Zimní Totes Gebirge v červnu

Dorazili jsme do Hinterstoderu pod Totes Gebirge. Parkoviště bylo skoro prázdné, což ukazovalo na dvě věci: 1) že na chatě bude prázdno a 2) že předpověď počasí nelhala. Než jsme nabalili věci do báglu a posnídali, začalo pršet.

Ubytování a jídlo

Nocleh 12,6 E (pro člena OEAV polovic), pivo 3 E, polévky 4-5 E, hlavní jídlo 10-12 E. Pitná voda je ldispozici zdarma. V sezoně určitě doporučuji nocleh rezervovat přes e-mail nebo telefon. Komunikace s chatařem funguje.

Doprava

Cesta autem buď po okresních silnicích z Prahy a přes Steyer cca 330 km trvá kolem 5 hodin. Směr po dálnici přes Linec je delší, ale rychlejší. Parkování zdarma na konci obce Hinterstoder vpravo (30 míst v létě o víkendu je plných).

Když prší

Nevěřte barometru na chatě, protože se za celé tři dny nehnul ani o kousek, ať lilo jako z konve, nebo svítilo sluníčko a byla modrá obloha. Pro případ špatného počasí doporučuji na chatu vzít s sebou i lezečky a lano, je tam volně k dispozici pěkná lezecká stěna v podkroví o výšce 10 metrů.

cepín

mačky

lano 30 m

prusiky

horolezecký úvazek

feráový set

přilba

rukavice

nepromokavé oblečení a funkční prádlo

sluneční brýle

opalovací krém faktor 20 a více

čelová svítilna

mobil

lékárnička

mapa, průvodce, busola

peníze, doklady, pojistka

Spacák není třeba, na chatě jsou zdarma k dispozici pantofle.

S touhou vyrazit nějakou lehkou akci do Alp, jsem po mnoha variantách rozhodl, že pojedeme blízko hranic a ne moc vysoko. Volba padla na pohoří Totes Gebirge.

Je opravdu ošklivě

Cesta na chajdu vede malebným údolím (600 m n.m.) a kolem vodopádu. Za hezkého počasí je to krásná procházka.

Na chatu Priel-Schutz Haus (1422) jsme dorazili úplně mokří po čtyřech hodinách. Že to nebude úplně pohodová a odpočinková akce, naznačila parta tří borců, kteří se právě vraceli se sněžnicemi z pokusu o jeden z vrcholů.

Prý i se sněžnicemi se jim to bořilo, a tak se museli vrátit. Mimo jiné i kvůli lavinám, které jim zkřížily cestu.

Člověče, nezlob se!

Celé odpoledne střídavě pršelo míň a chvíli lilo jak z konve. Po výměně zkušeností s partou českých lezců z Mělníka jsme se pustili do lítého boje Člověče nezlob se. V neděli ráno bylo počasí o poznání lepší, a tak se začalo balit a snídat, abychom v sedm hodin vyrazili na průzkum terénu.

Vzhledem k doporučení chataře, že Gross Priel bude kvůli lavinám a množství sněhu na feratě nebezpečný, jsme vyrazili na sousední Spitzmauer přes ferátu Stodertaler Klettersteig (obtížnost B/délka 250 m).

Perfektní Spitzmauer

Po malém bloudění a velké dřině po pás ve sněhu a kleči jsme dorazili k nástupu na ferátu. Pod příkrým firnovým svahem jsme navlékli sedáky, mačky, do ruky vzali cepín a jali jsme se stoupat vzhůru po exponovaném svahu.

Feráta samotná, byla nakonec z celé akce nejhezčí a nejbezpečnější. Je perfektně postavená a se skvělými výhledy a je podle mě vhodná pro začátečníky. V našem případě nemít s sebou 30 metrů lana pro dojištění závěrečné pasáže, kdy bylo ocelové lano hluboko pod sněhem, by byla riskantní koncovka.

Zapsali jsem se do vrcholové knížky těsně pod koncem cesty a po svačině pokračovali dále na vrchol. Otázka, proč jdeme na vrchol, když není vidět na krok, mě neodradila a po hodině brodění v mokrém sněhu a hledání cesty jsme stáli u kovové plastiky na vrcholu Spitzmauer (2442).

Kvůli tomu chodím na hory

Stal se zázrak a jakoby mávnutím kouzelné berly se vše kolem rozfoukalo a výhledy do údolí byly fantastické. Proto se tak rád trápím, abych na vlastní oči shlédl nádherné divadlo. Zapsali jsme úspěšný počin do vrcholové knížky a zjistili, že jsme letos jako první vstoupili na vrchol této krásné hory.

Návrat jsme bohužel zvolili klasickou chodeckou cestou. Protože svah je jaksepatří šikmý, bylo o adrenalin postaráno. Čtyřsetmetrový traverz firnového pole, kdy byl pod námi připraven půlkilometrový sjezd do údolí, stál opravdu za to. Jestliže půjdete za podobných podmínek jako my, rozhodně doporučuji návrat stejnou cestou jako výstup, tedy po ferátě dolů. Bude to mnohem bezpečnější a rychlejší.

Letní laviny

Pochod zpátky na chajdu byl zpestřen několika malými lavinami, doprovázenými zlověstným burácením. Za občasného sjíždění mírnějších svahů po zadku s cepínem v ruce a zvědavých kamzíků kolem, jsme postupně opouštěli pásmo sněhu, které začínalo někde kolem šestnácti set metrů nad mořem.

Na skoro prázdnou chatu jsme došli v pět hodin. Na terase jsme si vychutnali výborné pivečko a výhledy na náš Spitzmauer. Druhý den jsme sestoupili. Doporučuji při cestě zpátky se svlažit u vodopádu Klinserfall a dole v údolí odbočit k jezírku vpravo vedle cesty. Tak průzračnou vodu jsem dlouho neviděl.

Re: Nezapomněls?
Mnohokráte děkuji ještě jednou. Ano lano bylo Vaše, moje 30 metrové, co jsem měl s sebou, jsem opravdu vytahovat nemusel, kdybych šel jako první, tak jsem ho natáhnul já. Píšu článek o tom, jak jsem s manželkou vyrazil do Alp, ne kdo šel s námi. Smaozřejmě Vám z celého srdce děkuji, nebýt Vás, asi bychom se museli vrátit s nepořízenou. Již jsem v Alpách párkrát byl, a stopu jsem také prošlapával i nekomu jinému, bez toho že bych očekával oslavné zpěvy.On ten článek je navíc trochu upraven redakcí, takže to není uplně autentický text. Až bude příští rok ČHS jednat o výstupu roku, nikdo Vám letošní prvenství na této přetěžké hoře nebere :-))
  • Datum a čas 5.9.2006 11:12
Nezapomněls?
Mílý Jardo Kunci, člověče ty jsi na nás úplně zapomněl! Ve tvém vyprávění mi úplně chybí, že to lano, který jste na ferátě použili, a o kterým píšeš bylo naše, a že cestu na vrchol jsme vám taky prošlapali my! Ty jsi ale kuliferda :)))
  • Autor účastník zájezdu z Mělníka
  • Datum a čas 23.7.2006 20:47
Re: Re: Re: předpověď je přesná
Zdarto že je v některých oblastech dvojka jsem samozřejmě věděl, týkalo se to Taur a Okolí Dachsteinu.Tato oblast tam nebyla. že je tam sníh jsem věděl.Když ti ale chatař den před odjezdem napíše, že se tam běžně chodí a cesta je prošláplá, tak nebyl důvod něco měnit.Mimo jiné díky těmto špatným podmínkám bylo taky nahoře liduprázdno, což mám rád. Zkrátká mě to baví se takhle trápit, tentokrát to "odnesla" moje žena místo kamarádů :-))) Proto taky jezdím do Alp zásadně začátkem září, kdy je opravdu klid a stálé počasí bez bouřek.
  • Datum a čas 22.6.2006 13:36
Re: Re: předpověď je přesná
To je sice pravda, ja taky vim ze predpoved neni rozhodne presna, ale to ze tam lezi hromada snehu si prece musel vedet, ten tam nenapad po tu dobu cos sel nahoru:))Kdyz i rakusaci vyhlasili lavinovou dvojku tak to nebylo proto, ze padaj kameny:)Ale jinak pekny fotky.
  • Autor Bedrich
  • Datum a čas 22.6.2006 13:15
Re: předpověď je přesná
1)Kdybych věřil předpovědi, tak se nikam nedostanu2)loni jsem byl týden v okolí Glockneru a kámoš mi z Prahy z inetu ze dvou nezávislých zdrojů posílal každé ráno předpovědi pro danou oblast.Mělo dva dny dny pršet a my neviděli mráček a bylo o 15 stupňů tepleji......a to neni poprvé, nejsem v Alpách nováček
  • Datum a čas 22.6.2006 13:03
předpověď je přesná
Příště věř předpovědi
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 21.6.2006 08:43

Co je nového na hradech a zámcích ve středních Čechách?

Hrady a zámky ve středních Čechách nachystaly pro návštěvníky řadu novinek. Speciální prohlídky, přednášky a bohatý program připravili kasteláni už na Velikonoce. Na své si o velikonočních svátcích přijdou hlavně děti. Hlavní sezona... celý článek

České hory AKTUÁLNĚ 2023/2024

Bitva u Sudoměře ukázala sílu husitů naplno

České Švýcarsko AKTUÁLNĚ 2024

Malé, ale důležité zprávy z české i německé strany hranice, z kraje pískovcových věží a vysokých skalních masivů, z Českého a Saského Švýcarska.
Balonový festival Kaiserwinkl Alpin Ballooning

V rakouském Kaiserwinkl proběhl koncem ledna festival alpského balonového létání. Padesát balonářských týmů z pěti zemí soutěžilo o ocenění Alpin Kufstein Trophy a proměnilo modrou oblohu s barevnými balony ve skvělou fotografickou příležitost.
Slovensko AKTUÁLNĚ 2024

Zajímá vás, kde se dá projet na lyžích, kde se leze po skalách, jaké podmínky vládnou na hřebenech, jak jsou nateklé ledopády, nebo jaká chata je otevřená? Přinášíme aktuální zprávy
Alfons Mucha v digitálním věku

Alfons Mucha vystavuje v Obecním domě v Praze.
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024

CHORVATSKO Zprávy od modrého moře, bílých pláží a žhavého slunce. Z Chorvatska, Řecka, Itálie a Francie. Z Egypta, Turecka a Izraele.

Stones, Trees, Clouds - fotovýstava Praha, Tibet Open House 26.3.-17.4. Fotografoval Petr Králík 26.3.
Velikonoce Turnov, Dlaskův statek 30.3.
Island - diashow Domažlice, Čakan Přednáší Martin Loew  3.4. 19:00
Island - diashow Dobřany, Káčko Přednáší Martin Loew 4.4. 19:00
Hannibal - sněhové divadlo Rakousko, Sölden 5.4.