Soukromý Den bez aut

Soukromý Den bez aut
Vlaky typu pantograf na nádraží Praha Jih.
Autor snímku Mates
SDÍLEJ:

Včera jsem si udělal soukromý Den bez auta. Po ránu jsem odjel z Prahy na pracovní jednání do střediskové obce Býšť kousek za Hradcem Králové a večer se vracel nazpátek. Bylo to daleko složitější, než jet autem po nebezpečné a přecpané hradecké silnici.

Jak na to

Cesta do Býště a zpět

Autem trvá cesta obvykle 2 hodiny, je dlouhá 120 km a tam i zpět tedy stojí okolo 1500 Kč (necelých šest set korun za benzin, devět set korun za opotřebení vozidla podle zákona).

Hromadnou dopravou jsem cestoval tam 3:30 h a zpět 2:20 h. Dohromady mě to stálo 478 Kč. Neplatil jsem ovšem taxík z Býště do Pardubic (cca 600 Kč ), předem jsem si koupil Z-kartu opravňující k poloviční slevě na železnici (200 Kč) a pražskou celoroční jízdenku na MHD (4150 Kč).

Odchod z redakce Horydoly 9:15 h

Bus Zahradní Město 9:25 h (0 Kč)

Taxi Skalka 9:45 h (244 Kč)

Vlak Hlavní nádraží 10:22 h (75 Kč)

Bus Pardubice 12:30 h (24 Kč)

Jednání v Býšti 13:05 - 18:50 h

Zjišťuji, že z Býště se nedostanu do Pardubic ani do Hradce Králové, protože autobusy pojedou až ráno. Laskavý partner z jednání mne odváží svým autem do Pardubic.

Vlak Pardubice 19:39 h (75 Kč + 60 Kč přirážka za IC)

Bus Praha-Libeň 20:40 h (0 Kč)

Příchod do redakce Horydoly 21:10

Vstávám okolo osmé ráno. V půl deváté dostávám esemeskou potvrzení termínu jednání. Není určeno, kdy přesně se sejdeme a není potřeba formální oblečení.

Rozhoduji se proto, že ušetřím firemní peníze a světové životní prostředí. Pojedu vlakem a autobusem.

Na jednu stranu jsem za cestu zaplatil jen třetinu skutečných nákladů na průměrný automobil. Na druhou stranu mi cesta trvala dvakrát tak dlouho, stresoval jsem se spojením, jeden autobus mi ujel, jeden vůbec nejel, jeden automat na kávu mě okradl o peníze, jednou jsem musel použít taxík a jednou mě vezl laskavý kolega dvacet kilometrů na nádraží.

Nemluvě o tom, že takhle cestovat přesně na čas by nebylo možné a také ve společenském oblečení by to byl problém. Navíc cestující musí být neustále ve střehu a zjišťovat: "Mám správnou průkazku? Jakou slevu mohu uplatnit? Neplatí se příplatek? Jaké je zpoždění? Jaký jízdní řád platí?"

Odjezd taxíkem

Na internetu hledám spojení. Registruji, že má oblíbená stránka IDOS.cz se přejmenovala na Jízdnířády.atlas.cz. Proč mi to dělají? To nemůže zůstat tak důležitá služba na stejném místě aspoň pár let?

Vybírám si rychlík do Pardubic s autobusovým přípojem do Býště, protože používám železniční Z-kartu a chci svých dvě stě korun využít na levnějším jízdném.

Vlak má odjíždět v 10:05 z hlavního nádraží. Než stačím vyřídit pár nejdůležitějších mailů, je 9:25. Utíkám na městský autobus, který mě odveze ze Zahradního Města na metro Skalka. Jeden mi ujel, a tak musím jít pěšky jednu stanici na další zastávku, kde už jede autobusů více.

Na Skalce jsem v 9:45. Metrem s jedním přestupem bych vlak už nestihnul, a proto přesedám na taxík. Naštěstí je u metra oficiální stanoviště taxi. Ochotný řidič mne ubezpečuje, že vlak stihnu.

Zpoždení nedojedeme

Plynulou a jistou jízdou mě taxikář dováží na Hlavní nádraží v 10:02. Vbíhám do haly a chci hned na peron. Na odjezdové tabuli zaregistruji, že Chodovar nabral desetiminutové zpoždění. Neznamená to, že západočeský pivovar dodá pěnivý mok o chvíli později, ale že si stačím koupit zpáteční jízdenku v pokladně. Ušetřím tak za přirážku ve vlaku.

Nakonec odjíždíme v 10:22 a zpoždění tak činí už v Praze 17 minut. Nastupuji do prvního vagonu, na kterém registruji namalovanou dvojku vedle piktogramu sedadla. Libuji si, že vagón je čistý a kupé jsou jen po šesti sedadlech. Ptám se starší dámy, zda si mohu přisednout, a po milém přisvědčení usedám. Píšu SMS, že do Býště dorazím po poledni. Měl bych přijet ve 12:05. Startuji notebook a začínám pracovat. Vlak se rozjíždí.

Přichází průvodčí a kontroluje jízdenky.

Jízdenku máte, Z-kartu také, ale stejně tu nejste správně. Jedete první třídou.

Vždyť na vagónu je napsaná dvojka...?

Musíte doplatit, nebo odejít z první třídy.

Raději odejdu. Můžete mi ještě říci, zda budeme v Pardubicích včas?

Určitě ne. Zpoždění už nenaženeme.

To nestíhám autobus. Zaplatíte mi taxík?

Nezaplatím. Můžete si stěžovat v dopravní kanceláři na nádraží.

Budu z toho něco mít?

Asi ne. Nevím. Ale přál byh vám,abyste to vyhrál. Zpoždění je způsobeno výlukou a mohou tedy za něj České dráhy.

Hádat se nebudu

Na nepřímé doporučení usměvavého průvodčího a při vzpomínce na právě probíhající soud s Českými dráhami myšlenku na stížnost zavrhuju. Nechci se zabývat předem ztracenou kauzou.

Měl jsem vědět, že Chodovar měl v Pardubicích za poslední týden průměrné zpoždění 7 minut, jen třikrát dojel na čas, čtyřikrát bylo jeho zpoždění větší než šest minut a jednou zaťal půlhodinovou sekeru.

Odcházím do výrazně staršího vagonu druhé třídy. Třese se za jízdy tak, že se nemohu strefit na klávesy notebooku. Na záchodě je to hnusné a smrdí to jako v téměř každém vlaku Českých drah.

Kudy na autobusák?

Místo v 11:17 přijíždíme na pardubické nádraží v 11:29. Vybíhám ven, hledám ukazatale k autobusovému nádraží, ale nikde žádné nenacházím. Ptám se paní čekající na trolejbus, která mě posílá přes ulici správným směrem. V 11:35 celý uřícený dobíhám na autobusové nádraží chrudimského dopravce Connex. Autobus na mě načeká, a tak budu muset hodinu počkat na další spoj.

Zajdu si na další hnusné toalety a v automatu umístěném čekárně si chci koupit kávu. Nečekám lahodný nápoj, stačilo by mi nahořklé kafe. Naházím do plechové bedny osm korun, ale nic se neděje. Mačkám tedy tlačítko na vrácení peněz. Nic! Kafe neteče, peníze se nevracejí. Vztekle kopu do automatu. Po třetí čtvrté ráně vypadne koruna. To mě povzbuzuje k většímu úsilí. Po chvíli padá dvoukoruna. Pětikorunu se mi ani s největším úsilím nedaří dostat ven.

O hodinu později

Nastupuji do rozhrkaného autobusu. Plíží se od vesnice k vesnici a jediné vzrušení poskytne řidič, který na jedné lesní křižovatce zastaví a bez varování houkne na holčičku: "Doma si taky dáváš nohy na sedadlo?" Ta se lekne, stejně jako já a ještě jedna cestující, a poslušně sesune pubertálně vyhublé nožky z opěradla na zem.

V Býšti se omlouvám, že jsem přijel o hodinu později, ale naštěstí to nijak moc nevadí.

Nazpátek nic nejede

Po jednání se chci rozloučit a odejít na autobus. V sedm hodin večer už žádný nejede nejen do Pardubic, ale ani do nedalekého Hradce Králové. Naštěstí mi partner, u kterého jsem byl na jednání, bere do svého auta a odváží mě nazpátek do Pardubic.

Tam mi za pár minut jede Leoš Janáček do Prahy. Nasedám do rychlíku pojmenovaném po skladateli, jehož skladbám nerozumí většina národa, vybírám si velkoprostorový vagon, rozkládám na čtyřsedadle se stolkem notebook a začínám zase klofat do klávesnice.

Přichází průvodčí, ukazuji mu jízdenku a Z-kartu.

To je dobrý, ...ale kde je příplatek? Tohle je ícéčko!

Já to nevěděl.

Je to napsané v jízdním řádu a hlásili to na nádraží. Co už bychom měli dělat?

Zrušit poplatek za Intercity.

Dejte mi šedesát korun.

To je tak drahé?

Cena platí pro všechny, děti, dospělé, se Z-kartou i bez ní.

A co za příplatek dostanu?

Jedete rychleji, všechny sedadla jsou potažená textilem a je tu zařazen jídelní vůz.

Vždyť jedeme stejně dlouho, jako když jsem jel obyčejným rychlíkem ráno do Pardubic.

To víte, mezi Pardubicemi a Prahou je to rychlé.

Spolknu obecné připomínky k rychlosti vlaků a jejich čistotě. Pro sebe si říkám, že jídelňák si přece na sebe musí vydělat a textilní sedadla má už kdejaký městský autobus.

V poklidu dojedu na Libeňské nádraží, přestoupím na městskou hromadnou dopravu a po deváté dorazím do redakce.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

jaký si to uděláš...
Nevim, co tady řešíte... Každý druh dopravy má svá pro a proti - to nemá smysl rozebírat. Je jen třeba zvážit, co od konkrétní cesty očekávám a podle toho zvolit dopravní prostředek. Další bych charakterizovla slovy - jaký si to uděláš, takový to máš. Tím nechci říct, že za nepříjemnosti si můžeme vždy sami, ale jde o to, jak se k nim postavíme. Např: na víkend s kamarády pojedu klidně vlakem, tam kde chybí spoj, poradíme si improvizací a netřeba se vztekat. Nikdo nevyloučí, že se nepříjemnost nevyskytne, ale aspoň máme napříště o čem vyprávět. Asi by mně nenapadlo jet na služební cestu způsobem jako Kuba Turek, když mi jde o čas - tím nechci nijak podporovat auto, ale když vím, že čas je důležitý - zajistím si potřebné informace a když na to nemám čas, nebudu experimentovat a pak psát články na webu.Pravdou je, že ČD mají hodně co zlepšovat, (přinejmenším čistotu), ale kam by se pak poděla všechna romantika drncajícího vláčku, kdybysme jezdili na výlety nebo na vandry vlakem, co vypadá jako letadlo a do sluchátek by nám hrála unylá uklidňijící hudba jako v Kauflandu?!!Shrnutí: o víkendu jezděte vlakem, abyste pak měli na služební cestě o čem povídat :-)) howgh
Reaguj
Vlak jen pro studenty a na prime spojeni
Vlakem jsem jezdil pravidelne jako student a uz tehdy me na ceste Olomouc-Zlin nekolikrat vytocili tak, ze jsem radsi sel na stopa. Opravdu mi bylo jedno, jestli si budu stezovat a vrati mi njejakych 40 korun. kdo mi vrati ty 2-3 hodiny ztracenme nekde na ceste? Tehdy jsem nikam nespechal. Vetsinou. System lev je tak na hlavu postaveny, ze me tim CD totalne odradily od jakekoliv cesty. Cestovat sam vlakem s svym malym psem je drazsi nez kdyz pojedu sam autem na plyn. A jeste muzu vzit stopare. Takze ted kdyz potrebuji nekam bez auta, tak jedine primy autobus a vlak pouzivam jen na ceste Vizovice-Otrokovice, kde nemusim mit zadnou stupidni Z-kartu a muzu jet na listek MHD. Na delsi vzdalenosti asadne jen bus. Dokonce mi do busu berou kolo a vim, ze se mu dole v zavazadlovem prostoru nic nestane. Jen je treba si to dopredu domluvit. Jo a stoji to kolo asi 10 Kc! CD at opravdu nabidnou sluzby na urovni a pak at chteji dotace.
  • Autor Alda
  • Datum a čas 26.9.2006 09:57
Reaguj
proč
Víte, proč stávka na dráze musí trvat aspoň tři dny? Aby si cestující všimli, že nejde o zpoždění!Řada mých známých dělá u ČD a vlakem jezdí jen tehdy, když opravdu nemají jinou možnost...
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: To není smůla, to je neschopnost
Cože? To můžu za zpoždění vlaku? Nefungující automat na kafe? Autobusový jízdní řád nepočítající s večerními jízdami? Atd....?
Reaguj
Re: zkušenost s veřejnou dopravou
Jedu EC178 z Prahy HLN, v Drážďanech mi za deset minut jede ICE směr Frankfurt. Jak krásně vagóny Siemens s interiérem s hliníkovými doplňky svištěly podél Labe, tak o to pomaleji se hrabou mezi Schmilkou a Pirnou a tak přijíždíme nach Dresden o deset minut pozdějc. Samozřejmě ícééčko už je pryč. Ještě, že za hodinu jede další. I to však přijede do Frankfurtu cirka o čtvrt hoďky pozdějc a osobák do díle stíháme jen tak tak. I to se stává na jedný z nejdražších železnic v evropě.Zas na cestě zpátky nabere zpoždění ícééčko, aspoň že ec na něj čeká v Drážďanech. Cesta zpátky by byla supr, jenom kdyby půlka vagónu nebyla kuřácká s chybícím oddělením kuř. a nekuř. půlky.Ale furt lepší, než se stejnou dobu mačkat v autobuse.
  • Autor uplne jinej martin
  • Datum a čas 22.9.2006 15:44
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Re: To není smůla, to je neschopnost
Asi jsem velmi inteligentni cestujici, pac system slev mi potize nedela, cestuju vlakem, busem, stopem, (i autem, ale to ze vseho nejmin) radu let. Pravidelne trasy - C. Budejice-Pardubice-Trebon-Liptovský Mikulas-Vrchlabi zvladam vpohode. Informace pro cestujci dle meho dostupne jsou. Popisovane problemy autora svedci o jeho inteligenci a zkusenostech.
  • Autor inteligentni cestujici
  • Datum a čas 22.9.2006 14:51
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Re: To není smůla, to je neschopnost
Asi jsem velmi inteligentni cestujici, pac system slev mi potize nedela, cestuju vlakem, busem, stopem, (i autem, ale to ze vseho nejmin) radu let. Pravidelne trasy - C. Budejice-Pardubice-Trebon-Liptovský Mikulas-Vrchlabi zvladam vpohode. Informace pro cestujci dle meho dostupne jsou. Popisovane problemy autora svedci o jeho inteligenci a zkusenostech.
  • Autor inteligentni cestujici
  • Datum a čas 22.9.2006 14:48
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: To není smůla, to je neschopnost
Nedá mi to, musím se přidat ke Kubovi. Od roku 2001 se mi nestalo, že bych dojel bez zpoždění(!!!) Téměř vždy je vlak natolik přeplněný, že nenajdu místo k sezení. Když jsem jim naposled svěřil kolo, vydali mi jej odřené a s prázdnou zadní galuskou. "Za to my nemůžem, to byste musel nějak prokázat, na nic nárok nemáte" zněla informace v úschovně, která spoluzavazadla vydávala - jako běžný zákazník předpokládám, že mě personál informuje pravdivě. Jednou jsem kvůli spoždění nestihl další vlak. Nastoupil jsem tedy do následujícího, kde po mně ovšem chtěli příplatek za IC. Průvodčího jsem poslal do háje, že vinou ČD nebudu doma v 20:00 ale ve 23:00, jestli tohle je důvodem příplatku? Jestli mám čekat další 4 hodiny, abych nemusel příplatek platit? Je fakt, že IC aspoň nebyl tak nechutně smradlavý a špinavý jako všechny ostatní vlaky. Vyžádal si občanku, cosi z ní opisoval. V Brně jsem si nechal vystavit potvrzení o zpoždění IC(!), kdyby je napadlo něco po mně vymáhat. Už se neozvali. Kdysi po Silvestru na Slovensku jsem ve vlaku platil za trasu Český Těšín - Brno asi 230Kč - tolik by mě stála na tuto cestu bionafta a jel bych autem sám. Nehledě k tomu, že bych nejel přes Těšín, ale kratší cestou, polovicni dobu, ode dveri bytu az na parkoviste u turisticke cesty na Slovensku a o naklady bychom se delili 4. Vlak je pro mnohé cesty z praktických důvodů nepoužitelný (v zadaném časovém rozmezí neexistuje spojení), přeprava větších zavazadel je problematická a drahá, jak to dopadlo s mým kolem jsem už psal. Takže myslím, že jediný poctivý obchod s ČD spočívá ponechání jich, ať si vozí koho chcou. Ale nedávat jim dotace. Nejdřív ať nabídnou službu, pak můžou chtít peníze. Jako v každém podnikání.
  • Autor Joe
  • Datum a čas 22.9.2006 14:21
Reaguj
zkušenost s veřejnou dopravou
Je středa, 6.22 ráno a v malé středočeské vísce Větrušice právě nasedá do autobusu ROPID poslední cestující. Autobus na čas odjíždí směr metro Kobylisy. Nedodržel jízdní řád mezi posledními dvěma zastávkami a tak vystupujeme s dvouminutovým předstihem. No, nevadí, to se dá vydejchat. Na nádraží Holešovice jsem v pohodě, tak si dávám kávičku od paní za okýnkem bistra - pěkně turka bez cukru a mlíka, jak to mám rád. Vlak EC 178 na lince Praha - Hamburg přijíždí z hlaváku a v 7.34, přesně podle jízdního řádu se rozjíždí. Střih. Je 10:02 a my přijíždíme na nádraží v Drážďanech. Sedím v jídelním voze, piju kávu a čtu si nvoiny. Vedle mě je nervózní cestující. Vlak má už minutu zpoždění, když brzdí na nástupišti. Nervozitě nepropadám, do Hamburgu cesta dlouhá. A dobře jsem udělal. Vlak "přistál" na hamburském hlaváku ve 14:19 přesně. Tak jak to píšeou v jízdním řádu.Pro pořádek, to není pohádka. To je zcela přesné a pravdivé vylíčení začátku mé služební cesty ve tředu 13. září 2006.
  • Autor Kuba K.
  • Datum a čas 22.9.2006 14:17
Reaguj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: To není smůla, to je neschopnost
xxx) myslím že v tom je hlavní sdělení tohoto článku. (Jinak řečeno: pokud se radikálně nezlepší veřejná hromadná doprava na střední vzdálenosti, bude čím dál více lidí jezdit autem. Ještě jinak řečeno: hromadná doprava na tyto vzdálenosti nestíhá logistické požadavky současnosti.)
Reaguj
Celkem 22 příspěvků v diskuzi


Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci jízdních kol mají plné sklady. Trh s cyklistikou se propadl o třetinu a některé firmy musely snížit výrobu nových kol. Nepovedlo se doprodat zásoby jízdních kol z roku 2022/23 a to i přes různé slevové... celý článek

Komentované návrhy usnesení pro Valnou hromadu Českého horolezeckého svazu

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích

AKTUALIZACE Mezi turisty, kteří míří do Alp, se občas vedou diskuse, zda se vyplatí koupit dálniční známku, nebo jet mimo dálnice po vedlejších silnicích. Uvádíme proto současné ceny všech druhů
Dvě smrti na rakouských ferátách řeší český soud

Dvě smrti na rakouských ferátách řeší český soud

SLEDUJEME SOUDNÍ PROCES Urban a Linhart stojí před okresním soudem v Českých Budějovicích. Viní je ze smrti dvou mladých žen, které se pod jejich vedením zřítily na ferátách v Rakousku. Hlavní líčení skončí nejdříve
Jaro začíná dnes nad ránem

Jaro začíná dnes nad ránem

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací
Pražský hrad je nám drahý?

Pražský hrad je nám drahý?

ANALÝZA Pražský hrad je symbol hlavního města i historie našeho státu, jeden z nejnavštěvovanějších turistických cílů v České republice. Vloni jej prohlédlo více než dva miliony návštěvníků. Od prvního března nachystali novinku: návštěvníci
Výbava na hory na dluh? Někdy dává smysl. Jenže kdy?

Výbava na hory na dluh? Někdy dává smysl. Jenže kdy?

Pořídit výbavu na hory, s sebou obnáší značnou vstupní investici. Když přidáme ještě cenu ubytování, skipasů a vůbec cest za lyžováním, jsme na vyšších desítkách tisíc, které se v osobním rozpočtu nemusí podařit

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Tourbusiness - veletrh Bělorusko, Minsk 18.-20.4. 18.4.
Speleoforum Sloup 19.-21.4. 19.4.
Nauticampo - veletrh Portugalsko, Lisabon 17.-21.4. Turismus a karavaning 21.4.
Černobylské deníky - diashow Brno, základní škola Svážná 26.4. 16:00
Prague Bike Fest Praha, Výstaviště Holešovice 27.-28.4. 27.4.
Valné zhromaždenie JAMES Žilina, Dom techniky   27.4.
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 27.-28.4. Alternativní cyklistika 27.4.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 29.4.
Špindlerův Mlýn - zahájení letního provozu lanovek Špindlerův Mlýn 1.5.
Parníkem na Slapy Praha 4.5.-29.9. 4.5.

Diskuse

stjuasph prednisone 40 mg price, 19.4.2024 2:10, 4 příspěvky
tyhzoygm canadian pharmacy tadalafil 20mg, 19.4.2024 1:30, 118 příspěvků
takqqyct online pharmacy without prescription, 19.4.2024 1:19, 12 přísp...
uevvbudx online pharmacy pain medicine, 19.4.2024 0:20, 4 příspěvky
oslsyvxl metformin singapore, 18.4.2024 23:59, 4 příspěvky
cnbcfcxy zithromax generic cost, 18.4.2024 23:03, 118 příspěvků
owameqxe 40 mg lisinopril, 18.4.2024 22:27, 1 příspěvek
bkkqtmaq generic tadalafil medication, 18.4.2024 22:18, 4 příspěvky
Nedej na nějaké rádobychy... Michael Beranek, 18.4.2024 17:34, 10 příspěvků
Prostě nehoda Horydoly, 18.4.2024 11:52, 10 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

S Winterbergem na Dobešku Horydoly , 11.4.2024 0:02
Re: Praha Horydoly Open, 10.4.2024 10:32
Tipy na dámské běžecké bo... Horydoly Open, 10.4.2024 10:11
Zákolany Horydoly , 8.4.2024 18:24
Lojzovka Horydoly , 8.4.2024 18:23
Re: Praha Kuba Turek, 8.4.2024 18:13
Re: Praha Horydoly Open, 8.4.2024 18:09
Re: Divoká Šárka Kuba Turek, 6.4.2024 19:21