Čtyři kilometry dolní Vltavy mezi zámky Nelahozevsí a Veltrusy, neboli městy Kralupy a Miřejovice se dají splout na mořském kajaku za půl hodiny, na turistické kanoi za hodinu, anebo se bez námahy svezete na parníčku z Nelahozevsi.
Během krátké plavby uvidíte na březích spoustu zajímavostí!
Masarykův most v Kralupech nad Vltavou z roku 1928 překlenuje jedním železobetonovým obloukem o rozpětí 80 metrů. Projektoval ho slavný architekt Jiří Kroha.
Kralupy nad Vltavou bývalo malinkaté městečko bez jakéhokoliv významu. Ještě 1848 mělo pouhých 200 obyvatel a 27 domků. Jenže bylo zrušeno nevolnictví, začalo se tady těžit uhlí a 1851 se zde setkaly dvě důležité železnice Podmokelská dráha (z Děčína) a Buštěhradská dráha (z Kladna). Navíc se zde překládalo kladenské černé uhlí a železo na vltavské šífy. To nastartovalo rychlý rozvoj a z Kralup se stalo významné město.
Zákolanský potok přitéká zleva do Vltavy pod Masarykovým mostem.
Kralupská lávka pro pěší a cyklisty z roku 1996 propojuje Kralupy a Lobeček na pravém břehu. Odlehčuje Masarykovu mostu, který slouží už jen pro motorizovanou dopravu.
Kralupskej Panťák je pískovcová skála na levém břehu, která nese jméno po slavném Pantheonu v Malé Skále u Turnova, kde se psala historie obtížného skalního lezení. Zleva a zprava okolo skály jsou portály železničních tunelů na trati Praha - Děčín.
Zámek Nelahozeves / Mühlhausen na levém břehu je luxusní renesanční sídlo Floriana Grysperka z roku 1553. Byl to finanční rádce a účetní tří českých králů z Habsburské dynastie. Patřil mu mimo jiné Rožmitál pod Třemšínem a Padrťské rybníky v Brdech. Syn Blažej Grysperk sice zámek dostavěl 1613, ale když zemřel 1620, bylo panství zadlužené. 1623 ho koupila Polyxena z Lobkovic, poslední z Rožmberků a pramáti Lobkoviců. Od té doby patří Lobkowiczům.
Popílkový most přes Vltavu z roku 1961 projektoval Arpád Tesár. Elegantní technická lávka je 150 metrů dlouhá. Potrubí a kabely jsou zavěšeny na trojúhelníkových pylonech. Proudí tudy pitná i splašková voda, kapalný plyn, líh a etylbenzen. Není přístupný pro veřejnost.
Miřejovický jez, most a vodní elektrárna jsoutechnickou památkou z roku 1903. Elektrické vybavení dodal František Křižík a elekřinu vyrábí pět Francisových turbín. Původní převodové kolo si můžeme prohlédnout v Kralupech na levém břehu mezi mostem a lávkou. Miřejovický jez je válcový s pěti pohyblivými segmenty o výšce 3,45 m. Nýtovaný ocelový most od Františka Sandera nad ním dnes slouží pro cyklisty a pěší. Automobilovou dopravu převzal nový železobetonový most půl kilometru po proudu. Jez doplňuje zdymadlo u levého břehu. 1904 koupili čtyři američtí inženýři licenci na celé řešení pro řeku Mohawk u New Yorku.
Pod jezem odbočuje doprava přes Laudonův pavilon Mlýnský potok okolo zámeckého parku Veltrusy. Jeho trasa sleduje staré koryto Vltavy před rokem 1785. Bývalá vorová propust u pravého břehu slouží jako vodácký kanál Veltrusy.
Zámek Veltrusy na pravém břehu je vrcholně barokní stavba s francouzskou zahradou a rozlehlým anglickým parkem. Postavil ho v malé vesnici Václav Antonín Chotek 1709 původně jako letohrádek. Barokně a rokokově je vyzdobený interiér, samotná stavba i park se zahradou. 1754 se zde uskutečnil první vzorkový veletrh na světě pod názvem Velký trh tovarů Království českého za účasti Marie Terezie a Františka Štěpána Lotrinského. Chotkům patřil zámek do 1945. Během socialismu vymřela březenská větev rodu a Veltrusy zůstaly státu.
Do kempů v České republice přijelo v roce 2023 celkem 1,46 milionu hostů, 2019 to bylo 1,4 milionu hostů, 2008 jen 1,04 miliónu hostů a 1,14 milionu hostů v roce 2006. Letos byla sezona... celý článek
Konec prázdnin znamená také konec koupání v přírodě - pokud nejste otužilci, kterým plavecká sezona teprve začíná. Naposledy jsme se vykoupali v Českém ráji, když jsme projeli na koloběžkách jeho srdcem z Hruboskalska k Jizeře
AKTUALIZACE Střední Čechy, které jsou největším regionem České republiky, se vyznačují nejen krásnou přírodou, pohádkovými hrady a zámky, bohatým kulturním životem, ale i pestrými loveckými možnostmi. Na lovy v bažantnicích, oborách i ve volných
Každý rok zasahuje horská služba u desítek zbytečných úrazů, kterým se dalo předejít lepší přípravou. Hory lákají svou krásou, ale jsou nevyzpytatelné.
Pokud vám nestačila klasická dovolená u moře a chcete spojit pohyb s výhledy na Dolomity, oblast Madonna di Campiglio a Val di Sole je pro vás ideální volbou. Nadchne fanoušky horské cyklistiky všech úrovní,
Madonna di Campiglio a Val di Sole nabízejí dobrodružství pro každého, kdo miluje hory a adrenalinem nabité zážitky. Od pohodových horských procházek po náročné via ferraty v Brentských Dolomitech - každý tu najde svou