Vozík kontra cyklosedačka

Vozík kontra cyklosedačka
S cyklovozíkem na rodinném výletě.
Autor snímku Dvě plus dvě
SDÍLEJ:

Už nějakou dobu se u nás běžně používají a prodávají vozíky za jízdní kola určené pro přepravu dětí. Protože jsem otcem dvouapůlletého Matěje a često jezdíme celá rodina na kole, chci uvést naše zkušenosti se sedačkou na kolo i s vozíkem.

Jak na to

MÁME RADĚJI SEDAČKY

Jiný pohled

Máme dvě děti, které nedávno dorostly pro vlastní kola. Před tím jsme testovali několik vozíků a cyklosedaček. Jednalo se o spotřebitelské testy, a tak jsme s nimi dělali všechno možné i nemožné, abychom zjistili, co je k čemu dobré. Nakone jsme koupil dvě stejné sedačky.

Vozíky jako kuriozita

Vozíky nás oslovily jen jako kuriozita. Dokázal jsem do nich naložit ženu a dva caparty, ale šlapat s takovým nákladem do kopce byl očistec. I samotní dva prckové na rovině byli v nohách cítit. Řízení soupravy kolo-vozík se podobá nákladnímu autu. Zatáčky je potřeba si nadjíždět, ve vyšších rychlostech je potřeba dávat pozor na překocení vozíku a při zatáčkách s malým poloměrem je nutné počítat, že oj vozíku nedovolí kolo naklonit tolik, kolik potřebujete. Vozík je tedy podle našeho názoru vhodný jen do rovinaté krajiny a na silnice s dobrým povrchem.

Sedačka dopředu jen na popojíždění

Sedačky dopředu, které se upínají na rámovou trubku kola, byly obzvlášť nepohodlné. Rodič šlape s koleny od sebe, bradou naráží do helmy dítěte a neustále bojuje se stabilitou. Resumé: sedačka vepředu má smysl jen pro krátké popojíždění na vesnici. Na delších cestách se dospělý zkroutí jako paragraf.

Sedačka dozadu na opravdovou cyklistiku

Pokud se snažíte trávit většinu času na kole mimo hlavní silnice, není nic lepšího, než dobrá sedačka dozadu. Měla by trochu pružit, umožnit pevné upnutí dítěte přes ramena i pás a chránit hlavu, ramena a nohy. Ježdění se sedačkou je opatrně možné už od tři čtvrtě roku, ale delší ježdění se doporučuje až ve dvou letech. Při jízdě se sedačkou se na rozdíl od vozíku musí myslet hodně dopředu. Včas přehazovat, držet rovnováhu při pomalé jízdě, při zastavení nenechat spadnout kolo na zem, nedrncat, terénní nerovnosti přejíždět hodně opatrně, neustále kontrolovat dítě za zády a hlídat jeho tepelnou pohodu. Na podzim a na jaře seděly děti ve spacácích, v létě vždycky měly na sobě aspoň bundu.

Tehdy jsme zvolili Hamax Discovery, dnes se vyrábějí jiné modely i značky ve stejné nebo lepší kvalitě. I při velké opatrnosti jsme se nevyvarovali několika hrůzostrašně vypadajícím pádům. Například jeden následoval poté, co se utrhl kus cestičky v traverzu příkrého svahu nad řekou Kamenicí. Následovaly dva boční kotouly, protože cyklista nedokázal vyndat nohy z klipsen. Další pád byl přes hlavu, když v prudkém dešti sklouzlo přední kolo do vyjeté traktorové koleje na pastvinách někde v Chočských vrších. Třetí pád se odehrál v téměř nulové rychlosti v centru Karlštejna, kdy si dospělý neuvědomil, že naložené kolo neudrží jen pomocí řídítek. Tyto tři pády a většinu dalších způsobila žena v sedle. Dítěti se nikdy nic nestalo, někdy se dokonce ani neprobudilo, ale ona se obvykle odřela do krve.

Díky horským kolům a sedačkám jsme se dostali nejen na silnice, ale třeba také do opravdových terénů Jizerských hor (co si takhle sjet Štolpišskou silnici, vyjet Starou poutní cestu nebo si projet Viniční cestu), okolí Prahy (kličkování podél Botiče či nahoru-dolů po kamenitých cestách Českého krasu), nebo Chočských vrchů. S vybavením je potřeba šetřit, ale několikadenní túry s využitím horských chat jsme si troufli třeba v Krkonoších (z Míseček přes pramen Labe na Voseckou, dál na Dvoračky a zpět na Mísečky), pod skalními převisy jsme spali v okolí Ralska nebo na Kokořínsku.

Sedátka, nosítka, šátky

Ano, děcka lze na kole vozit všelijak. Pokud to není nutné, nezkoušejte to. Když už, tak tady jsou naše rady: Klokanku na břiše utáhněte, jak to nejvíc jde, jinak vám z ní mimino vyjede po hlavě přes řídítka. Nosítko na záda vždycky zkontrolujte. Je v něm dítě upnuté? Má přilbu? Je dost oblečené především na nohou? Vypadnutí z nosítka přes řídítka, nebo rána do hlavy od nízké větve není nic nemožného. Šátek je ta nejhorší varianta, to už dítě můžete rovnou vzít do podpaží a jet s ním jako se zamordovanou husou.

Hana a Kuba Turci

Najeli jsme dost cest s obojím. Naší nejextrémnější cestou byl prázdninový výlet, na který jsme jeli částečně vlakem a pak na tandemu s Matějem v sedačce a spacáky, věcmi, plenami a taky normálním kočárkem ve vozíku.

Momentálně máme starší ocelový vozík Wave od Azubu a dvě sedačky Hota a Cocoon, obě dozadu za sedlo. Ani jedna nepotřebuje pro upevnění zadní nosič.

Sedačka nad zadní kolo

+ levná (i dobrá sedačka stojí polovinu nejlevnějšího vozíku)

+ jednoduchá na manipulaci bez dítěte

- nelze jezdit s opravdu maličkými dětmi (dítě musí samostatně sedět a držet hlavičku)

- špatně se v ní spí (vypadá to jako hloupost, ale stejně jako v autě i na kole dítě zhusta záhy usne a v sedačce pak stále přepadává do strany)

- nelze v ní dítě zanechat při zastavení

- dospělému se špatně nasedá na kolo (zvláště maminky mají problém usadit větší dítě, musí ho zvednout, usadit, připnout pásy, upnout nohy a to všechno komplikuje bicykl, který se kácí a ujíždí)

- velmi negativně ovlivňuje stabilitu kola (lze to přirovnat k jízdě s plně naloženými brašnami)

- nedostatečná ochrana dítěte před nepřízní počasí

- na kolo se nevejdou větší zavazadla

- nesvezete v ní psa

- kam dáte druhé dítě?

Dětský cyklistický vozík

+ s příslušným vybavení můžete vzít jakkkoli malé dítě (dodatečná vložka Weber nebo novorozenecká autosedačka)

+ stojí sám, můžete v něm dítě nechat dospat, může samo nastoupit

+ nijak neovlivňuje stabilitu kola

+ dítě je v teple jako ve stanu, nefouká na něj a neprší

+ má spoustu místa pro cokoli, co vezete dalšího

+ vozík lze snadno používat jako nákladní

+ klidně v něm vezete celopu rodinu i se psem.

- vyšší cena

- obtížné cestování hromadnou dopravou (jeden dospělý kolo a vozík do nmetra nedostane)

- je potřeba mít na kole blatníky

- je dobré mít kde vozík parkovat, skládání otravuje

(Ne)bezpečí na silnici je stejné

Zcela opomíjím často diskutovanou otázku bezpečnosti v provozu. Jezdil jsem a jezdím s obojím a necítím žádný výrazný rozdíl. S vozíkem nebezpečných situací nepřibylo ani neubylo.

Často to ale vypadá, že nám auta dávají při míjení víc místa. Kolem kola se nebojí to střihnout těsněji a tudíž nebezpečněji. Za vozíkem častěji přibrzdí a počkají na vhodnější místo k předjetí.

Rozdíl v ochraně při havárii nevidím žádný. Dítě je kryto trubkami konstrukce, ale bude to při srážce stačit? A naopak, budete-li se kutálet s kolem a sedačkou, co se stane?

Sedačka svádí k ježdění v terénu

Podstatný rozdíl je snad jen ten, že sedačka vám umožní jet i věci, kde to není rozumné a pak padnete do potoka i s kolem a dítětem v místě, kam byste s vozíkem nikdy nevyrazili. Je ovšem překvapivé, kudy se všude s vozíkem dá projet. Polní a lesní cesty nejsou žádný problém.

Jediný skutečný problém je cestička v příkrém svahu a těch moc nejezdíme a i se sedačkou v takových místech kolo raději vedu.

Sedačka je menší, vozík se dá složit

Druhou často diskutované otázkou je téma převozu autem. Sedačka se nejlíp převáží přímo na střeše na kole, kde klade velký odpor vzduchu a poznáte to na spotřebě. Při umístění dovnitř vozu je neskladnáí. Těžko se nám vmačkávala do plného kufru věcí a uvnitř ohrožovala cestující svými špičatými železy.

Vozík je větší, ale perfektně skladný, placatý a nic nikam nečouhá. Při cestě delší než jeden den jsme s sebou k sedačce brali i kočárek, zatímco k vozíku stačí jen třetí kolečko. Takže zase to celkově vidím bez větších rozdílů.

U nás vede vozík

Celkově u nás vede vozík, i když sedačky jsme se zcela nevzdali. Sedačku používám pro kratší cesty, když se mi nechce skládat vozík, který se nevejde rozložený do našeho výtahu, nebo kombinuji cestu na kole a metrem.

Vozík beru, jedeme-li kamkoli dále a také na víkendové výlety, zejména kvůli pohodlí s přepravou dalšího nákladu. U vícedenních výletů to ani jinak nejde. Se sedačkou si vůbec neumím představit, kam bychom stan, karimatky, spacáky a všechny ty další krámy dali.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

cyklosedacka

Ja jsem taky spis fanda cyklosedacek :)

  • Autor Maty
  • Datum a čas 23.9.2016 12:25
Reaguj
cyklopřívěs

Jezdil jsem s Chariotem, ale od té doby co jezdíme s Weehoo už nic jiného za sebou nechci. Děti jízda baví, můžou šlapat a když usne tak se nic neděje-nespadne. A nejvíc si cením úžasné průchodnosti v terénu- jedno kolo je super! Kam s dvoukolákem nemůžete, Weehoo to dá bez problému.

  • Autor Petr
  • Datum a čas 7.8.2013 09:00
Reaguj
Vozik
Ahoj vsem, ja jsem zrovna ve stadiu prednakupni horecky voziku Croozer.Moc se na nej tesima doufam, ze se v nem male bude libit. Ja sama rada jezdim na kole, ale ted je to takove na prd, je to jen chvile tak na hodku, a zas zpet za dcerou a vystridat hlidajiciho, tohle nam urcte obema prospeje, ja budu moct jezdit, ona bude se mnou, budu mit sanci ji ukazat spoustu veci v prirode, .Auto nemame tak ji nekam vyvezt je problem, ale na tohle se fakt tesim. Jen ty cyklostezky nejsou zcela prizbusobene, ci na urovni.. snad se to zlepsi. Ja jsem pro vozik uz jenom kvuli tem delsim tratim:))
  • Autor Indy
  • Datum a čas 17.6.2008 10:16
Reaguj
Srovnání počtu a vážnosti úrazů dětí v sedačce a ve vozíku
http://archpedi.ama-assn.org/cgi/content/abstract/154/4/351
  • Autor mx
  • Datum a čas 3.4.2007 21:05
Reaguj
Re: Věk dítěte
Když díte samo sedí, může začít opatrně jezdit v sedačce, ve vozíku už dřív.
  • Autor Anna
  • Datum a čas 12.11.2006 18:33
Reaguj
Věk dítěte
Dobrý den,chci se zeptat: je používání cyklosedačky nějak limitováno věkem dítěte? Máme ročního syna a nejsme si jisti, zda je už pro něj cyklosedačka v kombinaci s přilbou vhodná (téměř chodí, hlavu udrží a sedí v pohodě).Díky za info, Irena T.
  • Autor irena
  • Datum a čas 19.5.2006 11:27
Reaguj
Sztulíci na Nordkapp
No, kdo jste se dostal až sem, je vidět, že Vás vozíky zajímají. Někteří zde píší, že dítě ve vozíku to nemůže bavit, a nebo, že tři hodiny je moc. Přečtěte si knížku "Jak jsem dojel až na Nordkapp" a uvidíte, že dvouletý Mikiska vozík úplně zbožňoval a to s ním ujeli 2500 km za 4O dní. Letos se Sztulíci chystají na 6000 km dlouhou cyklostezku kolem Severního moře. Kdykoliv o tom začnou mluvit, Mikiska běží do předsíně a sedá si do vozíku. Tomu říkám náklonost. Sztulíky dobře znám a pomáhám jim s jejich cestami. Více na www.azub.cz/cz/sztulici
  • Autor Honza
  • Datum a čas 7.12.2005 12:32
Reaguj
Celkem 7 příspěvků v diskuzi


Jednička na dresu i v cíli: Valachy duatlon vyhrál Petr Šťastný

Jednička na dresu i v cíli: Valachy duatlon vyhrál Petr Šťastný

Téměř dvě stovky dospělých sportovců a k tomu 180 dětí se zapojilo do Valachy duatlonu v Resortu Valachy ve Velkých Karlovicích. Původně nepříznivá předpověď počasí se nakonec nenaplnila, dětské závody dokonce provázelo slunce,... celý článek

Projeďte se na elektrokolech. Čím více jich vyzkoušíte, tím lépe si vyberete

Tour de Aleje 2019

registrovat

Hledáte ubytování v Česku nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Dřevěná kola Samorost

Dřevěná kola Samorost

OUTDOOROVÉ VYBAVENÍ Originální horská a městská kola s dřevěným rámem vznikají v Popicích u Znojma. Dovře opracovaníé akátové dřevo je téměř nezničitelné, lehce pruží a navíc se na něm můžete cítit jako designový trendsetter či
Jaká elektrokola a elektrokoloběžky mohou na Šumavu?

Jaká elektrokola a elektrokoloběžky mohou na Šumavu?

Rozvoj elektromobility a tudíž i elektrokol a elektrokoloběžek je velmi překotný a začíná zásadně ovlivňovat také turistický ruch na Šumavě. Jenže ne s každým elektrokolem, či elektrokoloběžkou je možné se pohybovat po cyklostezkách nebo po
Cyklistický časopis Cykločtení

Cyklistický časopis Cykločtení

ARCHIV. Cyklistický časopis Cykločtení vydává plzeňské nakladatelství Cykloknihy. Stáhněte si všechna čísla.
200 elektrokol na Ebike Fest Praha 2019

200 elektrokol na Ebike Fest Praha 2019

Elektrokola v Česku zažívají obrovský zájem. Loni se jich prodalo přes padesát tisíc a letošní zájem bude ještě vyšší. Jenže jak vybrat správný e-bike? Pomoci může první ročník testovacího festivalu elektrokol Ebike
Tour de Aleje 2019

Tour de Aleje 2019

Cyklisté v Poodří šlápnou do pedálů za ochranu stromů.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Hanseboot - veletrh Německo, Neustadt in Holstein 24.-26.5. Lodě a čluny 24.5.
EPO Survival Polevsko 24.-25.5. 24.5.
Mamut - cyklomaraton Přerov Horská a silniční kola 25.5.
Král Šumavy - cyklomaraton Klatovy Horská kola 25.5.
Jičínská 50 - cyklomaraton Jičín Horská kola 25.5.
Ratolest Fest Praha, Rašínovo nábřeží 25.5.
Levočské vrchy - cyklomaraton Levoča Horská kola 25.5.
Agro Tour - cyklomaraton Hustopeče Horská kola 25.5.
Velká cena města Znojmo, Masarykovo náměstí Cyklozávod pro veřejnost 26.5.
Jiří Bouda a Cyril Bouda - výstava grafik Kladno, Radost Vernisáž 28.5.

Diskuse

fakt XXX, 24.5.2019 17:26, 8 příspěvků
Wobenzym Horydoly - Andrea Černá, 22.5.2019 23:20, 10 příspěvků
Pulzní terapie P.Vyskočil, 22.5.2019 23:16, 7 příspěvků
Wobenzym Michaela, 22.5.2019 22:37, 10 příspěvků
Pulzní terapie Adéla, 22.5.2019 20:58, 7 příspěvků
Pulzní terapie Adéla, 22.5.2019 20:35, 5 příspěvků
Ajeje Tereza, 22.5.2019 14:13, 2 příspěvky
Bureš pudeš Nejlepší heslo, 22.5.2019 13:01, 1 příspěvek
1211 českých novinářů vodák Marek, 21.5.2019 14:53, 16 příspěvků
Autor Horydoly - Andrea Černá, 20.5.2019 17:43, 16 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Na světě je strategie roz... Horydoly , 23.5.2019 23:42
Trail Praha na Petříně dá... Horydoly , 20.5.2019 22:16
Baranie a Priečné Horydoly , 19.5.2019 11:20
Знакомства для секса Raymondset Raymondset, 16.5.2019 18:47
Akce v Praze Horydoly Open, 16.5.2019 12:08
Re: Články, vysvětlení a ... Kuba Turek, 16.5.2019 11:13
Haimaom boulder cup 2019 Horydoly Open, 14.5.2019 12:02
Alkohol Horydoly Open, 14.5.2019 11:25