Tyrkysová bohyně vylezena!

Buddhistické umění ze sbírky Reinholda Messnera na hradě Firmian.
Autor snímku REPRO Horydoly

Česká horolezecká expedice na himálajský vrchol Cho Oyu byla úspěšná. 11. května vylezli její členové na vrchol. Cílem expedice byla šestá nejvyšší hora světa vysoká 8201 m.

Přinášíme aktuální zprávy od účastníků expedice na Cho Oyu. Redakce Horydoly je získává díky laskavosti jednoho ze sponzorů akce firmy Hannah. Nejsou nijak redakčně upravované a jejich kouzlo tkví v bezprostřednosti. Účastníci expedice je odesílají podle možností e-mailem nebo sms zprávami.

17. května

Návrat do Prahy. Podarily se prebookovat letenky, takže prílet clenu expedice bude už ve stredu 19. kvetna ráno. V co nejkratší dobe po návratu pak zverejníme podrobnosti z výstupu.

11. května

Vrchol! Expedice GO 8000 zvítezila. Petr Novák a Petr Malý stali dne 11. května na vrcholu 6. nejvyšší hory sveta Cho Oyu.

9. května

Poslední pokus o vrchol. Podle vcerejšího telefonátu Petra Malého, který se ale prerušil, všichni odpocívají v bejzu a chystají se k poslednímu pokusu o vrchol. Ten by mel být nacasován na stredu 11. května. Na 14. května jsou objednáni jaci a expedice se zacne presouvat tibetským územím smer Kathmandu. Po mnoha dnech snežení a vichric ted na kopci zavládlo krásné pocasí. Vydrží do stredy? Musí!!!

7. května

Ahoj, zdravíme pro změnu už zase z ABC. Dnešní pokus o vrchol nevyšel (oba Petrové a Krab), sfouklo nás to a zasněžilo cca v 7 400 m. Holt počasí nepřeje, tak jako celou dobu. Ale další noc v 7 100 m v klidu. Jinak vše OK, nikomu nic není, nálada drží dobrá od začátku. Než půjdeme na poslední pokus, tak se ozveme. Směr Kathmandu nabereme zřejmě už 14. května.

6. května

Zpráva Honzovi od Radka Jaroše z Craft Expedice: Kluci jsou všichni v pohodě. Chystáme se všichni na poslední pokus a končíme. Doufám, že ty jseš taky v cajku... Čau Radek

1. května

Maoisté opět ohlásili další stávku a to bohužel na termín našeho návratu, tj . 18. - 20. května. Vzhledem k tomu, že bude opět ochromena doprava všeho a všech, bude nutné alespoň o den posunout termín návratu do Kathmandu. Snad ten den nebude chybět. Počasí je stále netypické, zatímco touto dobou jsou normálně vedra a modrá obloha, tak letos pravidelně sněží. Alespoň v Kathmandu je hezky. Nemocný Honza hlásí, že dnes náležitě oslavil vstup ČR do EU přímo na půdě konzulátu České republiky pekáčem zapékaných těstovin a pečeného kuřete. Kam se hrabe hora Blaník..., tam není ani obyčejný bufáč.

30. dubna

Jak víte, tak nás náš Honza opustil se zápalem plic, jsme z toho dost špatný, pořád jsme doufali v jeho návrat, ale dnes víme, že to není možné... V úterý jsme s Petrem Novákem postavili C2 (7130m), Krab to otočil pod serakem a stihl dole ještě Honzu. Další den se pokoušel do dvojky dojít Franta a Jirka. Bohužel Franta dostal v noci průjem a druhý den se vrátil do bejzu, Jirka došel k seraku a taky se dneska vrátil. Takže s Petrem máme vybavenou kompletně dvojku mimo pár drobností, v neděli se chystáme podle počasí nahoru i s Krabem do trojky a možná vrchol. Počasí je na prd, ráno sluníčko a každý odpoledne sněží a sněží, takže nevíme... Ale uděláme vše možné, v závěsu pak po nás Jirka a Franta. Toť vše, jak bude možné, tak se zas ozveme.

25. dubna

Ahoj všichni, včera přišla nová zpáva přes vypůjčený mail tak vám to všem teď přepisuji: stojí C1 (6430m), už jsme tam přespali, 2 dny sněží, jak to půjde tak zkusíme postavit C2 (7140m). všichni zdrávi, kuchaři vaří dobře, zatím se nepereme ani nepereme a ani se nemyjeme. Ozveme se jak to bude možné. Píšem z půjčeného mailu, předejte info všem. Čau ferdové z GO 8000.

17. dubna

Počasí v Číně je o 6 hodin více. Odjíždíme do kopců. Počasí je stabilizované. Ráno slunce, odpoledne mraky a stále vítr. Na úterý plánujeme první vynášku do 6400 m a přespat tam. Satelitní telefony by měly mít v BC signál, snad se půjde ozvat. Ozvat bychom se mohli asi za týden. Jsme OK.

15. dubna

Aklimatizace. Kvůli aklimatizaci jsme druhý den v Tengri ve výšce 4300 metrů. Všichni jsme v pořádku. Everest a Cho Oyu ční až do nebe. Fouká velký vítr. Zítra pokračujeme do BC, který je ve výšce 4900 m. Zatím jsou tu 4 expedice na Cho Oyu a spousta na Everest

14. dubna

Průběh a popis cesty z Kathmandu. Odjeli jsme ráno 13. 4. z Kathmandu jedním náklaďákem a jedním autobusíkem. Cesta i přes mnohá varování ohledně nebezpečí s maoisty, kteří požadují výkupné apod., proběhla hladce, nikde jsme neměli žádné problémy a i díky celkem pěknému počasí, které tady teď na jaře panuje nehrozily ani tradiční sesuvy půdy apod. Na nepálsko-čínské hranici jsme se po asi třech hodinách byrokraticko komunistických nepříjemností konečně probojovali do Tibetu. Krajina je úžasná, ostatní bohužel postrádá nepálské kouzlo, komunismus je tady vidět a cítit na každém kroku. Jenom se potvrzuje zkušenost z loňské Mustagh Aty. Náklaďák s materiálem pokračuje dál do base campu, my jsme přesedlali na jeepy a dojeli jsme do vesničky Nylam - ve 3 700 metrech nad mořem. Večeři jsme do sebe ládovali už pomocí čínských hůlek, takže jsme se dvakrát nepřejedli, Číňani byli rychlejší... Venku prší, ráno se chystáme dál, čeká nás několik průsmyků až 5000 m vysokých a na noc bychom rádi dorazili do Tingri ve 4300 m, kde strávíme určitě více než jeden den kvůli aklimatizaci. Výška ani strava nám zatím neubližují. Od zítřka už budeme asi až do konce expedice mimo dosah internetu, takže pokud se nepodaří odeslat alespoň nějakou zprávu pomoci SMS, budeme bez spojení. Všichni jsme zdraví, spokojení, zatím vše klape, služby agentury klapou víc než jindy. Všichni zdravíme. Pod Cho Oyu je podle zpráv celkem dost expedic, asi zapracovalo mimo jiné i to, že stejně jako loni na Everestu, je letos 50. výročí prvovýstupu, tak doufáme, že se tam neumačkáme. Cestujeme spolu s běloruskou 4člennou expedicí na Cho Oyu - celkem příjemní chlapíci, od Zangmu směřuje stejnou cestou jako my ruská expedice na centrální pilíř severní stěny Everestu. Podle skvělé nálady mezi námi se vše schyluje k tomu, aby nás stejně jako před lety přejmenovali na Crazy Czech Expedition... Tak snad nám dobrá nálada a optimismus vydrží i na dalších pět týdnů. Ještě tady za zády volá Petr Novák: "napiš tam na stránky, že pozdravujeme všechny holky, co nás ještě neznaj... " Ahoj, Honza V. Nyalam - Tibet.

13. dubna

Poslední zpráva z kopců. Poslední zprávy z kopců mluví o tom, že v horách teď každý den sněží, což není úplně radostná věc. Uvidíme, co nás čeká... Zlepšení situace na hranicích s Tibetem. Po třech dnech zdržení se situace na hranicích s Tibetem a v nepálských provinciích na severu konečně natolik zlepšila, že 13. 4. odjíždíme. Naložili jsme náklaďák expedičních věcí a v 6 hodin ráno mizíme směr nepálsko-čínské hranice. Čeká nás několik vysokých průsmyků kolem 4 i 5 tisíc metrů nad mořem, takže začneme postupně aklimatizovat. V Nepálu v Kathmandu nastala obrovská vedra, je tu přes den přes 30 °C, tak se do kopců těšíme, i když to bude docela rána. Kathmandu má jen kolem 1300 m nad mořem. Poznámka pro znalce místních poměrů: i když v Nepálu pobýváme za poslední roky celkem pravidelně, jsme letos naprosto šokovaní tím, jaké je tu čisto a jak moc se tato exotická metropole přiblížila evropské úrovni. Dokonce jsme zaznamenali i první veřejnou telefonní budku, celkový počet bankomatů se v hlavním městě rozrostl na 3 přístroje. Ve městě už je několik - asi pět - vysílačů na mobilní telefony atd. I když armáda stále ještě používá dřevěné klacky jako hlavní zbraně na sestřelování nepřátelských letadel, je tu cítit obrovský pokrok ve všem. A co je nejhezčí: ta krásná atmosféra, která tady vždycky vládla, se nikam neztratila a je tu pořád stejně hezky. Bude-li nějaká možnost, určitě se ozveme i z průběhu expedice. Dokoupili jsme veškerý chybějící materiál a zásoby a jediné, co nám ještě zbývá, je dostat se v pořádku pod kopec, vylézt na něj a vrátit se zdraví zpátky. Rozhodně už teď víme, že jednu z hlavních priorit, kterou jsme si před odjezdem vytýčili: tj. vrátit se zpátky jako kamarádi, jako jednolitá parta, tak toto bez problému splníme. Je neuvěřitelné, jak moc to všechno klape, jak moc si mezi sebou rozumíme a je to možná nejdůležitější hodnota naší expedice. Maoisti nás nezastaví a pokud vyjde počasí a budeme zdraví, tak jsme maximálně odhodlaní podívat se na Himaláje i z výšky nad 8000 metrů. Posíláme aspoň trochu letního počasí a dobré nálady do České Republiky... A nezapomeňte tam v srdci Evropy, že tady v Nepálu řeší každý Nepálec jen jeden problém denně a proto je každý tak v pohodě a usměvavý. Někdy možná stojí za to, vyzkoušet to i jinde, než tady v Asii. Mějte se fajn, zdraví členové GO8000: Honzové, Petrové, Franta, Jirka a Tomáš - trekař

11. dubna

Ahoj lidičky, řeknu vám, slastný život horolezce. Jen se přežíráme, dlouho spíme, přesouváme se taxíkama a jinak vlastně nic neděláme. Ne, pomaličku se nám to tady začíná přejídat, byť na nudu rozhodně čas není a stále se je kam jet podívat. Ale zejtra už budeme přebalovat a chystat se k úternímu odjezdu do hor. Teď jdeme z večeře, fakt se sotva valím. Vůbec se ta flákota masa nedala do žaludku nacpat. To bych taky před odjezdem neřekl, že se vlastně hlídat s tím co jíme kvůli hygieně téměř nebudeme. Asi je to dobře. O kus vedle by ale byl průjem a podobný vymoženosti tutovej. Původně jsme si tyhle prežírací orgie schovávali, až se vyhladovělí vrátíme z hor, ale stávka nám vše zařídila jinak. Jo a dneska teda konečně trochu zvýšená aktivita ozbrojených složek. Nic extremního, skoro bych řekl, ze když byl v Praze nějakej ten Summit NATO, tak bylo vojáků v ulicích víc. Tady teda par zatarasů a jedna hořící kláda se 4 pneumatikama přes silnici a hráli si u ní děti. Zvláštní způsob manifestací. Je to spíš pro zasmání. Tak zatím, ještě se ozvu zejtra a pak už Tibet a hory a ještě určitě pár možností na mejlu. H.

9. dubna

Pozdrav z Kathmandu. Všichni zdravíme z Kathmandu, let proběhl fantasticky, za 7 hodin z Vidně jsme v Nepálu ještě nikdy nebyli. V den našeho příletu sice skončila stávka, přesto do kopců odjíždíme až 13. 4. v 6:00 ráno, protože maoisti zrušili své řádění jen v Kathmandu a mimo město se ještě do 13. nelze dostat. Podle dostupných informací lze i při postupu do base campu přes nepalské území očekávat nepříjemnosti, povstalecké bandy pravidelně vyžadují dost vysoké poplatky za průchod jejich územím. Po nepalském území se budeme pohybovat jedním náklaďákem a jedním autobusíkem, v Tibetu přesedláme na tři jeepy a jeden náklaďák. Před odjezdem z Kathmandu o sobě ještě dáme vědět. Doufáme, že všechno klapne a že nám komunisti nebudou komplikovat život a pobyt. Nemáme je rádi, jsou stejný všude na celém světě !!!

6. dubna

Odlétáme 8. dubna ráno... Už se nám to blíží... Neodjíždíme obtěžkáni komunikační technikou ani svazujícími závazky ke sponzorům. Možná o našem působení nebudeme moci dát delší dobu zprávu. Odjíždíme jako parta kamarádů, parta s jasným cílem vrátit se zpátky ve zdraví, to je náš hlavní závazek. Nemějte proto o nás strach. Všichni si moc přejeme dostat se až na vrchol. Pokud nám to ale podmínky, štěstí, naše zdraví, bohové hor nedovolí, máme dost síly vrátit se i tak s hlavou vzhůru. Držte palce. Dík

Nejnižší himalájská osmitisícovka

Výstup bude veden ze severu klasickou cestou, lehkým stylem, bez použití kyslíkových přístrojů a bez pomoci výškových nosičů. Expedici GO 8000 Cho Oyu 2004 podporuje společnost Hannah, její účastníci budou testovat expediční výrobky stejnojmenné značky. Skupina je ve složení: Jan Vesták, Petr Malý, Jan Krabec, Petr Novák, František Šika a Jiří Pěnkava.

Není to lehký kopec

„Technické a věcné zajištění expedice nám zabralo téměř dva roky příprav. I když Cho Oyu není nejvyšším vrcholem světa, výstup rozhodně nelze považovat za lehký. Už jen kvůli nadmořské výšce a hora vždy navíc připraví řadu nečekaných překvapení. Mnoha výpravám se nepodařilo vystoupit na vrchol této hory. Věříme, že budeme mít štěstí,“ říkají členové expedice.

Po přistání v hlavním městě Nepálského království Káthmándú a vyřízení všech nezbytných formalit se expedice přemístí po Sino-Nepal Highway údolím divokých řek Sun Kosí, Chaku Kola a Pong Chu na hranice s Čínou. Dále bude pokračovat po Tibetské náhorní planině do základního tábora ve výšce 4900 m n.m.

Společně na vrchol

Po nezbytné aklimatizaci se pro horolezce téměř na čtyři týdny stane přechodným bydlištěm předsunutý základní tábor na ledovci ve výšce 5700 m n.m. Odtud pak bude expedice vyrážet na vybudování další tří výškových táborů (6400, 7000, 7500). Pokud půjde vše podle plánu a povětrnostní podmínky to dovolí, pokusí se členové expedice mezi 10. a 15. květnem 2004 o výstup na vrchol Cho Oyu – Tyrkysové bohyně. Sestup z vrcholu je plánován stejnou cestou.

Jedním z cílů expedice je společný postup všech členů expedice současně, včetně vrcholového dne, kdy by chtěli všichni účastníci stanout na nejvyšším bodu spolu.

Testování stanů a oblečení

Členové expedice budou testovat v praxi při maximální zátěži v náročných klimatických podmínkách novinky od Hannahu - stany Vertigo SI s odlehčeným silikonizovaným tropikem, horolezecké bundy Mirage a kalhoty Stepper, které jsou vyrobeny z třívrstvé membrány Climatic Extreme 3L.

Výprava se chystá zdokumentovat svůj výstup na fotografiích a natočením dokumentárního filmu. Po návratu proběhne série výstav fotografií a přednášek pro veřejnost.

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

doma se to kecá.
když nemáš morál a plíce tak jsi v pr.....byl jsem tam dvakrát gusta a nic.
  • Autor gusta
  • Datum a čas 6.1.2007 12:57
Re: Zhovadilost
Reaguji až teď, nevěděl jsem, že Horydoly informovaly o našem snažení na Cho. Autor příspěvku Zhovadilost má v mnohém pravdu. Cho Oyu normálkou opravdu není převratná akce, která by měla ovlivnit sportovní dějiny. Brali jsme tuto akci jako náš první křest v 8 tisícících a proto jsme si vybrali cíl, který byl odpovídající našim zkušenostem. Do té doby jsme byli nejvýš jen v 7 600 metrech, navíc na lyžích :-) Na Cho Oyu opravdu dnes potkáte "staříky" i úplné amatéry. A je jich tam většina. Mají s sebou ansámbl doprovodného personálu a po kopci se pohybují s baťůžkem, v němž si nesou maximálně termosku, a s několika nosiči a vůdcem. Ani kyslík v lahvi nebývá vyjímkou. My jsme se snažili na oné "normálce" dělat všechno trochu jinak. Normálně. Takových expedic tam moc nebylo. Radek Jaroš s klukama a pak snad ještě jedna, možná dvě party.Na lyžích to letos na jaře nikdo nesjel. Bylo málo sněhu.Víc o všem si můžete přečíst na našich stránkách: www.hostynska.cz/ch_oyuZdraví Honza Vesták
Celkem 2 příspěvky v diskuzi

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

PRADĚD Hory a doly v Čechách i na Moravě nabízejí pohádkové terény pro milovníky všech zimních dobrodružství. Sníh a led láká nejenom na běžky, sjezdovky a snowboard, ale také na sněžnice nebo ledové lezení.... celý článek

Ze Satana se zřítil 49letý Čech

Bitva u Sudoměře ukázala sílu husitů naplno

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Jestli znáte lyžařské středisko Nassfeld-Hermagor v zimě, vězte, že si ho můžete v létě užít zadarmo. Všichni ubytovaní hosté dostávají k dispozici kartu na vstupné do lanovek, na bobovou dráhu, do lanového parku
Jak se obléct na ryby?

RADY DO OBCHODU Letošní teplé počasí již vylákalo ortodoxní rybáře k vodě. Na pstruhové potoky a řeky vyrazí v polovině dubna. Je proto nejvyšší čas na kontrolu rybářského vybavení, oblečení a obutí. Co chybí, je
Milovníci sportu, je sázení na sporty v Nomini casino a dalších kasinech náročné?

Jste sportovní nadšenci? Sport rádi praktikujete i sledujete? Pokud jste do nějakého sportu opravdu zbláznění a vyznáte se v něm, dost možná vás už napadlo vyzkoušet sportovní sázení. Sázet na výsledky zápasů je
Raspberry Pi jako monitorovací a bezpečnostní nástroj

Raspberry Pi, malé a levné zařízení, způsobilo revoluci v mnoha aspektech DIY technologií, včetně monitorování a zabezpečení. Díky své všestrannosti a snadnému programování se Raspberry Pi stal oblíbenou volbou pro amatérské uživatele i profesionály, kteří
Jarní sjezd ze Zbojnické chaty do Tatranské Lesné

SKI GUIDE Do Vysokých Tater přišlo jaro velmi brzy. Ze Zbojnické chaty tedy sjíždíme na lyžích jarní trasou. Nahoře projíždíme Generál Šús, ve středu kličkujeme Húpačky a dole jdeme pěšky podél

Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 26.3.
Velikonoce Turnov, Dlaskův statek 30.3.
Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.