Ať to frčí!

Jizerské hory
Náhorní plošinu ve výšce téměř tisíc metrů nad mořem protíná perfektní asfalt mnoha desítek kilometrů lesní silnic bez automobilového provozu, což Jizerky předurčuje k vyžití na trekingových kolech. Severní prudké svahy jsou však vhodné i pro bicykly na širokých drapácích.
KrkonošeHorská kola s sebou! Nahoru na hřebeny se necháte vytáhnout lanovkou, oběd si dáte v některé horské boudě a večerní sjezd absolvujete po speciální cyklistické sjezdovce z Plání do Špindlerova Mlýna. Anebo prostě budete jezdit po širokých cestách vedoucích úbočím hor.
Český rájZapadlé silničky vás povedou od jednoho rybníka k druhému, podél pískovcových věží a z hradu na hrad. Sečteno a podtrženo: příjemný víkend na trekingovém kole.
BrdyStředočeské hory drsných pražských bikerů. Bez horského kola a mapy si tady ani neškrtnete.
Orlické horyCykloturistika na horských kolech pro celou rodinu. Nezapomeňte si naplánovat návštěvu předválečných bunkrů.
ŠumavaVyhlášené hory pro trekingová i horská kola, čekají vás dlouhá stoupání, perfektně značená síť cyklotras a stovky kilometrů zpevněných lesních cest.
BeskydyVezměte s sebou horské kolo, pití, dost sil a mapu. V horách potkáte jen málo lidí.
PodyjíCykloturisté se svezou v rovinách lednicko-valtického areálu a navštíví spoustu památek, silničáři mají k dispozici kopcovité silničky mezi vinicemi a ovocnými sady a gurmáni vinařské cyklostezky od sklípku ke sklípku.
Bicykl je společníkem od dětství do stáří. Pro čtyřleté caparty jsou vhodná kola se stálým převodem, takzvané furtošlapky.
Co ocení prckové
Není na nich potřeba přemýšlet o brzdění a volnoběhu. Jaký udělá malý cyklista pohyb, tam jede. Sedlo by měl mít tak nízko, aby z něho dosáhl nohou na zem. Nebude se tolik bát.
Pětileté děti už zvládají kola s protišlapací brzdou zvanou torpédo. Při zpomalování jen reflexivně šlápnou dozadu a nemusí se zabývat brzdovými pákami na řídítkách.
Od sedmi let děti přicházejí na chuť převodům, od devíti jsou schopné řadit na přehazovačce i přesmykači. Vhodnější jsou pro ně lehčí trekingové než horské modely. Řazení by se mělo ovládat spíše otočnou rukojetí než páčkami.
Jen pro dospělé
Dospělí se na bicykl dívají často jen jako na prostředek, jak se dostat z jednoho místa na druhé. Obvykle si proto vystačí s kostitřasem vybaveným jen torpédem. Přední brzda nefunguje, světlomet dávno upadl i s dynamem, odrazky stroj nikdy neměl, ale jezdí stále jako zamlada.
Jenže co když se vám zachce nového stroje? Poradíme vám, co si máte rozmyslet, než vstoupíte do cyklistického obchodu.
Důležitá je údržba
"Pro naprosté laiky je nejlepší nechat si poradit ve specializovaném cykloobchodě a názor si nechat potvrdit z co nejvíce stran," uvádí technik sportovní laboratoře Strojírenského zkušebního ústavu v Jablonci nad Nisou Aleš Pleskot. "Největší rozdíly jsou v brzdách, ráfcích a pláštích." Podle Pleskota neplatí často používaná nadsázka, že v supermarketech se prodává místo kol šrot. I tam se dá najít dobré kolo za slušnou cenu.
"Zákazník zároveň nesmí zapomenout, že jakékoliv kolo vyžaduje údržbu." Bez ní se i špičkový bicykl stane udřeným soumarem a radost z jízdy se vytratí. A to by byla škoda, protože podle Aleše Pleskota kvalita všech kol od nejdražších po nejlevnější stále stoupá.
Terén bez cest
S pravými horskými koly to před pár lety vypadalo špatně, obchodníci nabízeli především trekingové bicykly, ale MTB se vrátila zase do módy. Horské kolo pro rekreační vyjížďky do terénu dnes vypadá přibližně takto: hliníkový rám, přední odpružená vidlice, V-brzdy, řazení páčkami nebo otočnou rukojetí, váha jedenáct až třináct kilogramů.
"Dnes se rám většiny kvalitních horských kol vyrábí z hliníkových slitin, které jsou lehčí a tužší," vysvětluje Aleš Pleskot. "Zároveň je ovšem nutné počítat s nižší životností." Základními doplňky jsou blatníky, nosič, computer a blikačka. Cena spolehlivého kola pro občasné výlety začíná na sedmi tisících korunách, časté sportovní vyjížďky vyžadují investici od patnácti tisíc korun.
Lesní a polní cesty
Proč jezdit na těžkém a pomalém horském kole, když se do opravdového terénu nikdy nepodíváme? Odpověď na tuto otázku dává už několik let hybrid mezi horským a cestovním kolem, kterému se říká trekkingové nebo někdy také krosové kolo.
Svou nižší váhou, vzpřímeným posedem a užšími pneumatikami vyhoví rekreačním cyklistům, kteří vyrážejí na rozbité okresky, polní cesty a občas se ocitnou i na kamenité lesní stezce. Slušný rekreační treking přijde na deset tisíc korun. "Dnešní trekking je totiž vybavený stejně kvalitním rámem i součástkami jako jeho bratříček horské kolo," připomíná Aleš Pleskot.
Silnice
Prodej silničních bicyklů se v Česku zatím neprobral z letargie, a tak slouží většinou pouze výkonnostním sportovcům. Avšak kdo najde zálibu v rychlosti, pravidelném rytmu a kouzlu jízdy v pelotonu, ten silniční cyklistice propadne navždy.
Při smutném pohledu na vytlučené díry na většině tuzemských silnic je však jasné, proč mezi rekreačními i závodními silničáři vévodí Němci, Španělé, Francouzi, Italové a Nizozemci. Prostě mají udržované silnice. Na silničku si musíte našetřit nejméně patnáct tisíc korun, protože jsou k dostání jen sportovněji laděné modely.
Města i vesnice
Na každodenní ježdění do práce, za zábavou nebo prostě jenom po městě či vesnici jsou vhodná především kola s robustní konstrukcí, silnějšími pneumatikami, blatníky, světly a hlavně pořádným nosičem. V rovinatých krajích není potřeba přehazovačka, ale životně důležité jsou dobré brzdy.
Takovým kolům se říká cestovní (vypadají jako ukrajina po dědečkovi a dají se pořídit od dvou tisíc korun), městská (zkulturněná horská kola za deset tisíc a více korun), holandská (vepředu i vzadu mívají velké nákupní košíky a rámu chybí středová tyč kvůli pohodlnému nastupování) či cruisery (kola spíše pro parádu a popojíždění před holkami připomínají nízkou robustní konstrukcí motocykly třídy choper a jejich ceny se pohybují nad hranicí dvaceti tisíc korun).
Diskuse
Diskuze k článku
Jinak k výběru kola
- Autor Martin
- Datum a čas 18.7.2005 10:04
Pro děti
Hostivařská přehrada 2025
Livigno, Bormio a Valtellina 2024/2025
Může se hodit
Nejčtenější články

Gaspi doporučuje: Salzkammergut je pro mě prázdninový cíl nejen na e-bike

Hostivařská přehrada 2025
Cyklonovinky 2025

Nádherný souboj na Moraviamanovi pro Stádníka a Křivánkovou

Livigno, Bormio a Valtellina 2024/2025
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Tour de France | Francie | 5.-27.7. Silniční cyklistika | 5.7. | |
Kopřivnický drtič - cyklomaraton | Kopřivnice | Horská kola | 19.7. | |
Tour de Ralsko - cyklomaraton | Mimoň | Horská kola | 19.7. | |
Rakovnické cyklování | Rakovník | 19.-20.7. Cyklistický festival | 19.7. | |
Klínovec | Boží Dar | Silniční kola | 19.7. | |
Bodenský triatlon | Habartov | 19.7. | ||
Šumavský cyklomaraton | Zadov | Horská kola | 26.7. | |
Podkrkonošský cyklomaraton | Lázně Bělohrad | Horská kola | 2.8. | |
Houmrův triatlon | Jiříkov | 2.8. | ||
Hostýnská 50 - cyklomaraton | Bystřice pod Hostýnem | Horská kola | 2.8. |
Diskuse
Zachránila život ukrajins... | Horydoly, 12.7.2025 11:26, 303 příspěvků |
Zachránila život ukrajins... | Klára, 11.7.2025 23:30, 303 příspěvků |
Byla nejlepší! | Klára, 11.7.2025 23:23, 303 příspěvků |
Byla nejlepší! | Novinář, 11.7.2025 22:08, 303 příspěvků |
Tanečnice z pouště | Táta, 11.7.2025 18:48, 303 příspěvků |
Tanečnice z pouště | Novinář, 11.7.2025 18:30, 303 příspěvků |
Byla nejlepší! | Cyklista, 11.7.2025 7:19, 303 příspěvků |
Turek opět lže a překrucuje | Cyklista, 11.7.2025 6:58, 303 příspěvků |
autorovi | Václav, 11.7.2025 5:15, 303 příspěvků |
Byla nejlepší! | Klára, 11.7.2025 0:10, 303 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Re: Restaurace a hospody | Horydoly Open, 9.7.2025 13:51 |
V pátek začíná 34. Festiv... | Horydoly Open, 9.7.2025 13:36 |
Pillerseetal | Horydoly , 4.7.2025 22:24 |
Pro zvědavce: Kino Alm, k... | Horydoly Open, 4.7.2025 12:04 |
Třídenní trek přes Piller... | Horydoly Open, 4.7.2025 12:01 |
Pytloun Harrachov | Horydoly , 4.7.2025 11:49 |
Pillerseetal | LavillThopy LavillThopy, 3.7.2025 19:58 |
Karlovarský filmový festi... | Horydoly , 3.7.2025 0:31 |