Elektrické koloběžky a elektrokola 2023

Elektrické koloběžky a elektrokola 2023
Kuba jede lesní stezkou nad Radotínem na elektrokole KTM Macina Race.
Autor snímku Adam Maršál - Nedori
SDÍLEJ:

LEŠANY Krátké ale důležité zprávy o elektrokolech a elektrokoloběžkách.

18. listopadu

Lešany: mrtvý elektrokoloběžkář 

52letý elektrokoloběžkář spadl večer 17. listopadu ze svého stroje na silnici v Lešanech. Mrtvého na krajnici našel náhodný kolemjdoucí. Policie uvedla, že nic nenasvědčuje podílu někoho dalšího na tragické dopravní nehodě. "Dotyčný neměl přilbu," uvedla policejní mluvčí Barbora Schneeweissová. "Dotyčný byl nalezen po nějakém čase. Ztratil velké množství krve, záchranáři prováděli resuscitaci, která však nebyla úspěšná, lékař následně konstatoval smrt," doplnil mluvčí krajské záchranné zdravotnické služby David Hylebrant.

10. srpna

Francie: Zákaz sdílených elektrokoloběžek v Paříži

15 000 elektrokoloběžek v Paříži provozovaných Dott, Lime a Tier přestane jezdit od 1. září. Zákaz se netýká soukromých elektrokoloběžek ani sdílených jízdních kol. Pařížská socialistická starostka Anne Hidalgo o tom rozhodla po dubnovém referendu. Hlasování se zúčastnilo pouze 8 % voličů, z nichž 90 % bylo pro zákaz samoobslužných koloběžek. Referendum je ve Francii nezávazné. Zákaz všeobecně oblíbeného způsobu individuální dopravy prosadila starostka v situaci, kdy město podporuje pěší a cyklistickou dopravu, a zároveň se chystá na Olympiádu.

Paris (Paříž).

4. srpna

Nizozemsko: VanMoof zkrachoval

Amsterdamský výrobce elektrokol VanMoof zbankrotoval v polovině července. Minulý týden skončila lhůta pro závaznou nabídku k odkupu firmy. "Několik stran předložilo nabídky," uvedli insolvenční správci Padberg a De Wit. Firma se dostala do ztráty 80 milionů eur v letech 2021 a 2022. Při tom bylo do značky jízdních kol a elektrokol nainvestováno už 200 milionů eur.

21. května

Skútry BeRider od Škodovky končí

Škoda Auto DigiLab oznámila ukončení provozu sdílených skútrů BeRider. Od června se už na nich nikdo nesveze. Škoda nenašla partnera, který by provoz zaplatil ze soukromé ani veřejné sféry. Služba trvala jen čtyři roky. "Hledání ekologických řešení v oblasti mikromobility je jedním z klíčových úkolů Škoda Auto DigiLab. Naše inovační centrum tak v rámci Strategie 2025 přispívá k transformaci společnosti ŠKODA AUTO ve společnost přinášející chytrá řešení mobility podle motta Simply Clever," chlubila se Škodovka ústy ředitele pro digitalizaci Andre Wehnera roku 2019.

Elektroskútry Torrot ujedou na jedno nabití 70 km, jízda stojí 5 Kč/km.

8. května

Český Těšín: Požár cykloservisu

Baterie elektrokola samovolně vzplála v cykloservisu v Českém Těšíně. Od ní se rozhořel požár. Celková škoda se pohybuje okolo milionu korun.

7. dubna

Francie: Schizofrenie elektrických koloběžek 

Francouzi koupili pro osobní potřebu 900 tisíc (rok 2021) a 750 tisíc (2022) elektrických koloběžek. Uvedl deník Le Monde. Pařížané odhlasovali zákaz půjčování elektrických koloběžek v Paříži. Referenda se zúčastnilo pouze 8 % oprávněných obyvatel a z nich bylo 90 % pro zákaz. Uvedla televize BBC.

31. března

Evropa: sdílená mobilita za 3,1 miliardy eur

Sdílená mobilita dosáhla v Evropě tržby 3,1 miliardy eur za rok 2022. Odhaduje to specializovaný web Fluctuo. Polovinu z toho činí elektrokoloběžky, třetinu kola a elektrokola a zbytek auta a skútry. 

Sdílená mobilita v Evropě 2022.

30. března

Německo: horská kola jen na elektřinu 

90 % prodaných horských kol v Německu má elektrický motor. Vloni se prodalo 836 000 elektrokol z celkových 931 600 horských kol.

6. února

Španělsko: V Madridu platí licence na sdílené elektrokoloběžky jen pro 3 firmy

Madrid vydal licence na provozování sdílených elektrokoloběžek pro Dott, Lime a Tier. Licence platí na tři roky a po tuto dobu ji nezíská žádná další firma.

1. února

Španělsko: zákaz elektrokoloběžek v MHD Barcelona 

Ode dneška po dobu 6 měsíců není možný vjezd elektrokoloběžek a elektrických monokol do městské hromadné dopravy v Barceloně. Po této době začne platit nařízení o přístupu veřejné dopravě k elektrickým koloběžkám a dalším vozidlům osobní mobility. Kvůli výbuchu elektrického skútru v železničním vagónu Generalitat de Catalunya loni 17. listopadu o tom rozhodlo představenstvo dopravní organizace ATM v Barceloně.

Zákaz převážení elektrokoloběžek a elektromonocyklů v MHD Barcelona.

31. ledna

Japonsko: přísná pravidla pro elektrokoloběžky

Japonsko upřesnilo jízdu na elektrokoloběžkách v zákoně o silničním provozu, který začne platit v polovině letošního roku. Do 16 let je jízda na elektrokoloběžce zakázaná. Nebude potřeba řidičský průkaz na koloběžky s maximální rychlostí 20 km/h a délkou maximálně 1,9 m. Jezdci musí dodržovat stejná pravidla jako cyklisté. Po chodníku mohou jet max. 6 km/h stejně jako invalidní vozíky. Nová pravidla také požadují, aby byly elektrokoloběžky vepředu i vzadu vybaveny zelenými světly, která svítí při jízdě na silnicích a v cyklopruzích a blikají na chodnících. Jiné elektrokoloběžky jsou nadále považovány za mopedy.

29. ledna

Turecko: Istanbul zabavuje elektrokoloběžky na chodnících 

Radnice istanbulské čtvrti Kadıköy na asijské straně města tvrdě zakročuje proti elektrokoloběžkám. "Každé vozidlo zaparkované na chodníku bude zabaveno," řekl starosta Şerdil Dara Odabaşı pro deník Daily Sabah. "Naším zájmem je přijmout veškerá opatření, která umožní chodcům pohodlně chodit po chodníku v Kadıköy." Obecní četnictvo zabavuje všechny koloběžky i jiná vozidla, která brání průchodu chodců. Vozidla jsou převezena do skladu a vydána majiteli až po zaplacení pokuty. Společnosti, které pronajímají elektrické koloběžky a elektrokola, dovolují softwarovým způsobem parkovat pouze na parkovištích, které vymezilo město.

17. ledna

Austrálie: hoří baterie v elektrických kolech a koloběžkách

Stovky požárů po celé Austrálii jsou spojeny s lithium-iontovými bateriemi, které se používají k napájení elektrokoloběžek, elektrokol a elektrických skútrů. Hasiči evidují každý týden nejméně tři požáry, ve kterých hrají roli tyto baterie. Zástupce hasičského a záchranného komisaře NSW Trent Curtin uvedl pro web ABC: "Je to znepokojivý trend, který vidíme podobně po celém světě - v New Yorku a v Londýně. Opravdu se obávám, že někde v Austrálii budeme svědky úmrtí v důsledku požárů lithium-iontových baterií." Podle australských úřadů je řešením regulace prodeje elektrokol a elektrokoloběžek, aby se zajistilo, že lidé budou kupovat pouze produkty v nejlepší možné kvalitě.

15. ledna

Nizozemsko: Amsterdam hledá cesty ke snížení rychlosti elektrokol

Nizozemsko, země přátelská k cyklistům, čelí hrozbě: rychlá elektrokola s konstrukční rychlostí 42 km/h způsobují stále více dopravních nehod. Při tom na cyklostezkách je ze zákona omezena rychlost na 25 km/h. Čtvrtina elektrokol v Nizozemsku však překračuje limit. Týká se to zejména mladých lidí. V zemi jezdí 5 milionů elektrokol na počet obyvatel 18 milionů. V lednu vstoupil v platnost zákon zakazující přečipovávat tovární nastavení elektrokol, zvláště zvyšovat rychlost. Rychlejší elektrokola patří do kategorie mopedů - cyklisté musejí nosit přilbu, musí jim být nejméně 16 let a musí mít řidičský průkaz.

Melanie van der Horst, náměstkyně primátora Amsterdamu pro dopravu uvádí: "Dvě třetiny obyvatel Amsterdamu nám říkají, že se v provozu necítí bezpečně. Takže více než 80 % silnic se stane zónou 30 km/h a zkoumáme omezení rychlosti na cyklostezkách. Růst elektrických vozidel znamená, že na cyklostezkách jsou obrovské rozdíly v rychlosti a studie ukazují, že to vytváří rizika." Místní populární značka elektrokol VanMoof uvádí, že změnila aplikaci, aby zákazníci nemohli nastavit vyšší rychlostní limit.

Horydoly.czČTĚTE TAKÉ: Elektrické koloběžky a elektrokola AKTUÁLNĚ 2022

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Co vy na to?

Asi myslíte tohle: https://medium.seznam.cz/clanek/vidlakovy-penize-tak-budeme-mit-vsechna-elektrokola-bez-povinneho-ruceni-bohuzel-33342 

A je to nesmysl. Všechna rychlá elektrokola budou muset mít povinné ručení. Přečtěte si zákon.

Reaguj
Co vy na to?

https://medium.seznam.cz/clanek/vidlakovy-penize-tak-budeme-mit-vsechna-elektrokola-bez-povinneho-ruceni-bohuzel-33342?utm_campaign=abtest228_personal_layout_3_varB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=blogy.sznhp.box&dop_vert_ab=&dop_vert_id=&dop_req_id=1HUnC2cKUVr-202312040731&dop_id=33342&source=hp&seq_no=2

  • Autor Honza
  • Datum a čas 4.12.2023 09:31
Reaguj
S kontrolami to asi nebude nikterak jednoduché.

Můj názor je, že s příchodem nových technik  a  technické úrovně nejen oněch koloběžek, kol a elektrovozítek ale i automobilů a silničních vozidel vůbec nastal problém na našich většinou zastaralých komunikacích. A dnes vlastně i na našich dálnicích. Hustota provozu se x násobně zvýšila stejně jako rychlost a výkon vozidel všeho druhu což jasně neodpovídá stavu na našich komunikacích. Když jen tak vzpomenu, tak na tehdejších dálnicích v bývalém Nemecku se tehdy  parádně  a bez problémú jezdilo proti našim cestám. Dnes je z pohledu bezpečnosti těžko slučitelné aby společně mohly efektivně jezdit silné moderní automobily s pomalými a mnohdy nevypočitatelnými mopedisty, cyklisty, elektrovozítky a t.d. Stejně tak na cyklostezkách, kam motory vlastně vůbec nepatří. Prostě naše komunikace zaspaly dobu. Buďto přísně omezit provoz, což je asi nemožné, či zbudovat jízdní pruhy podle typu a rychlosti vozidel, (už dnes je někde vidno separování kamionů a osobních aut),  což je u nás asi kvůli nákladům a finanční situaci státu nemožné stejně jako spoléhání na rozumné řidiče,  Ona totiž rozhádanost a morálka společnosti je dnes na velmi nízké úrovni proti minulosti. Takže babo raď.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 9.9.2023 08:04
Reaguj
Kdyz to zvládli v Německu, tak to zvládnou i Češi

Pokuty za provinění při jízdě s elektroscootrem

 

Verstoß

Bußgeld

Elektrokleinstfahrzeug ohne die erforderliche Allgemeine Betriebserlaubnis oder Einzelbetriebserlaubnis auf öffentlichen Straßen in Betrieb gesetzt

70 €

Anordnen oder zulassen der Inbetriebnahme eines Elektrokleinstfahrzeugs ohne die erforderliche Allgemeine Betriebserlaubnis oder Einzelbetriebserlaubnis auf öffentlichen Straßen

70 €

Elektrokleinstfahrzeug ohne gültige Versicherungsplakette auf öffentlichen Straßen in Betrieb gesetzt

40 €

Anordnen oder zulassen der Inbetriebnahme eines Elektrokleinstfahrzeugs auf öffentlichen Straßen ohne die erforderliche Versicherungsplakette

40 €

Elektrokleinstfahrzeuge trotz erloschener Betriebserlaubnis auf öffentlichen Straßen in Betrieb gesetzt und dadurch die Verkehrssicherheit wesentlich beeinträchtigt

30 €

Anordnen oder zulassen der Inbetriebnahme eines Elektrokleinstfahrzeugs auf öffentlichen Straßen trotz erloschener Betriebserlaubnis

30 €

Elektrokleinstfahrzeuge unter Verstoß gegen die Vorschriften über die Anforderungen an die lichttenischen Einrichtungen im öffentlichen Straßenverkehr in Betrieb gesetzt

20 €

Elektrokleinstfahrzeuge unter Verstoß gegen die Vorschriften über die Anforderungen an die Schalleinrichtung im öffentlichen Straßenverkehr in Betrieb gesetzt

15 €

Elektrokleinstfahrzeuge unter Verstoß gegen die Vorschriften über die Anforderungen an die sonstigen Sicherheitsanforderungen im öffentlichen Straßenverkehr in Betrieb gesetzt

25 €

Reaguj
A je to tady – přišla bída na kozáky.

to je těžké - vybalancovat eliminaci hovadského chování a přitom nezklouznout do policejního státu. cesta do pekla bývá zpravidla dlážděna dobrými úmysly.

plošná řešení buzerující 98% slušně se chovajících kvůli 2% narcistních hovad je v zásadě špatně. co bude výsledkem? gps v každé dětské koloběžce spárovaná s telefonem a napojená na centrální pult na fízlárně?

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 22.8.2023 17:02
Reaguj
A je to tady – přišla bída na kozáky.

Já jen to, že kontrola jak vyráběných tak dovážených elektrokol na skutečný výkon motoru je nejjednodušší a odstrarní tak spoustu práce a starostí.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 22.8.2023 09:06
Reaguj
A je to tady – přišla bída na kozáky.

Kontrola výkonu je problém technickým, se kterým si « ouřad » jistě poradí – jako si s ním poradili v Paříži..

Vydání nějakých papírů taktéž a tak zbývá jen vymyslet nějak funkční kontrolní systém – a začít kontrolovat.  

A jak tyto vehikly nějak  označit –  Švýcaři měli před časem imatrikulované každé kolo – tedy s pevně upevněnou značkou – a s pojistkou.

Kontrola rychlosti něčím jako radarem je technicky obtížná. Kontrolním orgánům nezbyde nic jiného než ty kteří se prohřeší na místě zastavit a zkontrolovat – případně pokutovat. Už toto nebezpečí pokuty možná část účastníků provozu ukázní.

Reaguj
A je to tady – přišla bída na kozáky.

Opět zajímavá fiormulace:
 elektrokola, jejichž elektrický výkon ( pozor - ten se liší od výkonu motoru) nepřesahuje 250 W,.. A jak se to prosím zkontroluje?  Jako doteď?  Nebo měřením nějakým spec. radarem, nebo zkoumáním skutečnosti proti nějakému TP, a nebo technickými kontrolami,  když namátkové kontrly vzhledem k počtu elektrokol budou mizivé procento? Myslím, že pokud motor není schopen většího výkonu než 250 W je vše jasné. Ale podle oné vyhlášky??? Nechápu, čeho tím docílí...
APP. Pro ten jejich pokutový system by museli přidělovat nějaké dobře viditelné SPZ aby to bylo vůbec dohledatelné. Ti co to zaváděli pro jiná motorová vozidla věděli dobře proč to dělají........

Opět to vypadá jako podle onoho starého tvrzení -  Aby se vlk (státní ouřady a ouředníci) nažral a koza (svoboda a demokracie hlavně těch, co na to maj)  zůstala celá....

  • Autor Honza
  • Datum a čas 21.8.2023 10:36
Reaguj
A je to tady – přišla bída na kozáky.

 

Francouzská legislativa povoluje elektrokola, jejichž elektrický výkon ( pozor - ten se liší od výkonu motoru) nepřesahuje 250 W, tedy rychlost 25 km/h. Nad tuto rychlost je na uživateli, aby šlapal bez pomoci elektromotoru, pokud si přeje jet rychleji.

"Rychlá elektrokola" s maximální rychlostí 45 km/h (nazývaná „speedbikes“, „speedelec“ nebo „speed pedelec“) jsou povolena za následujících podmínek: .

  • Kolo musí být pojištěno  a musí být registrováno.
  • Pro kolo musite mít technický průkaz jako pro auto
  • Uživatel musí mít  schválenou helmu jako na moped, nosit rukavice stejně jako motocyklisté a být vybaven žlutou vestou, když jede mimo město.
  • Speedbike musí mít přední světlo a také zadní světlo, které se rozsvítí při brzdění.
  • Pro rychloelektrokola Je zakázáno jezdit po cyklostezkách, toto kolo musí jezdit po silnici.

 

A už byly určeny i pokuty pro nedisciplinované :

  • Nemáš ochrannou helmu - pokuta až 750 € a u automobilistů to vede ke 3 bodům
  • Bez rukavic anebo nevhodné rukavice - pokuta až 450 € jeden bod
  • Elektrovelo neni registrováno – pokuta 750 €
  • Elektrovelo není pojištěno – pokuta až 3750 € a kolo muže být zkonfiskováno
  • Kdo jede po cyklostezce se Speedbike dostane pokutu 150 € a zase muže být vehikl zabaven.

 

Také Švýcarsko a Belgie inklinují k podobným pravidlům – elektrokolaři to budou mít trochu komplikované.

 

Reaguj
S kontrolami to asi nebude nikterak jednoduché.

´Proč prosím. Já v tom problém nevidím. Prostě jako doposud - mopedista ssebou musí vozit osvědčení a když nemná,tak flastr. Jde jen o to, vydat jasný seznam všech elektrovozítek s jejich zařazením. A to se zajisit dá- Pochopitelně brát ohled na údaje výrobce a skutečnst (viz např. ony elektrobabety s papíry a šlapkami na 250W a skutečnost skoro 1kw. To, že dnes to s onou expanzí v tom maj zmatek je vec odpovědnách orgánů a úřadů...

  • Autor Honza
  • Datum a čas 13.8.2023 21:18
Reaguj
Celkem 17 příspěvků v diskuzi


Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze... celý článek

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Cyklonovinky 2024

Cyklonovinky 2024

SDÍLENÁ KOLA Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Paříž: ulice bez aut, zakázané elektrokoloběžky, drahá SUV

Starostka Paříže Anne Hidalgo tvrdě šlape do příjemné dopravy v hlavním městě Francie. Zakázala sdílené elektrokoloběžky, vyhradila ulice pro pěší a cyklisty a zdražila parkování autům SUV.
Cyklomaratony pro každé kolo 2024

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

AKTUALIZACE S dlouhými závody na horských kolech se doslova roztrhl pytel. Bikemaratony jsou stále populární nejen mezi profesionálními závodníky, ale přijíždějí na ně i tisíce amatérů. Od března do října si lze
Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Reflexní trička - bezpečné oblečení pro cyklistiku a běhání

Chcete-li si běhání a cyklistiku užívat plnými doušky, bude dobré, když se na tyto sporty i vhodně oblečete. Na následujících řádcích pro vás máme zajímavé tipy na to, jak by takové oblečení

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
MITT - veletrh Rusko, Moskva 19.-21.3. 19.3.
Caravan, Bike, Travel - veletrh Nitra, Agrokomplex 22.-24.3. 22.3.
For Bikes and Sport - veletrh Praha, Letňany 22.-24.3. 22.3.
Boot und Camping - veletrh Německo, Rostock 22.-24.3. 22.3.
Bahno Sokolov, Michal Horská kola, běh, canicross 23.3.
Primavera Bike - cyklomaraton Hrušovany nad Jevišovkou Horská kola 23.3.
Kamenice - úklid řeky Česká Kamenice 23.3. 09:00
Cape Epic - etapový cyklomaraton Jihoafrická republika 17.-24.3. 24.3.
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 6.-7.4. 6.4.
Orlice Cup - štafeta Choceň Běh, kolo, kanoe 6.4.

Diskuse

Bivaky Sasko Michael Beranek, 18.3.2024 21:18, 2 příspěvky
INU Honza, 18.3.2024 10:48, 3 příspěvky
Bivaky Sasko XY, 18.3.2024 10:03, 2 příspěvky
INU Horydoly, 17.3.2024 23:02, 3 příspěvky
INU Honza, 17.3.2024 21:03, 3 příspěvky
INU Honza, 17.3.2024 20:56, 2 příspěvky
Chrupavka Lipo, 17.3.2024 0:16, 2 příspěvky
Richard Šlojíř, 16.3.2024 11:10, 1 příspěvek
Krásná Oblast Radim Pokorný, 15.3.2024 12:49, 1 příspěvek
Community ? Michael Beranek, 14.3.2024 19:02, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Poklady Moravskoslezského... Horydoly Open, 15.3.2024 2:17
Vyberte si dovolenou z ve... Horydoly Open, 15.3.2024 2:14
Střední Čechy přivezou na... Horydoly Open, 15.3.2024 2:12
HOLIDAY WORLD & REGION WORLD Horydoly Open, 15.3.2024 2:10
Forum cestovního ruchu Horydoly Open, 15.3.2024 2:04
Holiday World 2024 Horydoly Open, 15.3.2024 1:55
Slzy bolesti nad masami, ... milan šupa, 14.3.2024 19:31
Konec lyžování? Horydoly Open, 8.3.2024 15:52