Co je nepochopitelného?

Co je nepochopitelného?
SDÍLEJ:
Ještě jednou se vracíme ke skandálnímu chování Českých drah, které nejprve odmítly přepravit jízdní kola ve vlaku, poté jejich zaměstnaci diskutovali s cestujícími a nakonec přepravu povolily. Za zpoždění vlaku si naúčtovali šest a půl tisíce korun. Tiskový mluvčí Českých drah upřesňuje, jakým směrem se ubírá uvažování nejvyšších železničářů.

Přinášíme přesný přepis tří mailových výměn mezi redakcí Horydoly a tiskovým oddělením Českých drah. V textech byla pouze doplněna interpukce.

Popis události vedoucí ke zpoždění rychlíku na pražském Masarykově nádraží najdete zde: Good bye, dráhy!.

Vážený pane, děkujeme za odpovědi na zaslané otázky. Prosíme však o upřesnění dvou klíčových odpovědí, ve kterých se odvoláváte na laikům těžko pochopitelné odborné texty.

1) Co má cestující zaručeno, když si koupí jízdenku?

2) Jak zní přepravní smlouva mezi cestujícím a Českými dráhami v okamžiku nákupu jízdenky?

Nejedná se o těžko pochopitelné odborné texty, ale jde o standardní text přepravní smlouvy využívající přepravní společnosti v ČR a vycházející z vyhlášky MD ČR Přepravní řád (v zásadě ji cituje stejně, jako je tomu u ostatních dopravců). Pokud chcete znát celý text smlouvy, pak Vás musím opět odkázat na Přepravní řád MD ČR a SPPO, neboť nelze vytrhávat jednotlivé části a on je přepravní smlouvou.

Pokud však trváte na zjednodušení, které však není celým výkladem ani zněním celé přepravní smlouvy, pak nákupem jízdenky není uzavřena přepravní smlouva. Přepravní smlouva je uzavřena nástupem cestujícího do vlaku, nebo vstupem do vyznačených prostor železnice. ČD (železnice) se zavazuje zajistit přepravu z místa A do místa B řádně, včas a za dalších stanovených podmínek (viz Přepravní řád a SPPO), cestující se pak zavazuje zaplatit řádně jízdné a dodržovat podmínky přepravy.

Jízdenka se vztahuje k přepravě osob, ne jízdních kol. Bezplatně (tedy na jízdenku) lze přepravit ruční zavazadla, tedy v zásadě ta zavazadla, která lze umístit nad nebo pod místo k sezení pro cestujícího. I zde je však cestující povinen dodržovat podmínky pro přepravu takových zavazadel a nedodržení podmínek může být důvodem k vyloučení z přepravy (ukončení přepravní smlouvy). Za ruční zavazadlo není v žádném případě považováno jízdní kolo. Cestující, který chce přepravit jízdní kolo, musí dodržet podmínky pro přepravu jízdních kol.

Nákupem jízdenky není uzavřena smlouva na přepravu jízdního kola a v žádném případě se tato část netýká přepravy jízdních kol. Přeprava jízdního kola je služba doplňková a uzavírá se na ni zvláštní přepravní smlouva (také zvláštní úhrada dovozného a zvláštní přepravní podmínky). Přeprava kola je pak řešena příslušnými částmi zmíněných dokumentů a cestující, který chce využít tuto doplňkovou službu, se zavazuje dodržovat podmínky stanovené pro přepravu jízdního kola.

V tom případě mám poslední dva dotazy:

1) Co to znamená včas?

2) Vztahuje se "včas" i na přepravní smlouvu ohledně kola?

Ad 1) Podle vyhlášky MD ČR je tím asi myšleno s tolerancí 1 hodina (při zpoždění v době nástupu nebo přestupu při 1 hodině lze podle vyhlášky MD ČR odstoupit od přepravní smlouvy, ČD tento limit zpřísnily a je to jakékoliv zpoždění, tedy např. 5 minut, kdy lze odstoupit od přepravní smlouvy). Podle vyhlášky MD ČR je však smlouva splněna i v případě, že cestující byl přepraven, byť např. se zpožděním (viz přepravní řád MD ČR - platí pro všechny železniční a autobusové společnosti v ČR).

Ad 2) Ano, za předpokladu, že bylo kolo přijmuto k přepravě za odmínek stanovených k jejich přepravě. Pokud je mi znám váš případ, tak v dané situaci kolo k přepravě nebylo přijato, naopak došlo k vyloučení z přepravy v důsledku porušení přepravních podmínek.

Vaše odpovědi jsou velmi neurčité. Prosím tedy (doufám, že již naposled) o upřesnění. Nezlobte se, ale neptám se na "asi", ale "určitě".

Ad 1) Znamená to tedy, že když vlak má více než hodinu zpoždění, vrací se jízdné?

Ad 2) Kolo nebylo přijato k přepravě. To znamená, že si ČD mohou své cestující a jejich zavazadla vybírat? Vyplývá mi to ze skutečnosti, že naše kola nijak neporušovala předpisy, ale pouze České dráhy nebyly schopny zajistit dostatečnou kapacitu na jejich přepravu

Ad 1) Při zpoždění 1 a více hodin se můžete cesty vzdát, a pak se jízdné vrací. Pokud cestu podniknete (i přes zpoždění), tak se jízdné nevrací. (viz vyhláška MD ČR, platí pro všechny dopravce v ČR). ČD, a.s, si tyto limity zpřísnila na jakékoliv zpoždění. Tedy pokud se vzdáte cesty v důsledku zpoždění, pak vrátíme celé jízdné, pokud však jste přepraven z bodu A do bodu B, pak se jízdné nevrací (viz Přepravní řád, smlouva je splněna, pokud dojde k přepravě). Např. v případě, kdy jste zpozdil rychlík o 30 minut, tak se mohli všichni cestující vzdát cesty a vrátilo by se jim jízdné podle našich přísnějších podmínek. Podle vyhlášky MD ČR by se však cesty vzdát mohli, až pokud by bylo zpoždění nejméně 1 hodina.

Ad 2) Zřejmě jste si stále ještě nepřečetl příslušné přepravní podmínky (tedy smlouvu mezi dopravcem a zákazníkem), jinak byste své konstatování nemohl napsat. Doporučuji Vám tedy před cestou vlakem a nejen vlakem, ale jakýmkoliv dopravním prostředkem, abyste se seznámil s těmito ustanoveními. Zřejmě tak předejdete dalším problémům, které Vás v důsledku Vaší neznalosti přepravních podmínek čekají.

Vaše kolo bylo v nástupním prostoru osobního vozu rychlíku, kde je jeho přeprava vyloučena. Pokud jde o využití úschovny zavazadel, pak platí zmíněné podmínky, tedy přeprava je zajištěna do vyčerpání kapacity a ČD odbavují zákazníky postupně jak přicházejí, a to do vyčerpání kapacity. Standardní postup, který je stejný také v obchodě a všude jinde. V obchodě si také můžete zakoupit zboží do vyčerpání zásob, a pak musíte čekat na další dodávku. Stejně tak je zajištěna podle přepravních podmínek přeprava kol do vyčerpání kapacity vlaku.

Stejné podmínky platí i v zahraničí a u dalších dopravců. Nevím, co je na tom pro Vás nepochopitelného za situace, kdy obdobné podmínky platí všeobecně. Napadá mě snad jen jediný důvod, že u ČD se očekává nesrovnatelně vyšší nadstandard než u ostatních dopravních firem v EU.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

pan Turek má IQ -10
Jestliže je dáno v předpisech ČD, že se kola nevozí u rychlíků uvnitř osobních vozů, tak se prostě nevozí a basta. Co je na tom nepochopitelného??? Výše uvedené je dáno zvyšováním kultury cestování na železnici a ne aby cestující neměl se zavazadly pomalu kudy vystoupit. Osobně být na místě průvodčí, letěl by jak namydlený blesk až do Lovosic. Ale na kole.
  • Autor ambra
  • Datum a čas 4.11.2007 00:00
Reaguj
Koukám ,že pan Turek se projevil skutečně jako tzv novinář a ne jako člověk. Novinářská nabubřelost již tak předvádí. Všeobecně. novináři mohou všechno, , oni jsou něco víc. Směšné.
  • Autor petr
  • Datum a čas 30.1.2007 12:10
Reaguj
  • Autor Redakce
  • Datum a čas 25.11.2004 23:19
Reaguj
8x Re: Jůzo!!
Tak v tom se asi shodnem.
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 27.8.2004 14:09
Reaguj
Re: 6x Re: Jůzo!!
no kazdopadne situace je to velmi zapeklita a nejednoznacna, pri soudnim liceni doporucuji panu Turkovi zastupovani advokatem...:))
  • Autor beda
  • Datum a čas 27.8.2004 14:06
Reaguj
6x Re: Jůzo!!
Jo a ještě jeden detail.
Samozřejmě že to zaplacené jízdné by mu vrátili v pokladně. Ale na to by musel mít potvrzení o nemožnosti cesty v důsledku vyčerpání kapacity. A toto potvrzení měl vydat kdo? PRŮVODČÍ.
  • Autor Pavel Jůza
  • Datum a čas 27.8.2004 13:32
Reaguj
6x Re: Jůzo!!
Je pravda, že já jsem u celé věci nebyl, tak nemohu posoudit, jak to skutečně bylo, a jsem odkázán na obsah článku.
Nicméně pokud to bylo tak, jek je v článku popsáno (a to ani pan Šťáhlavský nepopřel), považuji za klíčové tyto dvě informace:
"Obracím se na mladou průvodčí postávající na vagóně s prosbou o radu. "Jeďte příštím vlakem," zní její rada. "
a
"Po nějaké době přichází ona mladá průvodčí a oznamuje nám, že kola musíme vyložit. To odmítám s tím, že za své peníze, které jsem dráze zaplatil, chci dovézt do Lovosic. Prý můžeme zkusit další vlak."
Právě v těchto dvou případech, kdy průvodčí byla požádána o radu, měla povinnost podle SPPO, čl. 160 písm. b. a g. informovat o čl. 301 SPPO a tedy o možnosti vrácení peněz. Tuto povinnost nesplnila a tím porušila předpis a způsobila zpoždění vlaku. Kdyby dodržela čl. 160 SPPO, mohl pan Turek okamžitě opustit vlak a jít si do pokladny pro své peníze a k zpoždění by nedošlo.
  • Autor Pavel Jůza
  • Datum a čas 27.8.2004 13:14
Reaguj
Re: 4x Re: Jůzo!!
S timto se samozrejme neda nez souhlasit. U me po zaplaceni take dostanete rohliky...:))Jde pouze o to zda opravnena osoba, ktera rozhodne o navraceni jizdneho je pruvodci. Pokud byl nekdo ( neco ) vyloucen(o) z prepravy z duvodu naplneni kapacity, muze uplatnit reklamaci, rozhodne ji ale nebude uplatnovat u pruvodci.Sporu je zde vice:1) Muze byt nekdo vyloucen z duvodu naplneni kapacity? -> ANO 2) Kym? -> PRUVODCIM3) Vraci pruvodci jizdne? -> NE, mam zato ze toto vzdy probiha na pokladne.4) Byl vlak zdrzen pruvodci, nebo panem Turkem? -> Ja tvrdim panem T. Pruvodci konala dle predpisu. Pan T uplatnoval reklamaci na spatnem miste a jednal PROTI predpisu. Pokud by z vlaku vzstoupil odebral se na pokladnu a zde mu odmitli vratit jizdne, pak by se jednalo o Vami uvedene pripady a pripadny spor ( i soudni ) o JIZDNE by byl na miste.
  • Autor beda
  • Datum a čas 27.8.2004 09:48
Reaguj
4x Re: Jůzo!!
A nebo ještě jinak.
Pan Šťáhlavský tvrdí:"Standardní postup, který je stejný také v obchodě a všude jinde. V obchodě si také můžete zakoupit zboží do vyčerpání zásob, a pak musíte čekat na další dodávku. Stejně tak je zajištěna podle přepravních podmínek přeprava kol do vyčerpání kapacity vlaku."
Ten obchod je myslím dobrý příklad. Když přijdu do obchodu pro rohlíky a oni rohlíky nemají, tak prostě rohlíky nekoupím, nechám si své peníze a odejdu. Rohlíky si pak můžu koupit třeba v jiné prodejně. Ne však, kdybych rohlíky kupoval o té průvodčí v tom vlaku nebo u pana Šťáhlavského, ev. u Vás. Tam by to fungovalo tak, že bych napřed zaplatil, pak by mi bylo oznámeno, že rohlíky nejsou, ale peníze už bych zpátky nedostal. Musel bych, slovy pana Štáhlavského, "čekat na další dodávku", čili nemohl bych například jít do jiné prodejny a koupit si rohlíky ještě dnes, ale musel bych v té Vaší prodejně čekat do dalšího dne a koupit si je tam.
  • Autor Pavel Jůza
  • Datum a čas 27.8.2004 08:53
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Re: Jůzo!!
No vidíte, to je právě ta zásadní věc, na které se asi neshodneme.
Vy tvrdíte, že "pani pruvodci rozhodla, ze pan Turek vlakem nepojede a basta".
Já a předpis tvrdíme, že "pani pruvodci měla rozhodnout, ze pan Turek vlakem nepojede a dostane zpátky zaplacené jízdné podle čl. 301 SPPO."
Paní průvodčí tak neučinila a tím porušila předpis a zdržela spoustu lidí o blíže neurčený počet minut mezi 20 a 30.
Chápete ten rozdíl?
  • Autor Pavel Jůza
  • Datum a čas 27.8.2004 08:44
Reaguj
Celkem 28 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

ZÁKOLANY Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rychlebské stezky - začátek sezony Černá voda Horská kola 29.3.
Šemberské stezky - otevření Tuchoraz 29.3.
Banální situace, fatální následky - přednáška Praha, Městská knihovna Prevence úrazů páteře 3.4. 17:00
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.
Morkovské bajk - cyklomaraton Morkovice Horská kola 6.4.
Vars - konec lyžování Francie, Vars 7.4.
Silva Regina - veletrh Brno, Výstaviště 7.-11.4. Myslivost a lesnictví 7.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 7.-9.4. 7.4.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.4.

Diskuse

opggzjlo 100 mg lisinopril, 29.3.2024 1:21, 11 příspěvků
strašná rychlost Skiák, 26.3.2024 17:25, 1 příspěvek
INU Horydoly - Andrea Černá, 25.3.2024 13:57, 2 příspěvky
INU Honza, 25.3.2024 13:26, 2 příspěvky
Nebudeme přece poukazovat... Michael Beranek, 25.3.2024 9:42, 5 příspěvků
INU Pišišvor, 24.3.2024 23:21, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 20:40, 2 příspěvky
INU Honza, 23.3.2024 16:35, 5 příspěvků
re kladivo, 23.3.2024 14:08, 2 příspěvky
O otázku jak se nám všem ... Michael Beranek, 23.3.2024 13:49, 6 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Karel IV. Horydoly , 28.3.2024 15:06
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:46
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:45
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:42
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:40
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:37
Re: Karel IV. Horydoly Open, 28.3.2024 14:36
Re: Karel IV. Kuba Turek, 28.3.2024 14:35