Nejkrásnější lyžařská túra

Celá výprava začala složitým dohadováním. Kdo, kdy a s kým? Jediné co bylo jasné, byla cesta. Legendární, slavná a frekventovaná Haute route. Z mnoha potencionálních účastníků zájezdu jsme zbyli tři. Zbyněk, Jiřík a já. Na počátku celého podniku nás čekalo nemilé zjištění.

Podmínky se často mění

Haute Route vede od jedné chaty k druhé, takže není potřeba s sebou nosit věci na spaní ani jídlo. Při délce a náročnosti některých etap by to s těžkým batohem ani dost dobře nešlo. Na chalupách je zvykem nocleh předem rezervovat, obzvláště chata Valsorey je poměrně malá a mohl by nastat problém. O obtížnosti a objektivní nebezpečnosti trasy rozhodují především sněhové podmínky a počasí. My jsme trasu absolvovali počátkem května. Ráno byl umrzlý firn, odpoledne břečka. V nižších úsecích byly dlouhé pasáže bez sněhu. Nebezpečí lavin bylo tedy nízké a vypočitatelné, lyžování horší.

batoh 40 litrů s možnosti připevnit na něj lyže
skialpové lyže
stoupací pásy
hodí se i stoupací železa do skialpového vázání
lavinový vyhledávač
přilba
mačky
turistický cepín
bivakovací pytel
lékárnička
jídlo (co člověk sní přes den)
termoska (na chatách se dá koupit vroucí voda na čaj pro pití přes den)
busola nebo GPS, hodí se výškoměr

Mapy

Kompass 1:50 000: Mont Blanc 85, Zermatt Matterhorn 87

Sněhu je méně, než jsme čekali. A to jsme ho moc nečekali. Ke všemu se lanovka v Argentiere (1250 m n.m.) tváří, jako že dnes nepojede. Jiřík rezolutně odmítá zdolávat osm set metrů převýšení s lyžemi na zádech a nikdo mu příliš neodporuje. Vymýšlíme různé varianty, jak začátek přechodu přelstít, a když už se chystáme Haute Route znehodnotit startem ze Švýcarska, přibíhá nějaký domorodec s lyžemi na zádech a tváří se, že lanovka určitě pojede.

Za dvacet minut se sbalíme

Dává nám sice za pravdu, že lanovka má týdenní odstávku, ale na rozdíl od nás ví, že každé ráno v 8:00 vyváží personál do mezistanice Montagne de Lognan a dá se s ním normálně vyjet. Nastává šílené balení, neboť dnešní jediná lanovka jede za dvacet minut.

Navzdory špatným sněhovým podmínkám je lanovka narvaná k prasknutí, pro silný vítr navíc nepojede až na vrchol Aig. des Grandes Montets (3297), ale jen do mezistanice v necelých 2000 metrech nad mořem. Místo abychom začali celou akci monstrózním sjezdem z Grand Montes, drtíme od devíti hodin do kopce. Na Argentièrském ledovci kličkujeme po vyjetých stopách mezi trhlinami a po dvou hodinách se ocitáme na úpatí visutého ledovce Glacier du Chardonnet. Tady nastává to pravé stoupání: čeká nás 700 výškových metrů do sedla Chardonnet (3323)! Zbyněk je tam ve 13.15h, já skoro ve dvě a lapám po dechu. Těch 3000 metrů nad mořem je sakra znát.

Šoupali oni, šoupeme i my

V sedle neuvěřitelně fouká a tak rychle mastíme dolů. Sníh je starý zmrzlý firn ve kterém je vyrytá stopa po lyžařích, kteří sedlo šoupali bokem. V takovéhle stopě se nedá dělat nic jiného, něž šoupat za nimi. Následuje sjezd a pozvolný traverz pod další sedlo. Sedlo Fenêtre du Saleina (3263) už nemá zdaleka takové převýšení a po něm již následuje dlouhý sjezd a krátké stoupání k chatě Trient (3170). Dorážíme sem v 16:15. Kupodivu zde mají naši rezervaci a tak je pohoda.

Parádní rybička na ledu

Další etapa z chaty Trient má být odpočinková. Čeká nás patnáct set výškových metrů sjezdu do vesničky Champex a pak přesun autobusem do Burg St. Piere. Autobus odjíždí v 11 hodin, a tak vyrážíme za svítání. Nejprve vychutnáváme krásný sjezd po zmrzlé pláni pod chatou a nakonec rozbitou stopou traverzujeme do sedla. Doufáme, že se jedná o Col des Ecandies (2796).

Výška podle výškoměru přibližně odpovídá. Odsud je prudký a pekelně ledovatý sešup dolů. Uprostřed žlebu je půl metru hluboká rýha od lyžařů, stejně jako v sedle Chardonet. Bereme si cepíny a bokem zase šoupáme. Později se svah zvolňuje a na zmrzlém sněhu se zmrzlými stopami předešlých lyžařů se pokoušíme sjíždět dolů. V jedné zmrzlé stopě mi zůstává noha a já házím výstavní rybičku směrem do údolí. Láhev s pitím, co mám přidělanou na batohu, se poroučí a šílenou rychlostí mizí v dolině. Dost se divím, že se zastavuji a dokonce později nalézám i ztracenou láhev.

Umíme vůbec lyžovat?

Jak sjíždíme dolů, sníh se mění a měkne. Nejprve je to zrádná krusta, do které se propadáme při nerovnoměrném zatížení nohou v zatáčkách. Pak následuje kus správně měkkého sněhu, kde máme konečně pocit, že alespoň trochu umíme lyžovat, a nakonec nastává těžká, špinavá, sněhová břečka. Kdeže jsou ty prašanové sjezdy. Možná i tady, ale určitě ne v květnu.

Ve výšce 2200 metrů nad mořem končí sníh definitivně. Nadchází dlouhá procházka rozkvetlými horskými loukami. Byla by opravdu krásná, neabsolvovat ji v lyžácích s celou skialpovou výbavou na zádech.

Předbíhá nás partička padesátníků

U autobusu jsme v pohodě včas a díky přesnému a inteligentně navazujícímu systému autobusů okolo poledního stojíme v Burg St. Piere (1632). Uprostřed zelených luk si v plné zimní výbavě připadáme komicky. Tištěný průvodce tvrdí, že zítra nás čeká 5 až 6,5 hodiny výstupu na chatu Valsorey (3030). Cítíme se nějak při síle a rozhodujeme se třetí etapu zvládnout ještě téhož dne.

Nastává nekonečný výstup. Až do 2500 m n.m. zůstávají lyže pouhým závažím po stranách batohu. Asi v půlce nás předbíhá partička ošlehaných padesátníků a prohlašuje něco o tom, že před měsícem tudy pro množství sněhu nemohli projít. Okolo šesté se dostáváme k chatě a myslím, že toho máme opravdu dost. Obzvláště Jiřík, který doráží téměř o půl hodiny za námi. Chatař sice něco prská, že jsme objednaný až na zítra, ale nakonec se v našlapané chatě najde místo i pro nás.

Skialpinistická otočka se hodí

Třetí den vyrážíme z chalupy jako poslední, tedy až v 7:00. Před sebou vidíme hada lidí a čelovek stoupajících do sedla Plateau du Couloir (3661) ležící pod majestátnou horou Grand Combin (4314). Plateau je i naším cílem. Zprvu se po zmrzlém sněhu trápíme na pásech, ačkoliv většina lidí okolo nás používá stoupací želízka připnutá do vázaní. Svah se pozvolna zvedá, v posledních partiích někteří dokonce jistí. Nyní konečně chápu, k čemu je nácvik skialpinistické otočky nezbytný. V tomto sklonu, je její použití nejen pohodlnější, ale jediný možný způsob, jak se otočit. Nakonec snímám lyže a stoupám dál v mačkách. Plateau du Couloir nás v devet hodin odmění krásnými rozhledy na druhou stranu, sluncem, ale i mrazivým větrem. Stojíme na nejvyšším místě Haute route.

Pryč od lavin

Překonáme sedlo Sonadon (3504) a čeká nás dlouhý sjezd z chatě Chanrion. Zprava objíždíme ohromný ledopád, užíváme si sluníčka, sjezdu a v rámci možností dobrém sněhu. Fotíme jako o život. Celkem dost klesáme a v dolních partiích je sníh velmi rozbředlý. Překonáváme několik lavinových polí a přejeme si být rychle z dosahu eventuelních lavin. Nakonec nás čeká pět set výškových metrů stoupání k chatě Chanrion. Tento den zpětně hodnotíme jako nejkrásnější.

Útulna uprostřed hor s kamny a dekami

Již odpoledne se mírně kazí počasí a ráno je nebe plné mraků. Předpověď je však v podstatě stejná jako předchozí dny, a tak vyrážíme dál. Rozhodli jsme se pokusit se zkrátit si poslední etapu do Zermattu a vynechat chatu Vignettes s tím, že přespíme na refugii de Bouguetins. Stoupáme směrem na Pigne Arola (3796), jako v jedné z větví Haute Route, ale ze sedla Plateau des Portons (3391)sjíždíme na ledovec Otemma. Tudy vede jiná větev Haute Route mezi chatami Chanrion a Vignettes.

Ledovec jsme překročili kolmo a opět začali stoupat do sedla Petit M. Colona pak Col de l'Eveque (3392). Odtamtud je již refugie de Bouguetins vidět. Na ní jsme doráželi rozbředlým sněhem díky odpoledními slunci.

Refugie de Bouguetins je zajímavá mnohoboká, téměř kruhová stavba s úžasnými kamny uprostřed. Byla osídlená skupinkou Francouzů a několika Čechy. Refugie je obhospodařovaná jen v letní sezóně a mimo ni funguje jako winterraum. Je zde k dispozici dostatek dřeva i deky, takže nočního chladu jsme se obávat nemuseli.

Už to snad dorazíme

S obavou jsme pozorovali počasí a doufali, že nám zítra dovolí dokončit Haute Route. Bylo velmi teplo a vál silný vítr zavný fén. Dokud bude vát, nemusíme se bát, že by se okolo hor nakupily mraky a začalo pršet. Tak to alespoň tvrdil nějaký domorodec na Chanrionu. Musíme tedy vyrazit brzo, kdy bude ještě umrzlo a nebudou hrozit laviny.

Na druhý den se tak i stalo. Ranní stávání mi nedělá dobře a ke všemu jsem začínal cítit únavu z předešlých dní. Snad proto jsem se do Col du Mont Braoulé (3213) plazil jako v posledním tažení. Nahoře byla solidní mlha a vítr. Zbyněk s Jirkou se mi ztratili a jen projetá stopa mě utvrzovala v tom, že postupuji správným směrem. Před Col de Valpelline (3568) se počasí částečně zlepšilo a užíváme si částečných rozhledů. V sedle Col de Valpelline mám podobný pocit jako na vrcholu zdolané hory. Odtud už výš nemusím. To hlavní už je za námi. Opravdu začínám věřit, že to dojedeme.

Rozkvetlé alpské louky v lyžácích

Opatrnost je ovšem na místě. Následuje totiž dlouhý sjezd nejprve ledovcem Stockji, poté Tiefmatten a Zmutt do výšky 2200 m n.m. Díky nekvalitnímu sněhu se nejedná o žádný krásný sjezd, ale přece jenom si poslední den trochu užíváme lyžování. V této sezóně asi poslední. Za zlověstného hřmění okolo Matterhornu, který se nám z mraků ani na chviličku neukáže, sestupujeme jako těžkooděnci do Zermattu (1600), kde se za drobného deště prochází postarší turisté.

V bufetu u nádraží si užíváme výdobytků civilizace v podobě fondue a piva. K nádraží přicházejí i jiné skupinky stejných šílenců, co v květnu pochodují rozkvetlými alpskými loukami v lyžácích s výbavou na zádech.

Zbyněk odjíždí vlakem do Argentiere, kde jsme zanechali auto. Po mnoha hodinách nekonečného čekání, které si s Jiříkem krátíme vycházkami po Zermattu, odjíždíme i my vlakem do Täsche, kde nás v podvečer Zbyněk vyzvedne a pak už frčíme domů.

Re: Soupani na lyzich
Priteli, co se tyka blembaku - tak pokud o tom neco vis, nepripada mi jako fer se posmivat nekomu ze ma blembak. Ja osobne jezdim v blembaku uz i na sjezdovkach. Ono pokud si rozbijes hubu, je to celkem k nedoceneni :-)). Je fakt ze nad nekterymi pasazemi se take pousmivam, ale musim ocenit ze ten clanek sepsali a dali ven. To jsem ja dokazal snad jen jednou.
  • Autor arniee
  • Datum a čas 8.11.2004 16:55
Vybaveni na ledovec a jisteni na prudkem svahu
"jistící vybavení na ledovec (my jsme ho sice za celou dobu nepoužili, ale byla místa, kdy jsme tak učinit měli)"
hehe, je vybaveni na ledovec a jisteni pri traverzu prudkym svahem do sedla Plateau du Couloir zcela totozne?
  • Autor Ten kdo o tom neco vi...
  • Datum a čas 7.11.2003 09:58
Jištění
Malá připomínka: autor se nad jištěním nepodivuje, jen se o něm v textu zmiňuje. V rámečku "Jak na to" ho dokonce doporučuje.
Soupani na lyzich
Hehe, tzv. skialpinisticka otocka (SO) je v jednoduche podobe nametem prvni hodiny lyzarskeho kurzu v sedme tride Zakladni skoly :-)))
Celkem by me zajimalo, jak jste se BEZ SO dostali z ledovce Argentiere na plato pod sedlem Chardonet, ze ji zminujete az pod Gran Combinem :-)))
Ze jste SO nepotrebovali ani k vystupu do sedla Fenetre de Saleina je zahadou jeste vetsi...Jak vypada vysoupana stopa po soupacich? Dva metry siroky pas ze sedla dolu nebo pres cely svah?
"Doufáme, že se jedná o Col des Ecandies (2796)." to je dobre :-))) Z tohoto sedla take soupani bokem? Nebyli jste nahodou v jinem sedle?
Ehm, ehm, na Plateau du Couloir je vetsina vystupu prudka, pouze kousek nad chatou je svah "mirny" a vhodny pro vystup na lyzich at uz se stoupacimi zelezy ci bez nich (navic dle autora na premrzlem podkladu). Zbytek pekne na mackach...Nechapu, jak jste mohli na lyzich vylezt do sedla Fenetre de Saleina a az nad chatou Valsorey se podivovat nad uzitecnosti neceho tak zakladniho, jako je se otocit na svahu, dle autora SO? :-)))
"v posledních partiích někteří dokonce jistí" hmmm, tem co se nelibi moznost ujet do udoli, tam klidne jisti, ale proc se tomu podivujete zrovna vy, kteri jste celou Haute Route (alespon podle prilozenych fotek s vyjimkou vystupu na Valsorey) absolvovali v blembacich. Pritom je tam jenom par mist, kde je blembak opravneny...
  • Autor Ten kdo o tom neco vi...
  • Datum a čas 6.11.2003 18:01
dík
Robo, volím možnost jedna..
  • Autor Dušan
  • Datum a čas 5.11.2003 09:23
Omarek,to čo ty popisuješ ,je predsa obyčajná otočka na lyžiach
a predvádzal ju vo filme Anděl na horách,už pán Marvan.No a učila sa na každom lyžaráku.Ale možno aby sme boli svetoví,nazveme ju "skialpinistická otočka".Rovnako ako o článok vyššie,nazveme chodenie s palicami"severskou chůzí".A sme v Európe ak nie v Amerike.
  • Autor Robo
  • Datum a čas 4.11.2003 12:03
Skialpinistická otočka
Skialpinistickou otočkou nazývám způsob otáčení na jednom místě, kdy jednu nohu překřížíte a přetočíte přes druhou o 180° a pak totéž učiníte s druhou. Výsledkem je otčení o 180°. Asi se tomu tak oficiálně neříká, ale my jsme ten cvik tak nazývali. Nikdy jsem moc nechápal k čemu může tenhle noholomný cvik sloužit. Je to jediný způsob otáčení v prudkých ledovatých traverzech.
  • Autor Omarek
  • Datum a čas 3.11.2003 12:31
To je keď
na lyžiach (ski)otočíš do seba jednu Alpu.
  • Autor Robo
  • Datum a čas 3.11.2003 12:29
skialpinistická otočka
můžete prosím vysvětlit vobyčejnýmu lyžaři v čem spočívá to kouzlo ?
  • Autor Dušan
  • Datum a čas 3.11.2003 11:11
Co je skialpinisticka otocka?
Diky za odpoved at jsem chytrejsi
  • Autor siki
  • Datum a čas 3.11.2003 11:06

Lyžařský slang v USA / Ski Slang in the US

Talk Like a Skier More than any other winter discipline, skiing has its own lingo.... celý článek

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

Slovensko AKTUÁLNĚ 2024

Emerich Rath: olympionik, všestranný sportovec, Evropan

NOVÉ FOTKY Český lyžařský mistr Bohumil Hanč umírá na Velikonoce roku 1913 během prestižního závodu na 50 km v Krkonoších. Ztráta kondice a nečas způsobí, že vysílený padne na sníh a zemře. Jediný, kdo
Obří důl v Krkonoších

Obří důl je divoké strmé údolí mezi Sněžkou a Studniční horou. Vodopády a nad nimi vysokohorské rašeliniště vytvářejí nejdivočejší kout krkonošské přírody.
TEST Sportique Century Riding Cream proti otlačeninám a puchýřům

Po letech trápení jsem objevila krém na nohy, který mě zbavil otlačenin, odřenin a puchýřů na nohách. Při skialpinismu, horolezectví a náročnější turistice mažu chodidla, prsty, paty i nárty českým výrobkem s cizokrajným jménem
Výbava na hory na dluh? Někdy dává smysl. Jenže kdy?

Pořídit výbavu na hory, s sebou obnáší značnou vstupní investici. Když přidáme ještě cenu ubytování, skipasů a vůbec cest za lyžováním, jsme na vyšších desítkách tisíc, které se v osobním rozpočtu nemusí podařit
Palán vyhrál stříbro a bronz ve speed skiing

Fantastický úspěch vybojoval rychlostní lyžař Radim Palán. Na mistrovství světa ve Vars získal stříbrnou medaili a na stejném místě potom ještě bronzovou ve světovém poháru. Je to nejlepší výsledek v disciplině speed

Tourbusiness - veletrh Bělorusko, Minsk 18.-20.4. 18.4.
Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 17.-21.4. Turismus a karavaning 21.4.
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
ITE - veletrh Hong Kong 13.-16.6. Cestovní ruch 13.6.
BITE - veletrh Čína, Peking 14.-16.6. 14.6.
Outdoor Retailer - veletrh USA, Salt Lake City 17.-19.6. 17.6.