KOMENTÁŘ: Další ztracená příležitost na české logo

KOMENTÁŘ: Další ztracená příležitost na české logo
Destinační logo Czech Republike.
Autor snímku CzechTourism
SDÍLEJ:

Podívejte se pořádně na obrázek u tohoto článku. Stál vás dva a půl milionu korun. Podle vládní agentury CzechTourism je to nové přitažlivé a emocionální logo, které láká cizince k nám do Česka a tuzemské turisty zve na výlety po naší krásné zemi.

KOMENTÁŘ: Další ztracená příležitost na české logo
Czech Republike.
Autor snímku CzechTourism
Jak na to

Pavel Klicpera (CzechTourism) vysvětluje:

Jak důležitý je pro Česko cestovní ruch?
Cestovní ruch přináší státu nemalé peníze – jen loni turisté v Česku utratili 135 miliard korun. Na tvorbě HDP se podílí 3 % a přímo zaměstnává téměř čtvrt milionu lidí. Největším magnetem na turisty je Praha, tuzemští turisté zase nejčastěji směřují do regionů. V loňském roce přitom do Česka přijelo rekordních 6,8 milionu zahraničních turistů – to je nejvíce v historii.

Proč potřebuje Česko silnou destinační značku?
Výzkumy potvrzují, že znalost a tím i atraktivita Česka jako turistické destinace je mezi zahraničními návštěvníky zatím relativně nízká. Dobře profilovaná destinační značka země, kerou si turisté budou spojovat s novými asociacemi, pak představuje účinný marketingový nástroj v propagaci cestovního ruchu v Česku.

Kdo stojí za projektem destinační značky a vizuálního stylu?
Zavedení nového vizuálního stylu destinační značky iniciuje agentura CzechTourism, která se stará o propagaci Česka jako turistické destinace v zahraničí i tuzemsku. Celý proces probíhal a nadále bude probíhat v intenzivní komunikaci s více než desítkou odborníků na grafický design či marketingovou komunikaci. O dění v projektu jsou také průběžně informováni potenciální uživatelé nové značky (ministerstvo zahraničí, profesní asociace či organizace cestovního ruchu v regionech).

Z čeho značka a nový vizuální styl vychází?
Opíráme se o dlouhodobé výzkumy, které potvrzují, že do Česka jezdí turisté hlavně za poznáváním. Novým jednotícím prvkem bude koncept představující Česko jako zemi příběhů. Česko je možné poznávat na mnoha úrovních a poznání má být hlavním prožitkem, který si turisté budou z Česka odvážet.

Jaké budou náklady na vytvoření nového vizuálního stylu?
V tendru zvítězila nabídka s nejnižší cenou a hodnota zakázky tak bude 2,5 milionu Kč. Za tuto částku musí studio Marvil vytvořit stovky dokumentů a aplikací ve dvou jazykových mutacích (návrh vizitek, propagačních brožur, tiskovin, webových stránek, ale i veletržní expozice), umístit je do funkčního on-line manuálu a připravit reprezentativní brand book. Rebranding destinační značky je součástí marketingového projektu, na jehož financování si agentura požádala o dotaci z evropských fondů.

Jak probíhal proces výběru nového vizuálního stylu?
Tvůrce nového vizuálního stylu byl vybrán ve dvoukolovém výběrovém řízení. První kolo odstartovalo na konci března 2012 a přihlásilo se do něj 12 zájemců. Šest uchazečů (HMS, Marvil, DDMen, Dynamo Design, Aleš Mička, Konektor), kteří nejlépe splnili stanovené kvalifikační předpoklady, pak bylo vyzváno k podání nabídky. Hodnocení proběhlo 15. června za účasti zástupců zadavatele zakázky, odborníků na grafický design a partnerských organizací. Vedle generálního ředitele CzechTourism Rostislava Vondrušky se jednání komise zúčastnil například profesor VŠUP Rostislav Vaněk, Filip Blažek za Unii grafického designu, slovenský designér Emil Drličiak, generální ředitel Českých center Michael Pospíšil, zástupci ministerstev pro místní rozvoj a zahraničí a Svazu obchodu a cestovního ruchu. Komise kromě nabídkové ceny hodnotila především funkčnost vizuálního stylu, jeho schopnost zachovat si stejné vlastnosti jak u malých předmětů, tak u velkoplošných aplikací a také jedinečnost v kontextu ostatních turistických prezentací.

Kdy se začne nový vizuální styl používat?
Po uplynutí zákonných lhůt pro podání námitek začne vítěz tendru pracovat na všech dokumentech, aplikacích a on-line manuálu. V celé šíři začne nový vizuální styl agentura CzechTourism používat od ledna 2013. Na příští rok je také naplánována marketingová kampaň, která představí inovovanou značku na zahraničních trzích.

Máme opodstatněný dojem, že tak zvané destinační logo České republiky skončí po pár měsících v koši stejně jako všechny předchozí pokusy. 

Dovedeme si ho snad představit na tabulce u vchodu do nějakého úřadu nebo možná jako označení kanceláře vládního úředníka, ale že by přitahovalo pozornost  turistů? Ani náhodou!

Není první a určitě ani poslední

Takových pokusů o nový vizuální styl České republiky už tady bylo několik. Některé byly dokonce míněny vážně. Našly se i velmi dobré. Na rozdíl od současného loga měly nápad a bylo z nich cítit napětí.

Ale také ony skončily v zapomnění. Nikdy se neshodly státní orgány a hlavně jejich šéfové, že budou jednotnou vizuální podobu Česka prosazovat. Pro někoho to bylo zbytečné, jinému vadila modernita, jinému zastaralost, další se báli nadřízených a ty, kteří se nebáli, jejich nadřízení vyhodili.

Kdo nic nedělá, nic nezkazí

Po jednotné vizuální prezentaci Česko volají Horydoly už desetiletí, ale obáváme se, že dalších několik desetiletí budeme volat i nadále. Z minulého avantgardního modelu bublin si vzali úředníci CzechTourism poučení: Nic zajímavého po nás nikdo nechce. Takže šli do opačného extrému a vzali pár písmen, vyzkoušeli na něm několik fontů a ten nejobyčejnější vybrali. Rádoby vtipně k tomu přidali odkaz na soukromou americkou firmu Facebook a tím jejich práce skončila.

Přitom působní v Česku tolik dobrých grafiků, grafických studií a ideamakerů, které by jistě něco mohli vymyslet. jen jim dát volnost a nebát se.

První poznámka: Soutěže na tak výjimečnou příležitost se zúčastnilo pouhých dvanáct grafických studií. Všichni ostatní zřejmě už dobře vědí, že pracovat pro vládní úředníky nemá vůbec smysl.

Druhá poznámka: Jak si vizuálního stylu úředníci váží a jak to s ním myslí vážně, ukázala tisková zpráva o novém logu, kterou CzechTourism před pár hodinami rozeslal. Místo samotného loga v grafickém formátu a dobrém rozlišení v ní byl přiložen wordovský textový dokument, do kterého bylo malinkaté logo nakopírované a tím pádem v médiích nepoužitelné.

CzechTourism se sám pochválil - kdo by to udělal jiný...

Návrh studia Marvil prý vybrali hodnotitelé jednoznačně. "Vítězný návrh vizuálního stylu naplnil naše očekávání. Obsahuje v sobě pozitivní emoce, je jedinečný a odlišný od ostatních destinačních značek. Koncept like navíc nabízí široké možnosti pro další využití zejména v online marketingu, kterému se chceme podle naší marketingové strategie věnovat stále více," uvedl v tiskové zprávě generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.

"Vizuální styl a logo, které je jeho základem, jsou výsledky zdařilé profesní práce. Jsou svým výrazem současné a sebevědomé. Výhodou loga, které nepoužívá žádný obrazový symbol, je jeho nadčasovost, navíc není závislé na barevnosti. Vítězný vizuální styl také vytváří vhodný prostor pro práci s fotografií," uvedl Rostislav Vaněk, vedoucí Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace na Vysoké školy umělecko-průmyslové na objednávku CzechTourism.

Přečtěte si zadání nového českého loga: Tahle zeme není pro chudé

Podívejte se, co se také nepovedlo: Logo Krkonoš

Zhlédněte facelift: Český kras má nové logo. Proč?

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

A co český překlad loga?

Nějak mi chybí logo v češtině. Když pominu zkomolený výraz  anglický výraz "ripablajk", který mě už tak dost nadzvedává, tak co teprve hezky česky napsané - Česká republike. Je to na hlavu. Jsme jedna z firem, která se účastnila už tehdy prvního vyhlášení agentury Czechtourism na nové logo.  Zadání bylo jednoznačné, název země musí být česky a anglicky. Soutěž byla nakonec zrušená, z více než 380 návrhů si nevybrali. Sesbírali nápady a udělali z toho paskvil v anglickém znění a česky to radši neukazují, protože to vypadá opravdu děsivě. Doufám, že jim to jako ochrannou známku neuznají, že se někdo ozve.

  • Autor Šárka
  • Datum a čas 28.7.2012 02:22
Reaguj
Bomba

Takže teď jsme vlastně "Ček rypablajk" místo "Ček rypablik". A když se někomu u nás líbit nebude, tak budem "Ček rypabanlajk".  No hlavně, když to zvedne palce na fejsbůku. Gratuluji !!!

  • Autor Jméno
  • Datum a čas 5.7.2012 00:13
Reaguj
Zkomoleni vlastniho nazvu je tak velka stupidita
ze porad nemohu overit tomu, ze se to skutecne stalo.
  • Autor Jerry
  • Datum a čas 30.6.2012 03:58
Reaguj
Logo jako tunel na dva melouny

To logo je tak na úrovni práce školáka, jenž se učí "pracovat" s wordem. Pětikilo za snahu bych mu dal, za dva a půl melounu bych jej nakopal do zadele a poslal spolu s Parkanovou do Litoměřic za Davidem R.

  • Autor -OB-
  • Datum a čas 28.6.2012 19:10
Reaguj
Celkem 4 příspěvky v diskuzi


Rakouský Mölltal koupila slovenská firma TMR

Rakouský Mölltal koupila slovenská firma TMR

Slovenská společnost Tatry Mountain Resorts (TMR), která kromě jiného provozuje horská střediska na Slovensku, v České republice a v Polsku, koupila v Rakousku ledovcové lyžařské středisko Mölltaler Gletscher a jeho sesterský skiareál Ankogel - Mallnitz.... celý článek

Top 5 tibetské cestovní kanceláře

POC a Volvo vyvinuly crash test cyklisty s automobilem

registrovat

Hledáte ubytování v Česku nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Řekněte příbuzným, že Babiš je hajzl!

Řekněte příbuzným, že Babiš je hajzl!

Nejlepší projev na demonstraci za odstoupení premiéra Andreje Babiše a jeho ministryně spravedlnosti Marie Benešové, přednesl na zaplněném Václavském náměstí v Praze Martin Jaroš. 
Top 5 tibetské cestovní kanceláře

Top 5 tibetské cestovní kanceláře

Co poskytují cestovní kanceláře v Tibetu?
Karabina Simond Rocky z Decathlonu je vadná

Karabina Simond Rocky z Decathlonu je vadná

Karabina Simond Rocky koupená v Decathlonu měla obráceně namontovanou pojistku! Důsledkem je, že karabina se nemusí zamknout, aniž by to horolezec zjistil.
POC a Volvo vyvinuly crash test cyklisty s automobilem

POC a Volvo vyvinuly crash test cyklisty s automobilem

Automobilka Volvo se spojila s cyklistickou firmou POC a provedly sérii crash testů cyklistické helmy při střetu s automobilem. Partnerství obou švédských značek vychází z bezpečnostní strategie vyvíjené pro automobily Volvo.
Zajímají vás nové způsoby cestování?

Zajímají vás nové způsoby cestování?

Společnost WorldVentures, jejíž začátky sahají do roku 2005, používá techniky síťového marketingu a nabízí svým členům zvýhodněné možnosti cestování. Účastníci tohoto programu (neboli nezávislí zástupci), platí měsíční poplatky, díky kterým se

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Dny růží
Jindřichův Hradec, Zahradní centrum 21.-30.6. 21.6.
Lidová architektura Kokořínska - fotovýstava Mělník, Regionální muzeum 25.6.-25.8. 25.6.
Folklorní festival Strážnice, skanzen 27.-30.6. 27.6.
Bitva u Hradce Králové Hradec Králové 28.-29.6. 28.6.
Múzy na vodě České Budějovice, soutok Malše a Vltavy 1.-6.7. Hudba 1.7.
Slavnosti Pernštejnského panství Pernštejn 5.-7.7. 5.7.
Prokopská pouť Příbram, Hornické muzeum 7.7.
Oživené židovské město Třebíč 12.-14.7. 12.7.
Keltský kruh
Budyně nad Ohří 13.7.
Vladislav Jagellonský na hradě Kunětická hora 14.7.

Diskuse

Lidl oblečení Kája, 24.6.2019 20:06, 11 příspěvků
Deutsche Sprache - schwer... Michael Beranek, 24.6.2019 11:35, 1 příspěvek
Mravenci v domě Denisa, 24.6.2019 10:46, 5 příspěvků
Mravenci v domě Eva, 20.6.2019 23:16, 5 příspěvků
Prosečnice Láďa, 19.6.2019 23:20, 3 příspěvky
Plavky Hana, 19.6.2019 15:09, 1 příspěvek
Porsečnice prt, 19.6.2019 11:27, 3 příspěvky
Porsečnice Pišišvor, 18.6.2019 23:58, 3 příspěvky
Koleno operace Petr, 17.6.2019 14:38, 8 příspěvků
Dogtra Pathfinder Lenka Novotná, 17.6.2019 14:23, 7 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: články Kuba Turek, 23.6.2019 22:45
Výšlap romantickou přírod... Horydoly Open, 23.6.2019 22:35
Re: články Horydoly Open, 23.6.2019 22:33
Re: Kozy Milkovice v srpn... Horydoly Open, 19.6.2019 23:10
Čína Horydoly , 19.6.2019 2:02
Odhalení pravdy! Francouz... milan šupa, 14.6.2019 18:35
Údolí salaší: Grossarltal... Horydoly , 12.6.2019 23:10
Bike Valachy Horydoly Open, 12.6.2019 12:00