Kněžívka, lezecká skalka u letiště Václava Havla

Kněžívka, Tuchoměřice. Malé skalní lezení na hranicích Prahy.

CLIMBING GUIDE Letošní skalkařskou sezonu jsme zahájili 17. března na Kněžívce u pražského Letiště. Loňskou jsme ukončili 27. prosince na nedaleké Dynamitce na břehu Vltavy. Obě patří do seriálu Kick&Climb - přijedeme na koloběžkách, vylezeme na skálu a zase odjedeme, nejlépe jinou cestou.

Kněžívka, lezecká skalka u letiště Václava Havla
Na koloběžce Roztockým hájem po žluté turistické značce Roztoky - Sedlec.

Kněžívka je buližníkový neboli silicitový skalní hřebínek nad Tuchoměřicemi poblíž letiště Václava Havla. Z velké části je odtěžený. Po opuštěném lomu zbyla dlouhá nízká skalní fronta a před ní skalní věžka. Údolní stěna měří zhruba 15 metrů, náhorní stěna je nízká a lehce dostupná.

Název pochází od části obce vedle lomu.

VIDEO Kněžívka, Pravý údolí kout

Leze se zásadně po vlastním jištění. Stačí několik plochých smyček a základní sada vklíněnců. Na vrcholu jsou dva umístěné dva borháky na dobírání a slaňování.

Normální cestu využívali místní lidé odjakživa. Ostatní cesty vylezli Martin Tučka a Marcela Tučková 17. srpna 2016.

KNĚŽÍVKA horolezecký průvodce

Normální cesta 1 UIAA

Od východu krátkou náhorní stěnkou přes stupně na vrchol.

Náhorní spárka 2 UIAA

V náhorní stěnce vlevo, trhlinou a po stupních na vrchol.

Pravá údolní hrana 4 UIAA

Od západu položenou hranou, přes oblé břicho a převislý výšvih na vrchol. (Nejisté jištění v trhlině a na hrotu.)

Pravý údolní kout 4 UIAA

Nástup šikmo zprava a severozápadním koutem s trhlinou na vrchol. (Jištění okolo stromků a ve spárách.)

Levý údolní kout 4 UIAA

Od severu koutem s trhlinou a zleva na vrchol. (Jištění ve spárce.)

Levá údolní hrana 3 UIAA

Levou údolní severní hranou a levou stěnkou rajbasem na vrchol. (Nejištěno!)

Kněžívka, Tuchoměřice.

Sedací a hrudní úvazek, lano 40 m, lezecký batoh, 5 expresek, 3 karabiny se zámkem, jistítko, lezečky, helma, smyčky, vklíněnce a případně friendy, šťáradlo, outdoorový mobil, lékárnička, kompaktní fotoaparát, pití, pojištění.

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

Doprava

Ke skalní věžce Kněžívka se dostaneme jednoduše. Autobusem z Ruzyně (tramvaj), Bořislavky (metro) nebo Veleslavína (metro a trolejbus) přijedeme na zastávku Tuchoměřice, Kněžívka. Z křižovatky ulic V Kněžívce a Příkrá vyjdeme úzkým prudkým chodníčkem do ulice Pod Skálou a ocitneme se opravdu přímo pod Kněžívkou.

Vlakem lze přijet z pražského Smíchova přes Hostivice na stanici Tuchoměřice a pak jít 2 kilometry přes obec ke skále.

Auto můžeme odstavit někde v okolí, ale v úzkých uličkách bývá málo místa. Je tedy lepší nechat vůz na parkovišti obchodního centra Majaland. Za obchoďákem vede polní cesta k severu, která nás přivede po půl kilometru ke skále Kněžívka.

Anebo přijedeme přímo ke skále na kole či koloběžce. Přes Tuchoměřice vede cyklotrasa 8100 od Hostivic (vlak) do Roztok (vlak).

Poblíž je k dispozici obecní altánek na ukrytí před deštěm (dole v lomu) a lavička se stolkem (nahoře na okraji pole) s výhledem na přistávající i startující letadla.

Tuchoměřice. Přístup na Kněžívku vede úzkým prudkým chodníkem.

Když se měly rostliny a zvířata nejlépe na planetě

Kněžívka (343 m n.m.) je skalní hřbet z buližníku, což je tvrdá hornina vzniklá ve starohorách zhruba před dvěma miliardami let let. Pro orientaci v časové ose: tehdy vznikl první superkontinent Rodinie, který se pak před 750 miliony lety rozpadl na Gondwanu (dnešní Jižní Amerika) a Laurentii (dnešní Severní Amerika, Evropa a Asie).

Před 100 miliony let se Kněžívka dostala na povrch Země. Byl to zřejmě ostrůvek v teplém mělkém moři. Geologové dobře vidí ohlazená místa, která vznikla příbojovými vlnami. Paleontologové nacházejí mlže, korály a brachiopody z konce druhohor, přesněji svrchní křídy. Byly objeveny i žraločí zuby, ústřice, ježovky a lilijce. Tyto nálezy dokumentují největší planetární rozmach života. Bouřlivě se rozvíjejí krytosemenné rostliny (rostou na nich plody) a dinosauři (čili plazi). Na dně se usazují silné vrstvy pískovce, ze kterých později vzniknou česká skalní města. To všechno končí katastrofickým vymíráním druhů před 66 miliony lety.

Výlet na koloběžce 24 kilometrů

Na Kněžívku jsme udělali jarní koloběžkovou túru z Prahy do Prahy. Celková délka byla 24 km.

Od metra nás tramvaj vede do nově postavené zastávky Dědina, odkud je to jen coby kamenem dohodil na Ruzyni.

Stylově pojmenovaná ulice Pilotů nás dovede ke komplikované křižovatce Pražského okruhu s Evropskou výpadovkou. Cyklotrasa A168 nás spolehlivě provádí několika podjezdy a díky ní nemusíme kličkovat na dálničních "brýlích" mezi auty.

Pokračujeme už po vozovce ulicí K Letišti na terminály Letiště Václava Havla. U nich cyklotrasa končí.

Podle cyklistické navigace na Mapy.cz najedeme na Aviatickou ulici. Ač jsme oba zkušení městští jezdci na kolech i koloběžkách a máločeho se v dopravě zalekneme, tady si nejme vůbec jistí. Tři pruhy jsou zaplněné rychlými auty, navíc se před námi zjeví tabule označující začátek dálnice, kam se samozřejmě na koloběžce nesmí.

Nadjezd nad dálnicí na Slaný a tři kruhové objezdy nám dávají zabrat. Uf! Tudy už příště nepojedeme!

Ulicí Ke Kopanině sjíždíme okolo obchodního centra Majaland do Tuchoměřic. Provoz aut je stále silný. V Kněžívce odbočíme ke stejnojmenné skále a zalezeme si. Viz výše.

Po svačině sjedeme do údolí Únětického potoka a budeme se ho držet skoro až k Vltavě. Jedeme stále po silnicích co nejblíže potoka. Nepouštíme se do různých odboček po vedlejších ulicích, kam nás směruje cyklistické značení, protože vždy sice znamenají sice jízdu bez provozu, ale zároveň do kopce a s kopce.

Vezeme se přes Tuchoměřice a Statenice do Černého Vola. Napojíme se na modrou turistickou značku a z asfaltu vjedeme na šotolinu. Pod Horním rybníkem se párkrát svezeme na pumptracku Bajkúň pro horská kola. Musíme uznat, že ho tady mají pěkný, velký a rozmanitý. Čili zábavný. Tomu odpovídá i zájem bikerů.

Za Úněticemi vjíždíme do Tichého údolí. Míjíme po pravé ruce Dolní rybník a po levé ruce Holý vrch s horolezeckými skálami. Tady to známe, a tak jenom zdravíme lezce, kteří bojují na Alšově vyhlídce.

Projíždíme předjarní přírodou, světlá zeleň už se dere na louky, kvete zlatý déšť, čerstvá voda se točí v meandrech Únětického potoka, hlinitá cesta už není mokrá a ještě nepráší.

Okolo vyhořelé ruiny vyhlášené restaurace Maxmiliánka objíždíme Roztoky. Ve Svojsíkových sadech přejedeme z modré značky na žlutou. Prudce stoupáme od Únětického potoka do Roztockého háje. Místo terénní cesty pro pěší volíme souběžnou zpevněnou cestu pro auta. V lokalitě Na Háji se obě spojí.

Koloběžka Roztocký háj.

Jsme o něco výše než v Tichém údolí. Tady stromy ještě nemají listí ani se jin nenalévají pupeny. Máme tedy ještě otevřené výhledy na Vltavu hluboko pod námi. Dlouze stoupáme příjemnou lesní pěšinou do Nového Suchdola.

Z louky za Hájem si prohlížíme přes vltavské údolí pravěké hradiště Zámka a přilehlou skálu Dynamitku, kde jsme před dvěma měsíci končili loňskou koloběžkářsko-lezeckou sezonu.

Dynamitka, skalní lezení v dolním Povltaví.

Na hlavu nám zvedá svůj padák trénující paraglider.

Paragliding Suchdol, Praha.

Hlína pod koly se rychle změní na asfalt. Okolo zahrádkářských kolonií dorazíme na křižovatku se Suchdolskou ulicí. Naposledy vjedeme na šotolinu a po právě budované cyklostezce prudce sjedeme v několika serpentinách ze Suchdola do Sedlece.

Koloběžka Crussis Urban 4.1.

Přerušená ulice nás pak rychle svede na železniční stanici. Nasedáme na vlak a jedeme zpět do Prahy. Neplatíme jízdné za sebe ani za koloběžky, protože Sedlec patří do systému Pražské integrované dopravy a my jsme si doma nezapomněli Lítačku.

STRAVA.com: Trasa Ruzyně - Kněžívka - Roztoky - Sedlec

Horydoly.cz Kick&Climb na Horydoly

POVLTAVÍ Neznámá čtyřka na Dynamitce

POVLTAVÍ Catching the Train v Řeži. Pěkná čtyřka na rozlezení

POVLTAVÍ Skalní lezení v Davli

KLADENSKO Zákolanské lezení u rudého vraha

KLADENSKO Lezecká skalka Lojzovka u Středokluk

Bezvel Bílý kříž

Bořeň Dvojspára Západní hřebenovka Doporučené výstupy

Brdy Babka Hadí královna Klobouček Mrtnická skála

Černolice Podzimní lahůdka Černolice Podzimní panika v Černolicích Panikář Severní převis Severní komín Tři převisy Dagova zpráva o nevidomých na skále Nevidomé Černolice V pohorkách na skalách Slepucha u Černolic Slepucha Kvílení

Českosaské Švýcarsko Falkenstein Schusterweg Falkenstein Kotzwand Gans Gühnekamin Lokomotive Hunskirche Alter Weg Mönch Uferweg Oybin PolensprungPevnostRauhe Zinne Blockweg Talwächter Schusterweg

Český kras Horské výstupy v Českém krasu Křížová cesta Srbsko Černá skála u Řevnic Divadýlko u Kačáku Alkazar Traverz Matterhornu Alkazar lezecký park Šanův kout Plotna u Srbska Dušičková stěna Kamarádi z Tour Ronde Dušičková spára Stěna Za klášterem O strach postaráno Svatojánská kobylka Zubák

Český ráj Hruboskalsko III Hruboskalsko Daliborka Hruboskalsko Orloj Kozinec Suché skály hřebenovka

Davle Dyleň Godula Goethovy skály Haltravské hory Helfštýn Choustník

Frankenjura Sportovní lezení Frankenjura Lehčí lezení v Juře Hartelstein Action Directe

Jizerské hory Černá Studnice Hajní kostel Horní Hlídač Koutu Hrabivá cesta Malý Jezdec Kazatelna Normální cesta Zvon Severní cesta Paličník Kohoutí hřeben Žabí kůň Údolní cesta Červené skály Maria Theresia Uhlířova čapka Dříčský komín Kozlí jehla Stará cesta Kulička na Tišině Normální cesta Stojka Východní spára Zahradní věž Údolní cesta Divá Maří Normální cesta Malá Maří Strážce Divé Maří Jeskynní věž Normální cesty Věž Grálu Normální cesta Ostrý roh Frýdlantská cesta Čechuň Sedlo Vnitřní komín Krucze skaly Skalky na Ještědu Pelikán

Káčov Klepec Kněžívka Kokořínsko U Nedvězí Konstantinovy Lázně Kouřim Kotek Kozelka spárokomíny Kozí vrch Kreutzberk Luž Ondřej u Zábrdky

Labské pískovce Bielatal V-VII Bielatal IV-V Bielatal Praxedis Südwestweg Bielatal Archimedes Alter Weg Bielatal Herkulesstein Alter Weg Rájec Blíženci Západní spára Tisá Solivá

Lužické hory Oybin skryté věže pod Oybinem Jonsdorf Bílý potok Smrtka Křížová věž Normální cesta I

Praha Bílá skála v Libni Branické skály Červ Dobyvatel Dalejské údolí Dešťovka Divoká Šárka Divoká Šárka Dívčí skok Divoká Šárka Jižní rys Divoká Šárka Hřeben Černých věží Divoká Šárka Gotické okno Divoká Šárka Brenta Dynamitka Holý vrch a Kozí hřbety Holý vrch Holý vrch Hostivařská skalka Hlubočepy Hlubočepy Kozí hřbety Lojzovka u Středokluk Na požárech Opatov Wall Prokopské údolí Rohožník

Paní skála u Želivy Pašinka Pikovická jehla Poříčí nad Sázavou Přílepy

Řež Řež 5. masiv U přívozu Velká Stolice Strmá Zábavný koutek Řež tradiční lezení Catching the Train

Strašín u Rokytky Strážov Stripsenjoch Wilder Kaiser Svatošské skály Špičák u Mostu Švédské skály Zbořený Kostelec Hurychov Zbořený Kostelec Trojúhelník Zákolany Žabka u Zábrdky

Vltavská žula Bílá skála Mařenka jako na horách Mařenka Mařenka Direttissima Mařenka prvovýstup Direttissima Mařenka Komín Roviště Psí léta na Rovišti Pakosta Malá skalka u Kamenné Čarovná hrana ve Velké Velká Jickovice Sluneční stěna Županovice

dvojité lano

Lépe bych to sám neřekl :-)

Je to staré dvojče Lanex Duostar, takže by se nikdy nemělo používat k jištění na jednoducho ani střídavě. Ale souběžně vedené jednak zvyšuje bezpečnost (přece jenom buližník a vyvřeliny - což jsou středočeské obvyklosti - mají velmi ostré hrany) a jednak umožňuje delší slanění.

Tohle: https://www.horydoly.cz/horolezci/chcete-dvojcata-da-to-praci.html

dvojité lano

dvě lana jsou na toulání po kvacích perfektní. a je úplně jedno, jestli je to  trempaření na kokořínsku, houbaření v jizerkách nebo koloběžkaření po buližníkových kvacích - lehoučké lano dvojče nadvojato stačí na lezení, najednoducho na slanění a v batohu zabere polovinu prostoru a váží polovinu než lano jednoduché dostatečné pro slanění. a bezpečnosti to jen prospěje.

• Autor Lukas B.
  • Datum a čas 19.3.2024 13:27
Lano?

Proč dvě lana? Nová móda? Nebo starý zvyk?

Celkem 3 příspěvky v diskuzi

Cyklonovinky 2024

ŠELA MARATON Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.... celý článek

Žalý, jedna z nejstarších turistických rozhleden

Polská žula je v Krkonoších na prvním místě

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Na kole z Prahy do Vídně

AKTUALIZACE Zhruba 450 kilometrů dlouhá cyklostezka Praha - Vídeň je opravdová lahůdka pro všechny milovníky jízdy na kole. Zároveň to je cesta, kterou zvládne každý, byť by to byl jeho první
Obří důl v Krkonoších

Obří důl je divoké strmé údolí mezi Sněžkou a Studniční horou. Vodopády a nad nimi vysokohorské rašeliniště vytvářejí nejdivočejší kout krkonošské přírody.
Dámské parfémy od Pařížských Parfémů. Objevte nejnovější nabídky

Vítejte ve světě vůní, kde každá nota vypráví jiný příběh a každá lahvička v sobě skrývá slib nezapomenutelných zážitků. Dnes bychom vás rádi pozvali k poznání nejnovějších nabídek od Pařížských Parfémů, značky, která
Výhody přes nejlepší zahraniční online casina v České republice 2024

Svět herních kasin můžeme z pohledu českého hráče jednoduše rozdělit na dva základní tábory, a to česká kasina, která disponují přímo českou licencí, a zahraniční kasina, která nedisponují licencí od Ministerstva financí, zároveň

Chile - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Anežka Straková a Jan Berounský 29.4. 18:30
Island - diashow Jindřichův Hradec, Střelnice Přednáší Martin Loew 29.4. 19:00
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Gruzie, Svanetie - diashow Praha, Klub cestovatelů Přednáší Gabriela Jurzykuwska 30.4. 18:30
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek Špindlerův Mlýn 1.5.
Adršpach - povolené lezení
Broumovsko Povolené lezení 1.5.-30.11. 1.5.
Májová vyjížďka Znojmo Cykloturistika 1.5.
Běh na Doubravku Teplice, Beethowen 1.5.
Sázavské pádlo - vodácké závody Týnec - Pikovice 3.-5.5. 3.5.
Malodunajský vodácký maraton Nová Dedinka 4.5.