Noční výstup na Bystrou v Roháčích

Autor snímku Michal Fanta

Jednoho večera kamarády napadl šílený nápad. Vypravíme se na Bystrou! V noci! Dlouho jsem se zdráhal.

Vstup na hlavní hřeben Západních Tater je podle návštěvního řádu Tatranského národního parku dovolen jen za světla.

Nakonec mě přesvědčil Honza, neboť nechtěl jít beze mě. Prý se bojí medvědů a já podle něj pořád povídám, takže medvědi se leknou a utečou.

Proti medvědům

Hlášky o medvědech mi na sebevědomí nepřidaly. Nakonec jsem přesvědčil i sám sebe a zabalil věci potřebné na výstup. Mezi ty nejdůležitější patřilo samozřejmě jídlo, pití, foťák a petardy.

Proč zrovna petardy? Odpověď je prostá: kvůli medvědům. Doufám, že se ochranáři a bojovníci za práva zvířat nebudou zlobit, ale v případě největší nouze bych opravdu byl nucen tyto prostředky použít.

Před odchodem nám ještě zkušení horalové poradili cestu přes Ráčkovou dolinu, kudy to bude snazší. Později jsme zjistili, že je to místo s největším výskytem medvědů na Slovensku.

Šetříme baterky

"Medvědům do náruče!" a "Tak hurá vzhůru!" vykřikli jsme do temna před námi a vyrazili. Bylo přesně 22:30 h. Naším cílem bylo vyfotit východ slunce na Bystré.

Zprvu byla cesta dost široká (camp 890 m n.m). Šlo nás pět vedle sebe a svítili jsme jen jednou čelovkou, abychom ušetřili baterie.

Roháče, noční výstup na Bystrou.

U prvního rozcestníku Nižná lúka jsme byli nečekaně brzy, trvalo nám to snad jen polovinu času, kolik bylo napsáno na rozcestníku. Cesta se začala klikatit a stoupala. Temno před námi, temno za námi, temno všude okolo.

Strach zaháníme zpěvem

Postupně se naše dálnice změnila ve stezičku pro jednoho, a tak musel někdo jít první. Nakonec jsme se na čele drželi já a Jenda, velcí zpěváci. Nikdy by člověk neřekl, jak dlouho vydrží zpívat. Ani jeden z nás nemá hudební sluch. Když jdete klečí, kde je sotva vidět pod nohy a ještě k tomu v oblasti s největším výskytem medvědů, se potichu nejde zrovna dobře.

Na kolibě Pod Klinom (cca 1400) jsme málem šlápli na jakousi mumii, tedy normálně řečeno na zakuklence ve spacáku, kteří spali pod širákem. Kousek nad kolibou u meteo staničky se naše parta rozhodla dát půlnoční večeři. Noční piknik obsahoval chleba, sýr, paštiku a lentilky.

Horský běh

Po pořádný sváče následoval finiš. Jenda místy opravdu skoro běžel, kvůli čemuž jsme následně museli dělat přestávky. Když jsme konečně dorazili na Bystré sedlo (1946), odměnou nám byl pohled pro bohy. V dáli zářila města jako na dlani a za nimi se černaly siluety hor. Ukazatel hlásal 45 min na vrcholek.

V posledním stoupání se někteří z nás spíše plížili, než že by si vykračovali. "Vrchol, no konečně!" vykřikla má ústa vítězoslavně. Nakonec jsme to zvládli. Na Bystré jsme stály ve 2:13 h. Výstup nám tedy netrval udávaných pět a půl hodiny, ale jen čtyři hodiny. Bylo to díky vrchařskému závodu na posledním úseku stoupání.

Zkusíme ještě dospat

Jelikož vítr sílil a zima se pomalu vkrádala i pod naše propocené oblečení, udělali jsme noční vrcholové foto na Bystré (2248) a sešli kousek pod vrcholek do závětří. Závětří však ne a ne přijít a na hřebeni se už nedalo zimou vydržet. Vyhlédli jsme si proto místo, kde nebyl zas tak strmý sráz, a schovali se za skalku.

Zrovna luxusní spaní to nebylo. Zaklínil jsem se mezi skály, jednu nohu zapřel do srázu pod sebou a druhou nohu opřel o kámen v výšce hlavy a rukama se přidržoval. Tak jsem naspal půl hodinky a potom se do mě dala čím dál tím větší zima.

Po dvou hodinách mrznutí jsme všichni proklínali Jendu, že to tak hnal, když jsme to mohli v klidu dojít a nemuseli tady takhle blbě mrznout. Zimou jsme nevěděli co dělat, a tak naše kroky zamířily na vzdálenější vrchol zvaný Kotlová (1985). Tam jsme našli ideální místo pro focení, rozložili fotografické nádobíčko a čekali na východ slunce. Zrovna teď si dávalo na čas.

Dost bylo romantiky

Zářivě zlatavý kotouč nejdříve zvýraznil siluetu hor a konečně vykoukl přes okraje hřebenů. Jeho paprsky začaly hřát a my pomalu rozmrzali. "Dost romantiky, jde se!" někdo z nás prohlásil přesně v 5:27 h. Hurá dolů.

Zabloudili jsme. Když jsme to zjistili, mysleli jsme, že značku trefíme zkratkou. Nakonec naše cesta skončila broděním v husté těžko proniknutelné kleči na prudkých srázech. Poté jsme přišli do úžlabiny k potůčku, šli jsme podél něj, sledovali čerstvé stopy i výtrusy, raději nedomýšlet od koho, nakukovali s opatrností do každé zákruty.

Nakonec jsme opravdu narazili na naši značku a v pohodě se vrátili do doliny. Tam jsme potkali první turisty, kteří směřovali jako většina normálních lidí vzhůru a ne jako my dolů. Zpět jsme byli v 8:10 h.

Samozřejmě jsme se chtěli vyspat, ale ještě před tím jsme mrknuli mapy, kudy že vedla naše zkratka. "Jo to je tady, jak je ta velká šipka," ukazovali jsme prstem. Ve vysvětlivkách jsme se dozvěděli, že ta šipka značila lavinové pole.

Klidně jsme ulehli k odpočinku, dobrou noc!

Roháče, noční výstup na Bystrou.

Horydoly.czVíce o pohoři: Západní Tatry - Roháče, Liptovské hole a Červené vrchy

Pohorky, nepromokavá bunda, čepice, batoh 30 l, teplé oblečení do batohu, mapa, busola, lékárnička, hodinky, tmavé brýle, opalovací krém s faktorem nejméně 15, jídlo na celý den, 1 l pití na osobu (lze doplnit z potoků), mobil pro případ nouze.

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

Ste vítaný !
Nočný výstup na Bystrú? Odporúčam niečo oveľa lepšie. Zimný nočný výstup na Bystrú bez použitia zimného výzbroja a nezabudnite zo sebou vziať aj priateľov a známych.Juraj Hrobár, majiteľ pohrebníctvaP.S. Aj vďaka takejto stránke mám medzi Čechmi množstvo zákazníkov, ĎAKUJEM!!!
  • Autor juro
  • Datum a čas 10.7.2006 09:26
Re: Re: Alpy vs. Tatry
Mily MilaneS tou biodiverzitou mas pravdu, na Slovensku a v Karpatech vubec je opravdu velke mnozstvi zivotnich forem, urcite vetsi nez v zapadni casti Evropy, na druhe strane biodiverzita jiznich Karpat, Balkanu, ci nekterych casti Alp, stredomori bude asi vetsi. Jen tak pro zajimavost Tatry 1300 druhu vyssich rostlin, ovsem zrejme i z podruhy , napr. kontryhele se zde udava asi 24 druhu, laik je ovsem nerozezna. Piatra Crauilui v Rumunsku asi 1650 druhu vyssich rostlin, alpske oblasti jsem nikde nenasel, ale rekl bych, ze Julske alpy, ci Dolomity jsou urcite bohatsi nez Tatry. Souvisi to jak se zemepisnou sirkou, tak umistenim hor atd. Tedy biodiverzita urcite znacna, to bez debat, i kdyz ne nejvetsi. Ovsem neznici ti ji turiste, ani disciplinovani, ani tzv. spatni. Mimochodem, ja na slovensku temer vyhradne chodim mimo cesty a vubec nemam pocit, ze delam neco spatneho. To bych mozna mel na nejakem z tech ostrovu, kde hnizdi vzacni ptaci, kde je vstup zakazan /Alhabra atd./, nikoliv vsak na Slovensku, kde veskera ochrana spociva v buzerovani podobnymi tupouny jako ses zrejme ty. Ze se prakticky veskere kalamitni drevo z tater odvazi, ze se zasahuje prakticky v kazde rezervaci, ze jsou holosece naprosto normalni, ze je povoleno strilet vlky, to ti prijde normalni. Prosim te zacni se zabyvat podstatnymi vecmi a ne picovinami. Nebo si snad taky myslis, ze tatransky les se bez cloveka neobnovi, jako se mi tuhle snazil namluvit jeden ze strazcu parku. Otevri oci, respektive divej se na svet i z jine strany, pristupuj ke kazdemu cloveku zvlast, jako k jedinci a ne ke vsem stejne. Absolutne nechapu, jaky ma smysl napriklad to, ze po vzniku narodniho parku Velka Fatra, byla zrusena pastva na hlavnim hrebenu, samozrejme, ze to ma dopad na krajinu, ale myslim si, ze v tomhle pripade, je uzitek z mozneho obcerstveni se na salasi, prohozeni par slov a bacou, razovite atmosfery, v neposledni rade potom moznost srovnani vyvoje krajiny s pastvou a bez, protoze Fatra byla posledni z velkych pohori, kde se na Slovensku paslo. Vse se prece dalo vyresit, rozumnym komromisem, nepast na mistech ohrozenych erozi atd. Navic!!! kdyz ve Fatre nadale uspesne pokracuje premena nekdejsich pralesu na lesni kultury, tak typicke pro slovensko. Vzdyt to je jedna svaznice vedle druhe. A za tohohle stavu, ty mi chces neco zakazovat. Jakym pravem, krome toho, ze na tve strane je pochybny zakon. Samozrejme, nektere zakazy se musi respektovat, napr. nevstupovat do skalniho mesta na rozsutci v dobe hnizdeni orla atp. A jeste neco, velmi rad budu zakony respektovat, ale v dobe az je budou respektovat i jini, ti skutecni skudci. Ted vsak nikoliv, a doufam, ze vsichni kdoz na Slovensko jezdite si nedelate tezkou hlavu s nesmyslnymi zakazy, chovejte se proste slusne, tise, nenechavejte bordel, pozorujte, ucte se, potom muzete vsude, nebo temer vsude, oprostete se od zbytecnosti, ty nechte doma, nenoste stan, vody staci pul litru a ne 3, v horach se vzdy najde, nenoste konzervy, tyhle polotovary nikdy nejsou dobre, lepsi syr a olivovy olej, palicka cesneku, par rajcat, s 10 kg batohem se chodi prece jen lip nez s 25 kg, potom nemate sanci splynout, jiste tahle vaha ma pozitivni vliv na rozvoj lytkovych svalu, ovsem pokud nejste kultove, tak se to ztrate volnosti urcite nevyrovna. s pozdravem Big Baryk Grande neb. Bridil, tez nazyvany Bridak
  • Autor Baryk
  • Datum a čas 6.11.2005 22:11
takynázor
Holt se nám ta demokracie trošku rozdivočela: každý si dělá co chce: krade se ničí se, střílí se a tak nějaká ta lumprnička na přírodě nic neznamená!
  • Autor nový
  • Datum a čas 21.10.2005 22:26
Re: Slováci
Ty blbeček, tak si chodievaj do Álp a daj Tatram pokoj. Ja v nich žijem cely rok a nie ako ty týždeň v lete, a chcem aby ostali aspoň v takom stave ako sú teraz. Ľudia bez elementárnej úcty k prírode v Tatrách nemajú čo robiť, môžeš loziť po Vašich Kavčích horách, ak sa vôbec horami dajú nazvať...
  • Autor te
  • Datum a čas 19.10.2005 23:58
Solisko
Na to sa snáď nedá ani reagovať. " Urýchlene sme naložili stroje do dodávky a fičali domov. " To sa nenašiel nikto, kto by im stručne a hlavne ručne vysvetlil situáciu a celou cestou na políciu ich kopal do riti ? V Kanade, v jednom národnom parku, sa po viacdňovej návšteve musíte preukázať na správe s vrecom s vašími exkrementami. Ak je ich málo, máte problém. Také sú pravidlá. Ak s tým nesúhlasíš, tak tam nechoď. Aj v TANAPe platia určité pravidlá. Ak s nimi nesúhlasíš, tak tam nechoď ! Ak ťa pojebú za ich porušenie, pravdu majú oni a nie ty.
  • Autor Igor
  • Datum a čas 19.10.2005 16:01
Chudáček pracháček
José, klobouk dolů před tebou. Musíš mít Tatry hrozně moc rád, když ti už třikrát vykradli auto (a ještě kdovíkolikrát vykradou) a ty zase na to Slovensko pojedeš. Anebo máš tolik penízků, že nevíš, co s nima.
  • Autor Miro
  • Datum a čas 4.10.2005 17:16

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

PRADĚD Hory a doly v Čechách i na Moravě nabízejí pohádkové terény pro milovníky všech zimních dobrodružství. Sníh a led láká nejenom na běžky, sjezdovky a snowboard, ale také na sněžnice nebo ledové lezení.... celý článek

Ze Satana se zřítil 49letý Čech

Bitva u Sudoměře ukázala sílu husitů naplno

Přírodní atrakce zadarmo v Nassfeldu

Jestli znáte lyžařské středisko Nassfeld-Hermagor v zimě, vězte, že si ho můžete v létě užít zadarmo. Všichni ubytovaní hosté dostávají k dispozici kartu na vstupné do lanovek, na bobovou dráhu, do lanového parku
Jak se obléct na ryby?

RADY DO OBCHODU Letošní teplé počasí již vylákalo ortodoxní rybáře k vodě. Na pstruhové potoky a řeky vyrazí v polovině dubna. Je proto nejvyšší čas na kontrolu rybářského vybavení, oblečení a obutí. Co chybí, je
Milovníci sportu, je sázení na sporty v Nomini casino a dalších kasinech náročné?

Jste sportovní nadšenci? Sport rádi praktikujete i sledujete? Pokud jste do nějakého sportu opravdu zbláznění a vyznáte se v něm, dost možná vás už napadlo vyzkoušet sportovní sázení. Sázet na výsledky zápasů je
Raspberry Pi jako monitorovací a bezpečnostní nástroj

Raspberry Pi, malé a levné zařízení, způsobilo revoluci v mnoha aspektech DIY technologií, včetně monitorování a zabezpečení. Díky své všestrannosti a snadnému programování se Raspberry Pi stal oblíbenou volbou pro amatérské uživatele i profesionály, kteří
Jarní sjezd ze Zbojnické chaty do Tatranské Lesné

SKI GUIDE Do Vysokých Tater přišlo jaro velmi brzy. Ze Zbojnické chaty tedy sjíždíme na lyžích jarní trasou. Nahoře projíždíme Generál Šús, ve středu kličkujeme Húpačky a dole jdeme pěšky podél

Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 26.3.
Velikonoce Turnov, Dlaskův statek 30.3.
Lužnice - odemykání
Suchdol 30.3. 10:00
Chrudimka - splutí Seč 30.3.
Pool Party Špindlerův Mlýn, Svatý Petr 8.-9.12. 31.3.
Mastník - splutí Sedlčany, kasárna 31.3.