TEST Smart, elektrokolo od Daimlera

TEST Smart, elektrokolo od Daimlera
Smart ebike. Elektrokolo se cítí nejlépe ve městě.
Autor snímku Mates
SDÍLEJ:

Elektrokolo Smart je dílem konglomerátu Daimler, do kterého patří mimo jiné také značky Mercedes-Benz a městská autíčka Smart. Jen co se na něm párkrát svezete, zjistíte, že hlavní slovo při jeho vývoji měli automobiloví konstruktéři místo odborníků z veloprůmyslu.

Dlouho jsme přemýšleli, komu elektrokolo Smart vlastně může vyhovovat, a přišli jsme na jedinou zákaznickou skupinu. Jsou to hipsteři.

Smart ebike.

Komu se elektrokolo může hodit?

Na kole jezdí spíš proto, aby ukázali své nezávislé myšlení, než že by denně dojížděli do práce nebo se o víkendech oddávali cykloturistice, a proto jim nevadí, že Smart váží víc než 26 kilogramů. Milují design a ten jim Smart dodá v dobré kvalitě. Chtějí čisté životní prostředí a na to je elektrokolo dobrá hračka. Že se energie někde musí vyrobit, nejspíš v čoudících uhelných elektrárnách nebo v předražených jaderných elektrárnách, už je tolik netrápí. Navíc ekologické náklady na výrobu baterií a jejich nízká životnost, už je za horizontem jejich myšlení. A konečně jim není proti mysli dál pětasedmdesát tisíc korun za elektrokolo, které zaostává nejméně jednu generaci za současnou špičkou, která je běžně k dostání u konkurenčních tuzemských i evropských značek.

Pohon a design jsou inovativní, ale ne dost

Na první pohled zaujme Smart ebike designem. Prý je futuristický, ale nám se zdá spíš konzervativní v dobrém smyslu. Elektrokolo vypadá jako bicykl, má dvě kola, řídítka a klasický trojúhelníkový rám. Do něj jsou vestavěné speciálně pro Smart vyrobená baterie, obyčejné plastové blatníky, nápaditá světla, pohodlné byť sportovně laděné sedlo a originální pohon. To Asiaté jsou jiní kofři! Vyrábějí elektrokola, která už ani jako bicykly nevypadají.

Druhý pohled patří u Smartu elektrickému motoru, řazení a pohonnému řemenu. Bicykl totiž nemá řetěz a místo něho slouží k přenosu síly od pedálů k zadnímu kolu úzký karbonový pás. Nemá ho zakrytý. Kryt prý není potřeba díky čistému karbonu bez nutnosti mazání. Cyklista se prý nemůže ušpinit. Ale může! Stačí trochu prachu na silnici, nebo aby zapršelo, a už je zamazaný stejně jako na jakémkoliv jiném kole.

Přehazovačka se ovládá otočnou rukojetí jako u motorky. Místo mechaniky však volbu mezi třemi převodovými stupni obstarává elektronika.

Motor umístěný v zadním kole je od nejlepší světové značky BionX. Funguje báječně, ale co naplat, když je to už překonaná koncepce. Dnešní modely elektrokol na úrovni doby umísťují motory rovnou do šlapacího středu nebo co nejvíce do jeho blízkosti. Elektrokolo se potom daleko lépe ovládá, když má většinu hmotnosti soustředěnou do těžiště mechanické soustavy bicykl + cyklista.

Rekuperace: k čemu to je dobré?

Smart spolu s BionX nabízí rekuperaci, to znamená že při brzdění, nebo jízdě z kopce baterie odebírá přebytečnou energii z kola a bere si ji zpět. Úroveň rekuperace je možné nastavit z řídícího panelu. Největší zpětný odběr znamená, že i z prudkého kopce se budete pomalu ploužit a při jízdě po rovině se pěkně nadřete.

Prozradíme vám však malé tajemství: Rekuperace je při cyklistice v podstatě na nic. Zpětný odběr energie je sotva měřitelný a ani po dlouhé túře nijak nepocítíte, že můžete jet o něco dál nebo rychleji. Je to marketingový trik výrobců elektrokol a jejich pohonů. Snad časem bude rekuperace efektivnější, ale teď jen zvyšuje váhu kola, přidělává práci a dodává nesplnitelnou naději.

Smart ebike.

Jízda po Praze: OK, ale chtělo by to přidat

Co nám chybělo na ježdění ve městě, byl silný zátah při pomalé rychlosti do strmého kopce a odpružení aspoň předního kola. Nadhodit za jízdy přední kolo na obrubník bylo mnohdy nad lidské síly. Naopak předimenzované se nám pro tyto účely zdály brzdy Magura MT4 s kotouči 180 mm, což je kombinace, která se obvykle používá k ubrzdění freeridových speciálů do terénu. Příjemná jsou řídítka s opěrkami dlaní a automaticky zapínané přední i zadní světlo.

Z volitelných doplňků bychom si na ježdění po městě určitě namontovali stojánek, nosič nad zadní kolo a úchyt na smartphone. Chytrý telefon se potom stane mozkem bicyklu - z ovládacího panelu se řídí především množství elektrické energie tekoucí z baterie do motoru a rekuperace (tedy kombinace dojezdu a rychlosti jízdy) a smartphone slouží jako navigace, komunikační jednotka a archivační médium cyklistických cest.

Elektrokolo Smart ebike, stejně jako všechna ostatní elektrokola, pomáhá šlapajícímu jezdci do rychlosti 25 km/h. Rychleji kolo už jede jenom silou, kterou vyvinou cyklistovy svaly. To vyžadují dopravní předpisy a díky tomu není potřeba na elektrokolo řidičský průkaz. Je možné s ním jezdit po cyklostezkách, není povinná přilba a vztahují se na něj zákony a vyhlášky jen jako na obyčejné jízdní kolo.

Plusy

+ Střídmý, elegantní a moderní design

+ Motor je tichý a pracuje plynule

+ Neklouzavé ergonomické pedály

Minusy

- Velká hmotnost

- Nevyváženost (většina váhy je na zadním kole)

- Vysoká cena

Smart ebike - technická specifikace

Typ: pedelec (Pedal Electric Cycle)
Motor: BionX
Rychlost: max. asistovaná 25 km/h
Dojezd: 100 km (při klidné rovnoměrné jízdě v na rovinaté silnici) 
Výkon: 250 W
Řazení: SRAM I-Motion 3 rychlosti
Pohon: karbonový pás
Rekuperace: ano
Baterie: lithium-ion 3,3 kg (nabíjet lze na kole i vyjmutá mimo kolo)
Kapacita: 423 Wh
Napětí: 48 V
Nabíjení z domácí zásuvky: cca 5 hodin
Rám: hliník
Představec: CaneCreek
Osvětlení: Busch & Müller vepředu bílý reflektor, vzadu červené světlo
Pneumatiky: Continental EcoContact Plus, 26" x 1.75"
Brzdy: Magura MT4, hydraulické diskové, kotouče 180 mm
Rukojeti: Ergon GP1
Pedály: Ergon PC2
Sedlo: Smart
Hmotnost: 26,1 kg
Nosnost: 114 kg

Stáhněte katalog: Smart ebike

Čtěte recenze odjinud: Electric Bike Review, Zoepionierin, Guardian, Pocket-lint

Smart ebike.

Horydoly.czTesty jízdních kol na HORYDOLY

Horské kolo Author A-Ray 5.0

Horské kolo Author Gangsta

Horské kolo Author Traction

Elektrokola Agogs Silver Go a Uphill

Elektrokola Giant Aspiro a Esprit

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

za 3/4 stovky

asi ke šlapání?

  • Autor Pikí
  • Datum a čas 24.8.2014 11:18
Reaguj
za 3/4 stovky

Jako dobrý - ale k čemu je to dobrý?

  • Autor Nok
  • Datum a čas 20.8.2014 13:57
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Alpy AKTUÁLNĚ 2025

Alpy AKTUÁLNĚ 2025

VAL D´ISERE Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.... celý článek

Kdo s koho? Tománka čeká souboj s americkou legendou, ve hře je jedna místenka na mistrovství světa

Singltrail Letňany Praha

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Traily a bikeparky v Jeseníkách

Traily a bikeparky v Jeseníkách

Gravity disciplíny jsou košatým a oblíbeným odvětvím cyklistiky. Jeseníky jsou nejlepší česko-moravsko-slezskou destinací, kde si lze užít bike parky, trailcentra a dirty.
Jeseníky AKTUÁLNĚ 2025

Jeseníky AKTUÁLNĚ 2025

PRADĚD Nejvyšší bod Česka je kde? Na vrcholu vysílače Praděd! Kam se hrabe Sněžka... Čtěte aktuální zprávy z Jeseníků, Hrubého a Nízkého Jeseníku a Jesenicka.
Polsko AKTUÁLNĚ 2025

Polsko AKTUÁLNĚ 2025

CYKLOSTEZKY Malé zprávy z velké země mezi Krkonošemi, Vysokými Tatrami a Baltským mořem, mezi Německem a Ukrajinou.
Cyklistický maraton Vysočiny: Pechkův hattrick

Cyklistický maraton Vysočiny: Pechkův hattrick

Vítězem 20. ročníku Předvýběr.CZ Bike Maratonu Vysočiny se stal jedenatřicetiletý Jan Pechek. Do cíle osmačtyřicetikilometrového závodu dorazil v čase 1:41:58. Je to jeho třetí zlato v řadě, které si z Kněžic odvezl.
Řidič zabil cyklistu u Ratíškovic

Řidič zabil cyklistu u Ratíškovic

ČERNÁ VDOVA Řidič osobního vozu naboural do třech cyklistů a jeden havárii nepřežil. Tragická dopravní nehoda se stala u Ratíškovic 17. května po deváté hodině večerní. 

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Outdoor Trade Show - veletrh Velká Británie, Liverpool 10.-12.6. 10.6.
Slovenský raj - cyklomaraton Hrabušice Horská kola 11.6.
ITE - veletrh Hong Kong 12.-15.6. Cestovní ruch 12.6.
Moravia Sport Expo - veletrh Olomouc, Flora 13.-17.6. 13.6.
Letem světem Nečtiny 13.-15.6. Cestovatelský festival 13.6.
Malevil - cyklomaraton Jablonné v Podještědí Horská kola 14.6.
Sázava - cyklomaraton Sázava Horská kola 14.6.
Tálínský cyklomaraton Tálín Horská kola 14.6.
Křížová stezka - cyklomaraton Zlaté Hory Horská kola 14.6.
Krakonošův cyklomaraton Lomnice nad Popelkou Silniční kola 14.6.

Diskuse

Štěstí climber, 9.6.2025 12:50, 1 příspěvek
hrdý vlastenci Emil, 7.6.2025 17:09, 5 příspěvků
HledačZvířat.cz https://www.horydoly.cz/, 7.6.2025 11:54, 1 příspěvek
hrdý vlastenci Honza, 7.6.2025 11:04, 5 příspěvků
Inu Honza, 6.6.2025 13:21, 1 příspěvek
Gočár Šlojíř, 5.6.2025 22:04, 4 příspěvky
platí Kuba Turek, 5.6.2025 17:18, 4 příspěvky
platí Véna, 5.6.2025 11:59, 4 příspěvky
hrdý vlastenci Matylad, 5.6.2025 11:57, 5 příspěvků
hrdý vlastenci Emil, 5.6.2025 8:18, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

VERTICAL PRO Horydoly , 8.6.2025 22:05
Planetárium Praha znovu o... Horydoly , 6.6.2025 18:33
Treska Protein Exklusiv p... Horydoly , 4.6.2025 9:50
Re: Bikesraz na Vysočině Horydoly , 31.5.2025 23:04
Re: Krkonoše / Karkonosze ooo pppp, 21.5.2025 1:12
Krajem vína 2025 Horydoly , 18.5.2025 15:11
Re: Regionální muzeum Mělník Horydoly , 14.5.2025 1:30
Už tuto sobotu dorazí do ... Horydoly , 14.5.2025 1:26