Elvisovo BMW 507

Elvisovo BMW 507
Perfektně zrekonstruovaný Elvisův roadster BMW 507.
Autor snímku BMW
SDÍLEJ:

V srpnu jsme si připomněli 45. výročí úmrtí amerického zpěváka a krále rock’n’rollu. Elvis Presley vlastnil v letech 1958-1960, během své vojenské služby v Německu, vůz BMW 507 s výrobním číslem 70079. Po ukončení jeho služby se automobil na téměř 50 let ztratil a všichni si mysleli, že zmizel nadobro a do záře reflektorů se už nevrátí.

Naštěstí měl příběh Elvisova vozu jiné rozuzlení.

BMW 507 Elvis Presley.

Téměř po dvou letech náročné restaurátorské práce byl zrestaurovaný automobil představen 21. srpna 2016 na přehlídce Concours d’Elegance v Pebble Beach v Kalifornii. BMW 507 s výrobním číslem 70079 se předvedlo přesně v takovém stavu, v jakém ho 20. prosince 1958 Elvis Presley převzal: v péřově bílé barvě, s hliníkovým osmiválcem o výkonu 110 kW (150 k), s koly se středovými maticemi, černo-bílým interiérem a s rádiem Becker Mexico.

"Možnost zrestaurovat BMW 507, které vlastnil král rock’n’rollu, v souladu s požadavky předcházejícího majitele Jacka Castora, byla pro všechny zúčastněné splněným snem," prozradil Oliver Rademacher, ředitel BMW Slovenská republika. "Byl to mimořádně fascinující projekt. Výsledek pro nás není jen důvodem k neskonalé pýše - Jack by z něj byl bezpochyby nadšený."

BMW 507 Elvis Presley.

Výstava nezrestaurovaných BMW ve stavu nálezu vyvolala v létě 2014 mezi příznivci klasických vozidel velké nadšení, avšak přinesla i několik otázek: Je to skutečně Elvisovo BMW 507? Je vůbec možné tento roadster opětovně transformovat na klenot z 50. let?

 

Return to Sender - Now or Never

Stav dvousedadlového vozidla skutečně vyvolával obavy. Přestože byly prakticky všechny původní karosářské díly a další komponenty na svém místě a v neporušeném stavu, roadsteru chyběl motor a převodovka.

BMW 507 Elvis Presley.

Zadní nápravu nahradil díl neznámého původu, podlahu rozežírala koroze, sedadla byla roztrhaná a přístrojová deska chyběla.

Avšak fascinace ze vzácného a svůdně krásného automobilu převážila všechny jeho nedostatky. Navíc tuto fascinaci ještě zvyšovaly vzpomínky na Elvise Presleyho a jeho největší hity. Jakmile se v Mnichově roadster objevil pod sloganem Return to sender (návrat odesílateli), řešením nepochybně bylo Now or Never (teď nebo nikdy).

BMW 507 Elvis Presley.

Projekt restaurování vozu pod taktovkou BMW Group Classic byl úspěšný. Experti BMW a externí specialisté spojili své síly a výsledkem stanovili nová měřítka v oblasti restaurování BMW 507.

BMW 507 Elvis Presley.

Při zpětném pohledu na proces restaurování vozidla připomíná příběh Elvisova BMW 507 čistý rock’n’roll. Byl stejně podmanivý jako královy pohyby boky, plný energie a překvapivých zvratů. Emoční horská dráha.

Toto není jen příběh mladého vojáka Elvise Presleyho. Je to také příběh zkušeného šampiona v jízdě do vrchu Hanse Stucka, plných per otlačených na bílé kapotě, vysloužilého raketového inženýra, dýňového skladu, motoru V8, který byl příliš velký, pogumovaných kokosových rohoží a klik dveří vytištěných na 3D tiskárně. A celý příběh začal už tři roky předtím, než král nastoupil na základní vojenskou službu na americké základně v jihoněmeckém Hesensku.

BMW 507 Elvis Presley.

Mýtus mezi raritami: Královo BMW 507

BMW 507, kterých se v letech 1955–1959 vyrobilo jen 254 kusů, vždy patřilo mezi nejexkluzivnější a nejvyhledávanější rarity historie značky BMW. Okamžitě po své světové premiéře na frankfurtském autosalonu IAA v roce 1955 byl dvousedadlový vůz, navržený Albrechtem Grafem Goertzem, dobovým tiskem oslavován jako Sen od řeky Isar.

BMW 507 Elvis Presley. 

K vnímání roadsteru jako symbolu společenského postavení přispěli slavní majitelé, mezi něž patří Alain Delon, Ursula Andress či John Surtees. Ovšem ani jeden z vyrobených kusů tohoto modelu není opředen takovými mýty jako BMW 507, jehož majitelem kdysi byl i Elvis Presley.

BMW 507 Elvis Presley. 

Předpokládalo se, že tento konkrétní roadster byl více než pět desítek let ztracen. Ve skutečnosti nebylo na 100 % jisté ani výrobní číslo vozidla, kterým král jezdil. Pochybnosti panovaly i o tom, zda Elvis Presley po skončení základní vojenské služby v Německu vůz do USA vůbec převezl, a nikdo neměl sebemenší ponětí o tom, kdo ho následně vlastnil.

Na všechny tyto hádanky našli odpovědi experti z archivu BMW Group Classic a americká novinářka Jackie Jouretová, která píše v Kalifornii pro časopis Bimmer. Ta již v roce 2006 prohledávala dobové články a literaturu ve snaze nalézt informace týkající se Elvisova BMW 507. Během svého pátrání odkryla zásadní detail. Různé zdroje upozorňovaly na skutečnost, že Elvisovo BMW 507 nebylo úplně nové a jeho předchozím majitelem byl závodník Hans Stuck.

BMW 507 Elvis Presley. 

Od května do srpna 1958 vyhrál závodní pilot, známý jako vrchařský šampion, několik závodů do vrchu v Německu, Rakousku a ve Švýcarsku – v bílém BMW 507 s výrobním číslem 70079 a s registrační značkou M-JX 800. Je také fotografiemi doloženo, že tento roadster sjel z výrobní linky 13. září 1957.

Již v říjnu 1957 představil Hans Stuck vůz na londýnském autosalonu a předtím, než odjel do Itálie na turínský autosalon, jej v Belgii ukázal králi Baudouinovi. A kdyby to nestačilo, Stuckovo BMW 507 vyhrálo v létě 1958 automobilovou soutěž krásy ve Wiesbadenu, a poté mělo filmovou roli v bavorském celovečerním filmu Hula-Hopp Conny s Cornelií Froboessovou a Rudolfem Vogelem.

BMW 507 Elvis Presley.

Tento vůz byl po každém závodě pečlivě servisován v BMW a když na podzim roku 1958 skončil u frankfurtského prodejce BMW, měl modernizovaný motor a novou převodovku.

Mladý voják Elvis Presley měl v době své první jízdy v BMW 507 pouhých 23 let. Král byl vozidlem okamžitě ohromen a rozhodl se pro jeho koupi. Fotografie pořízené při předávání prozrazují, že na BMW 507 již byly umístěny vývozní registrační značky.

Později byl vůz vybaven registrací americké armády, která se každý rok obměňuje. To byl také důvod, proč bylo následné dohledávání historie vozu tak komplikované. Experti z BMW Group Classic si byli naprosto jisti jen tím, že v návrhu pojištění v prosinci 1958 bylo spolu s výrobním číslem 70079 uvedeno jméno majitele Elvis Aaron Presley.

BMW 507 Elvis Presley.

Hýčkáno v Německu, radikálně upraveno v USA

Elvis používal BMW 507 k dopravě mezi svým domovem v Bad Nauheimu a americkou armádní základnou ve Friedbergu. Jeho fanynky ho vždy pozorně sledovaly a doslova obléhaly. Lak roadsteru byl často posetý rtěnkou psanými zamilovanými odkazy. Tyto známky obdivu nebyly u rockových hvězd ničím neobvyklým, avšak pro mladého amerického vojáka Presleyho byly nepříjemné. Problém vyřešil nový červený lak.

Elvis Presley ukončil vojenskou službu v Německu v březnu 1960. Radosti z jízdy v otevřeném BMW po amerických cestách se vzdal už za několik měsíců, jelikož po svém návratu dal červený roadster nesoucí výrobní číslo 70079 na protiúčet newyorskému prodejci vozů Chrysler.

BMW 507 Elvis Presley. 

Ten vůz prodal z dnešního pohledu za směšně nízkou cenu 4500 dolarů rozhlasovému moderátorovi Tommymu Charlesovi. Charles vůz odvezl do svého rodného města Birmingham ve státě Alabama, kde odstartovala jeho velmi úspěšná závodní kariéra, avšak tento krok byl velmi diskutabilní, zvláště pokud se bavíme o originalitě.

Při přípravě na závodní okruhy dostalo BMW 507 motor Chevrolet. Ten byl tak velký, že z motorového prostoru musela být vyříznuta uchycení předního pomocného rámu nápravy. Převodovka, zadní náprava a přístroje v kokpitu byly nahrazeny.
Charles s radikálně upraveným roadsterem vyhrál závod v Daytona Beach na Floridě a než ho v roce 1963 prodal, postavil se s ním na startovní rošt ještě několika dalších závodů.

BMW 507 Elvis Presley.

Když se BMW 507 dostalo do Kalifornie, ještě dvakrát změnilo svého majitele. Raketový inženýr Jack Castor koupil vůz v roce 1968 a předtím, než jej uložil do garáže za účelem následné restaurace, jej občasně používal jako automobil pro každodenní ježdění. Castor, bydlící jižně od San Francisca v Half Moon Bay, byl vášnivým sběratelem historických kol a v průběhu let také nahromadil působivou sbírku klasických automobilů. Byl členem několika klubů příznivců klasických vozů a pátral po historii
těch, které vlastnil.

BMW 507 Elvis Presley.

Svatý grál ukrytý ve skladu s dýněmi

Castor dal také dohromady komplexní historii svého BMW 507. Mezitím se raketový inženýr odebral do zaslouženého důchodu a jednoho dne náhodou narazil na článek v časopise Bimmer. Castor autorce článku napsal a řekl jí o BMW 507 s výrobním číslem 70079, které měl v garáži, a pozval ji na návštěvu. Byl si vědom toho, že vlastnil závodní vůz, se kterým jezdil vrchařský šampion Hans Stuck, ale až do té doby mohl o potenciálním spojení s Elvisem jen spekulovat. Avšak v této otázce si byla Jackie Jouretová naprosto jistá.

BMW 507 Elvis Presley.

Zajela s Jackem Castorem do skladu dýní, kde bylo červené BMW 507 uloženo společně s dalšími uznávanými
automobily. "Jack kapotu svázal provazy," vzpomínala novinářka na moment, kdy vozidlo spatřila poprvé. !Nějakou dobu trvalo, než jsme ji vůbec otevřeli a viděli vyražené výrobní číslo 70079, svatý grál mezi výrobními čísly BMW."

Jack Castor mezitím shromáždil velké množství náhradních dílů, které pečlivě uložil do krabic, kde čekaly na plánované uvedení vozidla do původního stavu. Co však nesehnal, to byl odpovídající motor a čas, aby projekt dokončil. Ovšem pak se začaly dít věci. Jackie se spojila s BMW Group Classic, jehož zástupci shromažďovali nové informace ohledně identity BMW 507, s nímž jezdil Elvis Presley. Díky tomu byly ověřeny informace získané v USA.

BMW 507 Elvis Presley.

Kontejnerem do muzea a odtud do dílny

Čas nastal na jaře roku 2014. BMW 507 bylo do Německa přepraveno v kontejneru spolu s náhradními díly, které Castor shromáždil. První zastávkou v Mnichově bylo muzeum BMW, kde byl roadster vystaven obdivným pohledům návštěvníků speciální výstavy Elvisovo BMW 507 – ztráty a nálezy.

Následně byl v dílně BMW Group Classic zahájen proces uvedení vozidla do původního stavu. Jak už to u projektů tohoto druhu
bývá, první fáze byla převážně destruktivní. Vozidlo bylo kompletně rozebráno, což je proces, který v tomto speciálním případě trval celý týden a nikoli den dva, jak bylo původně plánováno.

BMW 507 Elvis Presley.

Mnoho komponentů muselo být znovu vyrobeno, protože zásoby originálních dílů pro BMW 507 jsou omezené, dokonce i v případě BMW Group Classic. Tradiční řemeslné zpracování ve stylu 50. let doplnily špičkové postupy moderní doby.

Přístrojová deska byla nově odlita podle originální předlohy. Kožené čalounění bylo vyčiněno tak, aby přesně odpovídalo vzoru uvedenému na dobových fotografiích a v katalozích. Po rekonstrukci potahu sedadel se ukázalo, že lze použít originální ocelový rám sedadel, ze kterého byla pečlivě odstraněna veškerá rez. Ocelové pružiny sedadel byly následně potaženy kokosovou rohoží. Tento přírodní materiál se používal již v 50. letech při sériové výrobě BMW 507, společně s výplněmi a lněnými tkaninami, díky kterým byla sedadla maximálně pohodlná. Kliky na stahování oken a kliky dveří byly znovu vyrobeny za pomoci novodobé moderní 3D tiskárny podle originálního vzoru. Naproti tomu gumové těsnění víka nádrže bylo znovu vyrobeno konvenční technikou. Jelikož tento díl, stejně jako mnoho dalších, podlehl zubu času, vyrobila se malá série těchto náhradních dílů. To znamená, že majitelé
roadsterů mají možnost tento náhradní díl zakoupit v obchodě BMW Group Classic.

BMW 507 Elvis Presley.

BMW 507 se vrací: Vypadá přesně jako vůz, se kterým jezdil Hans Stuck, jak jej koupil Elvis a jak ho chtěl mít Jack Castor.

Motor Elvisova BMW 507 byl kompletně znovu postaven z náhradních dílů. Osmiválec o objemu 3,2 litru byl repasován přesně v souladu s původní specifikací BMW 507, ale z důvodu použití jinak nestandardní kombinace nových a starých dílů nemá číslo motoru.

Uložení předního pomocného rámu nápravy, jež bylo z vozidla vyříznuto, se vyrobilo znovu v původní geometrii a integrovalo do nosné konstrukce. Dřevěný pás, který drží plátěnou střechu na svém místě, byl rovněž znovu vyroben za pomoci materiálů a výrobních metod z 50. let.

BMW 507 Elvis Presley.

Při lakování vozu hrála obrovskou roli maximální autentičnost. BMW 507 se nyní opět vyznačuje péřově bílou barvou. Základní barva, plnivo a vrchní lak nebyly naneseny podle standardů běžných dnes. Všechno bylo realizováno postupy, které se používaly před přibližně 60 lety. Díky tomu není barva přehnaně lesklá. Lesk, který je žádoucí v dnešní době, není v případě veterána vhodný.

Podobně jako u repase motoru V8 a používání téměř originálních dílů a výrobních procesů, i výběr laku odpovídá přesně podmínkám, jaké stanovil Jack Castor.

Už od počátku si přál uvést tento roadster do původního stavu z roku 1958. Avšak jeho touha spatřit BMW 507 tak, jak jej viděl král, zůstala nenaplněna. Jack Castor zemřel v listopadu 2014 ve věku 77 let. Proto si jeho památku připomněli v Pebble Beach v roce 2016. BMW 507 se právě tady veřejnosti poprvé představilo nejen jako králův vůz, ale také jako pocta Jacku Castorovi a jako mistrovský kousek společnosti BMW Group Classic.

BMW 507 Elvis Presley.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Polsko AKTUÁLNĚ 2024

Polsko AKTUÁLNĚ 2024

BIESZCZADY Malé zprávy z velké země mezi Krkonošemi, Vysokými Tatrami a Baltským mořem, mezi Německem a Ukrajinou.... celý článek

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Slovenské dálniční známky

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Polsko AKTUÁLNĚ 2024

Polsko AKTUÁLNĚ 2024

BIESZCZADY Malé zprávy z velké země mezi Krkonošemi, Vysokými Tatrami a Baltským mořem, mezi Německem a Ukrajinou.
Slovenské dálniční známky

Slovenské dálniční známky

Dálniční známky na Slovensku stojí v roce 2024 pro osobní automobily 12 eur (10 dní), 17 eur (měsíc) a 60 eur (rok). Auta nad 3,5 tuny platí mýtné podle ujeté vzdálenosti.
Pojištění elektrických vozítek už je povinné

Pojištění elektrických vozítek už je povinné

První duben odstartoval novou éru povinného ručení. Jednak zrušil zelené karty (pouze v Česku a nikoliv v zahraničí), jednak rozšířil okruh vozidel, která musejí mít sjednáno pojištění odpovědnosti. Aby toho nebylo málo, povinnost

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
IMEX - veletrh Německo, Frankfurt 14.-16.5. Cestovní ruch 14.5.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
Svět knihy - veletrh Praha, Holešovice 23.-26.5. 23.5.
Concorso d'Eleganza Villa d'Este Itálie, Como 24.-26.5. Přehlídka veteránských aut 24.5.

Diskuse

nltacttt prednisone 50 tablet, 26.4.2024 21:01, 119 příspěvků
xzvrfnmt azithromycin 250 mg coupon, 26.4.2024 21:00, 2 příspěvky
ejkcmzsi tadalafil 10 mg online, 26.4.2024 20:14, 119 příspěvků
xzwwwijs 40 mcg prednisone, 26.4.2024 19:24, 2 příspěvky
sxevckvy prednisone 50 mg coupon, 26.4.2024 18:03, 119 příspěvků
problémy s auty JaT, 25.4.2024 21:09, 2 příspěvky
INU Honza, 25.4.2024 20:15, 2 příspěvky
Vrchlice Klekí Petra, 24.4.2024 10:53, 4 příspěvky
V Říčanech nejezděte rych... Michael Beranek, 21.4.2024 18:21, 3 příspěvky
Bernina strašný news, 20.4.2024 11:13, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47
O novém poznání, kterému ... milan šupa, 25.4.2024 19:37
135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00
S Winterbergem na Dobešku Horydoly , 11.4.2024 0:02
Re: Praha Horydoly Open, 10.4.2024 10:32
Tipy na dámské běžecké bo... Horydoly Open, 10.4.2024 10:11