Paleta byla propadák. CzechTourism je za hlupáka.

Paleta byla propadák. CzechTourism je za hlupáka.
Malířská paleta.
Autor snímku CzechTourism
SDÍLEJ:

Vládní televizní reklama Paleta na podporu cestovního ruchu vykazuje tři hlavní problémy: Není ničím výjimečná, není poutavá, nevypovídá o běžném životě v zemi, ukazuje pouze obrázky, které jsou krásné, ale bez života. To uvedli ve výzkumu účinnosti reklkamy CzechTourism za minulý rok Italové. Ostatní národy se na dílo českých úředníků dívaly stejně.

Renomovaná agentura Stem/Mark pro výzkum trh hodnotila na vzorcích zahraničních návštěvníků loňskou vládní kampaň, kterou lze shrnout pod název Paleta. Vystupoval v ní malíř a dva mladí turisté. Měli za úkol přehrát scénky z Česka tak, aby k nám přilákali zahraniční návštěvníky.

Vůbec se jim to nepovedlo. Už když kampaň běžela, stejně jako ty předchozí, bylo jasné, že běžného průměrného turistu nemůže nikam nalákat. Úřednící z vládní agentury pro cestovní ruch CzechTourism totiž vůbec netuší, co zná cizinec o České republice a co požaduje na své dovolené.

Teprve teď však má veřejnost možnost vidět tvrdá data a opravdové hodnocení efektivity kampaně. řekněme to jednoduše: Byla k ničemu a devadesát milionů korun bylo vyhozeno oknem. Pouhých 15 % kampaň přijalo a neměli proti ní výhrady. Kolik z nich opravdu přijelo, to neví nikdo.

Tento článek vychází ze závěrečné zprávy, kterou Stem/Mark vydal, poté co kampaň Paleta otestoval na Italech, Britech, Němcích a Polácích. Kompletní zprávu si můžete přečíst v Databázi výzkumů a analýz. Hodnocení ze strany CzechTourism je zde: Popis procesů.

Televizní reklamu skoro nikdo nepochopil

Co nejvíce chybí, jsou "pozoruhodné obrazy, které publikum ohromí" a "idé v akci."  Televizní spot Paleta byl pozitivně hodnocen jen 15 % diváků. Řada z nich vůbec nepochopila myšlenku a formu zpracování spotu. 

Billboardy zachránil Karlův most

Součástí reklamního mixu CzechTourism pod názvem Paleta byly také billboardy.

Prezentované billboardy byly celkově hodnoceny kladně hlavně proto, že zobrazovaly fotografie, které byly nějakým způsobem považovány za "úchvatné a typické," zejména Karlův most.

Webu čtenáři nevěří, mate je a rozčiluje

Webové stránky www.myczechrepublic.eu, které byly ke kampani vyrobeny, byly hodnoceny jako matoucí, nepřehledné, neuspořádané, komplikované a vypadají spíše jako stránka cestovní agentury než oficiální informační stránka. Špatný italský překlad snížil důvěryhodnost webu a čtenáře rozčiloval.

Web působí amatérsky. Lidé měli často dojem, že se jedná o testovací verzi stránek před jejich skutečným spuštěním; domnívali se, že stránky jsou jakousi prozatímní amatérskou verzí, která bude ještě profesionálně dopracována. Zcela odmítali myšlenku, že se jedná o oficiální prezentaci České republiky.

Název webu není intuitivní, špatně se pamatuje, snadno v něm při psaní vznikne překlep. S tím souvisí i poměrně velké množství oficiálních webů prezentujících turistům Českou republiku (myczechrepublic.com, czechtourism.com, czech.com …). Respondenti se v nich obtížně orientují, nevědí, který je ten nejoficiálnější, jaké jsou mezi nimi rozdíly a na který se tedy mohou spolehnout. Po zadání Czech Republic do vyhledávače Google se na prvním místě zobrazí web czech.com, což lze z pohledu turisty považovat za logiku úvahy, že se jedná o oficiální web.

Celá kampaň byla úplně k ničemu

Celá globální kampaň Paleta byla úplně špatně nasměrovaná. Představovala pouze památky. Pokud by malíř páru turistů představoval i jiné zajímavosti než pouze historické stavby, neměli by diváci pocit, že se jedná o propagaci umění v Česku nebo o spot zaměřený na milovníky kultury a památek.

Ve spotu chybějí typicky české motivy. Pokud má být spot využíván k prezentaci České republiky globálně, je třeba vycházet z faktu, že cizinci o Česku často nemají téměř žádné informace; čím dále od českých hranic, tím méně.

Nevědí, zda je Česká republika přímořský stát, zda je v Evropské unii, nemají jej spojený s historií ani konkrétními osobami, stavbami, památkami, zvyklostmi. Ukázky zajímavých, ale pro Česko z pohledu cizince netypických míst, nevyvolají zájem o návštěvu.

Spot postrádá život – oslovené národnosti mají v porovnání s Čechy většinou vřelejší povahu, mají rády společenský život a zábavu, poznávání nových lidí a kultur. Za nezbytné v případě reklamy zaměřené na návštěvu nových míst tedy považují mít možnost vidět, že na tomto místě to žije, že se lidé dobře baví, užívají si a líbí se jim tam.

Důležitá je pro cizince také určitá forma pozvání či vyzvání k návštěvě, očekávají tedy slova typu přijeďte, navštivte, poznejte, objevte.

Spot je příliš rychlý, je v něm představeno mnoho míst, ale divák je bohužel nestihne zachytit, protože se střídají a prolínají ve velké rychlosti. Svět se ve spotu příliš rychle točí, což na diváka působí nepříjemným pocitem a tím, že točení probíhá v místnosti, navíc vyvolává pocit stísněnosti, ze které není úniku.

Pár turistů je umělý. Mladí lidé, kteří ve spotu představují turistický pár, jsou převážné většině diváků nesympatičtí, nepřipomínají reálné turisty chováním ani oblečením (natož turisty příslušné národnosti, kterým je spot prezentován), jsou spíše jako modelka a model, nejsou blízcí žádné cílové skupině a není možné se s nimi ztotožnit. Odmítají je mladí, rodiny s dětmi, prázdné hnízdo i senioři.

Přečtěte si také na HORYDOLY: Další ztracená příležitost na české logo

Jednotlivé produkty cestovního ruchu až na Prahu také neuspěly

Praha, hlavní město – obrázek poznalo a správně přiřadilo k České republice průměrně 30 % respondentů, což je třeba považovat za velký úspěch. Fotografie Karlova mostu a Hradčan v pozadí je považována za relativně známou a typickou prezentaci Česka.

Poznávání historie a památek – tento produkt byl zastoupen fotografií Karlštejna; respondenti se nejčastěji domnívali, že fotografie pochází z Německa, případně Rakouska či Francie.

Památky UNESCO – produkt reprezentovala fotografie Holašovic, kterou všichni respondenti shodně označili jako obrázek typický pro Holandsko. Asi hlavně díky záběru vody.

Golf – fotografie golfisty na hřišti Park Golf Hradec Králové připomínala respondentům většinou Velkou Británii, někdy také Německo či USA. Golf s Českou republikou cizinci spojený nemají, ale jejich postoj k tomuto sportu je odlišný od Čechů. Nepovažují jej za sport pro bohaté a nedívají se na něj skrz prsty, je to pro ně běžný druh sportovní aktivity. Česká republika pro ně však v oblasti provozování tohoto sportu typická není.

Léčebné lázeňství – bylo prezentováno fotografií zřídla v Mariánských Lázních. Za zemi původu fotografie považovali respondenti nejčastěji Rakousko, dále Francii, Itálii či Německo. V odpovědích Němců se ale objevila i správná odpověď, pravděpodobně proto, že se jedná o město poměrně blízko hranic.

Aktivní dovolená – většina respondentů si pod spojením aktivní dovolená vybavila hlavně lyžování. Úžasné téma je to zejména pro Poláky, kteří milují lyžování a české lyžařské areály považují za vyhlášené. Kdyby záleželo na nich, prezentace Česka by probíhala pouze na úrovni tohoto sportu a českých hor. Ostatní respondenti směrují aktivní dovolenou převážně do Alp, kde lze trávit zimní i letní sezónu nabídkou mnoha aktivit.

Poznávání místní kuchyně, gurmánská turistika a jiné zážitky - většina dotázaných respondentů by se dala označit za požitkáře a tato vlastnost úzce souvisí i s výběrem a trávením dovolené. Smyslem dovolené je nejen poznávání, ale také a hlavně zážitky, a to v mnoha oblastech. Cestování mají cizinci spojené s gurmánstvím, sami zdůrazňují vazbu Česka a piva a jídla a rádi by je také viděli v reklamní kampani, a to buď přímo nebo formou obrázku české hospody s milou atmosférou, jídlem, pivem, děvčaty, zábavou. Mezi zážitky cizinci také často řadí noční život, folklor, řemesla, trhy a nákupy.

Incentivní a kongresová turistika – tento produkt byl s Českou republikou spojován nejméně.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Dolomity a Julské Alpy 2019

Dolomity a Julské Alpy 2019

STEZKA KORUNAMI STROMŮ Přinášíme aktuální zprávy z Dolomit - Trentina a Jižního Tyrolska. Doplňujeme je o novinky z italských i slovinských Julských Alp.... celý článek

Kdo bude hnán k odpovědnosti za lavinovou smrt v Crans-Montana?

Klofcová je pověřenou mluvčí CzechTourism

registrovat

Hledáte ubytování v Česku nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Dolomity a Julské Alpy 2019

Dolomity a Julské Alpy 2019

STEZKA KORUNAMI STROMŮ Přinášíme aktuální zprávy z Dolomit - Trentina a Jižního Tyrolska. Doplňujeme je o novinky z italských i slovinských Julských Alp.
Dřevěná kola Samorost

Dřevěná kola Samorost

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Originální horská a městská kola s dřevěným rámem vznikají v Popicích u Znojma. Dovře opracovaníé akátové dřevo je téměř nezničitelné, lehce pruží a navíc se na něm můžete cítit jako designový trendsetter či
Klofcová je pověřenou mluvčí CzechTourism

Klofcová je pověřenou mluvčí CzechTourism

Michaela Klofcová se stala novou pověřenou tiskovou mluvčí vládní agentury na podporu cestovního ruchu CzechTourism. Z agentury odchází dosavadní tisková mluvčí Renata Kasalová. 
Český statistický úřad bere data od Airbnb

Český statistický úřad bere data od Airbnb

Český statistický úřad a Airbnb se dohodly na sdílení anonymních agregovaných dat o krátkodobých pronájmech přes platformu Airbnb pro statistické účely. Uzavřené partnerství, první svého druhu ve střední a východní Evropě, využije statistika
Tiskovou mluvčí turistických středních Čech Vurbsovou nahrazuje Kubíčková

Tiskovou mluvčí turistických středních Čech Vurbsovou nahrazuje Kubíčková

Středočeskou centrálu cestovního ruchu opouští tisková mluvčí Lucie Vurbsová. Jako externí spolupracovnice z PR agentury dala propagaci středních Čech řád, pravidelnost a atraktivitu. Od zítřka její práci přebírá úřednice Kateřina Kubíčková z krajského

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Hanseboot - veletrh Německo, Neustadt in Holstein 24.-26.5. Lodě a čluny 24.5.
Den starokladrubského koně Kladruby nad Labem Koně 25.5.
Ratolest Fest Praha, Rašínovo nábřeží 25.5.
Výstava stanů Praha, Letňany 31.5.-25.8. 31.5.
Umění ve městě České Budějovice 1.6.-30.9. 1.6.
Dronfest Plzeň, Depo 2015 1.-2.6. 1.6.
Zubačka - začátek sezony Tanvald Nostalgický vlak 1.6.
Veletrh vědy Praha, Letňany 6.-8.6. 6.6.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 7.-9.6. 7.6.
Historický víkend Plzeň 7.-9.6. 7.6.

Diskuse

fakt XXX, 24.5.2019 17:26, 8 příspěvků
Wobenzym Horydoly - Andrea Černá, 22.5.2019 23:20, 10 příspěvků
Pulzní terapie P.Vyskočil, 22.5.2019 23:16, 7 příspěvků
Wobenzym Michaela, 22.5.2019 22:37, 10 příspěvků
Pulzní terapie Adéla, 22.5.2019 20:58, 7 příspěvků
Pulzní terapie Adéla, 22.5.2019 20:35, 5 příspěvků
Ajeje Tereza, 22.5.2019 14:13, 2 příspěvky
Bureš pudeš Nejlepší heslo, 22.5.2019 13:01, 1 příspěvek
1211 českých novinářů vodák Marek, 21.5.2019 14:53, 16 příspěvků
Autor Horydoly - Andrea Černá, 20.5.2019 17:43, 16 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Na světě je strategie roz... Horydoly , 23.5.2019 23:42
Trail Praha na Petříně dá... Horydoly , 20.5.2019 22:16
Baranie a Priečné Horydoly , 19.5.2019 11:20
Знакомства для секса Raymondset Raymondset, 16.5.2019 18:47
Akce v Praze Horydoly Open, 16.5.2019 12:08
Re: Články, vysvětlení a ... Kuba Turek, 16.5.2019 11:13
Haimaom boulder cup 2019 Horydoly Open, 14.5.2019 12:02
Alkohol Horydoly Open, 14.5.2019 11:25