TEST Dvě elektrokola Giant
Dva modely elektrokol Giant jsme porovnali těsně před prázdninami. Sedlali jsme mladší Aspiro Hybrid a starší Twist Esprit. Dálkového trekkinga a elegantního měšťáka. Co jsme se o nich dozvěděli? Není to bicykl, není to moped, není to levné, spotřebu to má velikou. Pokud jste si ale vědomi mnoha omezení, jízdu si užijete.
Jak jsme testovali
Obě elektrokola prošla redakčním testem tak, jak se běžně používají. Nejprve jsme na nich nechali jezdit po Praze několik lidí různého věku i pohlaví po Praze. Kola při tom absolvovala drsné jízdy v hustém městském provozu sportovním stylem i vyjížďky do městských parků.
Druhá část testu se zaměřila na rekreační využití. Naložili jsme je kempovacím a horolezeckým vybavením a vyrazili na víkend do Středohoří. Celkem každé z kol najelo během testu přibližně 250 kilometrů.
Hned na začátek se sluší říci dvě důležité skutečnosti. Elektrokola Giant jsou strašně drahá a zároveň mají větší spotřebu než skútr.
Giant Aspiro Hybrid stojí na tuzemském trhu podle výbavy od 48 do 58 tisíc korun. Giant Twist Esprit je loňský model, a proto stojí jen 31 až 50 tisíc korun.
Jedno nabití vyjde majitele obou kol na přibližně desetikorunu až dvacetikorunu. Na to ujedou čtyřicet až sto kilometrů podle zátěže, rychlosti a terénu.
Giant Aspiro Hybrid
Plnokrevný trekkingový model projevuje svůj charakter především na dlouhých vyjížďkách do krajiny. Nejlépe mu sedí zvlněné vedlejší silnice s minimem aut. Zvládne i lepší polní cesty. Na kamenitých stezkách nebo dokonce na kořenech v lese je velmi nejistý až jankovitý. Ve velmi prudkých stoupáních v terénu se staví na zadní a velmi špatně se řídí.
Kromě elektromotoru, který zabírá okamžitě po zapnutí a prvním šlápnutí do pedálů, jsme ocenili také výborné hydraulické ráfkové brzdy a přehledný řídící panel.
Přední odpružená vidlice dělá přesně to, co má. Odfiltruje nerovnosti na silnicích i rozbitých okreskách. Na terénní jízdu samozřejmě stavěná není. Přední reflektor svítí, mohutné zadní červené světlo také a ovládací panel je podsvětlený. Osvětlení na jízdu v noci je zcela dostatečné i do hustého silničního provozu a lze ho zapnout samostatně nebo jako součást elektropohonu.
Řazení je klasické páčkami na řídítkách stejně jako u většiny běžných bicyklů. Elektromotor je umístěný v zadním kole a a baterie na nosiči nad ním.
Všechno drží na svém místě. Baterka vzadu na nosiči, blatníky, kryt řetězu... Nikde nic neklepe a nevrže. Tak jako to na drahém cesťáku má být. Sedlo je pohodlné na delší cesty a připomíná silničářské tvary. Je nutné si na něj zvyknout.
Na panelu se jednoduše mačká tlačítko start/stop i všechny tři režimy elektromotoru. Navíc panel plní funkci jednoduchého cyklocomputeru včetně hodinek. V luxusním provedení bychom si na něm představovali i GPS s mapou, ale to bychom si museli přikoupit na řídítka sami.
Rám: hliník AluxX
Vidlice: odpružená SR Suntour NEX V3
Řazení: Shimano Acera, 27 rychlostí, páčkové
Přehazovačka: Shimano Deore Shadow
Brzdy: hydraulické ráfkové Magura HS11
Baterie: 1x 36V 10Ah Lithium-Ion na nosiči nad zadním kolem, zamykací
Giant Twist Esprit
Elegantní a pohodlné městské kolo ukazuje své přednosti především na kratších trasách po dobrých cyklostezkách nebo vedlejších ulicích.
Chvilku mu trvá, než se rozjede na plný výkon, není příliš hbité a ani brzdy nejsou ostré jako břitva. Za to nabízí komfortní klidnou jízdu střední rychlostí.
Jednoduchá měkká přední vidlice žehlí nerovnosti asfaltu i dlažebních kostek. Baterie upnutá do nosiče nízko vedle zadního kola zaručuje dobrou rovnováhu při šlapání i vedení bicyklu. V tom pomáhá i motor umístěný v předním kole.
Jednoduše nastavitelná řídítka umožňují střídat jezdce různých postav. Řazení otočnou rukojetí typu gripshift je intutivní i pro zcela netechnické cyklisty. Masivní zámek zabudovaný za sedlem znehybňuje kolo a je spřežený i s baterií, aby nešla vyndat.
Velmi pohodlné a široké sedlo je ještě vylepšeno odpruženou sedlovkou pod ním. Nakonec i plastový kryt celého řetězu přispívá k pohodlí při pojíždění po městě nebo vesnici.
Ježdění po městě odpovídá jednoduchý ovládací panýlek na řídítkách. Stačí na něm tačítka start/stop a sport/normal/eko. Navíc jsou na něm diody signalizující, kolik elektřiny je ještě v baterii. Žádný cyklista na tomto kole nepotřebuje vědět, jak rychle jede, nebo kolik právě ujel kilometrů. On se totož potřebuje dostat pouze odněkud někam. Jednoduše, rychle a pohodlně.
Rám: hliník AluxX
Vidlice: odpružená Giant Telescope Suspension
Řazení: Shimano Nexus, 8 rychlostí, otočná rukojeť
Přehazovačka: Shimano Nexus
Brzdy: ráfkové Tektro linear pull
Baterie: 2x26V 9Ah Lithium Ion batteries na nosiči vedle zadního kola
Zámek: Abus Amparo, zamyká zadní kolo a je spřažený s uzamykáním baterie
Těžké, pomalé, ale komfortní
Co mají obě elektrokola společného? Jsou těžká! Dokázali jsme je během testování běžně snášet po dlouhých schodech do metra, vyzvedávat do vlaků, opatrně jsme je sváželi po schodech a nájezdových rampách ve městech, vyváželi je po eskalátorech. Vynášet je do schodů však byla nelidská dřina a s naloženým nosičem to bylo v jednom člověku nemožné.
Rychlost? Nic moc!
Elektromotor je omezený tak, aby nepodporoval jízdu rychlejší než 25 km/h. Po rovině a z kopce si s ním tedy moc legrace neužijete. To ale přesně odpovídá určení elektrokol, která jsou na pohodlné cestování a motor pouze pomáhá ke šlapání. Kdo chce jezdit rychleji, musí si koupit motocykl.
Omezení rychlosti a výkonu odpovídá také zákonným normám v Evropě. Kdyby bylo elektrokolo silnější, muselo by se schvalovat pro provoz na silničních komunikacích a jezdci by museli mít řidičské průkazy.
Elektromotor pracuje ve třech režimech sport - normal - ekonomy. Pokud chceme šetřit drahocenou energii, jezdíme na ekonomický režim, ale musíme víc šlapat a jet při tom pomaleji. Jestli krátkodobě spěcháme nebo v nás jenom bouchnou saze, zapneme sport a jedeme jako namydlený blesk. Tedy blesk o rychlosti 25 kilometrů za hodinu.
Diskuse
Diskuze k článku
Stresuješ mě, gramatická hlídko!
Nojo, dyť už na to du... Minule jsi mě tím Tvým nabiju-nabyju tak vystresoval, že jsem dneska ráno fakt přemýšlel, co napsat, a pak už jsem na to nějak zapomněl a napsal tohle. Grrrr!
Ale k věci: Giant v návodu garantuje 600 nabití. Cena elektriky doma ze zásuvky může být na jedno nabití desítka haléřů až koruna, podle toho jaký máš paušál, ale když rozpustíš cenu jedné značkové baterky okolo 10 000 Kč, tak se dostaneš právě k těm 10-20 Kč za jedno nabití. Je to strašná cena.
Odkaz na D-fense je dobré počtení. Díky.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 3.7.2012 16:05
Zase čeština
"Jedno nabytí vyjde majitele obou kol na přibližně desetikorunu až dvacetikorunu."
Majitel nabývá kola za desetikorunu až dvacetikorunu? To jsou tedy levná;-)))
A jedna technologická: omezení rychlosti na 25km/h není realizováno v motoru, ale v řídící jednotce. Ta musí motor odpojit.
A ještě užitečný odkaz: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010052302
- Autor Joe
- Datum a čas 3.7.2012 15:46
Dva světové šampionáty, jeden cíl. Usedne Tománek jako první v historii na oba ironmanské trůny?
Co je na kole důležité? Jíst a pít!
Může se hodit
Nejčtenější články
Bicykly frčí po železnici: cyklostezky na zrušených tratích
Šumava AKTUÁLNĚ 2024
Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2024
Na kole za vínem Saského Polabí
Böser Bruder neboli Zlý bratr na Labi
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Parníkem do ZOO | Praha, Rašínovo nábřeží | 30.4.-13.10. | 13.10. | |
Nautic en Seine - veletrh | Francie, Hauts-de-Seine | 15.-20.10. Lodě | 15.10. | |
COTTM - veletrh | Čína, Peking | 16.-18.10. Cestovní ruch | 16.10. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frýdlant nad Ostravicí, kulturní centrum | 22.-24.10. | 22.10. | |
ITB Asia - veletrh | Singapur | 23.-25.10. | 23.10. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Opava, Mír | 23.-24.10. | 23.10. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Ostrava, Minikino | 28.10.-3.11. | 28.10. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Hradec Králové, Bio Central | 28.-30.10. | 28.10. | |
Cyklohráček - vlak s dětskou hernou | Praha | 23.3.-28.10. Praha - Slaný | 28.10. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Řepiště, U Máně | 31.10.-5.12. | 31.10. |
Diskuse
Rujana / Rügen | Kuba Turek, 10.10.2024 14:38, 2 příspěvky |
Je zajímavé | Honza, 10.10.2024 12:44, 2 příspěvky |
Totes Gebirge | PK, 10.10.2024 10:42, 8 příspěvků |
Bez sacharidů | Lukas B., 9.10.2024 8:47, 4 příspěvky |
INU | Honza, 7.10.2024 13:53, 1 příspěvek |
vrah | Huze, 7.10.2024 12:18, 2 příspěvky |
vrah | PK, 7.10.2024 11:10, 2 příspěvky |
Braníček | Lukas B., 4.10.2024 8:49, 3 příspěvky |
Duševní nedostatečnost za... | Šimi, 4.10.2024 8:01, 2 příspěvky |
Duševní nedostatečnost za... | Kuba Turek, 3.10.2024 23:56, 2 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Výstražné volání letí ves... | milan šupa, 10.10.2024 20:05 |
Chateau Ctěnice | Horydoly , 3.10.2024 21:19 |
41. ročník Běhu o koláč p... | Horydoly , 3.10.2024 20:37 |
Moravští a čeští vinaři l... | Horydoly , 3.10.2024 20:34 |
Nemoci | Horydoly , 18.9.2024 11:40 |
RunTour Brno byl přeložen... | Horydoly , 14.9.2024 14:54 |
NIGHT RUN PRAHA PŘESUNUT | Horydoly , 13.9.2024 22:47 |
Zásadní odhalení skrytého... | milan šupa, 5.9.2024 19:25 |