TEST Smart, elektrokolo od Daimlera

TEST Smart, elektrokolo od Daimlera
Smart ebike. Elektrokolo se cítí nejlépe ve městě.
Autor snímku Mates
SDÍLEJ:

Elektrokolo Smart je dílem konglomerátu Daimler, do kterého patří mimo jiné také značky Mercedes-Benz a městská autíčka Smart. Jen co se na něm párkrát svezete, zjistíte, že hlavní slovo při jeho vývoji měli automobiloví konstruktéři místo odborníků z veloprůmyslu.

Dlouho jsme přemýšleli, komu elektrokolo Smart vlastně může vyhovovat, a přišli jsme na jedinou zákaznickou skupinu. Jsou to hipsteři.

Smart ebike.

Komu se elektrokolo může hodit?

Na kole jezdí spíš proto, aby ukázali své nezávislé myšlení, než že by denně dojížděli do práce nebo se o víkendech oddávali cykloturistice, a proto jim nevadí, že Smart váží víc než 26 kilogramů. Milují design a ten jim Smart dodá v dobré kvalitě. Chtějí čisté životní prostředí a na to je elektrokolo dobrá hračka. Že se energie někde musí vyrobit, nejspíš v čoudících uhelných elektrárnách nebo v předražených jaderných elektrárnách, už je tolik netrápí. Navíc ekologické náklady na výrobu baterií a jejich nízká životnost, už je za horizontem jejich myšlení. A konečně jim není proti mysli dál pětasedmdesát tisíc korun za elektrokolo, které zaostává nejméně jednu generaci za současnou špičkou, která je běžně k dostání u konkurenčních tuzemských i evropských značek.

Pohon a design jsou inovativní, ale ne dost

Na první pohled zaujme Smart ebike designem. Prý je futuristický, ale nám se zdá spíš konzervativní v dobrém smyslu. Elektrokolo vypadá jako bicykl, má dvě kola, řídítka a klasický trojúhelníkový rám. Do něj jsou vestavěné speciálně pro Smart vyrobená baterie, obyčejné plastové blatníky, nápaditá světla, pohodlné byť sportovně laděné sedlo a originální pohon. To Asiaté jsou jiní kofři! Vyrábějí elektrokola, která už ani jako bicykly nevypadají.

Druhý pohled patří u Smartu elektrickému motoru, řazení a pohonnému řemenu. Bicykl totiž nemá řetěz a místo něho slouží k přenosu síly od pedálů k zadnímu kolu úzký karbonový pás. Nemá ho zakrytý. Kryt prý není potřeba díky čistému karbonu bez nutnosti mazání. Cyklista se prý nemůže ušpinit. Ale může! Stačí trochu prachu na silnici, nebo aby zapršelo, a už je zamazaný stejně jako na jakémkoliv jiném kole.

Přehazovačka se ovládá otočnou rukojetí jako u motorky. Místo mechaniky však volbu mezi třemi převodovými stupni obstarává elektronika.

Motor umístěný v zadním kole je od nejlepší světové značky BionX. Funguje báječně, ale co naplat, když je to už překonaná koncepce. Dnešní modely elektrokol na úrovni doby umísťují motory rovnou do šlapacího středu nebo co nejvíce do jeho blízkosti. Elektrokolo se potom daleko lépe ovládá, když má většinu hmotnosti soustředěnou do těžiště mechanické soustavy bicykl + cyklista.

Rekuperace: k čemu to je dobré?

Smart spolu s BionX nabízí rekuperaci, to znamená že při brzdění, nebo jízdě z kopce baterie odebírá přebytečnou energii z kola a bere si ji zpět. Úroveň rekuperace je možné nastavit z řídícího panelu. Největší zpětný odběr znamená, že i z prudkého kopce se budete pomalu ploužit a při jízdě po rovině se pěkně nadřete.

Prozradíme vám však malé tajemství: Rekuperace je při cyklistice v podstatě na nic. Zpětný odběr energie je sotva měřitelný a ani po dlouhé túře nijak nepocítíte, že můžete jet o něco dál nebo rychleji. Je to marketingový trik výrobců elektrokol a jejich pohonů. Snad časem bude rekuperace efektivnější, ale teď jen zvyšuje váhu kola, přidělává práci a dodává nesplnitelnou naději.

Smart ebike.

Jízda po Praze: OK, ale chtělo by to přidat

Co nám chybělo na ježdění ve městě, byl silný zátah při pomalé rychlosti do strmého kopce a odpružení aspoň předního kola. Nadhodit za jízdy přední kolo na obrubník bylo mnohdy nad lidské síly. Naopak předimenzované se nám pro tyto účely zdály brzdy Magura MT4 s kotouči 180 mm, což je kombinace, která se obvykle používá k ubrzdění freeridových speciálů do terénu. Příjemná jsou řídítka s opěrkami dlaní a automaticky zapínané přední i zadní světlo.

Z volitelných doplňků bychom si na ježdění po městě určitě namontovali stojánek, nosič nad zadní kolo a úchyt na smartphone. Chytrý telefon se potom stane mozkem bicyklu - z ovládacího panelu se řídí především množství elektrické energie tekoucí z baterie do motoru a rekuperace (tedy kombinace dojezdu a rychlosti jízdy) a smartphone slouží jako navigace, komunikační jednotka a archivační médium cyklistických cest.

Elektrokolo Smart ebike, stejně jako všechna ostatní elektrokola, pomáhá šlapajícímu jezdci do rychlosti 25 km/h. Rychleji kolo už jede jenom silou, kterou vyvinou cyklistovy svaly. To vyžadují dopravní předpisy a díky tomu není potřeba na elektrokolo řidičský průkaz. Je možné s ním jezdit po cyklostezkách, není povinná přilba a vztahují se na něj zákony a vyhlášky jen jako na obyčejné jízdní kolo.

Plusy

+ Střídmý, elegantní a moderní design

+ Motor je tichý a pracuje plynule

+ Neklouzavé ergonomické pedály

Minusy

- Velká hmotnost

- Nevyváženost (většina váhy je na zadním kole)

- Vysoká cena

Smart ebike - technická specifikace

Typ: pedelec (Pedal Electric Cycle)
Motor: BionX
Rychlost: max. asistovaná 25 km/h
Dojezd: 100 km (při klidné rovnoměrné jízdě v na rovinaté silnici) 
Výkon: 250 W
Řazení: SRAM I-Motion 3 rychlosti
Pohon: karbonový pás
Rekuperace: ano
Baterie: lithium-ion 3,3 kg (nabíjet lze na kole i vyjmutá mimo kolo)
Kapacita: 423 Wh
Napětí: 48 V
Nabíjení z domácí zásuvky: cca 5 hodin
Rám: hliník
Představec: CaneCreek
Osvětlení: Busch & Müller vepředu bílý reflektor, vzadu červené světlo
Pneumatiky: Continental EcoContact Plus, 26" x 1.75"
Brzdy: Magura MT4, hydraulické diskové, kotouče 180 mm
Rukojeti: Ergon GP1
Pedály: Ergon PC2
Sedlo: Smart
Hmotnost: 26,1 kg
Nosnost: 114 kg

Stáhněte katalog: Smart ebike

Čtěte recenze odjinud: Electric Bike Review, Zoepionierin, Guardian, Pocket-lint

Smart ebike.

Horydoly.czTesty jízdních kol na HORYDOLY

Horské kolo Author A-Ray 5.0

Horské kolo Author Gangsta

Horské kolo Author Traction

Elektrokola Agogs Silver Go a Uphill

Elektrokola Giant Aspiro a Esprit

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

za 3/4 stovky

asi ke šlapání?

  • Autor Pikí
  • Datum a čas 24.8.2014 11:18
Reaguj
za 3/4 stovky

Jako dobrý - ale k čemu je to dobrý?

  • Autor Nok
  • Datum a čas 20.8.2014 13:57
Reaguj
Celkem 2 příspěvky v diskuzi


Jednička na dresu i v cíli: Valachy duatlon vyhrál Petr Šťastný

Jednička na dresu i v cíli: Valachy duatlon vyhrál Petr Šťastný

Téměř dvě stovky dospělých sportovců a k tomu 180 dětí se zapojilo do Valachy duatlonu v Resortu Valachy ve Velkých Karlovicích. Původně nepříznivá předpověď počasí se nakonec nenaplnila, dětské závody dokonce provázelo slunce,... celý článek

Projeďte se na elektrokolech. Čím více jich vyzkoušíte, tím lépe si vyberete

Tour de Aleje 2019

registrovat

Hledáte ubytování v Česku nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Dřevěná kola Samorost

Dřevěná kola Samorost

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Originální horská a městská kola s dřevěným rámem vznikají v Popicích u Znojma. Dovře opracovaníé akátové dřevo je téměř nezničitelné, lehce pruží a navíc se na něm můžete cítit jako designový trendsetter či
Jaká elektrokola a elektrokoloběžky mohou na Šumavu?

Jaká elektrokola a elektrokoloběžky mohou na Šumavu?

Rozvoj elektromobility a tudíž i elektrokol a elektrokoloběžek je velmi překotný a začíná zásadně ovlivňovat také turistický ruch na Šumavě. Jenže ne s každým elektrokolem, či elektrokoloběžkou je možné se pohybovat po cyklostezkách nebo po
Cyklistický časopis Cykločtení

Cyklistický časopis Cykločtení

ARCHIV. Cyklistický časopis Cykločtení vydává plzeňské nakladatelství Cykloknihy. Stáhněte si všechna čísla.
200 elektrokol na Ebike Fest Praha 2019

200 elektrokol na Ebike Fest Praha 2019

Elektrokola v Česku zažívají obrovský zájem. Loni se jich prodalo přes padesát tisíc a letošní zájem bude ještě vyšší. Jenže jak vybrat správný e-bike? Pomoci může první ročník testovacího festivalu elektrokol Ebike
Tour de Aleje 2019

Tour de Aleje 2019

Cyklisté v Poodří šlápnou do pedálů za ochranu stromů.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Hanseboot - veletrh Německo, Neustadt in Holstein 24.-26.5. Lodě a čluny 24.5.
Velká cena města Znojmo, Masarykovo náměstí Cyklozávod pro veřejnost 26.5.
Jiří Bouda a Cyril Bouda - výstava grafik Kladno, Radost Vernisáž 28.5.
IVCA Rally Velká Británie, Edinburgh 29.5.-3.6. Historická kola 29.5.
Výstava stanů Praha, Letňany 31.5.-25.8. 31.5.
Orlík Tour - cyklomaraton Orlík, Vystrkov Horská kola 1.6.
Frýdlantský duatlon Frýdlant nad Ostravicí Horské kolo, běh 1.6.
Umění ve městě České Budějovice 1.6.-30.9. 1.6.
Úštěcký masakr Úštěk Orientační závod horská kola 1.6.
Cyklozávod do vrchu
Kvíčovice 1.6.

Diskuse

gorily babička Magda, 26.5.2019 19:05, 3 příspěvky
fakt XXX, 24.5.2019 17:26, 8 příspěvků
Wobenzym Horydoly - Andrea Černá, 22.5.2019 23:20, 10 příspěvků
Pulzní terapie P.Vyskočil, 22.5.2019 23:16, 7 příspěvků
Wobenzym Michaela, 22.5.2019 22:37, 10 příspěvků
Pulzní terapie Adéla, 22.5.2019 20:58, 7 příspěvků
Pulzní terapie Adéla, 22.5.2019 20:35, 5 příspěvků
Ajeje Tereza, 22.5.2019 14:13, 3 příspěvky
Bureš pudeš Nejlepší heslo, 22.5.2019 13:01, 1 příspěvek
1211 českých novinářů vodák Marek, 21.5.2019 14:53, 16 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Na světě je strategie roz... Horydoly , 23.5.2019 23:42
Trail Praha na Petříně dá... Horydoly , 20.5.2019 22:16
Baranie a Priečné Horydoly , 19.5.2019 11:20
Знакомства для секса Raymondset Raymondset, 16.5.2019 18:47
Akce v Praze Horydoly Open, 16.5.2019 12:08
Re: Články, vysvětlení a ... Kuba Turek, 16.5.2019 11:13
Haimaom boulder cup 2019 Horydoly Open, 14.5.2019 12:02
Alkohol Horydoly Open, 14.5.2019 11:25