Láska na druhý pohled Brompton

Láska na druhý pohled Brompton
Kuba jede na Pankrác v sedle skládačky Brompton.
Autor snímku Ondřej Turek
SDÍLEJ:

Zamiloval jsem se do Angličanky. Ne hned, pár dní to trvalo, než mi ukázala všechny své vnady a než jsem si na ni zvyknul. Nakonec jsem jí ovšem nepodlehl, protože byla finančně velmi náročná. O kom je řeč? O skládačce Brompton.

Láska na druhý pohled Brompton
Skládačka Bromton jede po schodech na Pankráci.
Autor snímku Ondřej Turek
Jak na to

"Všichni si pamatujeme skládací kola Eska. Všichni jsme potkali skládačku českou, východoněmeckou, polskou, nebo ruskou. Skoro nikdo ji neskládal a dnes na ní jezdí babičky pro housky. Když už to někdo složil, tak stejně vznikl balík sice menší, ale těžký jak cent a do auta skoro nenarvatelný. Komponenty to mělo mizerné, těžké a kola byla proto pomalá. Ale zároveň známe skládačky jako kola pohodlná, živá a do města jak dělaná," uvádí Ladislav Bláha. "Dnešní moderní skládačky jsou stejně šikovné, ale vybavené kvalitním komponenty, zpřevodované a tudíž rychlé. Navíc se dají skutečně složit a není obtížné je poponést do metra, tramvaje, trolejbusu, autobusu, nebo třeba letadla."

Od začátku listopadu, kdy firma Azub začala britské skládačky Brompton dovážet do Česka, si je koupili čtyři lidé: majitel Zemánek, obchodní zástupce Bláha, cyklotremp Vlasák a majitel jednoho moravského cykloobchodu.

Vlastní pohon

Testovací týden každodenního ježdění, stovka najetých kilometrů po pražských předměstích i v centru metropole a zkušenosti dvou mužů a jedné ženy nám dovolují napsat, že Brompton L3 je kolo praktické, pohodlné, kupodivu i rychlé a dobře ovladatelné, ale na tuzemské poměry velmi drahé.

Odhadujeme, že se může hodit jako stálý inventář na jachtu, do obytného vozu na prázdniny či do kufru auta obyvatele velkého města. Je to pojitska, kdyby zatoužili po dopravě na vlastní pohon. Testované kolo je vhodné i pro uživatele hromadné dopravy, kteří se nechtějí odloučit od bicyklu ani na okamžik.

Brompton.

Rychlé skládání

Nejlepší na celém kole je, že se dá dopravdy rychle a dobře skládat a rozkládat. Když přijížděla na zastávku tramvaj, obvykle jsme to stihli. Autobus býval rychlejší. Dal se ale někdy dojet na další stanici.

Jak se to vlastně dělá? Nejprve povolíme šroub pod řídítky a sklopíme je doprava k přednímu kolu. Povolíme druhý šroub a přední kolo i s řídítky "zlomíme" k rámu. Potom nadzvedneme zadní kolo a ono automaticky zajede pod rám. Pomocí rychloupínáku zasuneme sedlo do rámu a tím zároveň celý "balík" utáhneme. Nakonec sklopíme pedál.

Sbalené kolo vezmeme za rám jako nákupní tašku a odneseme ho, kam potřebujeme. Vše váží jedenáct kilogramů. (Postup skládání si prohlédněte v připojené fotogalerii.)

Brompton.

Druhý způsob skládání

Tuzemský zástupce Bromptonu Ladislav Bláha komentuje výše popsané skládání s velkou nadsázkou: "Jsi talent. Vůbec nechápu, jak to dokážeš složit. Myslím, že jsi zvolil nejblbější možný postup. Jak to děláš ty, na to potřebuješ dvakrát víc rukou, než mám já. Jsi virtuoz svého druhu!"

Brompton.

Zároveň nabízí svůj postup: "1. Prohodit zadní kolo dopředu, tim to vlastně začne stát samo jako na stojánku. 2. Otočit přední vidlici dozadu v kloubu rámu. Při otočení lehce přizdvihnout a shora zaseknout háček na straně přední vidle za zadní vidli. Tohle nejde napoprvé, chce to trochu cviku, aby se přední vidle otočila tak, jak má. 3. Spustit sedlo, tím se uzamkne celý balíček, aby se samovolně nerozkládal. 4. Poslední úkon je sklopení řídítek."

Dobře jede...

Brompton L3 nás příjemně překvapil solidními jízdními vlastnostmi. I s malými a úzkými kolečky se na něm jezdí jako na normálním cestovním kole. Na asfaltu díky třem výborně odstupňovaným převodům v náboji zadního kola jezdí jako ďas do kopce i po rovině.

Řazení je bez potíží až na jednu situaci: pokud šlapete velkou silou do prudkého kopce, těžko se odřazuje na nižší stupeň. Chce to prostě jako u všech cestovních kol trochu předvídavosti.

Z kopce jsme si na něm moc netroufali, protože ukočírovat ho v padesátce chce zkušenosti a zvyk, které nám chyběly.

...je pohodlné...

Příliš mu nevadí kostky, obrubníky, kanály, ani tramvajové koleje. Značně nesvůj je Brompton na leštěných kamenných prostranstvích, jaká lze najít například v metru nebo před reprezentativními budovami. Neustále se chce klouzat. Pohromou jsou pro něj mokré kočičí hlavy, na kterých neví rady s přímým směrem. Nezvládá ani hlínu a písek, ale to mu nelze vyčítat - do takových terénů patří horská kola s tlustými pneumatikami.

Brompton je komfortní kolo. Široké sedlo v kombinaci s vysokými řídítky umožňuje pohodlný a téměř vztyčený posaz ála paní radová. Nevadí tedy, pokud jedete v obleku nebo usedlém kostýmu. V listopadových plískanicích jsme se nevyhnuli ani jedné kaluži, a přesto jsme na nohavicích neobjevili kapku špíny. Kovové blatníky s gumovými zástěrkami jsou na této skládačce solidnost sama. Přívětivá jsou řídítka, která hřála i v teplotách hodně pod nulou.

...ale špatně brzdí!

Nejslabším článkem na testované skládačce byly jednoznačně brzdy. Pokoušejí se bicykl shodit o dvě kategorie níž k supermarketovým zmetkům. Zastaralá konstrukce spolu se špatnými brzdovými špalíky nutila jezdce brzdit vší silou, a pokud možno co nejvíce napřed. Navíc masivní kovové brzdové páky řádně studily.

První starostí, kterou by měl mít novopečený majitel Bromptonu, je výměna špalíků za nějaké lepší. Zvláště na městském kole je to životní nutnost.

A co za to?

Brompton L3 v základní výbavě přijde na 23 900 korun. V testu měl navíc zadní červenou svítilnu. Připočteme-li k tomu světlomet na dynamo, integrovanou brašnu na řídítka a tašku k přenášení složeného kola, šplhá se cena ke třiceti tisícům korun.

Levnější model C3 za 18 900 korun je vybavený stejnou třístupňovou převodovkou, ale horšími komponenty. Blatníky si musíte dokupovat zvlášť. Nejdražší šestirychlostní T6 stojí 32 900 korun.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Skládací kolo

Tento konkrétní testovaný model pocházel z obchodu specializovaného na skládačky a koloběžky v Praze Velorama

Reaguj
Skládací kolo

Ano pobočky najdete v Brně, Praze, Hradci Králové

  • Autor Erik
  • Datum a čas 7.4.2018 15:33
Reaguj
Skládací kolo

A mají někde pobočku?

  • Autor Eda
  • Datum a čas 6.4.2018 17:34
Reaguj
Skládací kolo

Já mám koupenou velice kvalitní skládačku z Cyklospeciality, má najeto už několik tis km a pořád jede a nikde nevrže, není to na ní poznat https://www.cyklospeciality.cz/skladaci-kola/

  • Autor Erik
  • Datum a čas 4.4.2018 20:15
Reaguj
Skládačka

Dá :-) V Praze třeba Velorama, Ekolo, Citybikes a mnohé další

Reaguj
Skládačka

Dá se někde ještě koupit kvalitní skládačka do města?

  • Autor Eda
  • Datum a čas 3.4.2018 16:33
Reaguj
brompton
kolo je super jenom neni pro dlouhány řidítka jsou nízko. pro lidi nad 195cm je kolo nepohodlné. model se zvýšenými řiditky vypadá blbě. dahon je vyšší, ale ne tak pěkný a praktický. bohužel.
  • Autor pavel
  • Datum a čas 17.5.2011 11:59
Reaguj
Není nad Brompton
Zdravím,měřím 183cm,váha 90kg,věk 46letNa své kombinované /cyklostezka asi 15km a vlak/ cestování jsem používal 20"skládací kolo.Po cyklostezce to ještě šlo,ale při manipulaci na nádraží byl balíček příliš velký tj.83 x 63 x 29 cm a v přepravním vaku jsem si denně připadal jako příslušník námořní pěchoty.Pohyb po přepněném nádraží,na schodištích a podchodech byl pernamentní stres a to nemluvím o uzounkých chodbách v rychlíku-zkrátka opravdu nicmoc.Dopadlo to nakonec tak,že jsem si koupil Bromptona S2L.Přátelé maximální spokojenost.Lehounké,maličké při přepravě a při jízdě rychlé a pohodlné kolo.
Reaguj
Není nad Brompton
Zdravím,měřím 183cm,váha 90kg,věk 46letNa své kombinované /cyklostezka asi 15km a vlak/ cestování jsem používal 20"skládací kolo.Po cyklostezce to ještě šlo,ale při manipulaci na nádraží byl balíček příliš velký tj.83 x 63 x 29 cm a v přepravním vaku jsem si denně připadal jako příslušník námořní pěchoty.Pohyb po přepněném nádraží,na schodištích a podchodech byl pernamentní stres a to nemluvím o uzounkých chodbách v rychlíku-zkrátka opravdu nicmoc.Dopadlo to nakonec tak,že jsem si koupil Bromptona S2L.Přátelé maximální spokojenost.Lehounké,maličké při přepravě a při jízdě rychlé a pohodlné kolo.
Reaguj
MALÉ KOLO NENÍ PRO DLOUHÉ
KOLO BROMPTON NENÍ PRO DLOUHÁNY PŘEDNÍ ŘIDÍTKA JSOU NÍZKO.NEDAJÍ SE VYSUNOUT VERZE SE ČTVERCOVÝMI ŘIDÍTKY JE OHAVNÁ SCHAZUJE CELÝ DESING KOLA VÝBĚR BAREV JE OMEZEN CENOU KOLA JAK U BROPTONU TAK U DAHONU KOLO BROMPTON JE NA MENŠÍ POSTAVY ZA TY PRACHY TO MOC VYCHYTANÉ NENÍ. NENÍ NA TRHU JINÁ KVAL.FIRMA?
  • Autor PAVEL
  • Datum a čas 22.6.2010 14:01
Reaguj
Celkem 26 příspěvků v diskuzi


registrovat

Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
Super volbou na letní rekreaci je určitě ubytování Velký Meder. Turistům a nadšencům hor by se mohlo hodit ubytování Vysoké Tatry, kde najdete ty nejlepší chaty a chalupy.
Získejte bonus za vklad v nejlepším online kasinu v České republice.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Online cz casino s licenci slot-vegas.cz







Nejčtenější články

Jeseníky AKTUÁLNĚ 2022

Jeseníky AKTUÁLNĚ 2022

CYKLOSTEZKY Nejvyšší bod Česka je kde? Na vrcholu vysílače Praděd! Kam se hrabe Sněžka... Čtěte aktuální zprávy z Jeseníků, Hrubého a Nízkého Jeseníku a Jesenicka.
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2022

Krkonoše AKTUÁLNĚ 2022

ŠPINDLERŮV MLÝN Přinášíme turistické novinky z Krkonoš - nejvyšších českých hor, národního parku a eldoráda outdoorových nadšenců.
Cyklonovinky 2022

Cyklonovinky 2022

JIHLAVA Krátké zprávy ze světa velkých kol, tlustých pneumatik, odrážedel, skládaček, lehokol, koloběžek a cyklostezek.
Podzimní vyjížďka na horském kole na Šemberu

Podzimní vyjížďka na horském kole na Šemberu

BIKE GUIDE Říčka Šembera připomíná kamenitou Vydru. Zatímco na Šumavě už sněží, ve středních Čechách ještě vládne krásný podzim. Pravý čas vyrazit na horském kole!  
Alpy AKTUÁLNĚ 2022

Alpy AKTUÁLNĚ 2022

HAUTE MAURIENNE Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Polabské vánoční trhy Lysá nad Labem 2.-18.12. 2.12.
Salon Nautique - veletrh Francie, Paříž 3.-10.12. Lodě 3.12.
ILTM - veletrh luxusního cestování Francie, Cannes 5.-8.12. 5.12.
ISPO China - veletrh Čína, Peking 9.-11.12. 9.12.
Reisemarkt - veletrh Německo, Mannheim 6.-8.1. 6.1.
Snow Show - veletrh USA, Denver 10.-12.1. 10.1.
Pro Winter - veletrh Itálie, Bolzano 11.-12.1. Horské technologie 11.1.
Vakantie - veletrh Nizozemsko, Utrecht 12.-15.1. 12.1.
CMT - veletrh Německo, Stuttgart 14.-22.1. 14.1.
Hoga - veletrh Německo, Norimberk 15.-17.1. 15.1.

Diskuse

zima Lukas B., 5.12.2022 13:04, 5 příspěvků
zima Kuba Turek, 5.12.2022 11:44, 5 příspěvků
Apache Kuba Turek, 5.12.2022 11:35, 2 příspěvky
zima Lukas B., 5.12.2022 11:25, 5 příspěvků
Apache Michal, 5.12.2022 7:05, 2 příspěvky
zima Kuba Turek, 4.12.2022 0:33, 5 příspěvků
INU Kuba Turek, 3.12.2022 20:37, 3 příspěvky
INU Honza, 3.12.2022 17:18, 3 příspěvky
zima Jana Bokšová, 2.12.2022 17:55, 5 příspěvků
tradiční bota Lukas B., 1.12.2022 13:09, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Minimalistická lehká obuv... Horydoly , 18.11.2022 15:18
Jak se chodí naboso? Horydoly , 18.11.2022 15:16
Re: Barefoot Horydoly , 18.11.2022 15:13
Naboso i v zimě? Horydoly , 18.11.2022 15:12
Barefoot Horydoly , 18.11.2022 15:09
Bruslení Horydoly , 15.11.2022 16:37
Zvedněte hlavy vzhůru! Sv... milan šupa, 10.11.2022 19:47
Horská střediska se těší ... Horydoly , 8.11.2022 23:38