovicích

Velorama otevřela obchod s koloběžkami a skládačkami v Holešovicích

Pražský obchod Velorama zaměřený na koloběžky a skládací kola přestěhoval jeho majitel Ladislav Bláha do Holešovic. Je to už třetí místo, kde své cyklospeciality prodává, neboť vždy směřoval za svými zákazníky.
Jeseníky AKTUÁLNĚ 2018

Jeseníky AKTUÁLNĚ 2018

Nejvyšší bod Česka je kde? Na vrcholu vysílače Praděd! Kam se hrabe Sněžka... Čtěte aktuální zprávy z Jeseníků a Jesenicka.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
AIME - veletrh Austrálie, Melbourne 20.-21.2. 20.2.
Reise Camping - veletrh Německo, Essen 21.-25.2. 21.2.
Free - veletrh Německo, Mnichov 21.-25.2. 21.2.
Nautika - veletrh Chorvatsko, Záhřeb 21.-25.2. 21.2.
Hohe Jagd und Fischerei - veletrh Rakousko, Salzburg 22.-25.2. Lov a rybářství 22.2.
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh Nitra, Agrokomplex 23.-25.2. 23.2.
Ferie - veletrh Dánsko, Kodaň 23.-25.2. Cestovní ruch 23.2.
Outdoor Show - veletrh Velká Británie, Londýn 23.-25.2. 23.2.
Rossignol Demo Tour
Buková hora 24.-25.2. 24.2.
BTL - veletrh Portugalsko, Lisabon 28.2.-4.3. 28.2.

Diskuse

cykloturistika Prkoš, 19.2.2018 11:41, 1 příspěvek
Bulvární slovník Kuba Turek, 19.2.2018 10:10, 21 příspěvků
Bulvární slovník Lukas B., 19.2.2018 8:36, 21 příspěvků
Bulvární slovník Kuba Turek, 18.2.2018 22:27, 21 příspěvků
Bulvární slovník Arcikacíř, 18.2.2018 20:06, 21 příspěvků
Odrážedlo Tomáš, 17.2.2018 16:24, 3 příspěvky
Elektrokolo Ivos, 17.2.2018 16:22, 6 příspěvků
Elektrokolo Horydoly , 15.2.2018 15:57, 6 příspěvků
Odrážedlo Horydoly , 15.2.2018 15:27, 3 příspěvky
Bulvární slovník Kuba Turek, 15.2.2018 15:25, 21 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Lyžuj lesy Horydoly , 15.2.2018 16:45
Razula hlásí výborné podm... Horydoly , 15.2.2018 16:30
Auto*Mat Horydoly , 15.2.2018 11:18
Diashow Brno Horydoly , 14.2.2018 22:06
Re: Masarykovské desatero Kuba Turek, 14.2.2018 18:21
Masarykovské desatero Horydoly , 14.2.2018 18:18
Milleniálové mají Valentý... Horydoly , 14.2.2018 16:56
Pašeráckej vejkend Horydoly , 14.2.2018 16:53