Ať to frčí!

Ať to frčí!
SDÍLEJ:
Především si řekněte, na co budete kolo používat. Buďte k sobě hodně kritičtí, protože nemá smysl být vybaven jako sjezdař, když ve skutečnosti jezdíte především polní cestou na koupaliště a nazpátek.
Jak na to Kam na jakých kolech

Jizerské hory

Náhorní plošinu ve výšce téměř tisíc metrů nad mořem protíná perfektní asfalt mnoha desítek kilometrů lesní silnic bez automobilového provozu, což Jizerky předurčuje k vyžití na trekingových kolech. Severní prudké svahy jsou však vhodné i pro bicykly na širokých drapácích.

Krkonoše

Horská kola s sebou! Nahoru na hřebeny se necháte vytáhnout lanovkou, oběd si dáte v některé horské boudě a večerní sjezd absolvujete po speciální cyklistické sjezdovce z Plání do Špindlerova Mlýna. Anebo prostě budete jezdit po širokých cestách vedoucích úbočím hor.

Český ráj

Zapadlé silničky vás povedou od jednoho rybníka k druhému, podél pískovcových věží a z hradu na hrad. Sečteno a podtrženo: příjemný víkend na trekingovém kole.

Brdy

Středočeské hory drsných pražských bikerů. Bez horského kola a mapy si tady ani neškrtnete.

Orlické hory

Cykloturistika na horských kolech pro celou rodinu. Nezapomeňte si naplánovat návštěvu předválečných bunkrů.

Šumava

Vyhlášené hory pro trekingová i horská kola, čekají vás dlouhá stoupání, perfektně značená síť cyklotras a stovky kilometrů zpevněných lesních cest.

Beskydy

Vezměte s sebou horské kolo, pití, dost sil a mapu. V horách potkáte jen málo lidí.

Podyjí

Cykloturisté se svezou v rovinách lednicko-valtického areálu a navštíví spoustu památek, silničáři mají k dispozici kopcovité silničky mezi vinicemi a ovocnými sady a gurmáni vinařské cyklostezky od sklípku ke sklípku.

Bicykl je společníkem od dětství do stáří. Pro čtyřleté caparty jsou vhodná kola se stálým převodem, takzvané furtošlapky.

Co ocení prckové

Není na nich potřeba přemýšlet o brzdění a volnoběhu. Jaký udělá malý cyklista pohyb, tam jede. Sedlo by měl mít tak nízko, aby z něho dosáhl nohou na zem. Nebude se tolik bát.

Pětileté děti už zvládají kola s protišlapací brzdou zvanou torpédo. Při zpomalování jen reflexivně šlápnou dozadu a nemusí se zabývat brzdovými pákami na řídítkách.

Od sedmi let děti přicházejí na chuť převodům, od devíti jsou schopné řadit na přehazovačce i přesmykači. Vhodnější jsou pro ně lehčí trekingové než horské modely. Řazení by se mělo ovládat spíše otočnou rukojetí než páčkami.

Jen pro dospělé

Dospělí se na bicykl dívají často jen jako na prostředek, jak se dostat z jednoho místa na druhé. Obvykle si proto vystačí s kostitřasem vybaveným jen torpédem. Přední brzda nefunguje, světlomet dávno upadl i s dynamem, odrazky stroj nikdy neměl, ale jezdí stále jako zamlada.

Jenže co když se vám zachce nového stroje? Poradíme vám, co si máte rozmyslet, než vstoupíte do cyklistického obchodu.

Důležitá je údržba

"Pro naprosté laiky je nejlepší nechat si poradit ve specializovaném cykloobchodě a názor si nechat potvrdit z co nejvíce stran," uvádí technik sportovní laboratoře Strojírenského zkušebního ústavu v Jablonci nad Nisou Aleš Pleskot. "Největší rozdíly jsou v brzdách, ráfcích a pláštích." Podle Pleskota neplatí často používaná nadsázka, že v supermarketech se prodává místo kol šrot. I tam se dá najít dobré kolo za slušnou cenu.

"Zákazník zároveň nesmí zapomenout, že jakékoliv kolo vyžaduje údržbu." Bez ní se i špičkový bicykl stane udřeným soumarem a radost z jízdy se vytratí. A to by byla škoda, protože podle Aleše Pleskota kvalita všech kol od nejdražších po nejlevnější stále stoupá.

Terén bez cest

S pravými horskými koly to před pár lety vypadalo špatně, obchodníci nabízeli především trekingové bicykly, ale MTB se vrátila zase do módy. Horské kolo pro rekreační vyjížďky do terénu dnes vypadá přibližně takto: hliníkový rám, přední odpružená vidlice, V-brzdy, řazení páčkami nebo otočnou rukojetí, váha jedenáct až třináct kilogramů.

"Dnes se rám většiny kvalitních horských kol vyrábí z hliníkových slitin, které jsou lehčí a tužší," vysvětluje Aleš Pleskot. "Zároveň je ovšem nutné počítat s nižší životností." Základními doplňky jsou blatníky, nosič, computer a blikačka. Cena spolehlivého kola pro občasné výlety začíná na sedmi tisících korunách, časté sportovní vyjížďky vyžadují investici od patnácti tisíc korun.

Lesní a polní cesty

Proč jezdit na těžkém a pomalém horském kole, když se do opravdového terénu nikdy nepodíváme? Odpověď na tuto otázku dává už několik let hybrid mezi horským a cestovním kolem, kterému se říká trekkingové nebo někdy také krosové kolo.

Svou nižší váhou, vzpřímeným posedem a užšími pneumatikami vyhoví rekreačním cyklistům, kteří vyrážejí na rozbité okresky, polní cesty a občas se ocitnou i na kamenité lesní stezce. Slušný rekreační treking přijde na deset tisíc korun. "Dnešní trekking je totiž vybavený stejně kvalitním rámem i součástkami jako jeho bratříček horské kolo," připomíná Aleš Pleskot.

Silnice

Prodej silničních bicyklů se v Česku zatím neprobral z letargie, a tak slouží většinou pouze výkonnostním sportovcům. Avšak kdo najde zálibu v rychlosti, pravidelném rytmu a kouzlu jízdy v pelotonu, ten silniční cyklistice propadne navždy.

Při smutném pohledu na vytlučené díry na většině tuzemských silnic je však jasné, proč mezi rekreačními i závodními silničáři vévodí Němci, Španělé, Francouzi, Italové a Nizozemci. Prostě mají udržované silnice. Na silničku si musíte našetřit nejméně patnáct tisíc korun, protože jsou k dostání jen sportovněji laděné modely.

Města i vesnice

Na každodenní ježdění do práce, za zábavou nebo prostě jenom po městě či vesnici jsou vhodná především kola s robustní konstrukcí, silnějšími pneumatikami, blatníky, světly a hlavně pořádným nosičem. V rovinatých krajích není potřeba přehazovačka, ale životně důležité jsou dobré brzdy.

Takovým kolům se říká cestovní (vypadají jako ukrajina po dědečkovi a dají se pořídit od dvou tisíc korun), městská (zkulturněná horská kola za deset tisíc a více korun), holandská (vepředu i vzadu mívají velké nákupní košíky a rámu chybí středová tyč kvůli pohodlnému nastupování) či cruisery (kola spíše pro parádu a popojíždění před holkami připomínají nízkou robustní konstrukcí motocykly třídy choper a jejich ceny se pohybují nad hranicí dvaceti tisíc korun).

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Jinak k výběru kola
Jezdím více jako turista než sportovec a před nedávnem jsem si kupoval kolo a volil jsem jaké.Nakonec jsem zvolil horské kolo a zde je několik důvodů proč:- kvalita vedlejších silnic je otřesná a robustní konstrukce s tlustými koly je výhodou- pokud to jde, snažím se ze silnice sjet na polní cestu, do lesa ... horské kolo sice je určeno pro horší terény, ale také poskytuje lepší pohodlí méně zkušenému jezdci (jako jsem já)- kvalitní a dobře udržované horské kolo dnes jezdí stejně a nebo lépe, než starý favorit blahé paměti (měřeno volným sjezdem z kopce).- pokud chcete zrychlit, přezujte své horské kolo na 1,5 palcové pneumatiky s hladkým vzorkem a máte stíhačku! Movitější si může pořídit dvě sady kol a brát si taková, jaká vyhovují plánované cestě.PS hybrydy jsem zavrhnul z přesně stejného důvodu, jako jsou vychvalovány - není to ani silnička ani horal...
  • Autor Martin
  • Datum a čas 18.7.2005 10:04
Reaguj
Pro děti
Vzhledem k tomu, že mi právě dospívají 2 děti, které jezdí od svých 3 let, tak několik postřehů:1) Furtošlap NEBRAT!!! Zejména při absenci další brzdy. Při jízdě z prudkého kopce sklouznou dítěti nohy ze šlapek, podrážkama to neubrzdí a neštěstí je hotovo. Podobně může spadnout řetěz v tu nejméně vhodnou chvíli.2) Torpédo+použitelná přední brzda je pro začátek ideální. Lze takto snadno převybavit a dovybavit malinké dětské kolečko za pár korun. A opěrná kolečka také nebrat - svědčí jen o lenosti rodičů - i ten nejnešikovnější capart ve věku 3 let udrží rovnováhu po pár hodinách "běhání taťky vedle kola". 3)Pozor při přechodu na volnoběžku. Přejít nejlépe po zimní přestávce.4)Zadní převody (přehazovačku) zvládá už předškolní děcko, vícetalíř (přesmykač) se nenaučí ovládat někdy ani dospělá ženská. Záležitost vysoce individuální.5) Nekupovat větší kolo "aby déle vydrželo" - znechutíte caparta!6) Jako ideální kombinace se ukázala vždy 2 kola pro jedno dítě už od cca 5 let (jedno na odpolední blbnutí s kamarády, druhé na delší výlety): BMX na 20" kolech (téměř nezničitelná kola, koupená v bazarech - vydržela oběma dětem skoro 10 let neurvalého zacházení - a "rostou" snadno s dětmi) a k tomu vždy kvalitní kolo s přehazovačkou.
  • Autor husky
  • Datum a čas 22.6.2005 11:01
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků
Holandsko - země byciklů Michael Beranek, 23.3.2024 13:15, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Karel IV. Horydoly , 28.3.2024 15:06
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:46
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:45
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:42
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:40
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:37
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:36
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:35