Bagry vjely do Vltavy. Proboha proč?

Bagry vjely do Vltavy. Proboha proč?
Skály Jickovice. Populární vodník slouží jako jistící bod.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Bagry vjely do Vltavy mezi Hlubokou a Českými Budějovicemi. Prohlubují a rozšiřují řeku pro potřebu větších lodí. Měly by tudy proplout plavidla s výtlakem tři sta tun. Další bagrování a zpevňování břehů se chystá v příštích letech níž po proudu až k Orlíku. Na Slapech a Orlíku se navíc budou stavět lodní výtahy přes vysoké hráze.

Prodloužená vltavská lodní cesta povede z Mělníka až do Českých Budějovic.

Miliardy na vodě

Na vybagrování koryta pro parníky zatlačil především Jihočeský kraj a jeho hejtman Jan Zahradník (ODS).

Představitelé Jihočeského kraje mluví o celkové investici dvě až tři miliardy korun. Dokončení úseku mezi Hlubokou a Budějovicemi se plánuje na podzim příštího roku a zbytek by měl být hotový v roce 2013.

Jenže sliby chyby! Podle zkušeností s ostatními státními zakázkami lze očekávat několikanásobné předražení ceny a posunutí termínu.

Kdy se peníze vrátí?

Na kolik tedy nakonec přijde svezení parníčkem někdy v daleké budoucnosti? Na tři, pět nebo sedm miliard korun? Kolik to bude v eurech?

Protažení lodní trasy po Vltavě nad Orlík má sloužit cestovnímu ruchu. O nákladní dopravě nikdo nemluví. Je to logické, protože při pohledu na prázdná labská či vltavská zdymadla se ukazuje, že udržovat vodní komunikaci, po které pluje jen pár lodí za den, je holý nesmysl.

Úředníci Jihočeského kraje nadšeně mluví o třiceti až padesáti tisících turistů ročně, které jim vltavská trasa přivede. I kdyby to byla pravda, a po vodě při připluly do jižních Čech desítky tisíc turistů navíc, jaká může být ekonomická návratnost?

Co bude za tři staletí?

Jednoduše řečeno: státu by se náklady na úpravu vodní cesty mohly vrátit za dvě stě let. Pokud bychom počítali i peníze na údržbu Vltavy, určitě by se návratnost protáhla nejméně o sto let.

Jak jsme k tomuto odhadu dospěli? Průměrný turista v Česku utratí tisíc korun za den. Z toho jde přibližně polovina na daně.

Třistaletá finanční návratnost! Absurdní? Samozřejmě! Nikdo neví, co bude za dvacet let, natožpak za staletí. Český stát vedený pány Klausem (ODS) a Topolánkem (ODS), a také Jihočeský kraj pod vedením Jan Zahradila (ODS) se takovými úvahami nemusí zabývat.

Jednoduše od nás vyberou pod pohrůžkou vězení dost peněz a zaplatí jimi za svoji hračku.

Nejvíc na celé věci vydělají stavební firmy. Nemusejí se zabývat ničím složitým, stačí jim hrábnout do vody a odvézt hlínu pryč. Za pár miliard je to určitě dobrý kšeft.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Evidentně jste tam nebyli.
Já to jel a taky přenášel. Z Budějovic do Hluboké je uměle srovnané koryto, navíc od povodní dost zanesené - místy tam není dost vody ani pro kajak. Pod jezem v Hněvkovicích to nevypadá o nic líp - opět relativně mělké koryto až do Týna, kam se dá v sezóně dostat motorákem až z Prahy. Koryto by se tak jako tak muselo čistit, tak proč to neudělat pořádně. Na Slapech je od časů socialismu nedodělaný výtah na parník, na Orlíku to samé, lodě vozí traktor (ekologie jako prase) na podvalníku, malé lodě mají na Orlíku pozemní lanovku. Kamýk a Kořensko mají zdymadla limitovaných rozměrů. Konečně se někdo rozhodl rozdělanou práci dokončit a nezůstal u keců - jednou by to někdo udělal bez ohledu na předvolební agitaci a planý kecy. Doprava po Labi by taky vypadala jinak, kdyby nešlo o přihřejvání zelený polívčičky a kdyby někdo nezablokoval zdymadlo v Přelouči protipovodňovou klapkou.
  • Autor Střelec
  • Datum a čas 29.9.2008 09:10
Reaguj
Jen kšeft
Nikdo mi nevymluví, že jde jen o kšeft. Politik dotlačí zakázku firmě, firma... no, kdo ví, třeba jen řekne dík a nic. :-) Ftácí, růže, všichni jsou v tom stejný. Jestli je to lepší než arbitráže? Hmmm, nějak nechápu, jako že když už jsme vyhodili tolik miliard můžeme vyhazovat další? Tedy přerozdělit. K Tvé otázce, nedal bych na to ani neplatný padesátník.
  • Autor Dag
  • Datum a čas 27.9.2008 17:02
Reaguj
Re: klidně do toho vrazím prachy
Nevím, kolik takových by se našlo. Vytáhnout z kapsy tisícovku a dát ji lidem, kteří nechají vybagrovat (rozuměj zničit) řeku podle plánů, které snad měly ekonomické opodstatnění před sto lety v době vorů a lodní dopravy, je totiž vyhazování peněz oknem. Jmenované projeté arbitráže jsou samozřejmě svinstvo a arbitři rozhodli podle zdravého rozumu. To s Vltavou ale nesouvisí.
Reaguj
klidně do toho vrazím prachy
Raději zacvakám tohle, než desítky státem projetejch arbitráží (Nova, Nomura) a vytunelovanejch bank - protože splavněnou Vltavu si ještě užiju. Jde o konečnou realizaci plánů, jejichž původ sahá do časů království. A že ty prachy nedostanou cykloteroristi (verbež, vnucující okolí svoje pravidla a okázale ignorující ta existující a platná pro zbytek světa), zelení vyděrači a jiná podobná pakáž, je jedině dobře.
  • Autor Střelec
  • Datum a čas 26.9.2008 22:12
Reaguj
Re: Baťák
Jako že teda nevadí, když to prosazují lidi z ODS, že nám vytáhnou ty strašné peníze z kapsy. Každý z nás na to zaplatí podle prvních zpráv dvě stovky, ale spíše lze odhadnout že nakonec pětistovku. Když počítáš pouze ty, kteří odvádějí daně (nepočítám úředníky a státní zaměstnance, kteří v pravém slova smyslu daně neplatí, ale pouze se jim krátí mzda), tak to bude mezi tisícovkou a dvěma tisícikorunami. Kontrolní otázka: Kdyby Ti nějaká soukromá firma řekla o tisícovku na stavbu kanálu v krajině a hodlala Ti ji vrátit za tři sta let, půjčil bys jí?
Reaguj
Baťák
se dostavuje až na Slovensko a byl tu článek plný radostného očekávání. Tohle je to samé jako Baťák, jen pro autora politicky nežádoucí - navíc se jenom dokončí dost vousatý projekt. V souřasnosti se s jachtou dá doplout do Týna (musí se vejít na vlečňák na Slapech a do výtahu na Orlíku) a vejš to nejde. Opačným směrem jsme pluli loni na jaře z Vyšáku a na úseku Budějovice - Týn bylo pár míst, kde nebylo dost vody ani pro kajak. jednou se budem sázet, jak dlouho se dá udělat trasa Praha - Budějovice na mořáku. Bez toho, že by člověku někdo zkusil štípnout část výbavy při přenášení, které tímto odpadne.
Reaguj
Borek
Ale Kubo, je len samozrejmé, že sa tie peniaze nikdy v priamych tržbách nevrátia. Je to asi tak, ako keď si kúpiš Rolexi.Tú istú službu ti poskytnú aj hodinky za 300,- , ale s Rolexov máš väčšie potešenie. Alebo si hádam myslíš, že sa niekedy "vrátia" investície napr. do Baťovho kanála?
  • Autor Anonym
  • Datum a čas 26.9.2008 08:27
Reaguj
Celkem 7 příspěvků v diskuzi


Jaro začne ve středu před půlnocí

Jaro začne ve středu před půlnocí

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací... celý článek

Ve Středočeské centrále cestovního ruchu nikdo nevydržel dlouho

Přátelská poušť v Izraeli

registrovat

Hledáte ubytování v Česku nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny.
Cestovní pojištění od Porovnej24.cz
Turistický informační portál WhereToStay.Tips kde naleznete fantastické rady kde se ubytovat, kde jíst a co vidět, v lokalitách celého světa.





Nejčtenější články

Outdoorové půjčovny

Outdoorové půjčovny

AKTUALIZACE Vyrazíte v zimě za lezením do Vysokých Tater? Chcete přejít ledovec? Zkoušíte skialpinismus? Potřebujete sněžnice? A co feráty v létě?
Sivek se potřetí stává osobností cestovního ruchu

Sivek se potřetí stává osobností cestovního ruchu

Hoteliér  a předseda Fóra cestovního ruchu Viliam Sivek se stává osobností cestovního ruchu za rok 2018. Ocenění převezme zítra během zahajovacího ceremoniálu veletrhu Holiday World na pražském Výstavišti v Holešovicích.
Skialpové lyže v mém životě

Skialpové lyže v mém životě

AKTUALIZACE Skialpová sága pokračuje. Věnuji tichou vzpomínku deseti párům lyží, které se mnou prožily 27 let na skialpinistických túrách. První skialpové radosti jsem si užil v roce 1992. Tehdy se mi
Jaro začne ve středu před půlnocí

Jaro začne ve středu před půlnocí

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací
Veletrh Holiday World pořád stojí za návštěvu

Veletrh Holiday World pořád stojí za návštěvu

Veletrh cestovního ruchu Holiday World na pražském Výstavišti představuje svět turistiky, cestování a cestovního ruchu. Otevřeno je od čtvrtka do neděle 21.-24. února.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Festival cestování - veletrh Pardubice, Ideon 22.-23.3. 22.3.
Slavnosti mandloní Hustopeče 23.3.
Den Horské služby Česká republika Připomínka oběti Hanče a Vrbaty 24.3.
IBTM - veletrh Saudská Arábie, Abu Dhabi 25.-27.3. 25.3.
Taipei Cycle - veletrh Taiwan 27.-30.3. 27.3.
Blik blik festival světla Plzeň 29.-30.3. 29.3.
For Bikes - veletrh Praha, Letňany 29.-31.3. 29.3.
Vodácký den Choceň   30.3.
Tourism Expo - veletrh Olomouc, Flora 5.-6.4. Cestovní ruch 5.4.
Vodácký ples Týnec nad Sázavou, hotel 6.4. 19:00

Diskuse

Koloběžky Kuba Turek, 18.3.2019 22:59, 7 příspěvků
Krkonošský survival Horydoly , 18.3.2019 22:03, 2 příspěvky
Krkonošský survival Krupka, 18.3.2019 21:04, 2 příspěvky
Koloběžky Karel, 18.3.2019 15:36, 7 příspěvků
Průdušky Karolina, 15.3.2019 13:26, 6 příspěvků
imunita Martina, 14.3.2019 12:55, 13 příspěvků
Klouby Adam, 13.3.2019 11:27, 32 příspěvků
Průdušky Prkoš, 13.3.2019 0:45, 6 příspěvků
Průdušky Petra, 12.3.2019 17:50, 6 příspěvků
Píseň Horydoly - Andrea Černá, 12.3.2019 13:07, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Chytremapy.cz Horydoly , 16.3.2019 12:54
Katastrofa, zvaná vnitřní... milan šupa, 15.3.2019 19:21
Rokytnice Horydoly , 14.3.2019 15:03
ROKYTNICE NAD JIZEROU NAB... Horydoly , 14.3.2019 14:15
Re: Skialp v Alpách Horydoly , 5.3.2019 18:23
Re: Skialp v Alpách Kuba Turek, 5.3.2019 15:14
Re: Skialp v Alpách Horydoly Open, 5.3.2019 15:12
Re: Skialp v Alpách Kuba Turek, 5.3.2019 15:09